تاریخ انتشار
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۳۰۰۴۰۴

شورا و شهرداری یاسوج از حاشیه‌سازی دوری کنند/ پایبند به عهد با مردم

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛پوریا بامشاد
 
یاسوج شهری زیبا با طبیعت خدادادی که عنوان پایتخت طبیعت را از آن خود کرده است و این نامگذاری نیز به همت شهردارانی صورت گرفت که نهایت تلاش خود را برای عمرانی و آبادانی این شهر به کار گرفتند.
اقدامات و تلاش‌های محمد علی جاوید در نهضت آسفالت و پیاده رو سازی، یاسوج را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده بود و ساخت پارک‌های متفاوت و گوناگون با امکانات رفاهی مناسب معضل مسافرین و اقامت گردشگران نوروزی و تابستانی را در این شهر حل نمود.
سر و سامان دادن به خیابان شصت متری و انتقال کارگاه‌های مزاحم در این مسیر از دیگر اقداماتی بود که رنگ و بوی دیگری به شصت متری امام خمینی در یاسوج داد.
البته این عملکردها به معنای مدیریت کامل و صددرصدی محمد علی جاوید نبود چرا که هر مدیریتی انتقاداتی را نیز در پی خواهد داشت و به قول معروف املای نانوشته غلط ندارد. با همه این شرایط، تلاش‌های شهردار سابق یاسوج در احداث پارک ولایت، پارک غدیر، پارک اسکان، بازارچه ماهی، نهضت آسفالت، نهضت پیاده رو سازی و ... از اقداماتی بود که در کارنامه محمد علی جاوید به خوبی می‌درخشد. اتفاقات روی داده و مدیریت قاطع جاوید باعث گردید تا عده ای نگران شوند و اعضای شورای جدید شهر یاسوج قلم رد بر نام جاوید کشیدند تا نستهن مقدم با سابقه در آب و خاک و آرد بر کرسی مدیریت شهری شهر یاسوج بنشیند.
از همان روزهای اول بود که عنوان اقلیت و اکثریت برای شورای شهر یاسوج در رسانه‌ها عنوان گردید. شورایی که اعتقاد به کارهای علمی و عملی مناسب و رعایت حقوق شهروندی و دفاع از حقوق شهروندان را در تبلیغات خود به عنوان مهم‌ترین رویکرد جدید در شورا عنوان نمودند و نستهن مقدم را به عنوان شهردار یاسوج انتخاب کردند.
نستهن مقدم که حکم شهرداری خود را از وزارت کشور گرفت در مراسم معارفه، از فاصله دار بودن یاسوج با آناچه که استحقاق آن را داشت گفت و مشکلات زیر ساختی را علیرغم تلاش شهرداران قدیم علت نامناسب بودن شهر یاسوج درشان مردم و تاریخ آن عنوان کرد.
شهردار یاسوج از مسئولیت خود در برابر مردم گفت و ترافیک خسته کننده، کمبود مراکز فرهنگی، نبود سینما، نبود پارک محله ای و ورودی و خروجی‌های نامناسب از جمله مشکلاتی عنوان کرد که طبیعتاً باید شهردار یاسوج برای آن‌ها برنامه ای تهیه و تدارک دیده باشد تا بتواند اینگونه معضلات و مشکلات را حل نماید.
اما نستهن مقدم در سخنانش مردم را با هم برابر دانست و از مشارک دادن مردم در ساختن شهر سخن گفت و مهم‌ترین برنامه خود را تمرکز بر روی مسائل فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد. ایجاد زمینه برای اشتغال جوانان و عدم وابستگی شهرداری به عوارض و پروانه‌ها از دیگر وعده‌هایی بود که شهردار یاسوج در مراسم معارفه‌اش به مردم داد.
هر چند که هنوز کمتر از سه ماه از شهردار شدن نستهن مقدم می‌گذرد و زمان برای نقد عملکردی او کافی نیست اما تا کنون هیچ برنامه ای از سوی ایشان برای تحقق وعده‌هایش در رسانه‌ها منتشر نشده است تا مورد نقد و ارزیابی قرار گیرند این عدم اعلام برنامه در رسانه‌ها در حالی بود که شورای شهر یاسوج معتقد بودند که به برنامه‌های گزینه شهرداری رأی داده‌اند. اما با این وجود نیم نگاهی به عملکرد شهردار یاسوج می‌اندازیم تا ریل گذاری برای تحقق وعده‌های معارفه‌اش را بیشتر بازخوانی کنیم.
«استخدام‌های بی ضابطه در هاله ای از ابهام»
از چند هفته پیش بود که موضوع استخدام‌های بی ضابطه در شهرداری مطرح گردید و شهردار یاسوج ضمن تأیید این بکارگیری ها وعده داده بود که با موضوع برخورد قانونی صورت می‌گیرد. هر چند که مدیر کل دفتر امور شهری و روستایی استانداری نیز بر این موضوع اصرار می‌ورزید و حتی از برگزاری جلساتی با شورا و شهردار خبر داده بود اما تا کنون اقدامی مؤثر در راستای برخورد با این بکارگیری ها و حتی موانع برخورد با این بکارگیری ها از سوی شهردار یاسوج اعلام نگردید تا ثابت شود که علیرغم وعده آقای شهردار که همه با هم برابرند، بعضی برابرترند.
حقوق شهروندی در شعار
از دیگر معضلاتی که در شهر یاسوج روز به روز گسترش می‌یابد و باعث تضییع حقوق شهروندی شده است دستفروشان و سد معبرهایی است که به واسطه این کار در سطح شهر صورت می‌گیرد. از ماشین‌های میوه فروشی گرفته تا سد معبرهایی که مغازه‌ها در پیاده روها انجام می‌دهند اقدامی است که در جلوی چشم همگان هر روز صورت می‌گیرد اما خبری از مدیریت شهری در راستای احقاق حقوق شهروندی نیست. همان کاری هم که در جمعه بازار و وانت‌های میوه فروشی انجام دادند در حقیقت به جای پاک کردن ابرو چشمش را کور کردند تا معضلی جدید را در کنار جمعه بازار و مجتمع‌های مسکونی و همچنین خوابگاه دخترانه دانشکده فنی رقم بزنند.
جمعه بازار کانون حادثه
وضعیت جمعه بازار یاسوج از دیگر معضلاتی است که می‌تواند کانون بحران برای شهر یاسوج باشد. به راستی اگر در جمعه بازار یاسوج آتش سوزی روی داد چند نفر را باید به صورت زغال شده بیرون بیاوند تا حتی خانواده‌هایشان نتوانند جسد عزیزان خود را برای آخرین بار ببینند. شهرداری یاسوج مسئول و متولی مدیریت شهری است و باید در این زمینه پاسخگو باشد که در این زمینه چه اقدامی انجام داده است؟ آیا باید منتظر بود تا حادثه ای روی دهد و بعد با در دست گرفتن کاسه چه کنم چه کنم به دنبال مقصر و تبرعه خویش از حادثه روی داده باشیم؟ و یا اینکه برای جلوگیری از هر گونه حادثه احتمالی اقدام به رفتارها و عملکردهای پیشگیرانه داشته باشیم.
کنده کاری‌های رها شده
وضعیت نامناسب برخی از خیابان‌های اصلی و فرعی شهر یاسوج که دیگر عیان است و نیازی به بیان کردن ندارد. هر چند که شهرداری در برخی مواقع توپ را در زمین دیگر دستگاه‌های خدمات رسانی می‌اندازد و آنان را مقصر این وضعیت می‌داند اما افکار عمومی بر این باور است که مدیریت شهری بر عهده شهرداری است و در مقابل عواضی که پرداخت می‌کنند باید خدمات بگیرند و این امر را متوجه شهرداری می‌دانند.
نگذارید میراث جاوید بر باد رود
فضای سبز و پارک‌های متعددی که با همت شهردار و مجموعه شهرداری در سالهای گذشته ساخته شده و به بهره برداری رسیده است را می‌توان از بهترین عملکردهای شهرداران قدیم به ویژه محمد علی جاوید ذکر کرد که این روزها حال خوشی ندارد و شاید بتوان گفت که نگهداری و تکمیل آن‌ها به فراموشی سپرده شده و تا کنون هیچ برنامه ای برای گسترش و توسعه و حتی نگهداری آن‌ها بیان نشده است.
انتصاب معاونین و حاشیه‌های شهرداری
موضوع مهمی که از دیرباز در این شهر همانند سایر شهرها مطرح بوده، موضوع عدم رعایت قانون در بحث شورا و شهرداری است. هر چند که شهردار منتخب شورا است و شورا باید بر عملکرد شهردار نظارت داشته باشد و برنامه‌های ارائه شده او را مورد بررسی، تصویب و یا رد قرار دهد و در صورت لزوم از ابزار سؤال و حتی استیضاح برای رفع نواقص و بهبود عملکرد شهردار که در قانون نیز پیش بینی شده است استفاده نمایند اما خبرهای منتشر شده در چند روز اخیر و انتصاب معاونین شهردار حکایت دیگری دارد.
هر چند که نمی‌توان اخبار رسانه‌ها را به صورت کامل مورد تأیید قرار داد اما حتی مطرح شدن انتخاب معاونین و سهمیه بندی اعضای شورا در مدیریت شهری امر غلط و ناپسند است و این امر را می‌توان یکی از خلاف وعده‌هایی عنوان کرد که اعضای شورا و شهردار در پیمانی نا نوشته با مردم بسته‌اند.
چرا که شهردار باید اقتدار کافی و لازم داشته باشد و حق قانونی اوست که معاونین و همکاران خود را انتخاب نمایدو چنانچه این اجازه را به اعضای شورا بدهد که در انتخاب همکارانش دخالت داشته باشد ضمن آنکه کاری بر خلاف قانون صورت گرفته است می‌تواند شایسته سالاری را نیز به پای منافع گروهی ذبح نماید و شهردار را دچار حاشیه نموده و شهر را از آنچه که هست نیز عقب تر براند.
بنابران به نظر می‌رسد که اعضای شورای شهر و شهردار به عهدی که با مردم بسته‌اند پایبند بمانند و بر سر منافع مردم معامله نکنند چرا که هم در مقابل این مردم و هم در برابر خدای این مردم، مسئول‌اند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
حال یاسوج می‌داند و قصه‌های بازگو نشده شهرداری و شورای شهری که از همین آغاز به کار، دچار حاشیه‌هایی شده‌اند که می‌تواند توسعه شهری یاسوج را از ریل خاج نموده و به ناکجاآباد سوق دهد لذا ضروری است که تا دیر نشده است مجموعه مدیریت شهری اعم از شهردار و شورای شهر از درگیر شدن در حاشیه‌ها خودداری نموده و با ارائه برنامه‌های علمی و عملی توسعه بهتر و سریع تر شهر را به مردم نوید دهند. (امید مردم)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1