تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۳۰۹۲۵۸

آیا آب به اراضی غرب دهدشت می‌رسد؟ / بلاتکلیفی پروژه آبرسانی دشت‌های غربی دهدشت

۲
۰
کبنا ؛آیا آب به اراضی غرب دهدشت می‌رسد؟
مردم دهدشت غربی سال‌هاست تبدیل به یک آرزو شده و از خود می‌پرسند آیا این آب به اراضی غرب دهدشت خواهد رسید. شهرستان کهگیلویه از مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل کمبود آب کشاورزی بسیاری از مردم این منطقه شغل دیرینه خود را ترک و عده کثیری از آن‌ها به شهر‌ها و استان‌های همجوار مهاجرت کردند.
بسیاری از مردم این منطقه زادگاه خود را ترک کرده و علت مهاجرت خود را نبود آب برای کشاورزی عنوان می‌کنند. یکی از ساکنان شهر سوق می‌گوید: شغل من کشاورزی بوده، اما به دلیل نبود آب کافی برای کشاورزی دیار خود را ترک کردم و به یاسوج آمدم.
دیگر شهروند دوگنبدانی که از حومه غربی دهدشت به این شهر مهاجرت کرده می‌گوید: آب کافی برای کشاورزی در این منطقه وجود ندارد و من نیز ۷ هکتار اراضی کشاورزی دارم که تا چند سال پیش با آب چشمه آبیاری می‌شدند، اما در سال‌های اخیر چشمه خشک شد و مجبور شدم شغل دیرینه‌ی خود را ترک کنم و به شهر دوگنبدان مهاجرت کنم.
بسیاری از مردم این منطقه نیز از روند کند طرح آبرسانی به دهدشت غربی ابراز نگرانی کرده و می‌گویند: این طرح معلوم نیست کی به بهره برداری برسد به همین منظور ما به دلیل بلاتکلیفی مجبور شدیم برای امرار معاش خانواده‌ی خود به شهر‌ها و استان‌های همجوار مهاجرت کنیم.
آنچه امروز کشاورزان و دامداران این مناطق را آزار می‌دهد خشکسالی و وضعیت بحرانی حوزه آب در کشور است به همین دلیل آن‌ها مردد هستند و نمی‌توانند به راحتی باور کنند که زمین‌هایشان روزی از تشنگی رهایی می‌یابند. اراضی دهدشت غربی به مساحت حدود ۷ هزار هکتار از نظر کشاورزی بسیار مستعد بوده، اما به دلیل ماهیت تپه ماهوری و مرتفع بودن این اراضی به رودخانه‌های مجاور نیازمند اتخاذ تدابیر و چاره اندیشی مسئولان است.
در سال‌های اخیر، پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که از هفت هزار هکتار اراضی موجود به طور خالص پنج هزار و ۶۴۷ هکتار قابل کشاورزی است که در صورت اجرای طرح آبرسانی، آب مورد نیاز این اراضی به روش‌های تحت فشار و ثقلی تامین می‌شود.
طرح تامین آب اراضی دهدشت غربی با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان در بهمن ماه سال ۸۹ کلنگ زنی و در خرداد سال ۹۰ عملیات اجرای آن شروع شد.
اگر چه این پروژه در سال ۹۰ با هدف اشتغال زایی، آبیاری و رفع کمبود آب منطقه دهدشت غربی طراحی و به مرحله اجرا در آمد، اما هنوز راهی طولانی در پیش دارد و باید گفت: به دلیل کمبود اعتبارات سال‌هاست که با تغییر هر دولت با مشکلات بسیاری دست‌ و پنجه نرم می‌کند و با این اوصاف هنوز این آب به دشت‌های تشنه منطقه نرسیده است و مردم نیز منتظر سرانجام این طرح هستند و زمین‌هایشان نیز در عطش رسیدن آب له‌له می‌زنند.
مدیر عامل آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه با توسعه این طرح ملی آبرسانی تا روستای بوا، سطح زیرکشت به ۷ هزار هکتار با تراکم بالای کشت درسال‌های آینده افزایش می‌یابد گفت: مرحله نخست این طرح سال ۱۳۹۰ با عقد دو قرار داد از سوی پیمانکار و با نظارت کار‌شناسان و مشاوران آب منطقه‌ای استان خوزستان آغاز و پس از یک سال توقف به دلیل مشکلات مختلف از جمله مشکلات مالی، عملیات اجرایی آن دوباره آغازشد.
علی داوودی مهر افزود: اعتبار مصوب این طرح در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد ریال و اعتبار پیش بینی شده سال ۹۶ هم ۲۷۰ میلیارد ریال است.
وی سرجمع اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: راه‌های تامین منابع مالی زیادی از جمله استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، سرمایه گذار داخلی و خارجی، دریافت تسهیلات و استفاده از ظرفیت پیمانکاران توانمند دولتی برای تامین اعتبارات مورد نیاز در دستور کار است.
داوودی مهر پیشرفت کاری این طرح بزرگ آبرسانی را ۲۰ درصد عنوان کرد و گفت: ساخت سد انحرافی با هزینه ۶۰۰ میلیون ریال، تاسیس دو ایستگاه پمپاژ آب، ۳۰۰ متر اختلاف ارتفاع و اجرای خط انتقال مرکب به طول ۱۵ کیلومتر از جمله طرح‌هایی است که باید اجرا شود.
وی گفت: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، طرح آبرسانی تامین آب مزارع دهدشت غربی کمتر از سه سال دیگر تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.
عدل هاشمی پورنماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه برای عملیاتی کردن روند توسعه و پیشرفت، ضروری است تا پروژه‌های مربوط به بخش آب، خصوصاً آن‌هایی که نیمه فعال یا غیر فعال هستند را پیگیری کرده تا هرچه سریع‌تر به بهره برداری برسند افزود: پروژه آبرسانی به اراضی دهدشت غربی، یک منبع حیاتی برای توسعه و اشتغالزایی منطقه است و بنده نیز همه تلاش خود را به کار خواهم گرفت و امیدوارم تأمین اعتبارات آن هرچه زود‌تر و بیشتر، انجام شود. به علت وجود زمین‌های کشاورزی حاصلخیز و مستعد در منطقه دهدشت غربی، آبرسانی به دشت‌های این منطقه، منجر به ایجاد تحولی عظیم در بخش کشاورزی شهرستان کهگیلویه می‌شود.
طرح آبرسانی به دهدشت غربی اکنون نیازمند همراهی و حمایت مسئولان برای تسریع در بهره برداری است تا با راه اندازی آن، هم دشت‌های تشنه دهدشت غربی سیراب شوند و هم مرهمی بر گوشه‌ای از زخم‌های بیکاری خیل عظیم جوانان کهگیلویه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن
Europe
درود برسردارسازندگی
همولایتی
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم با جدیت وحساسیت ویژه پیگیری شود تا به نتیجه برسد ومشکلات این قشر زحمتکش کشاورز هر چه سریعتر برطرف شود /با سپاس /
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1