تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۲۶
کد مطلب : ۳۲۷۷۹۵

کشف ۱۸ کیلو تریاک در محور یاسوج / افزایش قیمت مرغ در یاسوج / نظر تاجگردون در باره خرید کالای ایرانی

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
کشف بیش از ۱۸ کیلو گرم تریاک در محور یاسوج-اصفهان
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد ازکشف بیش از ۱۸ کیلو گرم تریاک در محور یاسوج-اصفهان خبر داد
سرهنگ سعید بالش زر عصر امروز در جمع خبرنگاران از کشف بیش از ۱۸ کیلو گرم تریاک در محور یاسوج-اصفهان خبر داد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، شب گذشته، در یک عملیات انتظامی در جاده یاسوج به اصفهان، پس از توقیف یک دستگاه خودروی چری تیگو، ۱۸ کیلو و ۹۰۰ گرم تریاک جاده کشف کردند.
 
استقبال چشم‌گیر زوار امامزاده سید محمود(ع) چاروسا از طرح آرامش بهاری
زائرین و گردشگران از طرح آرامش بهاری در امامزاده سید محمود(ع) استقبال چشم‌گیری داشتند.
یکی از مهمترین مزیت‌های عید باستانی نوروز که با بهار طبیعت همراه بوده تعطیلاتی است که می‌تواند پیوند مستحکم میان افراد خانواده‌ها را بیش از پیش تقویت کند.
نوروز فرصتی مناسب است تا مردم خسته از کار و روزمره‌گی دل به تفریح، بازدید، گردش و دیدار آثار طبیعی، تاریخی و توریستی بزنند.
شهرستان کهگیلویه دارای مکان های فراوان و زیبایی برای پذیرایی از گردشگران نوروزی است که یکی از این مکان ها امامزاده سید محمود(ع) است.
وجود امامزاده سید محمود(ع) که به سید محمید معروف است در ایام نوروز به خصوص روزهای گذشته دارای خیل عظیمی از گردشگران و زوار از سراسر کشور است که در روزهای گذشته شاهد تکمیل شدن فضای این امامزاده از گردشگران و زوار بودیم.
هرساله طرحی از سوی اوقاف و امور خیریه به نام طرح آرامش بهاری در امامزادگان اجرا می شود که این طرح در امامزاده سید محمود(ع) با استقبال چشم گیر مردم روبرو است.
در این طرح که طلبه ها و روحانیون مستقر و اعزامی از سراسر کشور حضور دارند در غرفه های مختلف از جمله غرفه احکام، پاسخگویی به مسائل شرعی، پاسخگویی به مسائل ازدواج و زناشویی و غرفه کودکان و نوجوانان است.
اجرای برنامه های مختلف از جمله جشن و شادی و برنامه سخنرانی در شب های مختلف برای زوار از جمله برنامه های دیگر این طرح است.
یکی از برنامه های که مورد استقبال مردم و زوار قرار گرفت یکشنبه شب بود که با اجرای برنامه های مختلف و شاد و پس از آن سخنرانی دادرس دادگستری چاروسا بود که حضور و استقبال مردم چشم گیر بود.
حجت الاسلام مجید بهادی مسئول این طرح عنوان کرد: این طرح از ۲۹اسفند تا ۱۵فروردین در صحن امامزاده سید محمود(ع) برگزار می شود که دارای برنامه های مختلف از جمله غرفه هایی که در این امامزاده برپا شد غرفه کودک و نوجوان، غرفه مشاوره ازدواج، پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام است.
وی تقویت باورهای اعتقادی، دینی و مذهبی و بهره برداری مطلوب از فضای معنوی بقاع متبرکه امامزادگان را از جمله اهداف اجرایی طرح نوروزی آرامش بهاری در اماکن معنوی برشمرد.
بهادری خاطرنشان کرد: آستان امامزاده سید محمود(ع) برای پنجمین سال پیاپی با ویژه برنامه های فرهنگی، مذهبی و معنوی در قالب خیمه های معرفت با حضور ۸ روحانی و مبلغ دینی از ۲۹ اسفند ۹۶ تا ۱۵ فروردین ۹۷، به استقبال زائران می رود.
کاهش محسوس تلفات جانی تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد تنها با یک کشته/۹۵۳ ماموریت اورژانس تاکنون
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۲۵ اسفندماه تاکنون که ۵ روز از تعطیلات نوروزی را پشت سر می‌گذاریم تنها یک فوتی بر اثر تصادف در کهگیلویه و بویراحمد داشته‌ایم.
جلال پوران‌فرد اظهار کرد: از روز ۲۵ اسفندماه تاکنون که ۵ روز از تعطیلات نوروزی را پشت سر می‌گذاریم تنها یک فوتی بر اثر تصادف در استان داشته‌ایم.
رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این بازه زمانی تعداد ۲۴۳ فقره تصادف درون شهری و برون شهری در سطح راه‌ها و معابر استان داشته‌ایم که تعداد ۴۴۰ مصدوم در این تصادفات داشته‌ایم.
این مسؤول بیان کرد: تعداد ۱۱ مسمومیت با گاز منوکسید کربن داشته‌ایم و تعداد مرجعین به چادرهای سلامت هم ۹۵۶ نفر بوده‌اند.
پورن‌فرد افزود: تعداد ماموریت‌های ما اعم از تصادفی و غیر تصادفی ۹۵۴ ماموریت بوده که تعداد ماموریت اورژانس هوایی نیز ۷ مورد بوده است.
 
دیدار نوروزی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با کارکنان
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در ایام نوروز و تعطیلات به منظور تبریک به کارکنان شاغل با حضور در تاسیسات منطقه نفتی بی بی حکیمه ۱ عید نوروز را به تلاشگران صنعت نفت تبریک گفت.
مهندس هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، در تعطیلات نوروزی طی دیدارهایی سرزده و صمیمی، سال نو را به کارکنان نوبت‌کار و شاغل در تأسیسات نفت و گاز تبریک گفته و با حضور در تاسیسات نفتی بی بی حکیمه (۱) از آنها تقدیر و تشکر کرد.
بر اساس این گزارش، مهندس هوشنگ صیدالی با هدف تقدیر از تلاش بی وقفه و شبانه روزی نیروهای عملیاتی و احترام به فرهنگ و ارزش‌های سازمانی نفت، در اولین روزها از سال جدید ۹۷ با حضور در برخی از تأسیسات و واحدهای عملیاتی با کارکنان این واحدها دیدار کرد.
مهندس صیدالی با حضور هماهنگ نشده در واحد بی بی حکیمه(۱)، ضمن تشکر از زحمات و کوشش متعهدانه کارکنان، پای صحبت سرپرستان و کارکنان واحدهای عملیاتی نشسته و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی بهره‌برداری نفت وگاز گچساران در گفت و گو با کارکنان عملیاتی با تأکید بر نقش رضایتمندی و نشاط کارکنان در افزایش بهره‌وری سازمان اظهار کرد: با وجود ویژگی خاص شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و پراکندگی آن در چهار استان و وجود جاده‌های صعب العبور نگاه ویژه ما به کارکنان عملیاتی است.
در ادامه این دیدار و با توجه به حضور زائران حضرت بی بی حکیمه خاتون مدیرعامل نفت گچساران دستورات لازم را در خصوص همکاری و رفع مشکل کمبود آب برای خدمت به زائران را صادر کردند.
 
اعزام کاروان راهیان نور بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به مناطق عملیاتی جنوب کشور
فرمانده بسیج صنعت نفت گچساران گفت: باهدف آشنایی با رشادت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس بسیجیان بهداشت و درمان صنعت نفت عازم مناطق عملیاتی جنوب شدند.
فردوس ناصر زاده، فرمانده بسیج صنعت نفت گچساران درحاشیه این اعزام گفت: اعزام کاروان‌های راهیان نور هرساله با هدف انتقال فرهنگ ایثار وشهادت وترویج آن در جامعه انجام می شود.
وی با بیان اینکه، مقام معظم رهبری تاکیدات فراوانی بر برنامه های راهیان نور دارند، افزود: بی‌شک اردوهای راهیان نور ترویج کننده راه و میسر شهدا و زنده کننده آرمانهای انقلاب است.
ناصرزاده با تقدیر و تشکر از همکاری مدیران صنعت نفت در راستای پشتیبانی از این کاروان عنوان کرد: این کاروان در قالب یک اتوبوس با حضور ۳۸ نفر از بسیجیان صنعت نفت به صورت خانوادگی و یک ماشین سبک با حضور پزشک ، روحانی و مداح و روایت گر عازم مناطق عملیاتی شدند.
فرمانده بسیج صنعت نفت گچساران بیان کرد: در طول این چند روز از مناطق شلمچه، بوستان، چذابه، اروند، طلاییه و هویزه بازدید به عمل آمد.
بر اساس این گزارش با حضور دکتر محمدی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، دکتر بخشایی رئیس بیمارستان نفت و جمعی از بسیجیان صنعت نفت این کاروان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در جنوب اعزام شدند.
 
 خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد برپا شد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: خیمه‌های معرفت در بقاع متبرکه استان به مناسبت تعطیلات نوروز برپا شده است.
 
حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور اظهار داشت: طرح نوروزی آرامش بهاری از ۲۸ اسفند آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ۹۷ در بقاع متبرکه شاخص استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد.
وی با اشاره به تفاوت خدمات‌دهی سازمان اوقاف و امور خیریه به میهمانان و گردشگران نوروزی به نسبت دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان عنوان کرد: تمامی خدمات ارائه شده به میهمانان و زائران در بقاع متبرکه رایگان است.
جنتی‌پور با بیان اینکه پاسخگویی به مسائل شرعی، مشاوره خانواده، برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری اجرا می‌شود، افزود: برپایی خمیه‌های معرفت، برگزاری نمازهای جماعت در امامزادگان و بقاع متبرکه، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و تبلیغ برای انجام وقف‌های جدید از دیگر برنامه‌های طرح آرامش بهاری است.
وی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح کشوری و مهم در پایگاه‌هایی که در بقاع متبرکه شاخص استان برپا می‌‌شود، اجرای مسابقات مختلف مذهبی و قرآنی در نظر گرفته شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طرح آرامش بهاری در ۵۱ بقعه متبرکه استان همراه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی اجرا می‌شود بیان کرد: در طرح نوروزی آرامش بهاری از ظرفیت ۶۰ مبلغ غیربومی و بومی استان در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی استفاده می‌شود.
 
فعالیت ۲۰ هزار همیار پلیس در طرح نوروزی کهگیلویه و بویراحمد
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ هزار همیار پلیس در طرح نوروزی امسال استان با هدف کاهش حوادث رانندگی فعالیت دارند.
 
سرهنگ اسماعیل خوشوقت اظهار داشت: حضور همیاران پلیس در ایام مسافرت‌های نوروزی در کنار خانواده‌ها می‌تواند در جلوگیری از بروز تخلفات رانندگی نقش موثر و ارزنده داشته و بسترهای توسعه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی با محوریت اصلاح رفتارهای ترافیکی را فراهم کند.
وی به اهمیت آموزش در ارتقای فرهنگ ترافیکی تأکید کرد و افزود: ضرورت دارد در زمینه بکارگیری همیاران پلیس برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت دقیق صورت گرفته و تداوم داشته باشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در صورتی راننده‌ای تخلفاتی در بحث عدم استفاده از کمربند ایمنی، صبحت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، سرعت و سبقت غیر مجاز و رفتار خطر ساز داشته باشد، همیاران پلیس موظف به ارایه تذکر مودبانه هستند.
خوشوقت فعالیت همیاران پلیس در استان را بسیار مناسب و هدفمند ارزیابی کرد و گفت: در طرح نوروزی۹۷، ۲۰ هزار همیار پلیس با هدف توسعه مشارکت‌های اجتماعی در مسیر کاهش حوادث رانندگی و تصادفات نقش آفرینی می‌کنند.
 
 قیمت مرغ در یاسوج افزایش یافت
در حالی صبح امروز سرپرست جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از آرامش بازار و تامین کالاهای اساسی مردم سخن گفت که در چند روز اخیر عده‌ای در یاسوج در به در دنبال مرغ کشتار روز بودند.
علیرضا رستگار سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از سردخانه محل ذخیره میوه شب عید استان از ادامه توزیع کالاهای اساسی در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: کمبود کالای اساسی در بازار نداریم.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی به عنوان تامین کننده مایحتاج ضروری مردم در ایام نوروز از جمله میوه و مرغ شاید به دلیل بی‌تدبیری سایر مسئولان و متولیان امر امروز باید این بار سنگین را به هر طریق ممکن بر دوش کشیده و هنگام هر گونه قصور نیز سعی کند با مصاحبه‌‌ای وضعیت آرامش در بازار را مطلوب ارزیابی کند.
ملک محمد کیانی یکی از گردشگران نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: دیروز عصر تمام بازار یاسوج را در به در دنبال مرغ کشتار روز گشتیم ولی خبری از مرغ نبود و در نهایت بعد از ساعت‌ها گشت زنی از یک مرغ فروشی واقع در روبه‌روی پارک شهرداری قدیم مجبور شدیم مرغ را به قیمت ۹۶۰۰ تومان خرید کنیم.
البته علیرضا رستگار سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد دلیل کمبود مرغ کشتارروز در بازار را هجوم مسافران و گردشگران به پایتخت طبیعت ایران عنوان می‌کند و به خبرنگار تسنیم می‌گوید: دیروز ۱۷ تن مرغ کشتار روز بدون مرغ‌های منجمد وارد بازار یاسوج کردیم و در صورت کمبود دلیلی جز افزایش لحظه‌ای مسافران و گردشگران نوروزی نیست.
وی با اشاره به نشست هماهنگی انجام شده با کشتارگاه‌های استان به‌ویژه شهر یاسوج افزود: شب گذشته ۲۶ تن مرغ کشتار داشتیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امروز وارد بازار شد که با افزایش ۹ تنی نسبت به دیروز امیدواریم بتوانیم نیاز بازار را پوشش دهیم.
رستگار اظهار داشت: استان فارس به عنوان تامین کننده بخشی از مرغ مورد نیاز بازار استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلیل حضور بیش از پیش بینی گردشگران شرایطی همچون استان ما دارد.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که دلیل گران شدن قیمت مرغ تا ۹۶۰۰ تومان چیست؟ گفت: واقعیت امر نظارت بر بازار در حوزه اختیارات جهاد کشاورزی نیست بلکه سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی باید پاسخگو باشند.
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد کمبود مرغ در بازار یاسوج را تایید کرد و گفت: به دلیل کاهش تولید در چندین استان کشور از جمله این استان با کمبود مرغ روبه‌رو شدیم که مجبور شدیم از سایر استان‌ها مرغ مورد نیاز را تامین کنیم.
جانی‌پور با بیان اینکه دو یا سه روزی یکبار قیمت مرغ در بازار استان تغییر می‌کند، افزود: به دلیل وارد کردن مرغ از استان‌های مجاور ۳۰۰ تومان به قیمت مرغ به دلیل هزینه حمل و نقل اضافه شد که باید حداکثر ۹۱۰۰ تومان فروش شود.
خرید کالای ایرانی به ثبات اقتصاد کشور کمک می کند
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به نام حمایت از کالای ایرانی گفت:خرید کالای ساخت تولیدکنندگان کشور به ثبات اقتصاد ایران کمک می کند.
 
غلامرضا تاجگردون افزود:تغییر نگرش جامعه نسبت به خرید کالای داخلی، نیازمند فرهنگ سازی با همکاری رسانه های جمعی است.
وی اظهار داشت:مصرف کالای ایرانی به عنوان یک وظیفه همگانی راهکاری برای افزایش تولید ملی و ایجاد فرصت های شغلی جدید است.
وی تصریح کرد :حمایت از کالای ایرانی مختص به مسئولان نیست و تمام اقشار جامعه برای تحقق آن نقش اثرگذار دارند.
تاجگردون بیان کرد :حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان نیازمند توجه جدی مردم برای مصرف کالاهای داخلی است.
وی افزود: مصرف کالاهای داخلی باعث به حرکت درآمدن چرخ تولید و رونق صنعت کشور خواهد شد.
تاجگردون تاکید کرد : تولیدکنندگان نیز برای جلب اعتماد مشتریان باید کالاهای باکیفیت و مرغوب تولید کنند تا زمینه رضایتمندی مصرف کنندگان شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از سرمایه گذاران خواست تا با توجه به امنیت پایدار شهرستان گچساران از ظرفیت های این شهرستان برای تولید بهره مند شوند.
تاجگردون خاطرنشان کرد : بحث حمایت از کالای ایرانی اهمیت ویژه ای در ثبات رونق اقتصادی ، معیشت و دغدغه اشتغال در کشور دارد و این نامگذاری با درایت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب شده است.
رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۷ را سال ‘حمایت از کالای ایرانی’ نام‌گذاری و ضمن تاکید بر اهمیت بهبود کیفیت کالاهای داخلی، تعصب نسبت به مصرف محصولات ایرانی را ضرورتی برای اصلاح اقتصاد کشور برشمردند.
 
جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛ از غار ده شیخ تا رود رونه
کهگیلویه و بویراحمد با ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهار فصل، مکان های تاریخی و ویژگی های مردم شناسی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی شده است.
این استان با جاذبه‌های بکر از دشت‌های سرسبز و پر گل و گیاه، کوه‌های برفی سفیدپوش، رودخانه‌های خروشان تا بناها و یادگارهای چند هزار ساله تمدن ایرانی رنگین کمانی از جاذبه‌های گردشگری را به روی ایرانگردان در آستانه فصل بهار گشوده است.
در شرایطی که برخی مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف است در فاصله ۱۰۰ کیلومتری طبیعت مناطق جنوبی این استان چون تابلویی سرسبز در پیشواز گردشگران نوروزی چشم‌نوازی می‌کند.
** نگاهی به مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
روستای «ده شیخ» دنا از مناطق هدف کهگیلویه و بویراحمد است که کشف غاری منحصر به فرد در مجاورت آن طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
این روستا در ۵۵ کیلومتری یاسوج قرار دارد.
روستای کریک در شهرستان دنا یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
بافت کم نظیر پلکانی روستای کریک با سازه‌های گلی و مهندسی جذاب با قدمت دیرینه سبب شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی روانه این روستای زیبا و دیدنی شوند.
روستای مارین در ۳۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران نیز به عنوان ماسوله جنوب با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
آب و هوای مفرح، وجود بقعه متبرکه بی بی حمیده (س)، باغ‌های میوه‌های رنگارنگ مارین را به بهشت گمشده جنوب ایران معروف کرده و این روستا همه ساله در فصل بهار و اواخر زمستان میزبان گردشگران زیادی از تمام نقاط کشور است.
آبشار تنگ تامرادی از جمله مناطق مهم هدف گردشگری روستایی شهرستان بویراحمد است.
روستای تاریخی میمند با مناظر چشم نواز، قطب صنایع دستی و مزارع سرسبز در ۸۰ کیلومتری یاسوج سالانه پذیرای گردشگران پرشماری است.
باغ تاریخی چشمه بلقیس چرام با طبیعتی مفرح جاذبه‌ای است که تنوع گونه‌های درختی و چشم‌انداز زیبا، چشمه‌ساران و استخر بزرگ آن در شهرستان چرام آن را به یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد استان تبدیل کرده است.
وجود دشت گندمزار چرام با چشم‌اندازی از طبیعت مفرح بهاری و تپه‌های آراسته از جنگل و گل و گیاه در اطراف این باغ خاطره زیباترین تصویرهای جادوی طبیعت را در قاب دوربین گردشگران این خطه پر از زیبایی ثبت و ضبط می‌کند.
تفرجگاه شلال دون از توابع شهرستان باشت با آب و هوایی مفرح، پوشش جنگلی بلوط و طبیعتی چشم نواز این روزها آماده اسکان گردشگران است.
این پارک طبیعی ۳۰ هکتاری به دلیل قرار گرفتن در کنار جاده ارتباطی گچساران - شیراز، محل استراحت هزاران مسافری است که قصد سفر به استان‌های جنوبی کشور را دارند.
طبیعت بکر، درختان بلوط، هوای مطبوع و دلپذیر بهاری، علفزارها و گل‌های زرد و قرمز سفره‌ای از خوان بی انتهای خداوندی در این خطه گسترانده است.
سایه سار درختان، چمن سبز یکدست زمین و بلندای کوه‌های اطراف این دشت وسیع جلوه‌هایی از زیبایی‌های طبیعت در این منطقه است.
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش‌ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در ۸۰ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
منطقه گردشگری رود رونه که در دامنه‌های کوه سترگ خامی آرمیده، تجلی گاه آفرینش و هنرمندی نقاش چیره دست طبیعت و شکوه تمدن ایرانی است.
رود رونه که سه کیلومتر طول دارد، آب آن از برف‌های کوه خامی سرچشمه می‌گیرد و مهمترین جاذبه گردشگری این کوه است.
آب سرد و گوارا، سایه سار درختان انگور، انجیر، توت وحشی، گردو، رایحه خوش بوته‌های پونه، آب و هوای دلپذیر و وجود قلعه‌ها، این منطقه را به بهشتی رؤیایی در دل مناطق گرمسیری جنوب کشور تبدیل کرده است.
غار بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی قرار دارد یکی از دیگر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این منطقه است.
منطقه زیبای گردشگری «رود رونه» در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان باشت و یک کیلومتری روستای تلچگاه قرار دارد.
سد کوثر که برای تأمین آب آشامیدنی ۲ میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب، طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه محلی برای اسکان گردشگران است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های درخشان دریاچه سد کوثر یکی از زیبایی‌های خیره کننده آن است.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از شاخه‌های شاه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آنها از رشته کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.
دشتک زیبای دیل؛ قلات گناوه و آبریگون از تفرجگاه‌های طبیعی جنوب کشور است.
این دشت‌ها با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی است.
** سوغاتی‌ها
خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های این استان است.
** آواها و نواها
صدای دانشین لالایی زنان به ویژه در مناطق روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستائیان در هنگام برداشت محصول همخوانی می‌کنند از جاذبه‌های مردم شناسی است که سفر به کهگیلویه و بویراحمد را منحصر به فرد می‌کند.
**برنامه ریزی برای پذیرایی مطلوب از گردشگران
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمامی امکانات و شرایط لازم برای استقبال، میزبانی و اسکان میهمانان نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد آماده شده است.
علی محمد احمدی افزود: اسکان مسافران نوروزی در مدارس، تأمین امنیت جاده‌ها، نظارت بر بهداشت و سلامت مواد غذایی و قیمت‌ها از برنامه‌های انجام شده برای تعطیلات نوروز امسال است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای زیباسازی شهرها اعتباری تأمین و دراختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویر احمد اظهار داشت: چهار پارک اسکان در شهرهای بزرگ این استان برای میزبانی مسافران نوروزی استان آماده شده است.
وی افزود: برای احداث این چهار پارک اسکان مسافران در استان حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویر احمد نیز بیان کرد: امسال ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در راستای ایجاد زمینه رفاه گردشگران در مکان‌های گردشگری استان احداث شده است.
محمود باقری تصریح کرد: ۱۲ جشنواره در این ایام در قالب هشت جشن صدای بهار و چهار جشن نوروزگاه اجرا می‌شوند.
باقری افزود: ۱۰۰ هزار بروشور تبلیغاتی در راستای معرفی ظرفیت‌های استان برای ایام نوروز چاپ خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: امکان رزرو اتاق های پیش بینی شده برای اسکان مسافران نوروزی مهیا شده و مسافران از تمامی نقاط کشور می‌توانند قبل از ورود به استان نسبت به رزرو محل مورد تقاضا اقدام کنند.
هادی زارع پور اظهار داشت: ۱۸۴ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد با یک هزار و ۳۲۸ اتاق آماده اسکان میهمانان نوروزی در ایام تعطیلات عید سال ۱۳۹۷ است.
وی افزود: این مدارس به مدت ۱۵ روز و از ۲۸ اسفند امسال تا ۱۳ فروردین سال ۱۳۹۷ در ۱۳ شهرستان و منطقه کهگیلویه و بویراحمد میزبان گردشگران نوروزی هستند.
** برنامه‌های فرهنگی
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۱ بقعه متبرکه شاخص این استان در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۷ میزبان طرح آرامش بهاری است.
حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور اظهار داشت: این تعداد بقعه متبرکه و حرم امامزادگان مربوط به هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: طرح آرامش بهاری از جمله ابتکارهای جدید سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چند سالی است که این طرح در بقاع متبرکه و حرم امامزادگان کشور و این استان اجرا می‌شود.
حجت الاسلام جنتی پور بیان کرد: برنامه‌های متنوع فرهنگی و ورزشی در بقاع متبرکه و حرم امامزادگان کهگیلویه و بویراحمد در قالب طرح آرامش بهاری اجرا می‌شود.
وی عنوان کرد: این برنامه‌ها که شامل برپایی نماز جماعت، پاسخ به مسائل شرعی، برپایی خیمه‌های معرفت و برگزاری مسابقات ورزشی بین زائران است با مشارکت مبلغان دینی اعزامی از قم اجرا می‌شود.
حجت الاسلام جنتی پور ابراز داشت: علاوه بر اجرای این برنامه‌ها امکانات رفاهی و اقامتی نیز در برخی بقاع متبرکه و حرم امامزادگان شاخص کهگیلویه و بویراحمد برای زائران فراهم می‌شود.
قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمد در مرز استان‌های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و نزدیکی با بندرهای زیبای جنوب کشور بر رونق گردشگری این استان و ترافیک مسافران آن از مرکز به جنوب کشور افزوده است.
کهگیلویه و بویراحمد با هشت شهرستان ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.
 
شکوفه‌ها بر قامت درختان در لوداب بویراحمد دلربایی می‌کنند + تصاویر

در نخستین روزهای بهار درختان در لوداب بویراحمد با آراستن خود به شکوفه‌های رنگارنگ و زیبا جلو رهگذران عشوه و ناز می‌کنند.


یاسوج| شکوفه‌ها بر قامت درختان در لوداب بویراحمد دلربایی می‌کنند + تصاویر

 در ۱۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد منطقه‌ای زیبا و بکر با طبیعتی دست نخوره و جنگل‌های انبوه بلوط در دامنه‌های کوه نیر بنام لوداب واقع شده که طبیعت بهاری این منطقه چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
این روزها شکوفه درختان، سرسبزی مناطق و جنگل‌های زیبای بلوط در بخش لوداب بویراحمد دیدن دارد و به طور حتم با سفر به این منطقه می‌شود با طبیعت آشتی کرد و راز آفرینش را در زیبایی‌های بهاری لوداب جست‌وجو کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا ما زنگ زدیم .گفتن چون تقاضا بالا بود خودمون گفتیمدقیمت رو بالا ببرن و این افزایش با اطلاع خودمون بوده
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1