تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۵۹۷۹۹

افت فشار آب در کهگیلویه و بویراحمد از کجا آب می‌خورد؟

۳
۰
کبنا ؛اسراف آب، ایجاد انشعاب غیرمجاز برای آبیاری باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی و ساخت و سازهای غیراصولی، افزایش بی‌رویه حاشیه‌نشینی، رعایت نکردن الگوی درست مصرف و عدم تعامل دو سویه مردم و مسئولان ریشه کم‌آبی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد است.ab.ladni
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، علت اینکه چرا استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد منابع آبی کشور دچار بحران کم‌آبی یا افت فشار آب است، جای سئوال بوده و گلایه از مسئولان را نیز در پی داشته است و این مسئله بدون شک علت و معلول‌هایی را با خود به همراه دارد.
افت فشار آب در شهرهای یاسوج، مادوان، لیکک، سوق و چیتاب قطعاً به دلیل کمبود آب در استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، بلکه عوامل دیگری بر این موضوع تاثیرگذار است که در ادامه نکاتی را ذکر خواهیم کرد.
اسراف عیب بزرگی برای انسان است/ کم‌آبی در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ریشه در عوامل فرهنگی دارد
اسراف در مواهب الهی بسیار عمل نکوهیده و عیب بزرگی برای انسان به شماره می‌رود و با اسراف بلاهای بزرگ اجتماعی دامنگیر انسان‌ها می‌شود. دین مبین اسلام بر پرهیز از اسراف سفارش کرده است و هشدار داده که در بهره‌گیری از مواهب الهی در زمین، از اسراف خودداری کنند.
قرآن مجید در آیات متعددی مسرفان را محکوم کرده است و می‌گوید: «و لا تسرفوا انه لایحب المسرفین، اسراف نکنید که خدا اسرافکاران را دوست نمی‌دارد» و تا جایی که اسرافکاران را اصحاب دوزخ می‌شمرد.
هدرروی آب و اسراف در این نعمت حیاتی در استان‌ کهگیلویه و بویراحمد یک معضل بزرگ اجتماعی معرفی می‌شود که کم‌آبی در برخی از شهرهای این استان ریشه در عوامل فرهنگی دارد.
همانطوری که گفته شد، عوامل طبیعی از جمله کم بارشی عامل بحران آب نیست، بلکه این موضوع ریشه در عوامل فرهنگی دارد.
جمع‌آوری 30 انشعاب غیرمجاز در سطح شهر یاسوج
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز به افت فشار آب و قطعی آن در برخی از شهرهای این استان اشاره کرد و گفت: مقابله با کم‌‌آبی نیازمند تعامل دو سویه مردم و مسئولان است، به طوریکه مردم با رعایت کردن روش‌های مفید در صرفه‌جویی آب اجازه هدر روی این نعمت الهی را ندهند.
نگهدار معادیجو در ادامه اظهار کرد: خواست مسئولان از مردم جمع‎‌آوری انشعابات غیرمجاز و مصرف درست آب است که اگر در این زمینه مردم همکاری کنند با هیچ‌گونه مشکل افت فشار آب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد بالاخص شهر یاسوج روبرو نمی‌شویم.
سخنگوی شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کمبود آب در شهر یاسوج نداریم، بیان کرد: مصرف بی‌رویه آب عامل کم آبی در برخی از شهرهای این استان بویژه شهر مادوان و یاسوج است که مردم باید توجه بیشتری کنند.
 جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز یک اینچ در روستاهای جنوبی شهر یاسوج/ سودجویان به مراجع قضایی معرفی شدند
معادیجو از جمع‌آوری 25 انشعاب غیرمجاز یک اینچ در روستاهای جنوبی شهر یاسوج خبر داد و افزود: این انشعابات غیرمجاز در منطقه علی‌آباد جمع‌آوری شد که متأسفانه سودجویان با انشعابات یک اینچ غیرمجاز باغات و زمین‌های برنج‌کاری خودشان را آبیاری می‌کردند.
وی با بیان اینکه خط لوله انتقال آب روستاهای کریم‌آباد و علی‌آباد از این مسیر می‌گذشت، اضافه کرد: سودجویان با گذاشتن لوله‌های یک اینچ آب‌ها را به نفع خودشان مصادره کردند که با تلاش مأموران آب و فاضلاب شهری همه آنها جمع‌آوری و متخلفان به مراجع قضائی معرفی شدند.
این کارشناس آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه باید فرهنگ استفاده درست از آب در سطح جامعه نهادینه شود، اظهار داشت: مصرف آب در شهرهای مادوان و یاسوج بسیار بالا است، در برخی از نقاط این دو شهر آب ساخت و سازهای غیر اصولی، باغات و زمین‌های کشاورزی از آب شرب مردم تأمین می‌شود.
10 درصد صرفه‌جویی مشکل افت فشار آب شهر یاسوج و مادوان را حل می‌کند
معادیجو با ابراز نگرانی از این وضعیت به راهکارهای صرفه‌جویی در آب شرب اشاره کرد و گفت: شهروندان بر روی پشت‌بام‌های خود تانکرهای ذخیره آب در نظر بگیرند که در این صورت همزمان با قطعی آب 48 تا 72 ساعت آب برای مصرف خود داشته باشند.
وی با بیان اینکه هزینه‌های زیادی خرج می‌شود تا آب شرب به دست مردم برسد، اظهار داشت: با رعایت فقط 10 درصد در مصرف آب تابستان‌ها با مشکل کم‌آبی روبرو نمی‌شویم.
سخنگوی آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از جمع‌آوری 30 انشعاب غیرمجاز در سطح شهر یاسوج خبر داد و افزود: دستکاری در تأسیسات آبرسانی یکی از معضلاتی است که شرکت آب و فاضلاب شهری با آن مواجه است و این امر گاهاً توسط شهروندان به دلیل انحراف در مسیر آب انجام می‌گیرد.
 یاسوج نیاز به معرفی ایستگاه‌ها و منابع جدید آبی دارد
معادیجو به افزایش بی‌رویه جمعیت و ساخت و سازهای در حاشیه شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: حاشیه‌نشینی در شهر یاسوج و ساخت و سازهای خارج از محدوده طرح تفصیلی شهر و انتظار خدمات شهری از سوی مالکین این ساختمان‌ها معضل جدی است که مأموران این شرکت با روبرو هستند.
وی در ادامه اضافه کرد: تأسیسات و ایستگاه‌های آب شهر یاسوج متناسب با جمعیت مشخصی احداث شدند که متأسفانه با افزایش مهاجرت و اضافه شدن جمعیت این شهر تأسیسات و ایستگاه و منابع آبی جوابگو این همه جمعیت نیست.
وی یادآور شد: مسئولان استانی و شهرستانی باید به فکر تعریف منابع و ایستگاه‌های جدید آب برای شهر یاسوج باشند.
معادیجو تنها راه مقابله با کم‌آبی را فرهنگ صحیح مصرف آب دانست و افزود: مردم با معرفی انشعابات غیرمجاز و استفاده از راه‌های مصرف آب در رسیدن آب به سایر همشهریان خود تلاش کنند.
 مصرف آب باید از تفکر سنتی خارج شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز در یاسوج با بیان اینکه الگوی مصرف آب در استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به بازنگری دارد، اظهار کرد: افزایش زیاد جمعیت و مصرف نادرست آب منابع را با کاهش روبرو کرده است.
سیدعلی لدنی‌نژاد گفت: مصرف آب باید از تفکر سنتی خارج شود و بر اساس اصول دقیق و مبتنی بر دانش انجام گیرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان اینکه نهادینه کردن الگوی درست مصرف آب در سطح جامعه و خانواده‌ها ضروری است، اظهار داشت: پرداخت به موقع قبض‌های آب، حفاظت از تأسیسات آب، نصب کنتور و استفاده از منابع آب در کنار رعایت الگوی مصرف آب در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.
لدنی‌نژاد گفت: گذاشتن تانکر آب در منازل نیاز اساسی خانه‌های شهر یاسوج است که ضمن تعدیل فشار شبکه، تداوم جریان آب را به دنبال دارد.
وی از برگزاری جلساتی با نظام مهندسی مبنی بر قانونی کردن گذاشتن تانکر بر پشت‎بام خانه‌ها خبر داد و افزود: بر اساس مصوبات این جلسات صدور پایان کار ساختمان‌ها در صورت تدارک دیدن تانکر آب است.
این مسئول ارشد آب شهری اظهار داشت: شهرهای یاسوج، مادوان، دهدشت، لیکک، سوق و چیتاب با تنش آبی مواجه هستند و در صورتی که در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، وضعیت آنها بحرانی خواهد شد.
شبکه‌های آبرسانی فرسوده بهسازی می‌شوند
معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر مصرف درست آب در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا نیوز در یاسوج گفت: 30 درصد شبکه‌های آبرسانی شهری کهگیلویه و بویراحمد دچار فرسودگی شده‌اند.
مسعود مرادیان اظهار کرد: بیش از هزار کیلومتر شبکه آبرسانی شهری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 30 درصد از این شبکه‌ها فرسوده و نیاز به بهسازی دارند.
مسعود مرادیان یکی از راه‌های هدرروی آب‌ها را فرسودگی شبکه‌های آبرسانی معرفی کرد و گفت: شبکه‌های فرسوده شناسایی شدند و در صورت تأمین اعتبار بر اساس اولویت این شبکه‌ها بهسازی می‌شوند.
و در آخر اینکه برای مواجه نشدن با مشکل کم‌آبی یا افت فشار آب، رعایت چند نکته ضروری است: 1- پرهیز از هدرروی بی‌رویه و یا خودداری از اسراف آب، 2- بالا بردن سطح آگاهی نسبت به الگوی مصرف آب، 3-بهسازی شبکه‌های فرسوده آبرسانی، 4- رعایت نکات اصولی صرفه‌جویی از جمله گذاشتن تانکر آب در منازل، 5- رعایت حقوق شهروندی در استفاده عادلانه از آب مثل جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و 6- برخورد قضایی با متخلفان در بحث آب.
و نکته پایانی اینکه آب را اسراف نکنیم...
انتهای پیام/کمایی
نام شما

آدرس ايميل شما

خرزوخان
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس بهر حال جنابعالي بيش از شش ماه است كه در استان هستيد و حداقل كاري كه بدون اعتبار در اين مدت مي توانستيدانجام دهيد برسي وضعيت موجود و حداقل هاي مورد نياز بود و تدوين برنامه آيا اين كار را انجام داده ايد ؟ اگر امكان دارد اعلام نمائيد در غير اينصورت چند سالي هم شما از نعمت پست مديريتي بهرمند و نوبت ديگري است
مینا
Iran, Islamic Republic of
بیش از 40 روز از اطلاع رسانی و تماس مردم با آب و فاضلاب میگذره ولی همچنان لوله ای در اکبر آباد خیابان پیرچوپان که فکر کنم بیش از 1/5 اینچ آب داره شکسته و هیچ فریاد رسی نیست.قابل توجه آب و فاضلاب
منبع آگاه
Iran, Islamic Republic of
باسلام.
بنده از نزديك در جريان هستم كه مديران آب و فاضلاب شهري و روستايي استان ، با حداقل اعتبارات مالي و با دست خالي ، براي تامين آب شرب مردم چه تلاشهاي شبانه روزي دارند.
ضمنا برنامه هاي ميان مدت 5 ساله و بلند مدت 20 ساله شهرها و روستاهاي استان تهيه شده و مسولان دنبال تامين منابع مالي براي عملياتي شدن اين برنامه ها هستند.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1