تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۳۰۵۲۶۷

آنفلوانزا را با سرما خوردگی اشتباه نگیریم/ افزایش احتمال ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان/ مسمومیت ۲ نفر بر اثر گاز منوکسیدکربن

۰
کبنا ؛
خبرهای بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد
آنفلوانزا بیماری شایع فصل سرما/آنفلوانزا را با سرما خوردگی اشتباه نگیریم
متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با تاکید بر اینکه آنفلوانزا یک بیماری ویروسی و خود محدود است، گفت: بیشترین ابتلا به این بیماری در فصول سرد سال نمایان می‌شود.
دکتر محمد غلام نژاد افزود: شروع بیماری آنفلوانزا به صورت ناگهانی و با علائمی همچون تب، سردرد، درد عضلانی، سرفه و در مواردی با علائم گوارشی همراه است.
وی تشخیص این بیماری را همراه با نشانه‌ها و علائم اختصاصی ویژه آن دانست و ابراز داشت: نمونه برداری از خون و گلو از دیگر راه‌های تشخیص این بیماری به صورت آزمایشگاهی است.
متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، موثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا را واکسیناسیون در نیمه دوم شهریور ماه و نیمه اول مهر ماه دانست و ادامه داد: شست و شوی مرتب دست‌ها، رعایت بهداشت فردی و رعایت اخلاق تنفسی از راه‌های یپیشگیری از آنفلوانزا است.
وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا از طریق ذرات تنفسی و تماس انتشار می‌یابد، اضافه کرد: رعایت نکات اولیه بهداشتی به ویژه برای افرادی که در مکان‌های شلوغ همچون بیمارستان‌ها، سرباز خانه‌ها، مدارس و مهدکودک‌ها زندگی می‌کنند، الزامی است.
آنفلوانزا با سرما خوردگی متفاوت است
دکتر غلام نژاد، با اشاره به اینکه باور عموم مردم یکی بودن بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی است، تصریح کرد: تمام عفونت‌های تنفسی فوقانی، آنفلوانزا محسوب نمی‌شوند و این بیماری با نشانه‌ها و علائم مشخصی از دیگر بیماری‌ها تمایز می‌یابد.
وی نشانه‌هایی همچون سستی، از کار افتادگی فیزیکی، کسالت و رخوت را از دیگر علائم آنفلوانزا حتی پس از بهبودی دانست و یادآور شد: بدن درد، سرفه و گلو درد از نشانه‌های ویژه آنفلوانزا است که این علائم در بیماری سرما خوردگی به ندرت دیده می‌شد.
گروه‌های پر خطر را بشناسیم
دکتر غلام نژاد با بیان اینکه زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، مبتلایان به نارسایی‌های کلیوی و کبدی، افراد بالای ۵۰ سال به ویژه ۶۵ سال و کودکان بالای ۶ ماه و زیر ۵ سال از مهم‌ترین گروه‌های خطر ابتلا به این بیماری هستند، تاکید کرد: بیماران تحت درمان‌های ویژه همچون شیمی درمانی، رادیوتراپی، گروه‌های پیوندی و افرادی که نیازمند مصرف آسپیرین‌های درمانی هستند، از دیگر گروه‌های خطر ابتلا به آنفلوانرا محسوب می‌شوند.
وی عوارض ناشی از واکسن آنفلوانزا را در درصد بسیار پایینی از افراد عنوان و تصریح کرد: ترس از سندروم گیلن باره (اختلالی که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن، به اعصاب محیطی ایجاد می‌شود و به دنبال این حمله احساس ضعف در ماهیچه‌ها، بی حسی، گزگز و گاهی اوقات فلجی دیده می‌شود) که با احتمال یک مورد در میلیون اتفاق خواهد افتاد، بسیار نادر است.
 
پوسیدگی دندان، بحران عفونی و میکروبی/ افزایش احتمال ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان نسبت به بزرگسالان
متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: پوسیدگی دندان بیماری میکروبی است که بر اثر فعالیت میکروب‌ها به بافت سخت دندان آسیب وارد می‌شود.
دکتر محمدکریم لایق نژاد با بیان اینکه مواد پروتئینی به ندرت ممکن است سبب بروز پوسیدگی در دندان شود، افزود: مواد قندی و کربوهیدرات‌ها بیشترین اثر پوسیدگی را بر روی دندان‌ها به وجود می‌آورند.
وی با اشاره به اینکه میکروب‌های دهان با استفاده از مواد قندی و کربوهیدرات‌های موجود در مواد غذایی سبب تولید اسید می‌شوند، افزود: این اسید تولید شده، در بافت سخت دندان یعنی مینا و عاج دندان پوسیدگی ایجاد می‌کند.
متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تاکید بر اینکه پوسیدگی، تمام سطوح دندان را به صورت یکسان درگیر نمی‌کند، ابراز داشت: در دندان‌های آسیای بزرگ، به دلیل وجود سطوح بیشتر، شیارهای عمیق و گیر افتادن مواد غذایی در آن‌ها احتمال ابتلا به این بیماری عفونی (پوسیدگی) افزایش می‌یابد.
علائم ابتلا به پوسیدگی دندان
دکتر لایق نژاد ادامه داد: پوسیدگی در ابتدا با ایجاد لکه‌های سفید و پس از آن بر اثر باقی ماندن مواد غذایی در بین دندان‌ها، به صورت لکه‌های قهوه ای رنگی بروز می‌کند.
وی حساسیت به مواد غذایی شیرین، ترش، سرما و گرما را از جمله علائم پوسیدگی دندان عنوان و اظهار داشت: سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، از بین رفتن دندان به گونه ای که فرد احساس شکستگی در ناحیه دندان داشته باشد، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی در بین دندان و پاره شدن نخ دندان نیز از دیگر علائم پوسیدگی دندان محسوب می‌شود.
متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه به تأثیر ساختمان فک و نحوه قرار گرفتن دندان‌ها در استخوان فک در بروز پوسیدگی اشاره کرد و یادآور شد: بهداشت دهان و دندان، تکرر مصرف مواد قندی، جنس دندان، ایمنی و عوامل زمینه ای همچون سابقهٔ خانوادگی و ژنتیک نیز در ایجاد پوسیدگی دندان نقش دارند.
وی ابراز کرد: اگر درد دندان‌ها در هنگام پاسخ به محرک‌های حرارتی سرما و گرما بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد می‌تواند از نشانه‌های پوسیدگی‌های عمیق و در مواردی نیازمند درمان ریشه یا عصب کشی باشد.
دکتر لایق نژاد تصریح کرد: احتمال بروز پوسیدگی دندان در کودکان به علت مصرف مکرر مواد قندی نسبت به بزرگسالان بیشتر است.
پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان
وی با بیان اینکه استفاده از دهان شویه ها سبب افزایش استحکام دندان‌ها می‌شود، اذعان کرد: استفاده صحیح از نخ دندان، شست و شوی دندان‌ها حداقل دوبار در طول شبانه روز با مسواک و خمیر دندان و نیز مراجعه منظم به دندان پزشک از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونی پوسیدگی دندان است.
متخصص درمان ریشه دندان دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان خاطر نشان کرد: برداشت پوسیدگی و پر کردن آن با مواد ترمیمی توسط دندان پزشک نیز یکی از راه‌های درمان بیماری پوسیدگی دندان محسوب می‌شود.
 
نشست اصول برنامه‌ریزی و هدف گذاری جهت پیشرفت حوزه‌های مختلف بهداشتی برگزار شد
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از برگزاری نشست اصول برنامه‌ریزی و هدف گذاری جهت پیشرفت فعالیت‌های حوزه‌های مختلف بهداشتی در این معاونت خبر داد.
ابراهیم نعیمی گفت: در این نشست فعالیت‌های حوزه‌های مختلف بهداشتی و کارکنان مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی، تدوین برنامه‌های عملیاتی معاونت بهداشتی، پیگیری کارگاه‌های آموزشی و نتایج حاصله از خروجی این کارگاه‌ها و بررسی پرسشنامه‌های غربالگری را از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست عنوان و اظهار کرد: الویت قرار دادن کارهای اجرایی و چگونگی پیشرفت پروژه‌های عمرانی از دیگر اهداف این جلسه است.
نعیمی، افزود: تدوین و مشخص کردن اهداف، مهم‌ترین عامل در رسیدن به موفقیت است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با تاکید بر مهم بودن نقش بر تعیین مسیر زندگی افراد دارند، خاطرنشان کرد: هدف گزاری موثرترین عامل حرکت و خلق آینده است.
نشست اصول برنامه‌ریزی و هدف گذاری جهت پیشرفت حوزه‌های مختلف بهداشتی، با حضور سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جمعی از مسئولین این معاونت، در دفتر سرپرست معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد.


جلسه تحلیل و بررسی آمار دارو در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها برگزار شد+عکس
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از برگزاری جلسه تحلیل و بررسی آمار دارو در بخش مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها خبر داد.
ابراهیم نعیمی گفت: ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به روستایان به ویژه تأمین اقلام مکمل دارویی و توزیع رایگان در سطح استان، از اولویت‌های کاری معاونت بهداشتی است.
همچنین در ادامه این جلسه، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: دریافت ۱۶ میلیارد تومان اوراق تهیه و توزیع دارو در سطح استان از دستاوردهای معاونت غذا و دارو در جهت ارائه خدمات درمانی مطلوب تر بوده است.
این جلسه با حضور سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، سرپرست معاونت غذا و دارو، سرپرست معاونت توسعه و پشتیبانی و جمعی از مسئولین در دفتر سرپرست معاونت توسعه و پشتیبانی برگزار شد.


کمیته اجرایی برنامه‌های بسیج ملی تغذیه برگزار شد+ عکس
معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد از برگزاری کمیته اجرایی برنامه‌های بسیج ملی تغذیه به منظور بهبود و اصلاح الگوی تغذیه، در این مرکز خبر داد.
فخرالدین معصومی با اشاره به اینکه شروع هفته ملی تغذیه از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه است، گفت: تغذیه و الگوی صحیح مصرف مواد غذایی، یکی از عوامل مهم در جلوگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر است.
وی با بیان اینکه چاقی یکی از مهم‌ترین معضلات جوامع امروزی در تمامی سنین است، اظهار داشت: پیشگیری و کنترل بیماری چاقی، روندی موثری در جلوگیری از ابتلا دیگر افراد به این بیماری دارد.
معصومی فرهنگ سازی الگوی تغذیه سالم را جهت کنترل بیماری چاقی مورد اهمیت دانست و تاکید کرد: بسیج ملی تغذیه با هدف افزایش آگاهی سطح اطلاعات مردم و بر اساس برنامه دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شده است.
وی ادامه داد: برپایی ایستگاه مشاوره تغذیه سالم و تن سنجی، آموزش تغذیه سالم در مدارس شهرستان بویراحمد، جشنواره غذایی سالم در یکی از مدارس شهر یاسوج و مانور طرح تشدید نظارت بر مراکز تولید و عرضه مواد غذایی، از مهم‌ترین مصوبات کمیته اجرایی برنامه‌های بسیج ملی تغذیه بوده است.
معاون مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد در پایان، اجرای همایش پیاده روی جهت کارمندان، نصب بنر با موضوع تغذیه سالم، ارسال پیامک، مسابقه دارت جهت بانوان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی، درج پیام‌های بهداشتی در خصوص تغذیه سالم در فیش حقوقی کارمندان را از دیگر مصوبات این جلسه عنوان کرد.
کمیته اجرایی برنامه‌های بسیج ملی تغذیه با حضور مسئولین واحدهای مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

مسمومیت ۲ نفر بر اثر گاز منوکسید کربن در یاسوج
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مسمومیت دو نفر با گاز منواکسیدکربن در یاسوج (سالم آباد) خبر داد.
جلال پوران فرد با بیان اینکه این گازگرفتگی (دوشنبه شب) ساعت ۲۲ و ۵۶ رخ داد، گفت: ۲ نفر بر اثر گاز گرفتگی روانه بیمارستان شد.
وی عنوان کرد: در پی اعلام خبر به مرکز پیام یاسوج، بلافاصله یک اکیپ آمبولانس از منطقه یک شهری به محل اعزام شد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، اذعان نمود: پرسنل اعزامی بعد از اقدامات اولیه درمانی دو نفر (خانم با سن ۲۳ و آقا با سن ۴۸ سال) را که بر اثر مسمویت با گاز منواکسیدکربن دچار ضعف، بیحالی و سرگیجه شده بودند به بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج انتقال دادند.
 
همایش سازمان‌های مردم نهاد و کاهش بیماری‌های واگیر در یاسوج برگزار شد+عکس/نقش مؤثر تشکل‌های مردم نهاد در پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری‌ها
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: نقش تشکل‌های مردم نهاد در پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری‌ها مؤثر است.
ابراهیم نعیمی در همایش یکروزه سازمان‌های مردم نهاد و کاهش بیماری‌های واگیر، برآورد نیازهای اساسی اولیه سلامت مردم را نیازمند همکاری بین بخشی سازمان‌های مردم نهاد دانست و افزود: حفظ و دسترسی به شاخص‌های مطلوب ارتقای سلامت از ملزومات نیازهای اولیه سلامت افراد جامعه است.
وی نقش تشکل‌های مردم نهاد را در پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری‌ها مؤثر دانست و تصریح کرد: مراقبت‌های اولیه بهداشتی، همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی در زمینه آگاهی بخشی سازمان‌های مردم نهاد از اهداف برگزاری همایش است.
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، تاکید کرد: توانمند سازی خیریه‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در امر پیشگیری موجب افزایش سلامت پایدار جامعه خواهد شد.
نعیمی در پایان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند ۲۵ درصد از سلامت مردم را تأمین کند و سایر موارد سلامت افراد در گرو معقولاتی خارج از حیطه فعالیت وزارت است، خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سهم عظیمی در سلامت مردم و افزایش سلامت پایدار جامعه دارد.
همایش یک روزه سازمان‌های مردم نهاد و کاهش بیماری‌های واگیر، با حضور سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، فرماندار بویراحمد، معاون سیاسی امنیتی استانداری و برخی دیگر از مسئولین در سالن بهزیستی یاسوج برگزار شد.

بازدید سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه از مرکز خدمات جامع سلامت روستایی جاورده+عکس
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه به همراه تیم مدیریتی این شبکه از مرکز خدمات جامع سلامت روستایی جاورده و خانه‌های بهداشت این منطقه بازدید کردند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه به همراه گروه‌های کارشناسی ستاد این شبکه در ادامه بازدیدهای مدیریتی خود از مراکز خدمات جامعه سلامت شهری و روستایی سطح شهرستان، با حضور در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی جاورده و خانه‌های بهداشت این منطقه از نزدیک در جریان روند ارائه خدمات سلامت به مردم منطقه قرار گرفتند.
کوروش داوری، هدف از بازدیدهای مدیریتی از مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی را ارزیابی شاخص‌های تخصصی و نحوه ارائه بسته‌های مختلف سلامت، قلمداد کرد و افزود: در این بازدیدها تلاش می‌شود با مشارکت جدی پرسنل و واحدهای پشتیبانی شبکه نسبت به ارتقاء سطح ارائه خدمات سلامت گام‌های موثرتری برداشته شود.
دهستان جاورده از توابع بخش قلعه رئیسی و در ۶۰ کیلومتری از مرکز شهرستان کهگیلویه با جمعیتی بالغ بر ۴ هزار و ۷۰۰ نفر دارای ۱۰ خانه بهداشت است.

کلاس آموزشی مدیریت استرس در بین دانش آموزان شهرستان چرام برگزار شد+عکس
کارشناس بهداشت روان مرکز خدمات جامع سلامت شهرستان چرام از برگزاری کلاس آموزشی مدیریت استرس در بین دانش آموزان و مردم در خانه بهداشت شیخ حسین این شهرستان خبر داد.
رقیه فرخی گفت: بحران دوره نوجوانی و آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان نیازمند آموزش‌های صحیح است تا از بروز انحرافات در افراد جلوگیری شده و هویت واقعی آن‌ها به خطر نیفتد.
وی افزود: امروزه سبک زندگی دانش آموزان با روزگار گذشته بسیار متفاوت است و کم و بیش از گوشه و کنار کشور شاهد رفتارهایی دور از هنجارهای اجتماعی در گروه سنی نوجوانان هستیم که در واقع نماینده قشر دانش آموز محسوب می‌شوند.
فرخی شرایط زندگی نوجوانان امروزه را از نظر دسترسی به امکانات خوب توصیف کرد و تصریح کرد: همین امر موجب شده تا میزان توقع خانواده‌ها از فرزندان افزایش یابد و در نتیجه این توقعات منجر به افزایش فشار روانی بر دانش آموز و نوجوان می‌شود و گاهاٌ فرد را به سمت آسیب‌های اجتماعی سوق می‌دهد.
کارشناس بهداشت روان مرکز خدمات جامع سلامت شهرستان چرام در پایان به طرح توانمندسازی مشاوران اشاره کرد و گفت: معلمان در مرحله اول تسهیل گران خدمات مشاوره ای و رایزنان تربیتی دانش آموزان هستند و باید وظیفه مشاوره ای خود به دانش آموزان را به خوبی ادا کنند.

مانور زلزله و اسکان اضطراری در بهمئی برگزار شد+عکس
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی از برگزاری مانور زلزله، به مناسبت هفته ملی کاهش خطر بلایا در این شهرستان خبر داد.
علی آبشنگ، اظهار داشت: این مانور در جهت آموزش و آشنایی بیشتر ستاد بحران شهرستان با مباحث امداد و نجات در راستای کمک به افراد زلزله‌زده در مواقع بروز زلزله، این مانور برگزار شد.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی خاطر نشان کرد: در این مانور، احیاء قلبی ریوی توسط پرسنل ۱۱۵ اوژانس آموزش داده شد.
این مانور به همت شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی، سازمان هلال احمر، فرمانداری و سایر ادارات شهرستان در شهرک سیاهشیر لیکک برگزار شد.

بازدید سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از آسایشگاه معلولین ذهنی «سپید "+عکس/لزوم توجه بیشتر به وضعیت مراکز نگهداری معلولین و سالمندان در استان
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه مدیر عامل سازمان مردم نهاد سلامت روانی اجتماعی استان از آسایشگاه معلولین ذهنی » سپید « شهرستان بویراحمد بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات انها قرار گرفت.
امین اله بابویی با بیان اینکه حدود ۸ تا ۱۰ درصد مردم کشور دچار معلولیت هستند و از این تعداد ۲۳ هزار نفر دچار معلولیت جسمی و ذهنی هستند، تاکید نمود: مراکز نگهداری از سالمندان و معلولین با توجه به مشکلات و کمبودهایی که دارند نیازمند توجه بیشتر مسئولین هستند.
وی بازدید از مراکز توان بخشی را وظیفه همه مسئولین دانست و ابراز داشت: بازدید از اینگونه مراکز منجر می‌شود تا مسئولین از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفته و گامی جدی و عملی در جهت مرتفع کردن مشکلات آن‌ها بردارند.
بابویی با اشاره به اینکه در جامعه گروهی از افراد، نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند، تصریح کرد: بنابراین وظیفه اخلاقی، دینی و انسانی ما است که این افراد را مورد توجه قرار داده و با حضور در چنین مراکزی با کمک خیرین سعی در رفع مشکلاتشان داشته باشیم.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان، اضافه کرد: با توجه به عدالت اجتماعی، اخلاق و حقوق اسلامی و انسانی، امکانات موجود در جامعه باید در دسترس همه افراد به ویژه معلولین قرار بگیرند و این مهم نیازمند مشارکت همه افراد جامعه و همکاری همه جانبه اقشار و نهادهای مختلف است.
وی اذعان داشت: در بحث ترویج سلامت عمومی و در راستای عمل به شعار " عدالت برای همه، همه برای سلامت " جامعه معلولین و سالمندان از جمله گروه‌های هدفی هستند که مورد توجه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته است.
بابویی ابراز داشت: این معاونت در تلاش است تا برنامه ارتقاء سلامت اجتماعی را به صورت عمومی و با هدف حمایت از گروه‌های معلولین، سالمندان و بیماران پرخطر ارائه کند.
وی در پایان ضمن تقدیر از پرسنل تلاشگر مراکز توانبخشی استان، خاطر نشان کرد: در تلاشیم تا بتوانیم پزشکان را به صورت داوطلبانه در جهت ویزیت مددجویان این مراکز سوق دهیم.
مدیر داخلی مرکز توانبخشی معلولین ذهنی "سپید " نیز در حاشیه این بازدید گفت: از همه مسئولین استان خواهشمندیم در این مراکز حضور یافته و از نزدیک در جریان مشکلات آن‌ها قرار بگیرند.
تقی پور افزود: نه تنها این مرکز بلکه دیگر مراکز توانبخشی فعال در استان نیازمند حمایت‌های زیادی هستند که امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شاهد حمایت‌های مسئولین و خیرین در این حوزه باشیم.
بر پایه این گزارش؛ سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان به همراه مدیر عامل سازمان مردم نهاد سلامت روانی اجتماعی استان ساعاتی را در کنار معلولین مرکز توانبخشی سپید گذرانده و با ایجاد رابطه ای دوستانه فضای صمیمانه ای را برای آن‌ها ایجاد نمودند.

نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده با اصحاب رسانه برگزار شد
به مناسبت دومین سالگرد تأسیس شبکه بهداشت و درمان لنده و به منظور تشریح عملکرد یکساله این شبکه، نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده با مردم و اصحاب رسانه در مسجد جامع این شهر برگزار شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده گفت: ویزیت ۲۲ هزار و ۶۳۶ بیمار توسط پزشکان متخصص، تجهیز و نصب دستگاه‌های پزشکی، آزمایشگاهی، اقلام سرمایه ای و تجهیزات اداری مورد نیاز، خرید تجهیزات واحد کاهش خطربلایا، کلنگ زنی پایگاه سلامت شهری لنده، افتتاح مرکز مشاوره ازدواج و مرکزبیماری های رفتاری و افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت روستایی قیام از جمله مهم‌ترین عملکردهای شبکه بهداشت و درمان لنده طی یک سال گذشته است.
امرالله خانی، تکمیل ساختمان خانه بهداشت ایدنک، رنگ آمیزی و بهسازی خانه هابهداشت موگرمون، کهناب و خانه پزشک، استقلال کلینک تخصصی شهید رضایی و نصب دستگاه دیالیز را از دیگر اقدامات این شبکه عنوان کرد.
وی اظهار داشت: ۴۹۲ اعزام داخلی توسط فوریت‌های پزشکی، ۲ هزار و ۳۱۶ بازدید از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و صنوف حساس توسط کارشناسان بهداشت محیط، کشف یک هزار و ۷۵۰ کیلوگرم مواد معدومی، ۷۳۱ دهگردشی از روستاهای اصلی و ۷۴۷ دهگردشی از روستاهای اقماری، ۲۱ هزار و ۷۹۲ ویزیت آزمایشگاهی، انجام ۱۰۰ هزار و ۲۸۲ آزمایش، ۲ هزار و ۱۱۹ ویزیت رادیولوژی، ۳ هزار و ۲۸۹ ویزیت سونوگرافی نیز از سایر فعالیت‌های مهم این شبکه در یکسال گذشته است.
 
کارگاه شهرستانی تربیت مربی آموزش پیشگیری، کنترل و درمان هپاتیت در چرام برگزار شد+عکس
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام از برگزاری کارگاه شهرستانی تربیت مربی آموزش پیشگیری، کنترل، آموزش و ارتقاء سلامت درمان هپاتیت به روش مدل جامع سیستماتیک (shep mode) در این شهرستان خبر داد.
علی جعفری فر گفت: کارگــــــاه تربیت مربی آموزش پیشگیری، کنترل و درمان هپاتیت به روش مدل جامع سیستماتیک توسط کارشناس مسئول واحد بیماری‌های این شبکه برای مسئولین واحدها، کارشناسان ستادی، مراقبین سلامت، مسئولین مراکز، ماماها، پرستاران و بهیاران شهرستان برگزار شد.
وی افزود: در این کارگاه با استفاده از ۴ تکنیک آموزشی و ۷ مهارت لازم مربیان نحوه پایش و ارزشیابی برنامه آموزش داده شد.
جعفری فر، تصریح کرد: در ادامه این کارگاه به تشریح مواردی از جمله تاریخچه هپاتیت و وضعیت بیماری هپاتیت در دنیا و ایران، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی بیماری هپاتیت، عوامل خطر ساز ابتلا به هپاتیت، افراد در معرض خطر، افراد پرخطر و نحوه دریافت واکسن هپاتیت، علائم بیماری، انواع هپاتیت‌های ویروسی و نیز راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها پرداخته شد.

مانور زلزله در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج اجرا شد+تصاویر
رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج از برگزاری مانور زلزله به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی خبر داد.
فرزاد وفایی هدف از اجرای این مانور را ارتقاء سطح آگاهی، ایمنی کارکنان، آمادگی کادر درمانی در زمان وقوع حادثه و کمک به مصدومین دانست و گفت: آمادگی در زمان وقوع حادثه، نیازمند آموزش صحیح پرسنل و کادر درمانی است.
وی ابراز داشت: حفظ خونسردی و آرامس و ارائه خدمات درمانی به مصدومین در هنگام وقوع حادثه از وظایف کادر و پرسنل درمانی بیمارستان‌ها است.
مانور زلزله به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، با حضور سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان، رئیس بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج و جمعی از پرسنل و کادر درمانی این بیمارستان برگزار شد.

آزمون توانمندسازی بخش اتفاقات بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت برگزار شد
سوپروایزر آموزشی بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت از برگزاری آزمون توانمند سازی بخش اتفاقات این بیمارستان خبر داد.
علی اکبر اکبر پور گفت: مراقبت‌های پرستاری از بخش اورژانس، شناخت داروهای ترالی اورژانس، اعتبار بخشی، گزارش نویسی پرستاری، محاسبات دارویی، CPR(احیای قلبی ریوی) و تزریق خون و فراورده‌های خونی از مباحث آزمون توانمند سازی اتفاقات بوده است.
وی با اشاره به اینکه آزمون به صورت تستی و تشریحی برگزار شده است، تصریح کرد: تأثیر مستقیم در نمره قاصدک پرسنل که حدود ۶ نمره از ۱۰ را در برمی گیرد، از مهم‌ترین دلایل برگزاری این آزمون است.
بر پایه این گزارش: نمرات این آزمون پس از تصحیح با وارد کردن کد ملی داوطلبین در کانال آموزشی بیمارستان اطلاع داده خواهد شد.
آزمون توانمند سازی بخش اتفاقات، ۱۰ دی ماه سال جاری در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت برگزار شد.

کارگاه آموزشی مدارس مروج سلامت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد+عکس
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری کارگاه یکروزه مدارس مروج سلامت در این معاونت خبر داد.
نصراله کرمی ابراز داشت: امروزه سلامت مردم یکی از چالش‌های عمدهٔ کشورها محسوب می‌شود که از شیوه زندگی تا نابودی محیط زیست همه را تحت تأثیر خود قرار داده است.
وی اذعان نمود: کودکان و نوجوانانی که با آموزش کافی، رژیم غذایی متعادل، مکان سالم و امن برای بازی، تمرین و حمایت عاطفی در راستای رشد شخصیتی تکامل می‌یابند، برای مواجه با چالش‌های آینده زندگی آماده تر هستند.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه تصریح کرد: مدیریت سلامت محور در زمینه ارائه خدمت به نوجوانان و جوانان در جهت ارتقاء کیفیت زندگی این گروه سنی و اقدامات پیشگیرانه در اولویت کاری قرار گرفته است.
نصراله کرمی در پایان خاطر نشان کرد: در طرح مروجین سلامت در مدارس توجه به آموزش سلامت برای دانش آموزان و والدین، معاینات فردی و بالینی دانش آموزان، وضعیت بهداشت محیط مدارس، تغذیه و مواد غذایی مجاز در مدارس مورد ارزیابی و پایش قرار می‌گیرد.
کارگاه آموزشی مدارس مروج سلامت در استان با حضور معاون فنی معاونت بهداشتی استان، کارشناس مسئول سلامت تندرستی اداره آموزش و پرورش، کارشناس مسئول واحد سلامت نوجوانان و جوانان مدارس از شبکه‌های شهرستان‌ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

مانور عملیات تخلیه اضطراری در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج برگزار شد+تصاویر
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای مانور عملیات تخلیه اضطراری ۱۰ بیمار در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج خبر داد.
جلال پوران فرد گفت: مانور عملیات تخلیه اضطرای، به علت ریزش سقف بخش داخلی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج جهت نجات جان ۱۰ بیمار به صورت اضطرای در این بیمارستان اجرا شد.
وی اذعان نمود: در این مانور ۱۲ ارگان دولتی از جمله دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، بیمارستان امام سجاد (ع)، هلال احمر، انتقال خون، بهزیستی، نیروی انتظامی و مدیریت بحران شرکت داشتند.
رئیس مرکز مدیرت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، ادامه داد: فوریت‌های پزشکی در این مانور عملیانی سامانه فرماندهی حادثه را فعال نمودند و از انتقال بیماران غیر اورژانسی به بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج توسط مرکز پایش مراقبت‌های درمانی ممانعت کردند.
پوران فرد تصریح کرد: ۴ دستگاه آمبولانس، نیرو و تجهیزات، بالگرد اورژانس با کروی پرواز، اتوبوس آمبولانس همراه با نیرو و خودرو فرماندهی اورژانس در این مانور شرکت داشتند.
وی در پایان هدف از برگزاری این مانور را هماهنگی بین دستگاه‌ها، بهره گیری تجهیزات و به کار گیری آن‌ها، ایجاد آگاهی میان مردم، تعیین نقاط ضعف و قوت، ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در انجام مانور و سنجش سرعت عمل دستگاه‌ها عنوان کرد.

اولین کارگاه آموزشی استانی سلامت روان در بحران برگزار شد+تصاویر/تأثیر طولانی مدت حوادث و بلایا در زندگی مردم
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اولین کارگاه آموزشی استانی سلامت روان در بحران (زلزله، سیل و بلایاهای طبیعی) به همت این معاونت در سالن اجتماعات آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی استان (EDC) برگزار شد.
امین اله بابویی، ایران را جزء شش کشور بلاخیز دنیا دانست و عنوان کرد: حوادثی مانند سیل، زلزله، رانش زمین و آتش سوزی‌های گسترده از رویدادهایی هستند که منجر به مرگ و میر و آسیب­های جسمی و روانی هزاران انسان می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد افراد جامعه نیز در معرض مستقیم این بلایا هستند، عنوان کرد: این حوادث در مدت زمان کوتاهی ظهور می‌کنند اما تأثیر آن بر زندگی افراد جامعه طولانی مدت خواهد بود.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان، برخورد با عوارض روحی و مشکلات ناشی از آن در مردم، واکنش‌های روانی در افراد و تقویت احساس امنیت در آن‌ها را از مهم‌ترین اقدامات پس از وقوع بلایای طبیعی برشمرد و اذعان نمود: اهمیت و ضرورت باز توانی روحی عموم مردم پس از وقوع حوادث دلخراش باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
بابویی ادامه داد: در این راستا اولین کارگاه آموزشی استانی سلامت روان در بحران (زلزله، سیل و بلایاهای طبیعی) جهت آموزش راه حل‌های جلوگیری و کاهش آسیب‌های متنوع جسمی و روانی در زمان بعد از این بلایا و با هدف ارتقاء دانش و مهارت برای کارشناسان مراکز مشاوره و روانشناسان استان برگزار شد.
وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی افزایش سواد سلامت را اولویت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان دانست و ابراز داشت: برگزاری این کارگاه‌های آموزشی می‌تواند سبب توانمند سازی عمومی و افزایش شاخص‌های مرتبط با سلامت در استان شود.
اولین کارگاه آموزشی استانی سلامت روان در بحران (زلزله، سیل و بلایاهای طبیعی) به همت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری جمعیت همیاران سلامت روانی – اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، جهت حمایت‌های روانی و اجتماعی در زلزله و بلایای طبیعی برای متخصصان و کارشناسان مراکز مشاوره و روانشناسان استان برگزار شد.

کارگاه آموزشی کاهش خطر بلایا در لنده برگزار شد
مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده از برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه کاهش خطر بلایا به مناسبت هفته ملی کاهش خطر بلایا در این شهرستان خبر داد.
امراله خانی گفت: این کارگاه به منظور آشنایی و ارتقا سطح آگاهی و مهارت بهورزان، مراقبین سلامت، اعضای چارت سامانه فرماندهی حادثه (ics) ستاد شبکه و مراکز شهرستان برگزار شد.
وی خاطر نشان کرد: در این کارگاه مفاهیم تئوری بلایا، برنامه‌های پنجگانه مدیریت بحران و بلایا، تدوین EOP، برنامه ارزیابی و آموزش خانوارها در برنامه کاهش خطر بلایا جهت گروهای هدف آموزش داده شد.
 
کارگاه اختلالات رفتاری منجر به خودکشی، در گچساران برگزار شد+ عکس
کارشناس بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان شهید علیزاده گچساران از برگزاری کارگاه بهداشت روان با موضوع اختلالات رفتاری منجر به خودکشی رز این شبکه خبر داد.
مژگان سیمی گفت: کارگاه اختلالات رفتاری منجر به خودکشی با هدف افزایش اطلاعات و آگاهی شرکت کنندگان و انتقال اطلاعات به بیماران تحت پوشش برگزار شد.
وی بررسی موضوعاتی همچون کلیات خودکشی، انواع خودکشی، نیازهای روانی منجر به خودکشی در نوجوانان، عوامل خطر آفرین و نحوه درج اخبار خودکشی در رسانه را از مباحث تدریس شده در این کارگاه دانست و تصریح کرد: در این کارگاه به تمامی سؤالات شرکت کنندگان در رابطه با اختلالات رفتاری منجر خودکشی، نیز پاسخ داده شد.
این کارگاه با حضور سرپرست معاونت شبکه بهداشت ودرمان گچساران، پرسنل مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و جمعی از مسئولین برگزار شد.
بازدید سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گچساران از خانه‌های بهداشت مرکز خدمات جامع سلامت روستایی امام زاده جعفر (ع) گچساران
سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گچساران، از خانه‌های بهداشت چهاربیشه و جهاد آباد مرکز خدمات جامع سلامت روستایی امامزاده جعفر (ع) گچساران، بازدید کرد.
عباس باشتی گفت: این بازدید با هدف ارزیابی عملکرد نیروهای مستقر در خانه‌های بهداشت و بررسی پیشرفت کار عملی سامانه سیب انجام شد.
وی با اشاره به اینکه انتقال تمامی اطلاعات پرونده‌های بهداشتی از پوشه‌های کاغذی به سیستم الکترونیک، نشانگر عملکر سامانه سیب است، افزود: برگزاری آزمون از بهورزان در خصوص نحوهٔ فعالیت در سامانه سیب، از دیگر اهداف این بازدید سرزده بوده است.

جلسه حجاب و عفاف در شبکه بهداشت و درمان لنده برگزار شد
مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده از برگزاری جلسه حجاب و عفاف برای کارکنان شاغل در این شبکه خبر داد.
امرالله خانی گفت: حفظ ضوابط رفتار و پوشش در محیط کار، نحوه تکریم ارباب رجوع و رعایت نظم و انضباط اداری از دستورالعمل‌های ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
وی، هدف از برگزاری این جلسه را رعایت و حفظ شئونات فردی، صیانت از حقوق شهروندی و کرامت انسانی، رعایت موازین و ضوابط عرفی و اجتماعی، حفظ سلامت و ایمنی کارکنان و بیماران و افزایش ضریب امنیت فردی و شغلی کارکنان عنوان کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده، در پایان ابراز داشت: عدم رعایت دستورالعمل موازین مطرح شده توسط کارکنان، تذکرات قانونی مطابق قوانین اداری را به همراه خواهد داشت.
جلسه حجاب و عفاف با حضور مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده، کارکنان ستادی، مراکز و بهورزان این شبکه برگزار شد.
 
بازدید سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گچساران از خانه های بهداشت مرکز خدمات جامع سلامت روستایی امام زاده جعفر(ع) گچساران
سرپرست معاونت بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گچساران، از خانه های بهداشت چهاربیشه و جهاد آباد مرکز خدمات جامع سلامت روستایی امامزاده جعفر(ع) گچساران، بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گچساران؛ عباس باشتی گفت: این بازدید با هدف ارزیابی عملکرد نیروهای مستقر در خانه های بهداشت و بررسی پیشرفت کار عملی سامانه سیب انجام شد.
وی با اشاره به اینکه انتقال تمامی اطلاعات پرونده های بهداشتی از پوشه های کاغذی به سیستم الکترونیک، نشانگر عملکر سامانه سیب است، افزود: برگزاری آزمون از بهورزان در خصوص نحوه ی فعالیت در سامانه سیب، از دیگر اهداف این بازدید سرزده بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1