تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۶۷۰۸۲

آیا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تغییر می‌کند؟

۰
کبنا ؛احمد موسوی

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

اواخر فروردین ماه امسال بود که آقای امین کمالوندی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در مراسم اردیبهشت تئاتر استان در باغ عمران چرام در جمع اهالی تئاتر استان تلویحا اعلام داشتند: من هفته ی آینده مدیرکل نیستم و فرد دیگری جای من معرفی خواهد شد. ولی اکنون بیش از پنج ماه از آن تاریخ می گذرد و نه تنها آقای مدیرکل نرفته اند که نزدیکانش در ارشاد با ضرس قاطع می گویند: کمالوندی حالا حالاها تشریف دارند و خبری از رفتن نیست.
این در حالی است که مدت هاست مقامات ارشد استان و بویژه شخص استاندار به جد دنبال تغییر و اجابت خواسته ی هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشند و بارها نیز اعتراض خود را به وزارت فرهنگ و شخص دکتر جنتی اعلام نموده اند،  ولی متاسفانه تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.
این وضعیت یعنی عدم رضایت هنرمندان و مجموعه ی مدیریتی استان از عملکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و هر لحظه احتمال عزل آقای مدیرکل سبب بروز بلاتکلیفی و در نتیجه تعطیلی و رکود در حوزه ی فرهنگ و ارشاد استان گردیده است.
حال معلوم نیست در چنین شرایطی چه اصراری به ماندن آقای کمالوندی وجود دارد. آیا علت آن است که لابی و نفوذ آقای مدیرکل قوی است؟ آیا ایشان در تهران کسی و یا کسانی را دارد که مانع از تحقق خواست جامعه هنری و فرهنگی استان می شوند؟ هر چند نمی توان روابط و زد وبندهای موجود در چنین مواردی را نادیده گرفت اما حتی با فرض صحت این موضوع سوال این است که چرا ایشان از این نفوذ در جایگاه‌های بالاتر استفاده نمی‌کند؟ چرا با وجود این ارتباطات آقای کمالوندی در جایی مانده‌اند که این همه فشار بر ایشان وارد است و در هر مراسمی باید کلی استرس بر خود تحمل کند که مبادا اعتراضی به پا شود و کسی جلوی استاندار و یا معاونان وزیر چیزی منتقل نماید؟
برخی در این معادله وزن پایین مقامات ارشد و تصمیم گیرندگان استانی را علت تداوم این وضعیت می دانند که البته به این ضعف باید اختلاف نظر جریان ها و شخصیت ها و بویژه نمایندگان مجلس را هم اضافه نمود. متاسفانه این اختلافات بخشی از واقعیات تلخ تاریخ استان می باشد. در حال حاضر در همین موضوع فرهنگ و ارشاد اسلامی جزء شخص استاندار،  تحرک و همراهی از سوی سایر مسئولان مربوطه مشاهده نمی شود. معاون سیاسی و امنیتی که مسئول مستقیم حوزه ی فرهنگ می باشد در بی توجهی و انفعال محض نسبت به این حوزه به سر می برند و  نمایندگان هر کدام دیگری را به کم کاری در این فقره متهم می کنند.
گروهی نیز معتقدند کلاً در دولت تدبیر و امید تغییرات لاک پشتی است و با توجه به اینکه دکتر جنتی از همان ابتدای کار در تیررس استیضاح  نمایندگان قرار داشتند،  تغییرات در این وزارت خانه با احتیاط بیشتری انجام می گیرد در حالی که آمارها چیز دیگری می گویند ؛به گونه ای که از مجموع ۳۱ استان کشور تاکنون ۲۳ استان شاهد تغییر مدیران کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی بوده اند که این استان ها به شرح زیر می باشند: هرمزگان، مرکزی، یزد، البرز، قم، مازندارن، کرمان، بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری، قزوین، خراسان جنوبی،  کردستان، کرمانشاه، لرستان، گلستان، اردبیل، همدان، تهران، گیلان، زنجان و فارس
این آمار بالا به علاوه تغییرات در میان معاونان و مدیران کل ستادی در وزارت به خوبی نشان می دهد که وزارت فرهنگ بیشترین تغییرات را تاکنون داشته است که البته با توجه به تاکید رئیس جمهور بر اهمیت مقوله فرهنگ و هم چنین خواست تغییر از سوی مردم تغییرات امری ضروری و قابل تحسین می باشد.
اما نکته جالب  توجه در این تغییرات آن است که اوج این عزل و نصب ها در دو ماه مرداد و شهریور ۹۳ انجام گرفته است و طی این دو ماه ۸ مراسم تودیع و معارفه با حضور دکتر نوش آبادی معاون پارلمانی وزیر و یا آقای احمدی مدیر کل امور استان‌های وزارت برگزار شده است. که این استان ها عبارتند از: فارس،  لرستان، هرمزگان، یزد، مازندران،  خوزستان،  قزوین و خراسان جنوبی
که این امری طبیعی است و با توجه به آنکه بعد از یک سال تقریبا همه ی تغییرات ستادی انجام گرفته است و حالا وزارت خانه با فراغ بال بیشتری می تواند به نیازهای استان ها بپردازد. پس حالا بهترین زمان برای تغییر در کهگیلویه و بویراحمد می باشد چرا که خود وزارت خانه  نیز امادگی این کار را دارد.
برخی نیز معتقدند شاید تعلل وزارت در عزل آقای کمالوندی به رزومه ی گزینه ی معرفی شده و مورد حمایت هنرمندان و مسئولان ارشد  استانی بر می‌گردد. آنها می گویند فرد معرفی شده سابقه ی فعالیت درون مجموعه ی فرهنگ و ارشاد را ندارد و به همین جهت وزارت تاکنون در جلوی معرفی ایشان مقاومت کرده است که باز هم در اینجا آمارها خلاف این ادعا را ثابت می کنند:
از مجموع ۲۳ استانی که تغییر داشته‌اند ۱۱ مورد از مدیران جدید یا هیچ سابقه فعالیت در فرهنگ و ارشاد اسلامی نداشته‌اند و یا ارتباط آنها بسیار کم و یا بیشتر با دستگاه‌های فرهنگی دیگر در ارتباط بوده‌اند.

ershad
در کنار این ۱۱ استان، مدیران کل چهار استان دیگر یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی،  اصفهان و آذربایجان غربی   که هنوز تغییر نکرده اند نیر سابقه کار در فرهنگ و ارشاد اسلامی را پیش از دریافت حکم مدیرکلی نداشته‌اند که بدین ترتیب می توان گفت در حال حاضر ۱۵ تن از مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان های کشور  فاقد سابقه ی کار قبلی در این مجموعه می باشند.
این همه در حالی است که گزینه ی معرفی شده برای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد دارای سابقه ی فرهنگی بالا آنهم از نوع دانشگاهی اش می باشد و ایشان سال‌ها معاونت فرهنگی دانشگاه را برعهده داشته اند و چند جشنواره ی موفق منطقه ای فیلم و تئاتر با حضور ایشان در دانشگاه برگزار گردید. علاوه بر این ایشان  از حمایت بالایی در میان هنرمندان استان برخوردارند.
اما موضوع دیگری که از سوی حامیان آقای مدیرکل به عنوان یکی از علت های این تاخیر به آن استناد می شود تمدید حکم مدیر کل توسط دکتر جنتی در ابتدای سال می باشد. آنها می گویند که باید حکم یک ساله تمام شود تا مجددا وزارت خانه برای جابجایی تصمیم بگیرد.  در حالی که در واقعیت و در سیستم بروکراتیک وزارت چنین چیزی وجود ندارد و تمدید حکم تنها بواسطه‌ی پایان حکم قبلی صورت می گیرد. از همان روز اول هم اعلام شد که این حکم به منزله ی لایتغییر بودن نیست و در صورت توافق بر روی گزینه ی جایگزین این حکم خود به خود از اعتبار خواهد افتاد.
هم چنین تاکنون در تمام مراجعاتی که به وزرات صورت گرفته است این مسئله هرگز به عنوان مانع مطرح نشده است و حتی آقای نوش آبادی معاون پارلمانی وزیر که جهت شرکت در مراسم جشنواره رضوی(ع) به یاسوج آمده بودند قول پیگیری دادند و هیچ اشاره ای به تمدید حکم نداشتند.
تمدید حکم امر مرسومی است و هر وقت که  معرفی و بررسی صلاحیت یک گزینه جایگزین زمان ببرد و توافق حاصل نگردد برای تعطیل نماندن کارها حکم مدیر کل قبلی به صورت موقت تمدید می گردد. در همین ماه گذشته در تاریخ ۱۶/۰۶/۹۳ بعد از به نتیجه نرسیدن معرفی گزینه ی جدید آذربایجان غربی،  حکم مدیر کلی قبلی این استان تمدید گردید. اما در شکل مقابل آن در استان خوزستان علی رغم فشارهایی که برای ابقای مدیرکل قبلی وجود داشت، در نهایت  آقای سپهر که اتفاقا از بچه های استان کهگیلویه و بویراحمد می باشند عزل و حکم آقای همایون قنواتی که گفته می شود در آستانه ی بازنشستگی قرار دارند صادر گردید.

مع الوصف گره کار کجاست؟ چرا هر روز باید گفته شود فردا مدیر کل تغییر می کند اما در واقیعت هیچ اتفاقی نمی افتد؟ هر چند هر علتی هم که وجود داشته باشد باز پذیرفتنی نیست اما نباید دو مسئله را در این کشدار شدن قضیه نادیده گرفت اول همان ضعف و ناکاربلدی مسئولان ارشد استانی و هم چینین اختلافات و تخریب‌هایی است که در میان آنها وجود دارد و دوم هم این که  به احتمال قوی این تمدید حکم و سنگ اندازی در جلوی معرفی گزینه ی مورد حمایت هنرمندان یک سناریوی از بالاست به این معنا که وزارت برای اقناع مخالفین و مانع شدن از بالا رفتن آمار تغییرات چند استانی را  بدون تغییر گذاشته است، تا در روز مبادا بتواند در جلوی مجلس و منتقدین دفاع کند و بگوید ما اتوبوسی و داس گونه در عزل و نصب ها رفتار نکردیم.
و این گونه است که فرهنگ و هنر  کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، سیستان و بلوچستان و سمنان باید قربانی  زد و بند صاحبان قدرت  گردد.
زمان در حال سپری شدن است و هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد یا در حال کوچ از استانند و یا کنج عزلت را بر فعالیت ترجیح داده اند. لذا ضروری است مسئولان ارشد استانی و نمایندگان محترم با هم اندیشی و هم رایی نسبت به این حوزه ‌ی حساس،  حساسیت بیشتری به خرج دهند و فرهنگ و هنر استان را از این بلاتکلیفی نجات دهند.
از طرف دیگر  نیز خوب است خود آقای کمالوندی کمی واقع بینی به خرج دهند و با توجه به اختلافات،  نارضایتی ها و فشارهای موجود بیش از این برای ماندن چانه زنی نکنند و آن گونه که در جلسات خصوصی می گویند :رغبتی برای ادامه کار ندارند،  اجازه دهند که پویایی و شکوفایی به فرهنگ و هنر استان برگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
1