تاریخ انتشار
شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : ۳۰۲۰۸۲

تعطیلی شوراهای تخصصی در کهگیلویه و بویراحمد / پیشنهاد جالب یک مدیرعامل به سارقان / وجود یک پدیده نادرست در عروسی‌ها/ آزادی ۱۵۹ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد در استان/ ۴۸ ساعت و ۵۴ مصدوم/ اعتباری برای درمانگاه فرهنگیان دهدشت نداریم

۰
کبنا ؛ خبرهای کهگیلویه و بویراحمد

وقتی شوراهای تخصصی در کهگیلویه و بویراحمد یا تعطیلند یا دچار رکود
تعطیلی شوراها و نشست‌های تخصصی و یا رکود در برگزاری آن‌ها و اجرایی نکردن مصوبات این شوراها دلیلی برای رکود و عقب ماندگی کهگیلویه و بویراحمد است.
یکی از استان‌های عقب مانده از قافله توسعه در کشور است که این عقب ماندگی خود دلایلی دارد.
استانی که با داشتن قابلیت‌های زیاد در عرصه‌های مختلف از جمله در نفت و گاز و آب و گیاهان دارویی و سایر داشته‌ها اکنون از قافله توسعه به نسبت سایر استان‌ها و حتی از استان‌های هم ردیف و هم قد و وزن کمتر رنگ توسعه را به خود دیده است.
استانی که اگر همراه سایر استان‌های کشور کار و تلاش و مدیریت صحیح را در پیش می‌گرفت اکنون در میان استان‌های متوسط رو به بالا در کشور از نظر توسعه و پیشرفت در هر حوزه و بخشی از جمله در اقتصاد بود.
یکی از دلایل ناکامی استان در تحقق اهداف توسعه‌ای تن ندادن مدیران به کار و تلاش و جدی نگرفتن کار گروها و نشست‌های تخصصی است که با اجرایی کردن مصوبات این نشست‌ها اکنون وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشتیم اما می‌بینیم که تقریبا نسبت به حداقل ۵ سال گذشته خود پیشرفت آن چنانی نداشته‌ایم.
تعطیلی شوراها و نشست‌های تخصصی و یا رکود در برگزاری آن‌ها و اجرایی نکردن مصوبات این شوراها دلیلی برای رکود و عقب ماندگی استان است.
برای مثال برگزار نشدن نشست‌هایی مانند نشست شورای سلامت و یا نشست کارگروه گیاهان دارویی و سایر نشست‌های تخصصی مهم باعث شده که شاهد بسیاری از مشکلات در استان باشیم.
باز هم برای نمونه اگر سوال شود که برگزار نشدن شورای سلامت آن هم با حضور مدیران ارشد استانی چه ربطی به توسعه دارد این گونه باید جواب داد که وضعیت بد اماکن گردشگری و تفریحی و همچنین ورودی شهرها که غیر قابل تحمل برای مسافران و گردشگران است به صنعت گردشگری استان ضربه وارد می‌کند.
وی ت م برگزاری کارگروه گیاهان دارویی در استان موجب شده که مسؤولان برای استفاده از این موهبت بزرگ الهی هیچ برنامه‌ای نداشته باشند در حالی که مشاهده می‌کنیم تنها در یک قلم از ۸ میلیون دلار صادرات استان در طول یک سال بیش از نیمی از آن مربوط به صادرات گیاه شیرین بیان است که تنها یک نمونه از صدها نمونه گیاهان دارویی استان به شمار می‌رود.
 
پیشنهاد جالب مدیرعامل مخابرات کهگیلویه و بویراحمد به سارقان تجهیزات شبکه‌های تلفن همراه
مدیرعامل شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سارقان برخی تجهیزات ۱۰۰ میلیونی را بعد از سرقت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌‌رسانند گفت: باور کنید اگر سارقان با خودمان هماهنگی کنند ۱۰۰ هزار تومان را به آنان می‌دهیم تا ۱۰۰ میلیون ضرر نکنیم.
عبدالحسین افتخاری در نشست با اعضای شورای شهرستان بویراحمد اظهار داشت: ۷۴۰ هزار مشترک تلفن همراه شهری و روستایی، ۳۰۰ سایت BTS و ۱۵۴ سایت GSM در این استان داریم.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی است عنوان کرد: دولت در زمینه خدمات‌رسانی به روستاها یک سری تعهداتی دارد هر چند شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده و به نوعی هر گونه فعالیت باید برگشت سرمایه داشته باشد.
افتخاری با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات در مناطق شهری و گردشگری استان نصب کردیم، ابراز کرد: شرکت همراه اول هر چند زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران بوده ولی برای خود استقلال دارد.
مدیرعامل شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به طور مثال فقط برای اجرای یک پروژه‌ای ۴۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود باید برگشت سرمایه داشته باشیم نمی‌شود یک شرکت خصصوی دنبال سود نباشد.
افتخاری با تاکید بر اینکه در حوزه ADSL هزینه کردیم که رو دستمان مانده است، ابراز کرد: یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر فیبرنوری در این استان اجرایی شده که در برخی مواقع به دلیل بی‌احتیاطی مردم شاهد خساراتی در این زمینه هستیم.
وی دلیل قطعی شبکه تلفن همراه را سرقت از تجهیزات عنوان کرد و گفت: خیلی از افراد فکر می‌کنند برخی نقاط پوشش تلفن همراه نداریم در حالی که داشته‌ایم ولی توسط سارقان به سرقت رفته است.
افتخاری با بیان اینکه سارقان برخی تجهیزات که برای شرکت مخابرات ۱۰۰ میلیون هزینه دارد به سرقت می‌برند و ۱۰۰ هزار تومان فروش می‌کنند تاکید کرد: باور کنید اگر سارقان با خودمان هماهنگی کنند ۱۰۰ هزار تومان را به آنان می‌دهیم تا ۱۰۰ میلیون تومان به شرکت مخابرات ضرر وارد نکنند.
 
تیراندازی در مراسم‌‌های عروسی و عزای کهگیلویه و بویراحمدها به یک معضل تبدیل شده است
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه بدعت بد تیراندازی در مراسم‌ عروسی و عزا این روزها در استان به یک معضل جدی تبدیل شده است گفت: فراموشی این رسم غلط نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت عمومی است.
سردار مهدی انصاری اظهار داشت: با توجه به تعامل موجود بین مسئولان و متولیان امر استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه پیشگیری از وقوع جرم رتبه سوم کشور را دارد.
وی با بیان اینکه این استان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز مقام سوم را دارد، عنوان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده که پلیس در راستای تحقق این مهم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.
انصاری با تاکید بر اینکه بدون امنیت امکان توسعه همه جانبه وجود ندارد، افزود: کهگیلویه و بویراحمد از امن‌ترین استان‌های کشور بوده و شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذارن فراهم است.
رئیس پلیس کهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به تنوع طایفه‌ای و اختلافات رایج در شهرستان کهگیلویه تامین امنیت در این شهرستان به جد در دستور کار پلیس بوده و البته این شهرستان از نظر جمعیت در رتبه دوم برنامه‌های در دستور کار است.
انصاری با تاکید بر اینکه تامین امنیت بدون مشارکت عمومی امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: مردمی کردن امنیت از جمله برنامه‌های در دستور کار مجموعه فرماندهی انتظامی استان است.
وی با تاکید بر اینکه بدعت بد تیراندازی در مراسم‌ عروسی و عزا این روزها در استان به یک معضل جدی تبدیل شده است گفت: فراموشی این رسم غلط نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت عمومی است.
 
وضعیت اورژانش بیمارستان شهید بهشتی یاسوج مطلوب نیست
رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با بیان اینکه اورژانس این بیمارستان تنها بخش ترومای استان بوده و در مرکز شهر واقع شده است گفت: به دلیل حضور مراجعه بیماران نیازمند ساخت و بهسازی وضعیت موجود هستیم.
سید ذاکر سعیدی‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت دغدغه‌های درمانی بیماران و مراجعین کاهش یافت، اظهار داشت: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر افزایش چشمگیر بار مراجعین و بیماران به بخش‌های دولتی در طرح تحول سلامت، تلاش کردیم برای پاسخگویی مناسب به مراجعین در حد توان آمادگی لازم را داشته باشیم.
وی افزود: از ابتدای اجرایی شدن طرح تحول سلامت در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج تاکنون تعداد مراجعه کنندگان به این بیمارستان حدود ۵۰ درصد افزایش داشته که اکثر این بیماران به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.
سعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه ارتقاء هتلینگ بیمارستان از جمله اهداف طرح تحول نظام سلامت است، افزود: از ابتدای اجرایی شدن این طرح تاکنون افزون‌بر ۱۵ میلیارد تومان در حوزه عمرانی، تجهیزاتی و تاسیساتی در بیمارستان شهید بهشتی هزینه شده که اکثرا از منابع طرح تحول سلامت بوده و مبالغی نیز از درآمد خود بیمارستان هزینه شده است.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ادامه داد: در این بیمارستان بخش‌های سوختگی، تخصصی و فوق تخصصی داخلی و اتاق عمل در طرح تحول سلامت به صورت ۹۰درصدی بهسازی و بازسازی شدند.
سعیدی‌نژاد با اشاره‌ به بازساری کامل اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی تصریح کرد: با اجرا شدن طرح تحول نظام سلامت در این بیمارستان برخی از بخش‌ها مانند بخش کلونوسکوپی و آندوسکوپی برای نخستین بار در بیمارستان احداث و راه‌اندازی شده که علاوه بر بیماران بستری به بیماران سرپایی نیز در شیفت صبح و گاهی نیز در شیفت عصر ارائه خدمت می‌کند.
وی احداث آی سی یو بخش سوختگی را از دیگر اقدامات بیمارستان در طرح تحول سلامت عنوان کرد و افزود: با احداث این بخش در بیمارستان مشکل اعزام بیماران سوختگی با درصد بالا به استان‌های همجوار برطرف شده است.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج یادآور شد: برای نخستین بار در استان بیماری با درصد سوختگی بیش از ۷۰ درصد در این مرکز بستری و تحت درمان کامل و پیوند پوست قرار گرفت.
وی بیان کرد: با کمک وزارت بهداشت و درمان و نیز با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان دستگاه‌های مجهزی برای بیمارستان و نیز برای ارائه خدمات به بیماران خریداری و نصب شدند.
سعیدی‌نژاد اضافه کرد: دستگاه رادیولوژی دیجیتال، دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه لاپاراسکوپی، دستگاه ماشین بیهوشی، دستگاه اکوکاردیوگرافی، دستگاه نوارمغز، میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب، ست کرانیوتومی و دستگاه هماتولوژی فول دیف از جمله تجهیزات پزشکی سنگین و گران قیمتی هستند که در طرح تحول سلامت برای نخستین بار برای بیمارستان خریداری و راه‌اندازی شدند.
وی در ادامه با بیان اینکه پزشکان متخصص به صورت تمام وقت در بیمارستان مستقر هستند و به بیماران ارائه خدمت می‌کنند، ابراز کرد: بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در ۵ رشته اساسی جراحی عمومی، متخصص طب اورژانس، متخصص جراح مغز و اعصاب، متخصص ارتوپدی و متخصص بیهوشی برای اولین بار در استان جذب رزیدنت جراحی داشته است.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، افزود: همچنین دو مرکز تحقیقات بالینی تحت عنوان معاونت تحقیقات بالینی و مرکز قارچ‌شناسی نیز برای نخستین بار در راستای اقدامات پژوهشی در بیمارستان راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه در هم اکنون مشکل اساسی بیمارستان بحث اورژانس است، یاد آور شد: با توجه به اینکه بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج تنها بخش ترومای استان بوده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز شهر یاسوج واقع شده و میزان مراجعین به این بخش زیاد است بنابراین نیازمند ساخت و بهسازی وضعیت موجود هستیم.
سعیدی‌نژاد ادامه داد: برای ساخت اورژانس استاندارد در تلاش هستیم تا مجوز ساخت را از طرف وزارتخانه دریافت کنیم و در خصوص بازسازی این بخش نیز اقداماتی صورت گرفته و فضای موجود را به دو قسمت بخش تحت نظر و اتفاقات حاد تقسیم کرده‌ایم.
 
راه‌اندازی بخش مراقبت‌های ویژه سکته مغزی حاد بیمارستان با تخت و تجهیزات کامل
رئیس بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اظهار داشت: بخش مراقبت‌های ویژه سکته مغزی حاد بیمارستان با تخت و تجهیزات کامل نیز برای اولین بار در استان راه اندازی شده است.
سعیدی‌نژاد با بیان اینکه فضای فیزیکی آزمایشگاه با توجه به دستوالعمل وزارتخانه و نیاز بیماران به اقدامات آزمایشگاهی، حدود سه برابر به صورت اساسی بهسازی، بازسازی و نیز توسعه داده شد، تصریح کرد: همچنین آزمایشگاه بیمارستان نیز به دستگاه‌های مجهزی تجهیز شده به طوری که حدود ۹۵ درصد از آزمایش‌های بیماران در آزمایشگاه بیمارستان قابل انجام است.
وی خاطرنشان کرد: این بیمارستان برای نخستین بار با جذب ۳ متخصص پاتولوژی به عنوان کار‌شناسان فنی آزمایشگاه به صورت تمام وقت به بیماران ارائه خدمت می‌کنند.
 
۳ باند مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد منهدم شد
رئیس پلیس کهگیلویه و بویراحمد از کشف ۶۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: در این زمنه ۳ باند منهدم و ۱۲ نفر دستگیر شد.
سردار مهدی انصاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در یک‌هفته اخیر ماموران انتظامی کهگیلویه و بویراحمد ۶۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک و حشیش در ۶ عملیات‌ جداگانه در جاده "یاسوج-اصفهان" کشف کردند.
فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد از انهدام ۳ باند مواد مخدر و همچنین دستگیری ۱۲ نفر در این زمینه خبر داد و افزود: از میزان مواد مخدر کشف شده ۵۱۰ کیلوگرم تریاک و ۹۰ کیلوگرم دیگر نیز حشیش بوده است.
انصاری عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بیش از ۳ درصد افزایش داشته است.
وی تاکید کرد: مبارزه با مواد مخدر از جمله قاچاقچیان و فروشندگان جزو اولویت‌های پلیس بوده و در این زمینه به‌طور شبانه‌روزی آمادگی مقابله و مبارزه با سوداگران مرگ را داریم.
 
استانداری کهگیلویه و بویراحمد به تعهداتش برای تامین مسکن نیازمندان عمل کند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: استانداری به تعهداتش برای تهیه زمین برای ساخت هزار واحد مسکن شهری و کمک به ساخت پنج هزار و ۴۵۰ مسکن روستایی عمل کند.
فرید محبی در نشست با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: خدمات عمرانی ارائه‌ شده به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه پیگیری نیازمندی‌های عمرانی و مسکن خانوارهای تحت حمایت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد است و فعالیت‌های گسترده‌ای در این رابطه انجام‌ شده است عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۵۰۰ خدمت عمرانی به مددجویان ارائه‌ شده است.
محبی ابراز کرد: پنج میلیارد و ۷۵ میلیون تومان در زمینه خدمات عمرانی از جمله احداث و خرید مسکن، تعمیرات کلی و جزئی، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و انشعابات آب و برق و گاز برای مددجویان این نهاد هزینه شده است.
وی با بیان اینکه طرح نوسازی منازل مسکونی مددجویان در بافت فرسوده گچساران جزو اولویت‌های کمیته امداد است بیان کرد: در این رابطه ۳۸۰ میلیون تومان برای نوسازی منازل مسکونی مددجویان ساکن این بافت در سال ۹۶ هزینه شد.
محبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۲۰ واحد مسکن مددجویی در بافت فرسوده گچساران هزینه شد، یادآور شد: ۱۴۷ خانوار مددجوی تحت حمایت ساکن در بافت فرسوده گچساران واجد شرایط طرح نوسازی هستند که از این تعداد ۱۰۱ خانوار مالک، ۲۴ خانوار مستأجر و ۲۲ خانوار سکونت رایگان دارند.
وی از مزایای اجرای این طرح را خدمات‌رسانی مطلوب و بهینه به ساکنین این محلات بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها و اصلاح طول و عرض کوچه‌های این محلات، زیباسازی و بهبود شرایط زندگی آن‌ها بیان کرد.
وی به تفاهم‌نامه بین کمیته امداد این استان با استانداری اشاره کرد و افزود: تهیه زمین برای ساخت هزار واحد مسکن شهری و کمک به ساخت پنج هزار و ۴۵۰ مسکن روستایی از موارد مطرح‌شده در این تفاهم‌نامه بوده که خواهان همکاری هستیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کهگیلویه و بویراحمد همچنین خواستار همکاری در مورد برطرف کردن مشکل انشعابات مددجویان، عوارض فنی و پروانه ساخت مسکن آن‌ها از طریق شهرداری شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه رویکرد کمیته امداد توانمندسازی و تأکید بر خودکفایی و خوداتکایی مددجویان است، گفت: این تفکر، تفکری ارزشمند است و باید همکاری کنیم تا به اهداف برسیم.
عزیز فیلی با اشاره به اینکه مشکلات مسکن کمیته امداد باید در شورای مسکن مطرح شود، افزود: امید است با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شرایط مناسب‌تری برای خدمات عمرانی ارائه‌شده به مددجویان فراهم شود.
 
طرح رجستری گوشی‌های تلفن همراه در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح رجستری گوشی‌های تلفن همراه از امروز در این استان اجرا می‌شود.
داریوش دیودیده صبح امروز در نشست کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: اجرای این طرح در کاهش قاچاق گوشی‌های تلفن همراه نقش به‌سزایی دارد و با جدیدت پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه این طرح در دو بخش تجاری و زیرساخت‌های فنی اجرایی می‌شود، عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیر بخش تجاری و بخش دوم یعنی زیرساخت‌های فنی را اداره کل فناوری اطلاعات استان نظارت دارد.
دیودیده تصریح کرد: حوزه بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتحادیه‌های صنفی فروشندگان گوشی تلفن همراه در سطح استان وظیفه دارند واحدهای صنفی فروش گوشی تلفن همراه را ساماندهی و رصد کرده و از عرضه گوشی‌های قاچاق جلوگیری کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد افزود: این راستا چنانچه فروشنده‌ای تمکین نکرده در برابر قوانین و آیین نامه‌های اجرایی نظام صنفی و مبارزه با قاچاق کالا با فرد خاطی برخورد قاطع می‌شود.
دیودیده اهداف این طرح را رونق کسب و کار الکترونیکی و حمایت از کسب و کار‌های نوین دانست و گفت: جلوگیری از توزیع گوشی‌های تقلبی، سرقتی و فاقد کیفیت با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان از دیگر اهداف این طرح است.
وی آمار فروشندگان گوشی تلفن همراه را ۴۵۰ واحد اعلام کرد و افزود: واحدهایی که بدون مجوز کسب در سطح بازار فعالیت می‌کنند با ابزار قانونی جلوی آن‌ها را خواهیم گرفت.
 
اعتباری برای راه‌اندازی درمانگاه فرهنگیان شهرستان دهدشت نداریم
مدیر آموزش و پرورش شهرستان کهگیلویه گفت: هیچ اعتباری برای ایجاد و راه‌اندازی درمانگاه فرهنگیان در دهدشت نداریم.
سید لطف الله فروزان اظهار داشت: مجوز درمانگاه فرهنگیان شهرستان کهگیلویه اخذ و ساختمان نیز داریم ولی اعتباری برای تامین تجهیزات مورد نیاز این درمانگاه نداریم.
وی با بیان اینکه در بسیاری از شهرستان‌های بزرگ کشور درمانگاه فرهنگیان دایر است، ادامه داد: در این زمینه انتظار داریم مسئولان استانی و شهرستانی از هیچ کمکی دریغ نکنند زیرا این شهرستان جزو معدود شهرستان‌های بزرگ بدون درمانگاه فرهنگیان است.
مدیر آموزش و پرورش کهگیلویه ارائه خدمات رفاهی و درمانی به فرهنگیان را ضروری دانست و افزود: در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنم و اگر کاری انجام نشده دال بر ناتوانی نبوده بلکه به دلیل محدودیت‌ها از جمله مسائل مالی نتوانستیم. با توجه به فصل سرما با پیگیری‌های انجام شده سعی کردیم تمامی مدارس این شهرستان از سیستم گرمایشی و یا سوخت زمستانی بهره‌مند باشند.
فروزان با بیان اینکه بسیاری از مناطق سخت‌گذر و کوهستانی این شهرستان دارای مدرسه پیش ساخته شدند، ابراز کرد: جلوگیری از محرومیت دانش آموزان از تحصیل از مهمترین سیاست‌های آموزش و پرورش است.
 
دانش‌آموزان "نساءکوه" هر روز دلهره مرگ را تجربه می‌کنند
دانش‌آموزان روستای "نساء‌کوه" واقع در مرز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هر روز سوار بر طناب مرگ به مدرسه می‌روند.
روستای نساء‌کوه در مرز دهستان زیلایی کهگیلویه و بویراحمد و دهستان میلاس در چهارمحال و بختیاری قرار دارد، روستایی که مسئولان هر دو استان آن را میان خود پاس‌کاری کرده و جزئی از خود نمی‌دانند و از این رو سال‌هاست که در یک برزخ سردرگمی قرار دارد.
آن گونه که مردم نساءکوه می‌گویند این روستا به علت سرباززدن مسئولان دو استان از پذیرش آن به عنوان جزئی از تقسیم‌بندی استانی، از همه امکانات اولیه زندگی یعنی آب، برق، گاز، جاده ارتباطی، بهداشت مناسب و امکانات آموزشی محروم بوده که این موضوع سبب مهاجرت تعداد زیادی از خانوارهای این روستا در سال‌های اخیر شده است.
این روستای فراموش‌شده هم‌اکنون پنج دانش‌آموز پسر و دختر دارد که در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول به تحصیل مشغول‌اند و هر روز برای رسیدن به کلاس درس در روستای «انجو قلعه خرسان» مجبور به استفاده از طناب کشنده از عرض رودخانه هستند، طنابی که اگر رشته‌های آن از هم گسسته شود، بچه‌ها را مستقیم می‌فرستد ته دره.
این حکایت ترس و دلهره است، حکایت قلب‌هایی که تُند می‌زند و دقیقه‌هایی که آرام می‌گذرد، حکایت پدر و مادرهایی که هر روز کودکان معصومشان را از روی طنابی پوسیده بدرقه می‌کنند، حکایت چشمانی که به رودخانه خروشان خرسان دوخته شده و دستانی که روی طناب لغزنده می‌لرزد.
اینجا نساءکوه است. دانش‌آموزان اینجا هر روز دلهره مرگ را تجربه می‌کنند تا به کلاس برسند، تا درس بخوانند، تا آینده‌ساز این مرز و بوم باشند، تا به آنهایی که از سفره انقلاب حتی حق اوقات فراغت فرزندان خود را هم برمی‌دارند ثابت کنند که نه طناب مرگ، نه ترس و نه دلهره‌های روزانه اثری در اراده آنها ندارد، تا به همه ثابت کنند که عاشقانه مدرسه را دوست دارند.
اینجا نساءکوه است. بچه‌های اینجا عاشق مدرسه‌اند. حتی اگر بترسند، حتی اگر جان شیرینشان به مخاطره بیفتد، حتی اگر امروز آخرین کلاس درسشان باشد.
 


مصدومیت ۵۴ نفر در نتیجه تصادفات ۴۸ ساعت گذشته کهگیلویه و بویراحمد
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مصدومیت ۵۴ نفر در حوادث جاده‌ای استان طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد .
«جلال پورانفرد» با اعلام این خبر افزود: کارشناسان اورژانس ۱۱۵ استان طی ۴۸ ساعت گذشته ۳۷ ماموریت جداگانه انجام دادند.
وی بیان کرد: در روز پنجشنبه، سی ام آذرماه ۱۱ تصادف شهری با ۱۴ مصدوم که همه مصدومان به مراکز درمانی انتقال داده شدند و ۹تصادف جاده ای با ۹مصدوم رخ داده که ۶ مصدوم توسط آمبولانس های اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند .
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در روز جمعه، یکم دی ماه ۱۱ تصادف شهری با ۱۴ مصدوم که همه مصدومان به مراکز درمانی انتقال داده شدند و ۶تصادف جاده ای با ۱۷ مصدوم رخ داده که ۵ مصدوم بصورت سرپایی و ۱۲ مصدوم توسط آمبولانس های اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند.
پورانفرد اضافه کرد: بیشترین تصادفات در محورهای مواصلاتی شهرستانهای بویراحمد و دنا رخ داده است .
 
رشد ۲۵ درصدی ارائه خدمات عمرانی به مددجویان کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد گفت: خدمات عمرانی ارائه‌ شده به مددجویان کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد در ۸‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.
فرید محبی در دیدار با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به منظور حل مشکلات مسکن مددجویان این استان با بیان اینکه پیگیری نیازمندی‌های عمرانی و مسکن خانوارهای تحت حمایت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد است و فعالیت‌های گسترده‌ای در این خصوص انجام‌شده است، افزود: خدمات عمرانی ارائه‌شده به مددجویان این نهاد در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۵۰۰ خدمت عمرانی به مددجویان ارائه‌شده، بیان کرد: پنج میلیارد و ۷۵ میلیون تومان در زمینه خدمات عمرانی از جمله  احداث و خرید مسکن، تعمیرات کلی و جزئی، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی و انشعابات آب و برق و گاز برای مددجویان این نهاد هزینه شده است.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طرح نوسازی منازل مسکونی مددجویان در بافت فرسوده گچساران جزء اولویت‌های کمیته امداد است گفت: در این خصوص ۳۸۰ میلیون تومان برای نوسازی منازل مسکونی مددجویان ساکن این بافت در سال جاری هزینه شد.
محبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۲۰ واحد مسکن مددجویی در بافت فرسوده گچساران هزینه شد، یادآور شد:  ۱۴۷ خانوار مددجوی تحت حمایت ساکن در بافت فرسوده گچساران واجد شرایط طرح نوسازی هستند که از این تعداد ۱۰۱ خانوار مالک، ۲۴ خانوار مستأجر و ۲۲ خانوار سکونت رایگان دارند.
وی از مزایای اجرای این طرح را خدمات‌رسانی مطلوب و بهینه به ساکنین این محلات بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها و اصلاح طول و عرض کوچه‌های این محلات، زیباسازی و بهبود شرایط زندگی آن‌ها بیان کرد.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تفاهم‌نامه بین کمیته امداد این استان با استانداری ادامه داد: تهیه زمین برای ساخت هزار واحد مسکن شهری و کمک به ساخت ۵۴۵۰ مسکن روستایی از موارد مطرح‌شده در این تفاهم‌نامه است که خواهان همکاری هستیم.
محبی همچنین خواستار همکاری در خصوص حل مشکل انشعابات مددجویان، عوارض فنی و پروانه ساخت مسکن آن‌ها از طریق شهرداری شد.
عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار با بیان اینکه رویکرد کمیته امداد توانمندسازی و تأکید بر خودکفایی و خوداتکایی مددجویان است، گفت: این تفکر، تفکری ارزشمند است و باید همکاری کنیم تا به اهداف برسیم.
وی با اشاره به اینکه مشکلات مسکن کمیته امداد باید در شورای مسکن مطرح شود، افزود: امید است با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شرایط مناسب‌تری برای خدمات عمرانی ارائه‌شده به مددجویان فراهم شود.
فیلی در خصوص عمل به تعهدات فی‌مابین و حل مشکل مددجویان قول مساعد داد.
 
آزادی ۱۵۹ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد از زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با همکاری ستاد دیه و خیران ۱۵۹ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد از زندان آزاد شدند.
در حاشیه همایش پیاده‌روی بزرگ خانواده که صبح امروز با حضور رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور، نماینده مردم گچساران و باشت، مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد، کمک خیر نیک اندیش موجب آزادی یک زندانی جرائم غیر عمد این شهرستان شد.
در حاشیه این همایش بزرگ اسماعیل جمیاری اظهار کرد: این زندانی غیرعمد برای مبالغ اندک در زندان بود که کمک یک خیر گچسارانی با پرداخت ۷۰ میلیون ریال زمینه آزادسازی آن را فراهم کرد.
مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون ۱۵۹ زندانی جرائم غیرعمد در این استان آزاده شده و به آغوش خانواده بازگشته‌اند، عنوان کرد: از این تعداد زندانی جرائم غیر عمد ۱۷ نفر زندانی محکوم مالی جرایم غیرعمد امسال در شهرستان گچساران با حمایت ستاد دیه و خیران آزاد شده‌اند.
جمیاری با اشاره به ۱۷ نفر زندانی جرائم غیرعمدکه این افراد به دلایلی مانند عدم ناتوانی در پرداخت دیه یا مهریه ، تصادفات در زندان به سرمی بردند، افزود: در سالجاری با پرداخت ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال از سوی ستاد دیه و خیران این افراد به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
وی صریح کرد: در حال حاضر ۶۰ محکوم مالی جرایم غیرعمد در گچساران چشم انتظار حمایت برای آزادی از زندان هستند.
جمیاری ابراز کرد: از این تعداد ۴۵ نفر به دلیل بدهی مالی، ۱۰ نفرعدم ناوانی در پرداخت مهریه و پنج نفر به دلیل تصادف در زندان هستند که از این تعداد یک نفر امروز توسط خیر نیک اندیش گچسارانی آزاد و به آغوش خانواده باز گشت.
 
۶ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد ممتاز کشوری شدند/ دبیرستان‌های گچساران گوی سبقت را ربودند
معاون آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶ مدرسه کهگیلویه و بویراحمد ممتاز کشوری شدند.
بر اساس ارزیابی وزارت آموزش و پرورش ۶ آموزشگاه متوسطه این استان ممتاز کشوری شدند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس ارزیابی از فعالیت‌های ۱۲ آموزشگاه معرفی شده در مدل تعالی مدیریت آموزشگاهی، ۶ آموزشگاه نرگس گچساران نمونه دولتی حجاب بویراحمد، فروغ دانش گچساران، حضرت زینب(س)چرام، شاهد دخترانه اهل بیت (ع)گچساران و شاهد پسرانه شهید جهان‌آرا گچساران بعنوان ممتاز کشوری انتخاب شدند.
رضایی گفت: در مدل استاندارد تعالی مدیریت آموزشگاهی که برای سومین سال متوالی اجرا می‌شود تمامی شاخص‌های یک مدرسه مطلوب از جمله مکان- فضای فیزیکی- برنامه‌های کیفی بخشی- برنامه‌ریزی- مدیریت نظارت در فرآیند یاددهی و یادگیری –امور مالی-مشارکت اولیاء-فعالیتهای عملی کارگاهی و آزمایشگاهی ارزیابی شد.
وی افزود: مدارس در ۳ سطح منطقه‌ای، استانی و ملی و در ۳ بخش ممتاز- موفق و پویا انتخاب می‌شوند و خوشبختانه استان با انتخاب ۵۰ درصد مدارس متوسطه معرفی شده جزء استانهای برتر کشور است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان گفت: مدل تعالی مدیریت آموزشگاهی در بیش از ۸۰۰ مدرسه استان شامل ۹۶ آموزشگاه ابتدایی- ۴۰۳ آموزشگاه متوسطه اول -۲۵۳ آموزشگاه متوسطه دوم و ۷۵ هنرستان و فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در حال اجراست.


در دست نبودن تاریخچه فرش در کهگیلویه و بویراحمد/راه‌اندازی موزه فرش/دعوت از هیات‌های تجاری برای صادرات دست‌بافت‌های استان
رئیس شرکت فرش کهگیلویه و بویراحمد گفت: دعوت از هیات‌های تجاری برای صادرات فرش دست بافت استان در دستور کار است.
حبیب سالاری به وضعیت صنعت فرش در استان، برنامه‌ریزی  صادرات این محصول به خارج کشور و برنامه‌های آینده توسعه صنعت فرش در استان اشاره کرد.

تاریخچه فرش در استان به چه زمانی بازمی‌گردد؟

سابقه فرش‌بافی در استان کهگیلویه و بویراحمد زیاد بوده و فرش‌هایی با قدمت بیش از ۷۰ سال در استان وجود دارد اما به صورت کارشناسی شده تاریخچه‌ای از فرش استان ثبت نشده است، ضمن اینکه تاریخچه این هنر در استان غنی است.


آیا تیم کارشناسی برای ثبت تاریخچه فرش استان تشکیل شده؟

همه دست‌بافت‌های استان به صورت سنتی بوده است لذا دانش‌آموختگانی که فرش را تخصصی آموخته و در این زمینه وارد شده باشند نیست که یکی از پیشنهادهای ما به رئیس مرکز فرش ایران اختصاص اعتبار برای بخش پژوهش فرش است که قول‌هایی هم داده شده است.

دستاورد سفر رئیس مرکز فرش ایران برای حوزه فرش کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟

در سفر رئیس مرکز فرش ایران موضوع بیمه بافندگان مطرح شد که عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه یکی از مشکلات موجود بود.


ضمن اینکه پرورش گیاهان رنگ‌زا دیگر موضوع درخواستی استان از رئیس مرکز فرش ایران بود که به جزء رنگ نیل(آبی) سایر گیاهان رنگ‌زا به صورت خودرو هستند و برخی دیگر از این گیاهان را می‌توانیم پرورش دهیم که گیاهان با روش سنتی را می‌توانیم علمی‌تر پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: رنگ روناس در استان وجود نداشته به همین دلیل با منابع طبیعی رایزنی کردیم و قرار است به صورت آزمایشی تهیه رنگ روناس صورت گیرد که پرورش گیاهان دارویی خیلی می‌تواند به استان کمک کند، برای مثال گیاه اسپرک کیلویی ۵۰ هزار تومان است و برای یک روستایی به صرفه است یا گیاه جاشیر هم یک گیاه خوراکی است و هم می‌تواند رنگ‌زا باشد که باید تلاش کنیم استان را به عنوان یک استان رنگ‌زا معرفی کنیم.

 استفاده از نیروهای دانش آموخته کارشناس و آموزش دیده برای معرفی این هنر که در این خصوص به رئیس مرکز فرش ایران صحبت‌هایی شد، مرحله بعدی که نیازمند مساعدت رئیس مرکز فرش ایران هستیم در رابطه با اعتبارات آموزشی بود که قبلا آموزش قالی‌بافی بوده اما برای آموزش ناظر چله‌کش و مرمت فرش باید اعتبارات لازم داده شود.


*در خصوص تشکیل خانه فرش استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح دهید؟

خانه فرش مجموعه از افراد متخصص است که با همکاری صنعت، معدن شکل می‌گیرد و متخصصان و کارشناسان خصوصا تحصیلکردگان در حوزه فرش برنامه‌ای را به صنعت معدن جهت ارتقاء سطح کیفیت و ارتقا سطح اقتصادی بافنده‌ها و حتی شکل‌گیری تشکل‌ها برای معرفی محصولات استان از طریق فضای مجازی و تجارت الکترونیک ارائه می‌دهند.

شرکت سهامی فرش استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی موزه فرش را در دستور کار دارد در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

موزه فرش احتیاج به یک مکان مشخص دارد و اگر موزه فرش راه‌اندازی شود ابزار ریسندگی، ابزار سنتی فرش، ابزار طراحی و بافندگی، دارهای قدیمی قالی که از چوبی به فلزی زمینی و فلزی دیواری تغییر پیدا کرد به نمایش در آمدن آداب و رس بومافت فرش، مرحله پشم‌چینی و سایر اقدامات قبل از بافت فرش را در کنار دست بافت‌های دارای قدمت بیش از ۷۰ یا ۸۰ در موزه فرش قرار دهیم  به فرهنگ استان و توسعه هنر فرش کمک شایانی کرده‌ایم.


گردشگران و علاقه‌مندان به این رشته که به استان سفر می‌کنند می توانند به راحتی در موزه فرش دست بافت‌ها و آثار هنرمندان و زنان عشایر استان را مشاهده کنند که انجام این کار منجر به ایجاد اشتغال که دغدغه اصلی مردم استان است می‌شود.همچنین راه‌اندازی موزه فرش به نگهداری فرش‌ با قدمت چندین دهه کمک کند که نیازمند همکاری مسؤولان برای تشکیل این موزه هستیم.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد گرچه لر زبان هستند اما رسم و رسومات در بین طوایف استان تفاوت دارد، سبک بافت فرش در میان این طوایف تغییر کرده و همه این موارد کمک می‌کند که سبک متفاوتی در حوزه فرش را شاهد باشیم بنابراین راه‌اندازی این موزه ضروری است.

بافندگان فرش در استان کهگیلویه و بویراحمد با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ و چه تعداد بافنده در استان مشغول هستند؟

بافندگان در استان زیاد هستند اما طبق بانک اطلاعاتی صنعت و معدن ۳ هزار و ۲۰۰ هنرمند این رشته در استان وجود دارد که برخی از این افراد به دلیل مناسب و استاندارد نبودن ابزار فرش فعال نیستند، ضمن اینکه کهگیلویه و بویراحمد در زمینه فرش تولید کننده خوبی بوده اما فروشنده خوبی نبوده  و دغدغه اصلی هنرمندان فرش فروش محصولات است که این اقدام باید تحت‌نظر شرکت خصوصی مثل شرکت سهامی فرش قرار گیرد.

بیمه بافندگان فرش دیگر دغدغه هنرمندان در این رشته است که در گذشته یک هزار و ۱۱۷ نفر بیمه شده وجود داشت اما این آمار به ۷۵۰ نفر رسیده است.

برای توسعه صنعت فرش استان چه برنامه‌ای مدنظر دارید؟

برای توسعه این هنر در استان  باید از جایی شروع کنیم ابتدا فرش‌هایی را تولید کنیم که دستمزد بهتری داشته باشند، بیمه بافندگان با همکاری تامین اجتماعی هم حل و فصل شود.

صنعت فرش توان ایجاد اشتغال در استان را دارد؟

هر فرشی حداقل ۱۱ تا ۱۴ شغل ایجاد می‌کند و فرش ما از لحاظ نقش و طرح برند خاص است و در شرکت سهامی فرش تهران دستبافتی مشابه استان نیست، ضمن اینکه بیشترین گبه تولید شده در شهرستان بویراحمد و گچساران است که این محصول به دلیل نداشتن برند به نام سایر استان‌ها صادر می‌شود.

و صادرات محصولات استان ؟

برای صادرات محصولات فرش استان ابتدا باید کیفیت مواد اولیه، کیفیت رنگرزی و کیفیت طراحی را توسعه دهیم که اگر این موارد را رعایت کنیم به یک برند مشخص دست پیدا می‌کنیم، ضمن اینکه برای صادرات این محصول به خارج از کشور دعوت از تجار و صادرکنندگان فرش دست بافت را در دستور کار داریم.

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1