تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۵۴۵۳۵

به مناسبت روز قلم

۷
۰
کبنا ؛علیرضا کفائی
روز قلم، بهانه ایی است برای یادآوری منزلت، قداست و حرمت قلم.
قلم راز دار بشر، حافظ علم و دانش، حلقه اتصال آسمان‌ها و زمین، مرتبط زمانهای دور از هم و مکانهای قریب و غریب، مکون فرهنگ و تمدن، ترجمان وحی الهی، راه رسیدن بشر از حضیض پستی به اوج هستی و فرشته حامل کلام خداست.
در نخستین آیاتی که خداوند تبارک و تعالی بر جان پیامبر اکرم (ص) نازل فرمود پس از یادآوری نعمت بزرگ خلقت بر قلم تاکید نمود که «الذی علم با لقلم» (علق ۴)
در عظمت و بزرگی قلم و جایگاه نوشتن همین بس که سوره ایی به نام قلم در قرآن کریم آمده است و خداوند متعال نیز به قلم سوگند می‌خورد. «ن و القلم و ما یسطرون» سوگند به ن و سوگند به قلم و آنچه که بوسیله قلم با آن می‌نویسند و مهم‌تر و عظیم‌تر آنکه خداوند یکی از دلایل اثیات نبوت ختمی مرتبت را قلم می‌داند و نبوت، دانش و بصیرت را موکول به فرشته قلم می‌کند و بواسطه همین قلم برای پیامبر عظیم الشان پاداش دائمی و برخورداری از ملکات و سجایای اخلاقی را بر می‌شمرد.
«خدای سبحان در این آیه به قلم و آنچه با قلم می‌نویسند سوگند یاد کرده و از ظاهر سیاق بر می‌آید که منظور از قلم، مطلق قلم و مطلق هر نوشته‌ای است که با قلم نوشته می‌شود و از این جهت این سوگند را یاد کرده که قلم و نوشته از عظیم‌ترین نعمتهایی است که خدای تعالی بشر را به آن هدایت کرده، به وسیله آن حوادث غایب از انظار و معانی نهفته در درون دل‌ها را ضیط می‌کند و انسان به وسیله قلم و نوشتن می‌تواند هر حادثه ایی را که در پس پرده مرور زمان و بعد مکان قرار گرفته نزد خود حاضر سازد.
پس قلم و نوشتن هم در عظمت، دست کمی از کلام ندارد و در عظمت این دو نعمت همین بس که خدای سبحان بر انسان منت نهاده که وی را به سوی کلام و قلم هدایت کرده و طریق استفاده از این دو نعمت را به او یاد داده و در باره کلام فرموده:«خلق الانسان علمه البیان»و در باره قلم فرموده:«علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم». بنابراین سوگند خوردن خدای تعالی به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند به یکی از نعمت‌ها است... و سیاق آیه دلالت دارد بر اینکه مراد از نعمت، نعمت نبوت است.» (تفسیر المیزان، علامه طباطبایی)
قلم و نوشتن نزد ائمه اطهار علیهم السلام از جایگاه ویژه ایی برخوردار است چنانکه امام صادق می‌فرماید قلم فرشته ایی است که به لوح گزارش می‌دهد و در جای دیگر می‌فرماید «من گریه کننده ایی را ندیدم که در حال گریه زیبا‌تر از قلم تبسم زند و بخندد.»
امیر المومنین (ع) عزت و یا ذلت هرکس را بسته به نوشته‌های او می‌داند و می‌فرماید: «نوشته‌های شخص تابلوی نمایان عقل و خرد و نشانگر فضل و دانش اوست. و در فرازی دیگر می‌فرماید:» نامه انسان ترجمان دل اوست، هر علمی که بر کتابت نیاید ضایع و نابود می‌شود، دانش را با نوشتن پایبند کنید، آنچه حفظ نشود بگریزد و آنچه نوشته شود برقرار ماند.»
در آموزه‌های دینی یکی از حقوق فرزند بر والدین آموختن کتابت و نوشتن به اوست.
در منزلت قلم و قداست و حرمت قلم تاکیدات بسیار است و مداد العلما را افضل بر دماء الشهدا دانسته‌اند.
سه چیز نزد خداوند متعال محبوب است، یکی خش خش و صدای قلم علما و اندیشمندان و صاحبان فکر و اندیشه، دوم صدای شمشیر مجاهدان راه خدا و آزادی و پاسداران مرزهای ایمان و امنیت جامعه و سوم صدای کارهای دستی زنان در محیط خانه.
رسول اکرم (ص) فرمودند:» و القلم من الله نعمه عظیمه و لولا القلم لم یستقم الملک و الدین و لم یکن عیش صالح – و قلم نعمت بزرگی از طرف پروردگار است و اگر قلم نبود، ملک و دین استوار نمی‌شد و عیش و زندگی شایسته بر قرار نمی‌گشت. «
جایگاه ویژه قلم و کتابت غیر قابل انکار است اما باید دانست که همین قلم که موجب رهنمونی بشر بسوی سعادت و قرب الهی است اگر در مسیر ضد بشری و غیر الهی قرار گیرد منجر به شقاوت و عقوبت الهی خواهد شد. همانطور که قرآن کریم قلم را نعمت و منشاء خیر و برکت می‌داند به کاتبان دستور هم می‌دهد که» لا یضار «ضرر نرسانید.
اگر نویسندگان و اهل قلم اخلاق را رعایت نکنند و به رسالت انسانی خود و شرافت و حرمت قلم پایبند نباشند و خدای ناکرده ناحق بنویسند و بر بال این فرشته معصوم رقم مغلطه زنند، سقوط و جنگ و خونریزی و تباهی انسان و انسانیت را آغاز نموده‌اند.
ناهمگونی و بحران در جهان معاصر و کشتار انسان‌ها و بوجود آمدن تروریسم و فاشیسم و اندیشه‌های مخرب و در ‌‌نهایت عداوت و دشمنی انسان‌ها با یکدیگر و تشنج و ضدیت جوامع مختلف با هم حاکی از آن است که اخلاق و حق گویی در کتابت و نوشتن‌ها نادیده گرفته شده است.
قلم،‌‌ همان اندازه که می‌تواند آگاهی دهنده و رهایی بخش و جریان ساز باشد، می‌تواند عامل جهل و تباهی و استعمار و استثمار نیز باشد. از اینرو است که معتقدیم آسیب‌شناسی قلم و بیان از ضروریات جوامع امروز است که مهلک‌ترین سم علیه ارزشهای انسانی و الهی از سوی قلم بدستان مزور و مزدور در فضای اندیشه و اخلاق پراکنده می‌شود.
آنانکه به بهای ناچیزی و برای رسیدن به منافع شخصی، حق را به فراموشی می‌سپارند و انسانیت را در معبد خودخواهی و فزون خواهی قربانی می‌کنند و از آزادی قلم و آزادی بیان، بیرحمانه سوء استفاده کرده و به ذبح راستی و اخلاق و حق و درستی می‌پردازند.
قلم به دستان آزاد اندیش و حق جو در مقابل این مزدوران قلم که آثارشان افیون اندیشه مردمان است و در دنیای نابرابر رسانه، آزادیخواهان و مخصوصاً مسلمان که ناجوانمردانه مظلوم واقع شده‌اند و اندیشه‌های راهگشای آن‌ها و اعتقادات سترگ و مذهبی اشان که رهنمون بسوی نورانیت و نجات انسان است در سانسور مطلق و فیل‌تر ابر قدرتهای جنایتکار گرفتار است وظیفه ایی دشوار دارند تا صدای حق طلبی و نجات خواهی و حق جویی خود را به مردمان همه دیارهای دور و نزدیک برسانند و ندای مکتب تعالی بخش را در گوش کر جوامع لیبرال و فاشیست به صدا در آورند. این مهم می‌سر نخواهد نشد الا به مدد قلم و ایمان به سوگندی که خداوندگار بزرگ بر قلم یاد کرده است و یقین به زهوق باطل. اگر که حق را بگوئیم.
بحران در اندیشه و قلم را باید در پلمیکهای ژورنالیستی و صف بندیهای سیاسی و مذهبی که از طرف قدرتهای جهانی و امپراطوری رسانه ایی بر بشر امروز و جوامع مدرن تحمیل شده است جستجو کرد.
برجسته‌ترین نمونه‌های این بحران را در دو دهه اخیر که ابعاد گسترده ایی دارد و‌گاه ابعاد گلوبال به خود گرفته است و متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی هم به آن دامن زده و در دام آن‌ها افتاده‌اند و حتی در نقاشی‌ها و کاریکاتور‌ها، هم خود نمایی کرده است می‌توان از ماجرای سلمان رشدی و نوشتن کتاب آیات شیطانی در نظر گرفت.
گرچه جرقه‌های خطر از خیلی پیش از این وجود داشت اما اوج آن و برجستگی‌اش از دستور غرب وحشی به سلمان نا‌مسلمان بی‌رشد است که با تمهید امام خمینی و دستور فقهی، بنا بر اصول مسلم قرآنی و الهی و با فتوایی آسمانی به» قلم «این فرشته الهی دستور پیگیری داد و توطئه شیطانی در دم در نطفه خفه شد.
و پس از آن تسلیمه نسرین نویسنده بنگلادشی به جسارتی دیگر و با پشتگرمی ضد بشرهای لامذهب غربی به اهانت به مقدسات پرداخت که با هوشیاری مسلمانان سراسر جهان و بیشتر در خود بنگلادش با واکنش شدید مواجه شد و تسلیمه را به تسلیم و پس از آن فرار وادار نمود.
نظرات روژه گارودی در غرب و تقابل با افکاری که وجهه عملگرای آن در کاریکاتور دانمارکی و نعوذ بالله پاره کردن قرآن کریم و اهانتهای مکرر و پی در پی کشیش آمریکایی به قرآن و آتش زدن کتاب آسمانی و دهها از این قبیل همه از طراحی سازمانهای جاسوسی سیا و اینتلیجنت سرویس و کا گ ب و موساد و رسانه های خدانشناس و ضد بشری خبر می دهد و البته بواسطه درایت علمای اسلام و هوشیاری مسلمانان و تنها بوسیله همین «قلم» تا کنون نتوانسته اند به اهداف شوم خود دست یابند و انشاء الله نخواهند توانست که خداوندی که بوسیله قلم آموزش داد و هدایت کرد با همین گوهر گرانبهای قلم، قلم بطلان بر اندیشه باطل خواهد کشید. روز قلم بر همه اهالی قلم و اندیشه مبارک باد.
از خدای متعای حفظ شان و منزلت قلم را مسئلت داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بومی گچساران
Iran, Islamic Republic of
ای بابا
بازم که تو نطق کردی چه رویی داری والله....
صادق
Iran, Islamic Republic of
کفایی حیا کن رسانه را رها کن....... مکار حیا کن سیاستو رها کن...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
در جوا ب صادق ایشان نه مکار است نه پست طلب مثل بعضی اقایان که فقط خودرا میبینند
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلم کفایی که مسئولیت آفرین و حافظ ازادی است.
باشتي
Iran, Islamic Republic of
هر جيزي حدي داره زياد .. ربط زدن وجهه ادم را پايين مياره هر وقت مطلب از شما مي بينم ....
رامین
Iran, Islamic Republic of
درود بر کفایی عزیزو انصافا منفعت طلب نیست چون باهاش بودم
چوپان گله
Iran, Islamic Republic of
من نمیدانم چرا کبنا هر نظر مسخره و بی محتوی را نشر میکنه.کبنا واقعا قلم توتم توست. متاسفم .
اولا کفایی نه و آقای کفایی
ثانیا ببین چی نوشته نه این که کی نوشته.
این دومی را واسه دوستانی که نظر یا همون کامنت گذاشتند نوشتم. من الله توفیق
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1