تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : ۳۲۸۰۰۴

فاجعه در انتظار باغ‌های باشت (+تصاویر)

۳
۰
کبنا ؛



در طول دو دهه اخیر زحمت‌ها و مرارت‌های زیادی کشیده شد تا دشت شهرستان باشت و دامنه تپه‌ها و ماهورهای این شهرستان از حالت خشک و بی‌حاصل گذشته تبدیل به باغات انبوه شود و اکنون شهرستان باشت یکی از قطب‌های کشاورزی و باغداری استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

اکنون به هر نقطه از شهرستان باشت که نگاه کنیم پوشیده از انبوه باغات مرکباتی است که برای احیای آن‌ها پول‌های زیادی هزینه شده و عمرهای گرانب‌هایی صرف شده است.


باغداران زجر کشیده شهرستان باشت جسم و جان خود را برای رونق تولید و اشتغال در این شهرستان فدا کرده‌اند و هیچ باغداری را دل این شهرستان نمی‌بینیم که از نظر جسمی وضعیت نرمالی داشته باشد.

سری به روستای گروس از توابع این شهرستان زدیم تا وضعیت باغات را از نزدیک مشاهده کنیم اما به جز آه و حسرت و اندوه چیزی مشاهده نکردیم آن چه که دیدیم افسردگی باغداران از بی‌آبی و بی‌مسوولیتی مسوولان بود.

کارشناسان کشاورزی و آب منطقه‌ای همکاری لازم را با باغداران این شهرستان ندارند در جایی که می‌توانند با مشاوره درست بخشی از مشکلات باغداران را برطرف کنند.


این وضعیت بغرنج باعث شده تا در خانواده‌های باغداران هم اثرات منفی را شاهد باشیم و با روانی منفی این مشکل کانون خانواده‌ها را نیز هدف گرفته است.

متاسفانه بی‌مسوولیتی مسؤولان استان و دست روی دست گذاشتن‌های آن‌ها موجب شده تا هم باغات و هم خانواده‌های باغداران در حال پژمرده شدن باشند و مسوولان استان ما تنها به فکر از دست ندادن پست و مقام و میز و صندلی خود باشند.


باغات شهرستان باشت در حال خشک شدن است بی‌آنکه مسوولان برنامه‌ای برای این فاجعه داشته باشند در سال‌هایی که مقام معظم رهبری حمایت از تولیدکنندگان را به مسوولان توصیه می‌کند آن‌ها دست روی دست گذاشته‌اند و کاری برای باغداران زجر کشیده نمی‌کنند.

دختر باشتی بهترین تیتر را برای این چند خط نوشته مشکلات باغداران برایمان انتخاب کرد وقتی که با آه و حسرت می‌گفت ای کاش باغ نداشتیم.

نام شما

آدرس ايميل شما

باغدار ورشکسته
مسئولین هرچه زودتر فکری به حال باغهای شهرستان باشت بکنند تادیرتر نشده.بااختصاص بودجه و وامهای بدون سود تا باغداران نسبت به خرید تانکرهای اب بتوانند درختهاشون را ابیاری کنند.
تقوی
United Kingdom
وقتی خشکسالی بلند مدتی راپیش روداریم اصلا مجوز احداث این باغها اشتبا ونابخردانه بود.
کشاورزشوشتی
Iran, Islamic Republic of
سلام الان یک درخت خشک شده رانشان دادید مسولان‌بدانند تا حداکثر تا دوماه دیگه بیشتر درختان به این‌ روز گرفتار خواهند شد بیماری خشکسالی بی مدیریتی همه دست بدست هم داده تاتوان‌باغداران‌رابگیرد
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1