تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۵۵۶۳۱

ثروتی که برای صاحبش ثروت نمی شود

۱
۰
کبنا ؛ مظفرعدالت نسب*
کارشناسان و صاحبنظران مسائل اقتصادی؛ ارزش سد و نیروگاه «چم شیر» گچساران در جنوب کهگیلویه وبویراحمد را همتراز با چاه های نفت این شهرستان ارزیابی می کنند؛ با این وجود در برنامه ریزی توزیع منافع این طرح؛ هیچ سهمی برای این شهرستان در نظر گرفته نشده است.chmashi
با وجود اینکه در ساخت این سد در 25 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران بخشی از زیباترین مواهب طبیعی این شهرستان در دریاچه این کلان سد محو می شود اما در برنامه ریزی ساخت این سد هیچگونه طرحی برای گچسارانی ها در نظر گرفته نشده است.
سد و نیروگاه چم شیر با حجم تنظیم آب به میزان 2.3 میلیارد متر مکعب برای تولید 175 مگاوات برق؛ تامین آب شرب صده‌ها هزار نفر و آبیاری دهها هزار هکتار از زمینهای استان های خوزستان و بوشهر یکی از کانون های مهم اقتصادی جنوب کشور محسوب می شود اما شهرستان گچساران از مزایای این سد بی نصیب است.
سد و نیروگاه برق آبی چم شیر که از سال 91 تاکنون دو هزار میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده ، قرار است شهریور 95 با صرف 229 میلیون یورو احداث و بهره برداری شود.
سدچم شیر؛ از این نظر که آب آن اقتصاد کشاورزی جنوب کشور را دگرگون می کند یک ثروت ملی است ولی به دلیل تعریف نشدن هیچگونه طرح تامین آبی از این سد برای شهرستان محل ساخت سد، صاحب خانه از این ثروت هنگفت خود هیچ نصیبی ندارد.
ساخت این سد به عنوان یک ظرفیت مهم اقتصادی و بهره مند نشدن مردم گچساران از این منبع عظیم حیاتی آب با بیش از دو میلیارد متر مکعب حجم تنظیمی سالانه در حالی است که بسیاری از زمینهای بکر گچساران در نزدیکی مخزن سد و بویژه ˈدشت سراب ننیز و پشکانˈ در فاصله کمتر از 10کیلومتری از این مخزن عظیم از کم آبی تفتیده است.
اگر چه نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خواستار تعریف طرح تامین آب مورد نیاز کشاورزی و صنعت از محل سد چم شیر برای گچساران شده بود و رسانه ها نیز این مطالبه به حق کشاورزان دیم کار مجاور سد چم شیر را گوشزد کرده اند، ولی هنوز درخصوص تهیه طرحی از سوی مسئولان متولی خبری اعلام نشده است.
برخی از مسئولان بالابودن سطح زمین های کشاورزی گچساران از مخزن سد را یکی موانع و دلایل پیش بینی نشدن پروژه و تخصیص نیافتن آب از سد چم شیر به گچساران می دانند با این وجود کارشناسان معتقدند امکان تعریف پروژه از این سد در حوزه بالادست سد و شبکه انتقال پایین دست سد برای تامین نیازهای گچساران امکانپدیر است.
مسئولان شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد تعریف پروژه تامین آب از سد چم شیر برای گچساران را منوط به ارایه درخواست نیاز به تامین آب از سوی دستگاههای ذیربط در حوزه مصرف آب اعم از بخش جهاد کشاورزی، صنعت و آب شرب و امکان سنجی برای اجرای طرح اعلام کرده اند.
به گفته بخش آب منطقه ای، مسوولان اجرایی و دستگاههای متولی مصرف آب باید هرگونه درخواست تخصیص آب از سد چم شیر را برای امکان سنجی، اجرای طرح مطالعاتی و تخصیص آب مورد نیاز گچساران به شرکت آب منطقه ای استان سریعتر پیشنهاد دهند.
اکنون که طرح بزرگ سد چم شیر با 24 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است؛ جا دارد مسئولان بخش کشاورزی، امور عشایر و دیگر دستگاههای اجرایی؛ طرحهای تامین آب مورد نیاز گچساران از سد چشم شیر را به شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی و تهیه طرح احتمالی ارایه کنند.
در کنار تامین آب 110هزار هکتار از زمینهای جنوب کشور از سدی که در مجاورت مناطق مسکونی کشاورزان گچسارانی در حال احداث است ، اختصاص بخشی به توسعه کشاورزی این منطقه مطالبه بحق و عادلانه ی مردم این شهرستان از وزارت نیرو و مسئولان بخش آب محسوب می شود.
اگر چه گچساران به لحاظ شرایط آب و هوایی قطب کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود ولی از 38 هزار هکتار زمینهای کشاورزی این شهرستان تنها هفت هزار هکتار آبی است.
آب بخش زیادی از زمین های آبی این شهرستان از 381 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین می شود که هم اکنون بخش زیادی از این چاهها با افت سفره های زیرزمینی و پایین بودن بهره وری مواجه است.
وضعیت فقر کشت آبی گچساران و ضرورت تامین آب زمینهای مجاور محدوده ساخت سد چم شیر، برنامه ریزی و تلاش مسئولان اجرایی را در سالی که به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است در زمینه تهیه طرح تامین آب و فراهم کردن زمینه تخصیص آب از مخزن سد چم شیر به گچساران دوچندان کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تقی
Iran, Islamic Republic of
مسولان استانی و نمایندگان فقط بفکر . هستند نه پیشرفت و توسعه استان پس بیخود خودتونو در سایتها برا مطلب نوشتن خسته نفرمایید ,سی سال پیش استان هتان همین بوده که هست,
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1