تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۳۰۱۹۲۰

همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در باشت برگزار شد (+تصاویر)

۲
کبنا ؛اولین همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور مسئولان،معاون فرماندار، دادستان و گروه های مختلف مردم در باشت برگزار شد.
به گزارش کبنا از باشت، سید احمد موسوی پور دادستان شهرستان باشت در این همایش با بیان اینکه موضوع آسیب های اجتماعی را جدی گرفت، اظهار داشت: علیرغم برنامه های بسیار خوب مسئولان نظام اما متأسفانه شاهد هستیم که دامنه معضل آسیب های اجتماعی روزبه روز گسترده تر می شود.
وی آسیب های احتماعی را نوعی نقض هنجار دانست و ادامه داد: اگر کسی در جامعه هنجارهای اجتماعی را رعایت نکند جامعه دچار نقض هنجارها و ارزش ها شده و آسیب های اجتماعی زیادی حادث می شود.
موسوی پور با ذکر مثال هایی در باب رعایت حجاب اسلامی و انجام فرایض دینی ابراز داشت: ملاک ها متفاوت است و از آمارها می توان فهمید که چه چیزهایی هنجار و چه چیزهایی ناهنجاری است.
دادستان شهرستان باشت یکی از معضلات شهرستان باشت را رشد آمار طلاق در این شهرستان عنوان کرد و افزود: شهرستان باشت در مجموع آمارهای کشوری در زمینه طلاق وضعیت مناسبی دارد اما به لحاظ جامعه آماری روند صعودی آمار طلاق را شاهد هستیم که این امر می تواند نگران کننده باشد.
موسوی پور بر اهمیت نقش خانواده در کاهش آسیب های اجتماعی تأکید کرد و گفت: خانواده به عنوان نخستین کانون زندگی و مدرسه به عنوان دومین مکان از اهمیت بالایی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی برخوردارند به گونه ای که هر اندازه بر روی اهمیت آن کار شود باز هم کم است.
وی افزود: کانون خانواده باید سرشار از محبت، عاطفه، احترام میان والدین و فرزندان باشد و این احترام و فضای عاطفی زمانی ایجاد می شود که والدین نسبت به هم رفتار احترام آمیزی داشته باشند.
دادستان شهرستان باشت طلاق عاطفی را یکی از معضلات خانواده ها دانست و افزود: در این فضا علاوه بر زن و مرد، گرایش فرزند به بیرون از خانواده نیز بیشتر می شود.
موسوی پور معضلات و آسیب های بیرون از خانه را شامل دوستان ناباب، گرایش به جنس مخالف در چارچوب غیرشرعی، بزه کاری، سرقت و ... بیان کرد و ادامه داد: اگر در محیط خانه نتوانیم ارزش ها را به فرزندان منتقل کنیم در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد.
وی ازدواج آگاهانه و عدم اجبار به ازدواج های تحمیلی را از عوامل کاهش آمار طلاق و ناهنجاری های اجتماعی دانست و تصریح کرد: در کاهش آسیب های اجتماعی، جلوگیری از حس بیزاری فرزندان نسبت به کانون خانواده بسیار مهم است.
دادستان شهرستان باشت از دیگر عوامل تأثیرگذار بر خانواده ها را ماهواره و شبکه های اجتماعی برشمرد و ادامه داد: آثار سستی روابط، عدم ارتباط عاطفی در جامعه، تبلیغ لوازم مصرفی و تلاش برای بردن جوامع اسلامی به سمت مصرف گرایی از آقار ماهواره و شبکه های اجتماعی است.
موسوی پور بیان داشت: فرزندان در سنین کودکی و نوجوانی مستعد در قرار گرفتن در فضای تربیتی هستند و اگر فضای خانوده فضایی سالم باشد ثمره تربیتی فرزند خوب و مناسب است.
وی ارتباط دوستانه میان اعضای خانواده و فرزندان را بسیار مهم در کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی دانست و گفت: ارتباط صمیمی والدین با فرزندان موجب می شود تا فرزند به عوامل بیرون از خانواده ترغیب نشود.
دادستان شهرستان باشت همچنین خواستار ارتباط صمیمی معلمان و دانش آموزان شد و ابراز داشت: معلمان الگوهای فرهنگی مناسبی برای دانش آموزان هستند و اگر روش برخورد با نوجوان را ندانیم موجب بروز مشکلات جدی برای دانش آموز می شویم.
موسوی پور با اشاره به حدیثی ، استفاده از حس استقلال نوجوان و وادار کردن شخص به استفاده از نظرات نوجوان در خانواده و مدرسه را در کاهش آسیب های اجتماعی مفید دانست.
در ابتدای این همایش نیز دکتر حاتم سلیمانی معاون آموزشی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان باشت با تقدیر از حضور مسئولین و خانواده ها در این برنامه، ابراز داشت: آسیب های اجتماعی در تمام جوامع وجود دارد اما شدت و ضعف آن متفاوت است.
وی با اشاره به عوامل زمینه ساز در بروز معضلات اجتماعی گفت: در آسیب های اجتماعی دو عامل فردی و محیطی زمینه ساز است.
سلیمانی ادامه داد: محیط اجتماعی یکی از عوامل تأثیرگذاری است که تأثیر بسزایی در کاهش یا افرایش آسیب های اجتماعی دارد.
این مسئول فرهنگی در ادامه با ذکر مثالی در موضوع بحث محیط اجتماعی بر تأثیر این عامل بر جامعه تأکید کرد.
وی خانواده را از حساس ترین عوامل محیطی دانست و گفت: طلاق، اعتیاد، فقر فرهنگی، بیکاری و رسانه ها و مهاجرت جمعیت نیز در حوزه مسائل اجتماعی مؤثر است.
سلیمانی آموزه های دینی را بسیار مؤثر در جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی دانست و با استناد به آمار، ابراز داشت: بر اساس تحقیقات ۷۳ درصد از زندانیان در خانواده هایی بوده اند که فرایض دینی در بین آنها انجام نمی شد.
وی آشفتگی کانون خانواده را یکی دیگر از عوامل مؤثر در افزایش آسیب های اجتماعی برشمرد و ادامه داد:طلاق، بیکاری، دوستان ناباب و ... در این زمینه مؤثر هستند.
معاون آموزشی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان باشت نیز بر فضای مجازی به عنوان عامل تهدید کننده کانون خانواده دانست.
سلیمانی بر برنامه ریزی تأکید کرد و گفت: ساختن جامعه سالم مستلزم ساختن خانواده سالم است و ساختن خانواده سالم مستلزم سه نکته آگاهی از همسر، آگاهی از فرزند و هدف است.
وی در پایان تصریح کرد: اگر می خواهیم آینده روشنی داشته باشیم باید حساسیت ها در زمینه تربیت فرزندان و ... بیشتر باشد.
خبر: فتح الله پوران پور
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1