تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۵۰۲۱۰

آیا هندوانه‌کاران استان ورشکسته می شوند؟

۰
کبنا ؛ 
محرومیت از صنایع تبدیلی، متناسب نبودن میزان تولید با بازار مصرف، عدم بازاریابی مناسب، جولان دلالان، عدم ساماندهی بازار فروش، نبود سردخانه و بی‌توجهی مسئولان همه و همه باعث شده، هر ساله در ایام برداشت صیفی جات و محصولات باغی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کنند.hndavane
حدود ۱۰ روز دیگر مانده است تا اولین محصول هندوانه مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به بازار آید و آنچنان که از شواهد پیداست، مسئولان برنامه ریزی منسجمی برای حمایت از این کشاورزان ندارند و گویا قرار است قصه تلخ ورشکستگی هندوانه‌کاران باز هم تکرار شود و آب ناامیدی  در گرمای سوزان مناطق گرمسیری بر پیکره سخت کوش کشاورزان ریخته شود.

به گفته کارشناسان برای به ثمر نشاندن هر هکتار زمین کشاورزی محصول هندوانه به طور میانگین بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال هزینه می شودو اینک باوجود هزینه های بالا برداشت هندوانه با توجه به هزینه کارگر و کرایه حمل مقرون به صرفه نیست.

یکی از کشاورزان دهدشتی در گفت وگو با کبنا نیوز، اظهارکرد: نبود بازار مناسب و عدم‌بازاریابی از سوی مسئولان در روزهای آینده با مشکل مواجهه می‌شویم.

این کشاورز در ادامه گفت: حدود ۱۰ روز دیگر زمان اولین برداشت هندوانه است ولی تا کنون بازار مناسب و خوبی برای فروش این محصولات فراهم نشده‌است.

وی افزود: قیمت فروش پایین است و با چنین روندی هندوانه کاران با شکست سنگین مالی مواجهه خواهند شد و برای هر هکتار بیش از ۳ میلیون تومان متضرر می‌شوند.

این کشاورز سخت‌کوش دهدشتی در حالی که دست‌های پینه بسته‍اش را به خبرنگار کبنا نیوز نشان می‌داد، بیان‌کرد: آیا مسئولان زجرهای کشاورزان را درک می‌کنند تا فکری به حال رکود شدید بازار هندوانه کنند.

یک کشاورز ساکن روستای خیرآباد از توابع گچساران به ایرنا گفت: ۹ هکتار زمین کشاورزی او زیرکشت محصول هندوانه بوده که بدون احتساب زحمت و مرارت تولید و برداشت ۱۵ میلیون ریال برای حق آب و سوخت باید هزینه پرداخت کند.
صدرالله تقوی پور افزود: قیمت واقعی هندوانه ۵۰۰ تومان است که در حال حاضر برای فروش این محصول با متحمل شدن ۱۲میلیون ریال هزینه حمل و نقل در استان اصفهان کیلویی ۲۰۰ تومان به فروش می رود.
یک کشاورز ساکن لیشتر از توابع گچساران با اشاره به فاسد شدن چند تن محصول هندوانه تولیدی افزود: حداقل ۸۰ میلیون ریال خسارت مالی کشت امسال محصول هندوانه او بوده است.
بیت الله اصطلاحی از مسوولان و متولیان خواست برای باقی ماندن انگیزه تولید در کشاورزان برای تخفیف در پرداخت حق آب چاره اندیشی کنند.
مدیرجهادکشاورزی گچساران گفت: ایجاد زیرساخت های صنایع تبدیلی در این شهرستان ضروری است.
عطاء الله مهدی پور با اشاره به اهمیت حمایت از تولیدکنندگان به ویژه کشاورزان برای رونق تولید ، پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها که گسترش حاشیه نشینی وافزایش مشاغل کاذب از حداقل پیامدهای آن است افزود: حمایت از بخش خصوصی راهکاری برای ایجاد زیرساخت های صنایع تبدیلی در این شهرستان است.
مدیر اجرایی طرح سردخانه شهرک صنعتی چهاربیشه گفت: طرح احداث سردخانه پنج هزار تنی محصولات کشاورزی این شهرستان با ۲۰ در صد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
عادل امینی افزود: عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۰ آغاز شده است که به دلیل بوروکراسی های اداری و عدم تامین اعتبار عملیات اجرایی آن به کندی پیش می رود.
وی اظهار کرد: طرح احداث سردخانه محصولات کشاورزی گچساران در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع اجرا می شود که تاکنون پنج میلیارد ریال اعتبار از محل سرمایه بخش خصوصی برای آن هزینه شده است.
مدیر اجرایی طرح سردخانه شهرک صنعتی چهاربیشه تصریح کرد: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۰ برای این طرح تصویب شده است.
امینی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی برای افزایش زمان نگهداری محصولات کشاورزان از مسوولان خواست برای شتاب بخشی به پرداخت تسهیلات بانکی این طرح چاره اندیشی کنند.
۲۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دهستان های لیشتر و خیرآباد از توابع گچساران زیر کشت محصول هندوانه رفته است که به طور میانگین در هر هکتار ۴۰ تا ۵۰ تن محصول برداشت می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1