تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۶۵۶۸۷

خیرین برای رفع مشکلات بهداشتی مناطق محروم تلاش کنند

۱
۰
کبنا ؛خیرین برای رفع مشکلات بهداشتی مناطق محروم تلاش کنند
مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان کهکیلویه و بویراحمد گفت: خیرین وظیفه‌دارند در تمام نقاط محروم کشور با استفاده از توانایی‌های خود مشکلات بهداشتی و درمانی را مرتفع نمایند و باید در این راه به‌صورت ملی فکر کنند نه منطقه‌ای
گزارش زیر گفتگوی کبنا نیوز با سالار جوکار مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان کهکیلویه و بویراحمد است که ازنظرتان می‌گذرد.
آقای جوکار با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید لطفاً به‌طور اجمال خودتان را معرفی کنید؟
سالار جوکار متولد سال ۱۳۴۲ در شهرستان رستم هستم طی ۳۳ سال خدمت مستمر در استان کهگیلویه و بویراحمد با عنوان فارغ‌التحصیل بهدار روستایی دانشگاه شیراز و دانش‌آموخته کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افتخار خدمت در سطوح مختلف شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها، شهر مرکزی استان کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج) و ارتباط با سطح ملی نظام بهداشتی درمانی کشور را داشته‌ام و خداوند را شاکر از آنکه عمرم را در رسیدگی به امور بهداشت و درمان جامعه خصوصاً از سال ۱۳۸۹ در عرصه‌ی خیرین سلامت وقف نموده‌ام و این کار عظیم در عرصه سلامت را با سرمایه ناچیزی از علم و دانش ناقص خود به لطف خدا و بهره‌گیری از علم و تجربیات افراد ذیصلاح و مسئولین مجمع خیرین سلامت کشور جامه عمل پوشاندم. امید است که این شراره کم‌رنگ به همت آیندگان و فعالان عرصه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فردا و فرداهای روشن بپیوندد.
در خبرها آمده بود که آقای تاج گردون زمین خانوادگی خودشان را به امر بهداشت و سلامت جامعه اهدا کردند لطفاً در مورد جزییات این موضوع برای ما بفرمایید؟
مهرماه سال ۱۳۹۱ دکتر غلامرضا تاج گردون نماینده فهیم مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی که هم‌اکنون رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس هست خانه پدری خود را در مرکز شهر باشت با متراژی حدود ۱۴۰۰ مترمربع جهت محل احداث درمانگاه تخصصی و اورژانس ۱۱۵ شهرستان اختصاص دادند و در زمان کلنگ زنی آن با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از مرکز مذکور در بهبود سلامت مردم گفت: برادران و خواهرانم تصمیم گرفتند که این زمین اهدا شود و  این پروژه متعلق به کسی نیست، جز مردم باشت و امیدوارم که همه در این کار خیر سهمی داشته باشند.
از همکاری‌های این نماینده مجلس با مجمع خیرین سلامت برای ما توضیح بیشتری بدهید؟
دکتر تاج گردون با اهدای زمین مورداشاره به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال، پس از صرف اعتباری بالغ‌بر ۴ میلیارد ریال در ساخت درمانگاه تخصصی و اورژانس ۶۴۰ مترمربعی باشت، مرکز مذکور را جهت تکمیل و تجهیز به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج تحویل دادند و پس‌ازآن بانی ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای دیل (محور دو گنبدان به چرام) در شهرستان گچساران بااعتباری بالغ‌بر ۸۰۰ میلیون ریال شدند. ایشان ضمن ترغیب نیک اندی‌شان به کارهای خیر در منطقه، ایجاد موسسه‌ای جهت حمایت از بیماران نیازمند استان را در دستور کار قرار داده‌اند.
وضعیت مراکز بهداشتی درمانی منطقه شما به چه صورت است و از محل کمک‌های خیرین تابه‌حال چند مرکز بهداشتی و درمانی برای ارتقای وضعیت سلامت در منطقه ساخته‌شده است؟
استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۸ شهرستان بویراحمد، گچساران، کهگیلویه، دنا، بهمئی، باشت، چرام و لنده هست ۵ شهرستان فاقد بیمارستان است، بیمارستان‌های دانشگاهی شهر یاسوج ۳ باب بوده که ۲ تا قدمتی ۴۰ ساله دارند، بیمارستان گچساران ۳۰ سال پیش به بهره‌برداری رسید و سابقه افتتاح بیمارستان فعلی کهگیلویه ۱۵ سال است.
۷۰ مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و ۳۵۰ خانه بهداشت روستایی در سطح استان خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌نمایند محل استقرار آن‌ها اکثراً استیجاری یا قدمتی چندساله دارند، تعداد اورژانس‌های ۱۱۵ جاده‌ای و شهری استان هم‌اکنون ۳۰ پایگاه است.
از محل کمک‌های خیرین از سال ۸۹ تاکنون ۴ مرکز بهداشتی درمانی ساخته‌شده و ۲ درمانگاه تخصصی و بیمارستانی ۲ مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و ۲ پایگاه اورژانس در دست احداث هستند.
مبلغ کمک‌های ریالی برای ساخت مراکز بهداشتی درمانی از طرف خیرین چه میزان بوده است؟
از سال ۸۹ تاکنون بدون احتساب مراکزی که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، بسیج سازندگی و سایر نهادها احداث و یا در دست اقدام می‌باشند مبلغی بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال توسط خیرین درزمینه ی ساخت هزینه شده است.
بزرگ‌ترین پروژه شما در طول تأسیس مجمع خیرین سلامت در استان چه بوده است؟
پروژه موردنظر درمانگاه تخصصی دندانپزشکی بزرگ‌ترین پروژه خیر ساز واقع در یاسوج است که سال ۱۳۹۰ در اولین همایش خیرین سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد قول احداث آن توسط مدیرعامل شرکت نیرو گستر داده شد و بنا به دلایلی ساخت آن محقق نگردید تا اینکه رئیس وقت دانشگاه در سال ۱۳۹۲ اعلام نمود احداث این پروژه ضروری و اولویت اول دانشگاه برای بهداشت دهان و دندان، درمان مردم و آموزش دانشجویان است و تأمین ۶۰ درصد اعتبارات آن از منابع دولتی و ۴۰ درصد اعتبارات دیگر توسط خیرین تعهد گردد.
بدان امید که مبلغ ۸ میلیارد ریال آن از طرف مدیرعامل شرکت نیرو گستر اختصاص می‌یابد و تعدادی خیر هم اعلام حمایت نموده‌اند، مجمع را ترغیب نمودند تا برای شروع پروژه پیشگام شود در این راستا پیمانکاری معرفی شد که توان احداث بدون دریافت پیش‌پرداخت و انجام کلیه کارهای ساختمانی فاز اول تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی منتهی به پایان سال ۹۲ را دارد، باوجودی که این کار ظرف مدت کوتاهی عملی شد و پیمانکار ۲۲ میلیارد ریال صورت‌وضعیت مورد تائید دفتر فنی دانشگاه را ارائه نموده است ولی بعد از گذشت چند ماه از تحویل لیست هزینه کرد توسط پیمانکار تاکنون هیچ مبلغی به وی پرداخت‌نشده است و کماکان این موضوع در حوزه دانشگاه و مجمع خیرین سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد بلاتکلیف هست، پس می‌طلبد که نیکوکاران به یاری ما بشتابند.
گفتنی است که کلینیک‌های فعلی دندانپزشکی شهر یاسوج با توجه به استیجاری بودن، قابلیت تطابق با استانداردهای تخصصی را نداشت و احداث ساختمان درمانگاه‌های تخصصی دندانپزشکی شهر یاسوج در چهار طبقه باهدف تجمیع واحدهای دندانپزشکی، شامل هشت کلینیک و باهدف استقرار بیش از ۵۶ یونیت دندانپزشکی، شروع گردید.
راه‌اندازی این مرکز خدمتی برای ارتقاء سلامت دهان و دندان در کهگیلویه و بویراحمد بوده و تمامی خدمات نوین دندانپزشکی در آن به مراجعین ارائه خواهد شد. این در حالی است که سالن انتظار بزرگ‌سالان گنجایش پذیرش ۱۴۰ نفر را  داشته و سالن انتظار کودکان نیز به‌صورت جداگانه پیش‌بینی‌شده است.
امیدواریم که نیکوکاران عرصه سلامت نیز در این راه خیر، یاور و همراه ما باشند
نقش خیرین سلامت در توجه به روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی به چه اندازه مؤثر است؟
همان‌طور که اولویت و مبنای فعالیت مجمع خیرین سلامت کشور و شعب آن در سلامت جامعه از نقاط روستایی و مناطق کمتر توسعه‌یافته کلید خورد، طبیعی است که همت والای نیکوکاران در توجه به ارتقای وضعیت بهداشت و درمان روستاها و مناطق محروم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌طلبد که خیرین سلامت یاریگر کودکان و مادرانی باشند که با داشتن سوءتغذیه پذیرای انواع بیماری‌های انگلی و عفونی، کم‌خونی‌های فقر آهن،  نقص ایمنی و افزایش خطر عفونت‌های ریوی، عوارض گوارشی و سایر بیماری‌ها هستند و مراقبت از آن‌ها در واحدهای بهداشتی انجام می‌شود که خود فا قد استانداردهای لازم بهداشتی و دارای کمبود تجهیزات پزشکی است. پس نقش بی‌بدیل نیکوکاران در احداث، توسعه، تجهیز و بازسازی واحدهای بهداشتی درمانی این مناطق بر هیچ‌کس پوشیده نیست. 
در پایان هر مطلبی که دوست دارید بفرمایید؟
دی‌ماه سال ۱۳۹۲ در معیت دکتر چمن رئیس دانشگاه، زاده باقری رئیس هیئت‌مدیره مجمع خیرین سلامت استان و چند تن از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دیداری با حاج‌آقا نیری و معاونین ایشان در محل مجمع خیرین سلامت کشور داشتیم که قسمتی از بیانات مشاور محترم وزیر بهداشت و دبیر کل مجمع خیرین سلامت کشور به شرح ذیل است و امیدوارم باهمت والای خیرین در همه استان‌های کمتر توسعه‌یافته به‌خصوص در مورد استان محروم کهگیلویه و بویراحمد تحقق یابد:
خیرین کشورمان باید به‌صورت ملی فکر کنند و تنها منطقه خود را نبینند و بدانند که مناطقی از کشور هستند که شدیداً نیاز به کمک دارند. لذا در برخی از نقاط کشور بیمارانی هستند که به لحاظ این کمبودها دچار مشکل می‌شوند. همه ما وظیفه‌داریم که از خیرین در شهرها گرفته تا مردم عزیز کاستی‌ها و نیازمندی‌های درمان هم‌وطنانمان خصوصاً در مناطق محروم و کم برخوردار را مرتفع کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

ا
Iran, Islamic Republic of
خوب زرنگید موقع پست گرفتنها وپست دادنها افراد بومی استان دراولویت هستند، ازاین استان هم جای دیگر رییس شوند در بوق و کرنا میکنید حالا موقع پول گرفتن که رسید خیرین سایر استانها!رو خبر میکنید! زرنگی هم حدی دارد
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1