تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۸
کد مطلب : ۳۰۵۹۵۶

امید به استاندار؛ سال‌ها در به در اداراتیم و جوابمان را نمی‌دهند / دلی بهرام بیگی، روستایی درخطر رانش کوه

۲
۰
کبنا ؛ 
پیرمرد با چهره ای که چروک‌ها و غبار تجربه بر آن نشسته بود، التماس می‌کرد که سالهاست که در به در اداراتیم و جوابمان را نمی‌دهند.
به گزارش کبنا، پیرمرد از رسانه‌ها می‌خواست که حقشان را از بنیاد مسکن بگیرد، او می‌گفت که اهالی دلی بهرام بیگی مگر وصله نچسب تن این استان هستند که صدای گلایه‌ها و اعتراضاتمان به وضعیت موجود را نه بنیاد مسکن می‌شنود و نه رسانه‌ها آن را به مسئولان بالا دست می‌رسانند.
این روستایی با همان لهجه و صمیمیت روستایی‌اش تنها یک خواسته داشت و آن اینکه استاندار و تیم مدیریت ارشد استان کاری کنند که مسئولان بنیادمسکن صدایشان را بشنوند. او به نمایندگی از هم روستایی‌هایش حرف می‌زد و خواسته‌اش تنها یک چیز بود، الزام بنیاد مسکن به انجام وظایفش در قبال دلی بهرام بیگی.
پیرمرد و هم روستایی‌هایش مقابل استانداری ایستاده بودند، چند صفحه ای را از خواسته‌های زمین مانده‌شان سیاهه کرده بودند و التماس این و آن می‌کردند که صدای نارضایتی‌شان از وضعیت روستا، جاده، مقاوم سازی و انتقال خانه‌های در معرض رانش به گوش استاندار برسد، چون به قول خودشان وصف حق طلبی علی محمد احمدی را شنیده بودند و حالا حقوقشان در مقابل بنیاد مسکن را از او می‌خواستند.
همین تجمع بهانه ای شد تا سراغ اهالی دلی بهرام بیگی برویم و مهم‌ترین مشکلات آن‌ها را از نظر بگذرانیم.
جاده سمندی نیمه تمام رها شده است
بهادر جمشیدی، دهیار سابق دلی بهرام بیگی است که در ارتباط با مهم‌ترین خواسته‌های هم روستایی‌هایش اول به جاده سمندی می‌پردازد و می‌گوید: کارفرمای این جاده، بنیاد مسکن است که بعد از وعده‌های چند ساله، سال ۹۵ استارت آن زده شد و امسال هم بخشی از کار اجرا شد اما نیمه کاره رها شده است.  بهادر جمشیدی می‌گوید: پیمانکار پروژه معتقد است که قرار بوده بنیاد مسکن مطالباتش را پرداخت کند اما بنیاد مسکن هم گفته پولی برای پرداخت ندارد.
خانه بنیاد مسکن ساز، ترک برداشته است
او بعد از جاده سمندی سراغ مقاوم سازی خانه‌های روستایی می‌رود و تصریح می‌کند: خانه خودم، بنیاد مسکن ساز است اما اگر یادتان باشد چند مدت پیش زلزله ای کوچک دلی بهرام بیگی را لرزاند، در آن زلزله خانه‌ام ترک برداشت. متاسفانه ناظران بنیاد مسکن زیر بار فشارهای مردمی کوتاه می‌آیند و در نظارت‌ها ضعف وجود دارد که چندین بار نیز اعلام کرده‌ایم.
۷۰ درصد خانه‌ها مقاوم سازی نشده‌اند
جمشیدی می‌افزاید: خانه‌هایی که توسط کمیته امداد و بهزیستی ساخته شده‌اند، کیفیت خوبی دارند اما ناظران بنیاد مسکن کم کاری می‌کنند.  او می‌گوید طرح هادی اجرا شده است و گازرسانی صورت گرفته اما  هنوز تنها  حدود ۳۰ درصد خانه‌های دلی بهرام بیگی مقاوم سازی شده است و ۷۰ درصد منازل روستایی مقاوم سازی نشده و در هر زلزله ای ممکن  است تخریب شود  و می‌توانیم بگوییم این روستا کاملاً در خطر است.
روستا در خطر رانش کوه قرار دارد
دهیار سابق که هنوز مطالبات مردم روستایش را پیگیری می‌کند، از خانوارهایی حرف می زند که در معرض رانش کوه قرار دارند و سال‌ها پیش قرار بر جابجایی آن‌ها بود. قراری که به قول جمشیدی هنوز محقق نشده است. او در این باره می‌گوید: قبلاً زمین‌هایی به این خانوارها واگذار کرده بودند و حتی پروانه ساخت هم به آن‌ها دادند، آن روزها از پول حرف نزدند اما حالا می گویند که هر خانوار باید حدود ۳۰ میلیون ریال واریز کند و  این مردم به علت  محرومیت منطقه و فقر توان پرداخت این مبلغ را ندارند. این عامل عدم جابجایی این خانوارهاست که کاملاً درخطرند.
اگر زلزله بیاید کارمان تمام است
یکی دیگر از ساکنان دلی بهرام بیگی با این جمله که «اگر زلزله بیاید کارمان تمام است» بر نوسازی حدود ۳۰ درصد خانه‌های دلی بهرام بیگی صحه می‌گذارد و می‌گوید: ما خودمان یک خانواده پنج نفره هستیم که مطمئنیم خانه مان با کوچک‌ترین تکانی فرو می‌ریزد و بر سرمان  آوار می‌شود.
۴۰ خانواده در خطر رانش کوه
حسین اصلانی به خانوارهای در معرض رانش هم اشاره می‌کند و تعداد آن‌ها را حدود ۴۰ خانوار می‌داند و می‌افزاید: مردم هر چه داشتند، فروختند و فنداسیون را اجرا کردند و بخشی از کار را هم پیش بردند اما نه وامی به آن‌ها دادند و نه آب و برق و گازی برایشان فراهم شد.
شن‌های سه ماه رها شده  بنیاد مسکن
او خواسته اول هم روستایی‌هایش از بنیاد مسکن را اصلاح و بهسازی معابر و کوچه‌ها می‌داند و می‌گوید: در کوچه خودمان سه ماه است که شن ریخته شده و رهایش کرده‌اند به طوریکه حتی ما نمی‌توانیم خودروهایمان را تا دم خانه ببریم و اگر کسی بیمار شود باید   او را  با زحمت از آنجا بیرون بیاوریم.
حالا خواسته‌های دلی بهرام بیگی یا به قول خود ساکنانش «دلی» رسانه ای می‌شود، دردهایی که بیشتر رنگ و بوی معبر و خانه داشت. مردمی که می‌خواهند در روستا بمانند و خانه مقاوم بسازند اما ضعف بنیاد مسکن آن‌ها را به سوی مهاجرت سوق می‌دهد. پیرمرد اهل دلی می‌گفت که «باید دلی خالی از سکنه شود تا مسئولان خیالشان راحت باشد. خیلی از اهالی فقط به دلیل اینکه خانه‌هایشان روی سرشان خراب نشود یا در جاده‌های خاکی در زمستان و تابستان گیر نیفتند از دلی رفتند».
حال علیرغم تمام تلاش نظام و دولت  و استاندار محبوب و مردمی استان کهگیلویه و بویراحمد برای رفع فقر مطلق و رسیدگی به محرومین، این ضعف مدیریتی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان است که فریاد اهالی دلی بهرام بیگی را بلند کرده است و راهی جز پناه بردن به استانداری و استمداد طلبی از علی محمد احمدی را برای آن‌ها باقی نگذاشته است. دیگر وقت آن رسیده است تا علی محمد احمدی همانند سایر مناطق دستورات ویژه و قاطع برای حل مشکلات این مردم صادر نماید. باشد که رضایت خلق خدا  که رضایت خالق بی همتا را در پی دارد محقق گردد. لازم به ذکر است که  دلی  بهرام بیگی از توابع مرکزی شهرستان دنا است و در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر سی سخت و ۷۰ کیلومتری مرکز استان (یاسوج) قرار دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Hungary
این سایت فکر کنم با مسئولین بنیاد مسکن مشکل شخصی داره ایشان نمی دونن نظارت واحدهای که بهزیستی و کمیته امداد می سازه هم با ناظرین بنیاد مسکن بعد می نویسه که واحدهایی که کمیته امداد وبهزیستی ساختن بهتره و مشکل ندارن .ولی مال بنیاد مشکل داره.
ناشناس
United Kingdom
این سایت فکر کنم با مسئولین بنیاد مسکن مشکل شخصی داره ایشان نمی دونن نظارت واحدهای که بهزیستی و کمیته امداد می سازه هم با ناظرین بنیاد مسکن بعد می نویسه که واحدهایی که کمیته امداد وبهزیستی ساختن بهتره و مشکل ندارن .ولی مال بنیاد مشکل داره.
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1