تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۶۶۶۹۲

درد بزرگ کهگیلویه و بویراحمد پا برجاست

۰
کبنا ؛کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ برخوداری از ظرفیت های اقتصادی، منابع نفت و گاز و آب و خاک به عنوان سرزمین ثروت شناخته می شود ولی مردم این استان با مقوله بیکاری فزاینده مواجه اند.
بیکاری و فقر مالی در سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت های خدادادی و به دلیل بالفعل نشدن ظرفیتهای اقتصادی در طول سالیان دراز معضلی است که همچنان پابرجاست.
منصور محمدی دانشجوی یکی از دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد که برای جستجوی کار در بلوار کارگر یاسوج حضور یافته می گوید: وضعیت کار در این استان به شدت نگران کننده است.
وی افزود: به دلیل فقر مالی و برای تامین مخارج زندگی مجبور به کار در کنار تحصیل هستم ولی در شهر یاسوج تنها در برخی روزها کارهای خدماتی و ساختمانی به کارگران پیشنهاد می شود که این نیز همیشگی نیست.
مرادعلی طاهری زاده که در بلوار شصت متری یاسوج در جستجوی کار به انتظار نشسته، گفت: کار در این شهر به سختی پیدا می شود و چنانچه فردی نیروی کار نیاز داشته باشد از اقوام و خویشاوندان خود استفاده می کند.
وی که از مخارج بالای زندگی و نبود کار نگران است ادامه داد:روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ فرد جویای کار در بلوار شصت متری یاسوج دور هم جمع می شوند که شمار زیادی از آنها بدون هیچ کاری دست خالی به خانه باز می گردنند.
طاهری زاده از وضعیت نامطلوب معیشت و حمایت نکردن دولت از کارگران و جوانان جویای کار گلایه کرد و افزود:در خانه ای استیجاری زندگی و ماهانه چهار میلیون ریال به عنوان کرایه به صاحب خانه پرداخت می کنم.
وی ابراز داشت: دستمزد یک کارگر عادی در شهر یاسوج بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است که با وجود تورم جوابگوی هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه فرزندان نیست.
م . ر. حایری نژاد نیز که از خدمات رسانی خانه کارگر کهیگلویه و بویراحمد به کارگران ناراضی است، گفت: از پوشش بیمه ای تامین اجتماعی برخوردار نبوده و تنها از دفترچه های بیمه روستاییان و عشایر استفاده می کنم که در بیشتر مطب ها و داروخانه ها خدمات با آن به طور آزاد حساب می شود.
وی افزود: جوانان و افراد جویای کار در کهگیلویه و بویراحمد مظلوم واقع شده اند و متولیان امر نیز حمایتی از آنان نمی کنند.
سید علی رحم شکیبایی پیرمردی ۶۰ ساله که از بخش چاروسای شهر قلعه رییسی کهگیلویه در جستجوی کار به یاسوج آمده، گفت: چهار فرزند مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد دارم که برای پرداخت شهریه آنها با مشکل جدی مواجه هستم.
وی که هم اکنون در اتاقی استیجاری در یاسوج زندگی می کند، افزود: به دلیل نبود کار مناسب در منطقه محل زندگی به مرکز استان سفر کرده ام که در اینجا نیز شرایط سخت و به ناچار کار می کنم.
م. عنایتی فر وجود کارگران اتباع بیگانه در کهگیلویه و بویراحمد را عامل بیکاری افراد جویای کار در استان عنوان کرد و افزود: بکارگیری اتباع بیگانه از سوی صاحبان کار با دستمزد کمتر موجب نوسان دستمزد کارگران در بخش های مختلف شده است.
وی خواهان حمایت جدی دولت و مسوولان اجرایی به وضعیت اشتغال کارگران و جوانان تحصیلکرده جویای کار شد.
ا.ک. قاضی کیش از وضعیت کار در یاسوج گلایه کرد و گفت: هیچ نهاد و سازمانی از جوانان جویای کار و جامعه کارگری به طور جدی حمایت نمی کند و حرف های مسوولان تنها در حد شعار باقی می ماند.
وی پرداخت تسهیلات با سود ۲۷ تا ۳۰ درصد از سوی بانک ها برای اشتغالزایی جوانان را ناامید کننده خواند و افزود: به دلیل وضعیت بد اقتصادی پس از دریافت این وام ها افراد قادر به بازپرداخت نیستند و دچار مشکلات متعدد می شوند.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ جمعیت این استان ۶۵۸ هزار و ۶۳۹ نفر است.
آیت ارمغانی افزود: از این تعداد ۱۵۸ هزارو ۳۶۸ نفر فعال و در مجموع ۱۳۶ هزار و ۹۴نفر شاغل و ۲۲ هزار و ۲۷۴ نفر نیز بیکار هستند.
وی اظهار کرد: بر این اساس متوسط نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۰ معادل ۱۴٫۱ درصد بوده که به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ بیکاری با ۲۹٫۹ درصد و ۱۲٫۷ درصد مربوط به شهرستان های گچساران و دنا است.
این مسوول با بیان اینکه نرخ بیکاری کشور در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۲٫۳ درصد بوده،گفت: براساس نمونه گیری انجام شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات بازار کار ایران در سال ۹۲ متوسط نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد معادل ۱۶٫۵ درصد گزارش شده که پس از استان لرستان(۱۷٫۱) درصد بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.
ارمغانی عنوان کرد: براساس این آمار در سال ۱۳۹۲ استان گلستان با ۸٫۵ درصد کمترین نرخ بیکاری را در کشور داشته است.
وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات بازار کار کشور حاکی از آن است که نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ افزایش چشمگیری داشته، ابراز داشت: نکته مهمتر این است که ساختار عرضه نیروی کار نیز در این استان تغییر قابل ملاحظه ای دارد.
ارمغانی افزود:از طرفی حرکت جمعیت غیرفعال ( محصل، زنان خانه دار،بازنشستگان و ...) به بازار کار و از طرف دیگر ورودی دانش آموختگان مراکر آموزش عالی و عدم تجانس آن با طرف تقاضا و نیاز بازار کار یکی از چالش های جدی متولیان بخش اشتغال است.
وی گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود تعداد دانشجویان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی ۱۳۸۹ - ۱۳۹۰ برابر با ۹۶۱ هزارو۷۷ نفر بوده اند.
ارمغانی ادامه داد: چنانچه متولیان حوزه اشتغال و کارآفرینی در سال های گذشته در حال تدوین برنامه برای جویندگان کار با مدرک دیپلم و زیر دیپلم بوده اند اکنون دغدغه ایجاد فرصت شغلی برای دانش آموختگانی را دارند که توقع و انتظارات آنها متفاوت و به مراتب بالاتر از افراد قبلی است.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خلاء آماری و نبود بانک اطلاعاتی جامع و به روز از بازار کار در این استان را از مهمترین مشکلات حوزه اشتغال عنوان کرد.
ارمغانی با بیان اینکه سامانه های متعددی اکنون در این زمینه فعالیت می کند که همگی دارای نواقصات و اطلاعات متناقض هستند، یادآورشد:برای رفع این مشکل (طرح ملی اعطای کارت اعتباری مهارت آموزشی و شغل یابی به جویندگان کار ) در دست بررسی است.
وی بیان کرد: به منظور انجام امور مشاوره ای، دریافت فرصت های شغلی و ایجاد پل ارتباطی بین جویندگان کار و بنگاه های متقاضی نیروی کار تاکنون برای ۱۴ مرکز مشاوره شغل(کاریابی) در کهگیلویه و بویراحمد مجوز صادر شده که از این تعداد ۹ مرکز مشغول به فعالیت هستند.
ارمغانی اظهار کرد: به طور متوسط سالانه یکهزار و ۵۰۰ نفر از طریق مراکز کاریابی در این استان جذب بازار کار می شوند که به طور عمده مربوط به صنوف و واحدهای تولیدی کوچک است.
وی با اشاره به اینکه دولت های مختلف برنامه های متعددی برای ایجاد فرصت های شغلی داشته اند، عنوان کرد: سال ۱۳۸۵ در طرح اعطای تسهیلات زودبازده ۳۱۵ میلیارد تومان اعتبار به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت که زمینه جذب حدود ۱۸ هزار نفر در این استان فراهم شد.
ارمغانی قانون ساماندهی مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۰ را از دیگر طرح دولت برای ایجاد فرصت های شغلی برشمرد و گفت: براساس این قانون بیش از ۵۹۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت که متاسفانه به دلیل همکاری نکردن بانک ها تاکنون تنها موفق به جذب ۲۲۰ میلیارد ریال شده ایم.
وی ابراز داشت: با اعطای این میزان تسهیلات شش هزار و ۸۵۰ فرصت شغلی در استان فراهم شده و هم اکنون نیز جذب و پرداخت این تسهیلات ادامه دارد.
ارمغانی افزود: رویکرد دولت یازدهم تمرکز بر کنترل نقدینگی بوده و بر این باور است که تنها راه ایجاد اشتغال سیاست های پولی نیست بلکه راهکارهای غیر پولی شامل تمرکز بر طراحی در تولید، افزایش بهره وری، توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی نیز باید مورد توجه قرار گیرد که این موارد نیز مدنظر اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی گفت: برای عملیاتی کردن این برنامه ها تولید انیمیشن (پویانمایی)،برگزاری نشست های تخصصی با کارآفرینان و برگزاری جشنواره کارافرینان در حال اجراست.
ارمغانی بیان کرد: در خرداد سال جاری بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ کارآفرین زن برتر کشور را دعوت و از طریق برگزاری نشست به تبادل تجربه پرداختند.
وی اظهار کرد: با پیگیری مستمر مجموعه معاونت اشتغال و کارآفرینی در وزارتخانه و کهگیلویه و بویراحمد در سه ماهه اول سال جاری ۸۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان تسهیلات به استان ابلاغ شده است.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این میزان تسهیلات به واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش، واحدهای اقتصادی فعال و دارای طرح توسعه ای، فعال کردن طرح های راکد و راه اندازی طرح های نیمه تمام استان پرداخت می شود.
ارمغانی ابراز داشت: تاکنون ۶۵ طرح به سامانه بانکی معرفی شده که پنج مورد از آنها با ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات تصویب و در حال پرداخت است.
وی افزود: بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد برای پذیرش و بررسی طرح های معرفی شده از طرف کارگروه اشتغال اعلام امادگی کرده اند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این استان یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور را دارد،گفت: با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی شامل ۱۰ درصد منابع آب کشور و ۲۲ درصد منابع نفت و گاز تاکنون به جایگاه واقعی خود دست نیافته و همچنان در برخی بخش ها با محرومیت مواجه است.
سید موسی خادمی بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد را از مشکلات جدی بسیاری از خانواده ها دانست و افزود: در تعداد زیادی از روستاها و شهرهای این استان جوانان تحصیل کرده دانشگاهی آماده ورود و جذب بازار کار هستند که شرایط برای بکارگیری آنان براساس تخصصشان نیز وجود ندارد.
وی بیان کرد:هرچند ظرفیت های متعددی برای ایجاد اشتغال در این استان وجود دارد ولی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، ضعف فرهنگ کار و تلاش و بنیه مالی ضعیف مردم آن توفیقات زیادی در این زمینه حاصل نشده است.
خادمی وابستگی مردم کهگیلویه و بویراحمد به دستگاه های اجرایی برای جذب و استخدام را از علل اصلی بیکاری در این استان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که ظرفیت مراکز دولتی برای بکارگیری نیروهای جدید محدود بوده و عده ای همچنان تنها راه حل رفع بیکاری خود را استخدام در این نهادها می دانند.
وی تنها راه ایجاد فرصت های شغلی جدید در کهگیلویه و بویراحمد را توسعه سرمایه گذاری دانست و خاطر نشان کرد: بهره گیری از توان بخش خصوصی نیز در این زمینه کارگشا خواهد بود.
خادمی تصریح کرد: استانداری کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از تمام ظرفیت ها و جذب سرمایه گذاری های جدید تلاش دارد طرح های صنعتی، تولیدی و خدماتی را در این استان راه اندازی و تاحدودی معضل بیکاری را ساماندهی کند.
وی مهاجرت روستاییان کهگیلویه و بویراحمد به شهرهای استان برای جست و جوی شغل مناسب را از نتایج منفی دانست که موجب گسترش حاشیه نشینی در شهرها و بروز مشکلات متعدد شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیکاری در این استان را یکی از معضلات جدی پیش روی قشرهای مختلف مردم به ویژه جوانان عنوان کرد و گفت:این سازمان برای توسعه سه حوزه کاری خود برنامه های متعددی را در دستور کار قرار داده تا زمینه کاهش بیکاری در استان را فراهم کند.
داریوش دیودیده افزود: در سال ۹۳ راه اندازی طرح های صنعتی، کسب و کارهای صنفی و بهره برداری از معادن جدید برای کمک به اقتصاد و کاهش بیکاری در این استان مورد توجه است به نحوی که با عملیاتی شدن آنها دو هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
وی بیان کرد: طرح های سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد فرصت های شغلی جدیدی را برای دانش آموختگان و تحصیل کردگان دانشگاهی استان ایجاد می کند.
دیودیده تکمیل طرح های نیمه تمام در بخش های مختلف را از مهمترین اولویت های این سازمان عنوان کرد و گفت:ارایه طرح های جدید و متناسب با ظرفیت های شهرستان ها و بخش های کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به معضل بیکاری نیز در دستور کار است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه صنایع معدنی و طرح هایی که پایه آنها منابع نفت و گاز است نیز تا حدود زیادی می تواند به شکوفایی ظرفیت های اقتصادی و معضل بیکاری در استان کمک کند.
دیودیده راه اندازی صنعت فرش بافی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را از جمله راهکارهای کاهش بیکاری دانست و افزود: افراد علاقه مند با سرمایه گذاری اندک در این بخش می توانند به بازده اقتصادی مناسبی برسند.
وی ارایه مشوق ها از جمله واگذاری زمین با شرایط مناسب به سرمایه گذاران و استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای راه اندازی طرح های زیربنایی در کهگیلویه و بویراحمد را از راهکارهای موثر برای ایجاد اشتغال دانست.
دیودیده راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال که از تمام ظرفیت آنها استفاده نمی شود را از دیگر راهکارهای کاهش بیکاری در این استان برشمرد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی طرح های در دست اجرا مانند کارخانه سیمان مارگون، آجر و پتروشیمی دهدشت،تصفیه روغن و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی که نقش مهمی در توسعه حمل و نقل و پشتیبانی دارند را در کاهش معضل بیکاری تاثیرگذار عنوان کرد.
دیودیده با اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح های در دست اجرا حدود یکهزار و ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می شود،افزود: هر فرصت شغلی صنعتی می تواند سه فرصت شغلی غیرمستقیم نیز ایجاد کند که این امر تحول شگرفی در اقتصاد و کاهش بیکاری استان دارد.
با همه این تفاسیر کهگیلویه و بویراحمد به دلیل محرومیت های عمیق و تاریخی برای اشتغالزایی جوانان و ریشه کنی بیکاری نیازمند عزمی به بلندای تمام سال های محرومیت خود دارد.
گزارش:  ابراهیم عزیزی
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1