تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۵
کد مطلب : ۳۱۶۶۸۰

اجرای پروژه توان‌افزایی جوامع محلی در لنده

۰
کبنا ؛با ورود تیم اجرایی دانشگاه خوارزمی تهران متشکل از جلالیان رئیس دانشکده علوم جغرافیای، کمانرودی معاون پژوهشی، طهماسبی و عزیزی از اعضای هیات علمی این دانشگاه به همراه یزدان پرست مدیر ملی محرومیت زدائی بنیاد علوی به لنده رسماً فعالیت بنیاد علوی در این شهرستان آغاز شد.
اولین نشست تیم مشاوره ای بنیاد علوی در راستای تشریح کلیات طرح پایلوت اقتصادی لنده با حضور دهیاران و گروهی از مشاوران فرماندار برگزار شد.
در این نشست طهماسبی مشاور بنیاد علوی با اشاره به چگونگی توانمندسازی روستائیان گفت: در ابتدا در هر روستائی گروه‌های شکل می‌گیرند که اعضای آن با هم می‌خواهند کار کنند و به یکدیگر اعتماد دارند وشکل گیری آنان با اختیار کامل خود روستائیان است و بنیاد هیچ مداخله ای در یارگیری گروه‌ها نخواهد داشت.
ایشان افزود: گروه‌ها به طور متوسط از ۱۰ تا ۱۵ نفر شکل خواهند گرفت، ولی الزامی برای تشکیل گروهای با تعداد نفرات کمتر وجود ندارد.
بعد از تشکیل گروه‌ها و تصمیم گیری در خصوص چگونگی جمع آوری پس انداز های روستاییان صندوق‌های خرد اعتباری تشکیل خواهد شد.
وی با اشاره به چگونگی کار این صندوق‌ها گفت: نکته مهمی که وجود دارد صندوق‌های شکل گرفته در تمام مناطق قرض الحسنه هستند و در واقع برکت این صندوق‌ها به همین قرض الحسنه بودن آن‌هاست.
مشاور بنیاد علوی در طرح توانمند سازی لنده افزود: با راه‌اندازی صندوق‌های خرد روستایی، مردم منطقه در قالب گروه‌های توسعه روستایی سازماندهی می‌شوند وبا تشکیل نشست‌های مستمر ماهانه، فضای گفتمان درباره توسعه روستا، نیازهای موجود و فرصت‌های بالقوه در بین اهالی از طریق گروه‌ها تقویت می‌شود و درباره راه حل‌های موجود با استفاده از دانش بومی بحث و تبادل‌نظر می‌شود.
طهماسبی خاطرنشان کرد: آئین نامه صندوق‌ها تدوین و آموزش‌های حسابداری و مدیریتی در قالب فرم‌ها و دفاتر مربوطه به هیأت مدیره صندوق‌ها داده می‌شود تا مکانیزم مدیریتی صندوق‌ها نهادینه شود و درنهایت مردم با پس‌اندازهای مالی هر چند اندک ماهیانه در این صندوق‌ها موجب تقویت بنیه مالی روستا برای دستیابی به اهداف توسعه خود می‌شوند.
وی افزود: با ارائه دوره‌های کارآفرینی و آموزش‌های مقدماتی برای تهیه طرح‌های درآمدزایی، مردم با نحوه تهیه طرح‌های اشتغالزایی آشنا می‌شوند..
وی به چگونگی وام گیری اعضا از صندوق‌ها اشاره و گفت: هر کس بخواهد وامی از صندوق‌ها بگیرد لازم است ابتدا ارائه طرح داشته باشد از اینرو که اساساً چه فعالیتی با اعتبار مورد نظر می‌خواهد انجام دهد و آیا ختم به اشتغال زائی میشودوسپس درخواست‌ها توسط اعضای هر گروه بررسی می‌شوند و در واقع کنترل اجتماعی بر روند وام گیری نظارت دارد. مکانیزم آن بدین شکل است که مدیر، حسابدار، منشی که توسط خود مردم انتخاب شده‌اند نسبت به تقاضاهای ارائه شده تصمیم می‌گیرند.
وی به مکانیزم های بازپسگیری وام‌های داده شده نیز اشاره و دراین راستا گفتند: مکانیزم ها عمدتاً اجتماعی هستند و براساس همان اعتماد سازی که منجر به شکل گیری گروه‌ها و صندوق‌ها شد، در این جا نیز براساس اعتماد سازی که دربین گروها وجود دارد این مهم عملی می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی بعداز تشریح چگونگی شکل گیری گروه‌ها و صندوق‌ها به تعریف تعاونی و چگونگی تشکیل تعاونی‌ها و نحوه کار آن‌ها پرداخت و دراین راستا گفت: در بالادست صندوق‌های خرد تعاونی‌هایی شکل می‌گیرد ک بر روند کار صندوق‌های خرد نظارت دارد
وی بیان داشت: همان مکانیزمی که باعث گردید صندوق‌های خرد شکل بگیرد دراین مرحله به شکل گیری تعاونی منجر خواهد شد از اینرو تعاونی‌ها تلاش خواهند کرد که سرمایه مالی و اجتماعی صندوق‌ها را تقویت نمایند.
نشست امروز تیم مشاوره ای بنیاد علوی منجر به تشریح کلیات طرح پایلوت اقتصادی لنده گردید و واکاوی نقاط ریز و جزئیات طرح از جمله آئین نامه‌های گروه‌ها، صندوق‌ها و تعاونی‌ها خصوصاً چگونگی انتخاب گروها و زیر مجموعه‌های آنان از سوی مشاوران بنیاد در دیدارهای چهره به چهره ذکر می‌شوند.
گفتنی است در فرآیندهای پیش روی مجریان طرح پایلوت اقتصادی لنده از آنجا که هدف اساسی توانمند سازی و تغییر در معیشت مردم هست مشاوره‌های شغلی وجود دارد و نسبت به کسب وکار های شکل گرفته و یا آن دسته که قرار بر شکل گیری هست ارائه خواهد شد به گونه ای که این مشاوره‌ها ضعف عملکردی اقتصادی یک کسب کار را بیان و اینکه چه مکانیزمی آن کسب کار باید طی نماید تا موفق شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1