تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : ۲۹۶۷۳۳

آقای «زارعی» کمی مطالعه کن! / حرفی که زارع از سال ۹۲ تاکنون بدون منبع تکرار می‌کند (+سند)

۲۰
۰
کبنا ؛

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس و جمعی از مدیران استانی از نمایشگاه هفته پژوهش یاسوج مرکز این استان بازدید کردند.
زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی برای چندمین بار متوالی اظهار کرد: متوسط بهره هوشی ملت ایران از تمام ملت‌های دنیا بالاتر و همچنین بهره هوشی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از سایر استان‌ها نیز بیشتر است.
این نماینده مجلس در سال‌های ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ برای سه بار دقیقاً همین جمله را بیان کرده اما هیچ گاه او نگفته است که رفرنس و منبع این حرفش کجاست؟
باید از نماینده بویراحمد و دنا سوال کرد که؛
۱- بهره هوشی به لحاظ علمی چه معنا و مفهومی دارد؟۲- شاخص‌های سنجش بهره هوشی در سطح ملی کدام است؟۳- چه نهاد و یا موسسه‌ای بهره هوشی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد؟۴- مهمتر از همه ماخذ علمی میزان بهره هوشی مردم در سطح ملی و به تبع آن استان چه دانشگاه و یا موسسه علمی بوده است؟
۵- آیا رفرنس و مرجع علمی در این زمینه را می توان به مردم معرفی کرد؟
و در آخر:
خطاب به آقای زارعی نماینده بویراحمد و دنا می‌گویم این نوع اظهار نظرها به نظر می‌رسد غیر کارشناسی باشد پس انتظار می رود به عنوان نماینده مجلس که باید در تصویب و اجرای قوانین مملکت نقش ایفا کند، کمی مطالعه‌ی بیشتر داشته باشند.

ایرانیان، باهوش‌ ترین مردم جهان!
تیتر این نوشتار را تقریبا می‌توان جزو مسلمات فرهنگی ما دانست؛ چنان که شایع است معتقدیم هنر نزد ایرانیان است و بس! شما هم فکر می‌کنید ما ایرانیان باهوش‌ترین مردم جهان هستیم و این ناشی از همان خون آریایی است که در رگ‌هایمان جاری است؟!


 بیایید نژادپرستی، خود بزرگ‌بینی و غرور کاذبمان را کنار بگذاریم و نتایج مستند تحقیقات علمی را در این باره ببینیم. دانشمندان برای بررسی میزان هوشمندی افراد از آزمون‌های ضریب هوشی استفاده می‌کنند. ضریب هوشی یا بهره هوشی یا هوش‌بهر، ( IQ سرواژه Intelligence Quotient) عددی با میانگین صد و انحراف معیار ۱۵ است. از این رو در رده‌بندی و تقسیم هوش به صورت میانگین نزدیک ۷۰ درصد مردم دارای هوش متوسط، ۱۲ درصد هوش بالاتر از متوسط، ۲ درصد بسیار باهوش و یک درصد افراد برگزیده را دربرمی‌گیرند. همین روند درباره افراد کم‌هوش، واپس‌مانده ذهنی و... در سوی دیگر مطالعه پابرجاست. مثلا دانشمندان ضریب هوشی استفن هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس بریتانیایی را حدود ۱۶۰، ضریب هوشی آلبرت اینشتین را بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ و ضریب هوشی گری کاسپاروف، قهرمان بلندآوازه شطرنج را ۱۹۰ ارزیابی کرده‌اند. اما بیشتر مردم ضریب هوشی حدود صد و کمتر از آن را دارند.
هوش متوسط ایرانیان
حدود ده سال پیش ریچارد لین، روان شناس و استاد ۸۱ ساله دانشگاه اولستر بریتانیا نتایج تحقیقات خود را در این باره منتشر کرد. وی در مطالعات خود دو متغیر نژاد و هوش را مد نظر قرار داد و به این نتیجه رسید که باهوش ترین مردم جهان با ضریب هوشی ۱۰۵ و بالاتر، مردم کشورهای شرق آسیا (چین، کره شمالی و جنوبی و ژاپن) هستند. پس از این کشورها و در رده میانی کشورهای اروپایی، روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز و مغولستان قرار می‌گیرند که متوسط ضریب هوشی آنها ۹۰ تا صد است. پس از آنها کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شامل هند، پاکستان، ایران و کشورهای آسیای جنوبی و نیز مردم دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی با ضریب هوشی ۸۵ تا ۹۰ قرار می‌گیرند. جایگاه بعدی نیز به کشورهای آفریقایی می‌رسد که ضریب هوشی آنها ۷۰ تا ۸۰ است و پس از آن مردم اقیانوسیه (از جمله استرالیا) و در نهایت کشور آفریقایی بوتسوانا، با داشتن کمترین میزان ضریب هوشی یعنی ضریب هوشی ۶۰ تا ۷۰ در آخرین رده قرار می‌گیرند.
همچنین تحقیقات ریچارد لین نشان داده در شرایطی که میانگین ضریب هوشی مردم جهان در سال ۱۳۲۹ بالای ۹۱ بوده است تا سال ۱۴۲۹ به ۸۶ کاهش خواهد یافت. برخی پژوهشگران علت آن را در پیشرفت فناوری و استفاده کمتر مردم از مغز در مقایسه با گذشته می‌دانند. احتمالا سخت بتوانیم با این واقعیت تلخ کنار بیاییم و چه بسا نتایج این مطالعه را کتمان کنیم. از این رو خوب است به نتایج تحقیقی دیگر هم نگاه کنیم.
میانگین ضریب هوش مردم ایران ۸۴ است
در تازه‌ترین مطالعه‌ای که نتایجش سال گذشته منتشر شد و اتفاقا در کشور ما و در فضای مجازی هم کلی سر و صدا به راه انداخت، کشور سنگاپور با میانگین ۱۰۸ امتیاز در رتبه اول قرار دارد و در واقع از میانگین جهانی فاصله زیادی گرفته است. پس از آن کره جنوبی با ۱۰۶امتیاز و ژاپن با ۱۰۵ امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.
رتبه چهارم نیز به ایتالیا اختصاص دارد که توانست ۱۰۲ امتیاز را از آن خود کند و پس از آن ایسلند، مغولستان، سوئیس، اتریش و چین قرار دارند که ضریب هوشی میانگین مردم آنها نمره نزدیک به صد را از آن خود کرده است. میان کشورهای عربی خلیج فارس عراق با ۸۷امتیاز در رتبه اول جهان عرب و بیست و یکم دنیا جای دارد و پس از عراق نام کویت با ۸۶ امتیاز دیده می‌شود. رتبه‌بندی کشورهای عربی پس از عراق و کویت عبارتند از یمن با ۸۵ امتیاز در رتبه سوم، امارات، اردن، عربستان و مغرب با ۸۴ امتیاز در رتبه چهارم جهان عرب و ۲۳ و ۲۴ جهان، الجزایر، بحرین، لیبی، عمان، سوریه و تونس با ۸۳ امتیاز در رتبه پنجم جهان عرب و ۲۵ جهان قرار دارند. با وجود شهرت فرهنگی کشورهای مصر و لبنان در جهان عرب، لبنان در رتبه‌بندی جدید با کسب ۸۲ امتیاز و مصر با ۸۱ امتیاز رتبه‌های نزدیک به آخر در جهان عرب را به خود اختصاص داده‌اند، ولی شرایط این دو کشور در مقایسه با قطر با ۷۸ امتیاز و سودان با ۷۱ امتیاز که آخرین کشور عربی در این فهرست است، اندکی مناسب تر است. ایران نیز با کسب ۸۴ امتیاز در رتبه ۲۳ جهان و جزو کشورهای متوسط محسوب می‌شود.
در این رتبه‌بندی ضریب هوشی شهروندان چندان به تمدن و اقتصاد کشور ارتباط ندارد، زیرا در فهرست مشخص شده مغولستان رتبه ششم جهان را دارد، اما آمریکا با ۹۸ امتیاز رتبه‌ای پایین تر از سطح بسیار خوب ( با نمره صد) را به خود اختصاص داد. آمریکا در رتبه‌بندی جدید با اسپانیا و فرانسه هم امتیاز است، اما انگلیس صد امتیاز را از آن خود کرده است و روسیه نیز ۹۷ امتیازی است.



نام شما

آدرس ايميل شما

بویر
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع فن بیان ندارد...خیلی ها دوست دارن حاج زارع از انتخابات کناره کشی کند تا یکی بیاد ک بتونه بویراحمد را نجات بده..اگه نیگا کنین انتخابات بویداحمد طایفه ای هست...کاش یروز برسه ک انتخابات تو بویراحمد براساس طایفه نباشه براساس شایسته سالاری نمایندگان باشد کاششششششششششش...
علی
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده تنها چیزی که مالیات نداره حرف تازه برای بعضی ها نه تنها مالیات نداره بلکه نون هم داره
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
واقعا دمت گرم با این تحلیل علمی و دقیق//
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
 

کم گوی و گزیده گوی چون دُر


کم گوی و گزیده گوی چون دُر
انسان از لحظه تولد می کوشد تا با دیگران ارتباط برقرار کند در چنین کوششی او بعدها یاد می گیرد که از زبان, برای ارتباط با دیگران بیشترین استفاده را ببرد و در برابر پدیده های جهان هستی, از خود واکنش نشان دهد

● بخش اول‌ :

انسان از لحظه تولد می‌کوشد تا با دیگران ارتباط برقرار کند. در چنین کوششی او بعدها یاد می‌گیرد که از زبان، برای ارتباط با دیگران بیشترین استفاده را ببرد و در برابر پدیده‌های جهان هستی، از خود واکنش نشان دهد.‌

زبان، بهترین وسیله‌ای است که می‌تواند تصورات ذهنی یک فرد را به دیگری منتقل کند. با کمک زبان، ما اهداف، احساسات و آرزوهای خود را برای دیگران بیان می‌کنیم. با زبان می‌آموزیم و به دیگران یاد می‌دهیم. زبان، آزادی انسان از قفس تنگ حواس است. انسان یک هستی اجتماعی و سخنور است و زبان از امتیازهای ویژه اوست. زبان، دل و ذهن را پیوند می‌دهد. می‌گویند و اندیشه گرانبهاترین سرمایه انسانی است. سخن گفتن، راه را برای پدیدار شدن سرمایه‌های فکری هموار می‌کند. زبان امانتی از طرف خداوند است که به انسان سپرده می‌شود تا به وسیله آن، راه تکامل خویش را بپیماید. بنابراین نحوه استفاده از زبان و کاربرد آن بسیار مهم است، به گونه‌ای که گاهی اولیاء دین و اندیشمندان، سکوت و زبان در کام کشیدن را از به‌کار بردن آن بیشتر توصیه کرده‌اند.

ما در این مطلب می‌خواهیم بدانیم چگونه و چه زمانی باید از زبان استفاده کرد؟ چه زمانی باید سکوت اختیار کرد؟ چرا بزرگان و اندیشمندان این همه سکوت و کم گفتن را توصیه کرده‌اند؟ و چگونه باید به حرف و سخن دیگران گوش کرد؟ به این گفته‌ها توجه کنید:

نجات مؤمن، در نگه داشتن زبانش است.

(حضرت محمد(ص))

خاموشی و سکوت، باغ اندیشه است.

(حضرت علی(ع))

سکوت و کم‌حرفی، یکی از راه‌های دریافت علم و دانش است

(امام رضا(ع))

روشن‌تر از خاموشی، چراغی ندیدم و سخنی به از بی‌سخنی نشنیدم‌

(بایزید بسطامی)

مهارت سکوت، غالباً بیشتر از مهارت حرف زدن، ارزش اثرگذاری دارد چرا که

(کریستینا روستی)

مهاتما گاندی می‌گوید با سکوت می‌توان پیام خود را به دیگران منتقل کرد. گاهی سکوت بیش از تمام حرف‌ها مقصود را بیان می‌کند. دکتر علی شریعتی می‌گوید: و به تعبیر بزرگی دیگر، در هر صورت خاموشی زبان، سایه سلامت انسان است.

اصلاً می‌گویند شیواترین سخن فرزند، زیباترین سکوت است. یک مثل هندی نیز می‌گوید: سکوت، هرگز اشتباه نمی‌کند.

سخن در زبان ای خردمند چیست؟

کلید در گنج صاحب هنر

چو در بسته باشد نداند کسی‌

که گوهر فروش است یا پیله‌ور

(سعدی)

سخن گفتن، تنها علم و دانش و آگاهی گوینده را نشان نمی‌دهد، بلکه آینه شخصیت اوست.

تا مرد سخن نگفته باشد

عیب و هنرش نهفته باشد

اما برخلاف تمام توصیه‌ها به سکوت، انسان ناگزیر است در زندگی از زبان استفاده کند. بنابراین نحوهِ استفاده کردن از آن مهم است. گفته‌های بزرگان نشان می‌دهد که سخن گفتن باید مبتنی بر فکر، عقل و منطق باشد.

حضرت علی(ع) می‌فرماید: فضیلت انسان زیر زبانش نهفته است.

سخن چون برابر شود با خرد

روان سراینده رامش برد

زبان در سخن گفتن آژیر کن‌

کمان خرد را سخن تیر کن‌

(فردوسی)

سخن خوب گفتن، دلیل وفور عقل و خرد آدمی است. (رسول خدا(ص))

، اندیشمند معاصر، می‌گوید: سخن و سخن راندن نوعی سفر است که باید به مقصد برسد، به همین دلیل پیش از سفر، باید انسان نقشه‌ای داشته باشد. مسافر بی‌نقشه و بی‌هدف در پایان سفر به جایی نمی‌رسد.

در هر صورت زبان، در نزد انسان باید تابع اندیشه‌اش باشد و انسان به زبانش اجازه ندهد که قبل از اندیشه‌اش به راه افتد، چرا که گفته‌اند:

مونتسکیو می‌‌گوید:

تا سخن گفته نشده است، سخنگو بر سخن خویش حکومت می‌کند، ولی همین که سخن گفته شد، سخن بر سخنگو حکم می‌راند.

(حضرت علی(ع))‌

هرگز قبل از فکر کردن حرف نزن و کاری انجام مده. (فیثاغورت)

سخن گفته دگر باز نیاید به زبان‌

اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد

هندی‌ها مثلی دارند و می‌گویند: درباره هرچه می‌گویی فکر کن، ولی هرچه را فکر می‌کنی، بازگو نکن.

آنکه زبانش را نگه نمی‌دارد، سرانجام پشیمان می‌شود.

(لقمان حکیم)

انوشیروان نیز گفته است: یکبار پشیمان نشدم برای چیزی که به زبان نیاوردم، ولی بارهای ندامت بردم بر آنچه گفتم. یک مثل پاکستانی می‌گوید

در هر صورت کم دانستن و پر گفتن مانند پول نداشتن و زیاد خرج کردن است.

(ناپلئون)

ژان کهنو گفته است: درود بر کسانی که هیچ نمی‌دانند، به شرط آنکه هیچ نگویند.

هر سخن که از دل و فکر برآید، بر دل نشیند و اگر از زبان به تنهایی برآید، از حد گوش تجاوز نکند.

حرف و سخن با منطق در هر فردی مؤثر است، حتی اگر آن را قبول نداشته باشد.

(فرانکلین)

حضرت علی(ع) در مورد سکوت پیامبر اکرم(ص) فرمود: سکوت آن حضرت در چهار چیز بود؛ در تفکر، تقدیر، حلم و حذر. تفکرش در باره دنیای فانی و عالم باقی بود. در تقدیر و اندازه‌گیری بر آن بود که همه مردم را به یک چشم ببیند و به گفته همه به یک نحو گوش دهد. صبور و بردبار بود، به‌طوری که از چیزی خشمگین یا متنفر نمی‌شد. حذر و پرهیزش نیز در چنگ‌اندازی به کارهای خیر و دوری از کارهای زشت بود.

در هر صورت سخن گفتن و سکوت کردن به موقع، گاه نشانه عقل است. سعدی گفته است: دو چیز طیره عقل است، دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی.‌

همه این گفته‌ها مؤید آن است که انسان، باید یا درست حرف بزند و یا عاقلانه سکوت کند. فیثاغورث گفته است: یا خاموش باش یا حرفی بزن که از خموشی بهتر باشد.

همچنین آورده‌اند که:

مردی پیش پیامبر آمد و پرسید: ای پیامبر خدا، دانش چیست؟

فرمود: سکوت پیشی گرفتن و اندیشیدن.

پرسید: سپس چه؟ فرمود: گوش فرا دادن و شنیدن از دانایان.

پرسید: سپس چه؟ فرمود: به ذهن سپردن شنیده‌ها.

پرسید: سپس چه؟ فرمود: منتشر کرد.) آنها.

اگرچه در پیش خردمند خاموشی ادب است‌

به وقت مصلحت آن به که در سخن کوشی

(سعدی)

آن به که نگویی چو ندانی سخن‌ ای را که‌

ناگفته بسی به بود از گفته رسوا

(ناصرخسرو)

امام زین‌العابدین(ع) نیز می‌فرماید: مؤمن سکوت می‌کند تا سالم بماند، سخن می‌گوید تا بهره‌مند شود.

خاموشی و سکوت آرایش دانا و پوشش نادان است (حضرت محمد(ص))

مؤمن سکوت اختیار می‌کند تا از لغزش‌ها برکنار بماند، اگر در مقام پرسش برمی‌آید، منظورش فهمیدن است و غرض او از سخن گفتن، زورگویی و فخرفروشی و تحمیل به دیگران نیست.

(علی(ع))‌

از جالینوس حکیم پرسیدند که بهترین آداب در محافل کدام است، گفت: اگر عالم باشد، دهان گشاید تا مایه علمش، مجهول نماند و اگر جاهل باشد، زبان ببندد تا پایه جهلش معلوم نشود.‌

وقت سخن مترس و بگو آنچه گفتنی است‌

شمشیر روز معرکه زشت است در نیام‌

(پروین اعتصامی)‌

از امام سجاد(س) پرسیدند: سکوت بهتر است یا سخن گفتن؟ پاسخ داد: برای هریک از آنها آفت‌هایی است، اگر سالم از آفت باشد، سخن گفتن بهتر از خاموشی است، برای اینکه خدای بلندمرتبه هیچ یک از پیامبران و جانشینان آنان را برای سکوت برنینگیخته، بلکه برای سخن گفتن (آگاهی و بیداری) فرستاده است.‌

اما سخن گفتن باید به حد ضرورت باشد. پیامبر اکرم(ص) نیز گفتاری فصیح و روشن داشت، نه بسیار کم سخن بود و نه پرگو، سکوت آن حضرت طولانی بود و بدون ضرورت حرفی به زبان نمی‌آورد. روزی به ابوذر فرمود: ای ابوذر هرچه را که در آن تو را بهره نیست، ترک کن و سخنی که فایده‌ای به حال تو ندارد، لب مگشا و زبان خود را مانند پول خود که در حفظ آن می‌کوشی، نگهداری نما. آن حضرت معتقد بود که زیبایی‌ِ سخن، به کوتاهی و اختصار است و می‌فرمود: اگر سخن گفتن، نقره باشد، سکوت طلا است.‌

حافظ می‌فرماید:‌

در بساط نکته‌دانان خودفروشی شرط نیست‌

یا سخن دانسته گو ای مرد بخرد یا خموش‌

و در جای دیگر می‌گوید:‌

با عقل و فهم و دانش داد سخن توان داد

چون جمع شد معانی گوی بیان توان زد ‌

آموزه‌های دینی و فرهنگی در مورد پرهیز از زیاده‌گویی، پندهای بسیاری دارد.‌

حضرت علی(ع) می‌فرماید: پرگویی، آفت سخن است.‌

سخن از پر گفتن آفت بود

به کوتاه گفتن لطافت بود

چو بسیار نوشی تو آب زلال ‌

سرانجام افتی به رنج و ملال‌

از آن حضرت داریم که فرمود: کسی که حرف می‌زند، می‌کارد و آن کس که می‌شنود، درو می‌کند.‌

می‌گویند: انسان‌های موفق، کم صحبت و خوب عمل می‌کنند و افراد پرحرف، به ندرت آدم‌های موفقی هستند. پاسکال گفته است: پرحرفی، مجال تفکر را از انسان می‌گیرد.‌

چو گفتار بیهوده بسیار گشت‌

سخنگوی در انجمن خوار گشت‌

ز دانش چو جان ترا مایه نیست‌

به از خامشی هیچ پیرایه نیست‌

(فردوسی)‌

افلاطون گفته است نادانی هرکس به دو چیز دانسته شود. اول خبر دهد و بگوید چیزی را که از او نپرسیده‌اند، دوم با سخن گفتن زیادتر از حد ضرورت.‌

معلم او سقراط نیز می‌گوید: اگر خاموش باشی تا دیگران به سخنت آرند، بهتر که سخن گویی و خاموشت کنند.‌

● بخش دوم وپایانی‌ :

یکی از مسایل مهمی که در ارتباط میان انسان‌ها مهم است، گوش دادن به جای حرف زدن بیش از حد است.‌

گوته می‌گوید: سخن گفتن یک نوع احتیاج است، ولی گوش دادن هنر.‌

ما دو گوش و یک زبان داریم، برای اینکه بیشتر از حرف زدن، گوش بدهیم.(دیوژن)‌

کم گوی و بجز مصلحت خویش مگوی‌

چیزی که نپرسند، تو از پیش مگوی‌

دادند دو گوش و یک زبانت زآغاز

یعنی دو بشنو و یکی بیش مگوی‌

انسان‌ها با دو چشم و یک زبان به دنیا می‌آیند تا دو برابر آنچه می‌گویند، ببینند. اما برعکس، همان افرادی که کمتر دیده‌اند، بیشتر حرف می‌زنند و آنهایی که هیچ ندیده‌اند، درباره همه چیز اظهارنظر می‌کنند.(کولتون)‌

نادان را به از خاموشی نیست و گر این مصلحت بدانستی، نادان نبودی.(سعدی)‌

اصولاً انسان‌های بزرگ، گوش کردن و انسان‌های کوچک حرف زدن را به انحصار خود درمی‌آورند و به تعبیری، اشخاص اندیشمند، شنونده‌اند و اشخاص کوته‌نظر، گوینده.‌

کسی که حرف کمتری بزند و بداند چگونه به حرف دیگران گوش کند، بیشترین بهره را می‌برد. افراد عمیق و متفکر کمتر حرف می‌زنند و بیشتر سعی دارند شنونده خوبی باشند. افراد هر اندازه کوچکتر و کوته‌بین‌تر باشند، سعی دارند با پرحرفی و اندرز دادن به دیگران خود را بزرگ جلوه دهند، به همین خاطر است که هر کس بسیار گوید، مردم از او دوری می‌کنند.‌

برای آنکه بتوانیم ارتباط درست و مؤثری با دیگران برقرار کنیم، باید روش و سبک گوش دادن مؤثر را نیز یاد بگیریم. برخلاف تصور اولیه، شنیدن یک رفتار منفعلانه نیست، بلکه می‌تواند به صورت فعال درآید و با برخورد مناسبی برای صحبت‌های گوینده، نتیجه‌ای را در پی داشته باشد.‌

امام باقر(ع) می‌فرماید: خوب شنیدن را همچون خوب گفتن نیز فراگیرید.‌

هنر گوش دادن را فرا گیرید، فرصت‌ها گاهی به آهستگی در می‌زنند.(فرانک تایگر)‌

بسیاری از مشکلات موجود در برقراری ارتباط، به دلیل ضعف در گوش دادن است، آمارها نشان می‌دهد که یک شنونده به صورت طبیعی ممکن است تنها ۵۰ درصد از یک گفت‌وگو را متوجه شود و پس از دو روز فقط ۲۵ درصد از مطالبی را که به خاطر سپرده‌ است، بازگو کند.‌

رعایت مواردی می‌تواند در برقراری یک ارتباط سازنده، با طرف مقابل مؤثر باشد. باید تمرکز داشت، بیشتر و جدی و با علاقه به حرف‌های طرف مقابل گوش داده، هرگز صحبت او را قطع نکرد و با تبسم و لبخند، نگاهی محبت‌آمیز به گوینده داشت. توجه به اشاره‌های غیرشفاهی از طرف مقابل، حفظ آرامش و پرهیز از عصبانیت، تأیید و تصدیق گفته‌های طرف مقابل با تکان دادن سر و دریافت اطلاعات دقیق از گوینده از طریق پرسشی ساده و یادداشت‌برداری، مهارت‌هایی هستند که برای درست گوش دادن می‌توان از آنها بهره برد.‌

برای اینکه بتوان ارتباط درست با گوینده داشت، باید مهارت‌های ارتباطی را شناخت و به کار برد. باید گفته‌های طرف مقابل را برای اطمینان از درک آن، ارزیابی و سبک و سنگین کرد و سپس با انعکاس یا ایراد مطالبی، احساسات طرف مقابل را تصدیق و یا تأیید کرد.‌

برای خوب گوش دادن سه مانع عمده را ذکر کرده‌اند؛ تصویر نادرست افراد از چرایی مذاکره، توجه نکردن به گفته‌های طرف مقابل و اندیشیدن به پاسخ و وجود صافی‌هایی که اجازه نمی‌دهند، همه چیز شنیده شود.‌

البته برای خوب گوش دادن، فواید زیادی ذکر کرده‌اند.‌

رعایت احترام و ادب، جلوگیری از پیش‌داوری، فهم مطلب با تمرکز،‌سریع به اصل مطلب رسیدن، جلوگیری از اختلاف و مشاجره و ایجاد محیطی همراه با آرامش و زیاد شدن محبت و تفاهم، مشخص شدن مشکل و راه‌حل آن، جمع‌بندی دقیق، مشخص شدن اشتراک‌های معانی و کاستن از مقاومت همه از فواید خوب گوش دادن هستند.‌

امید است که همه ما با سکوت و خاموشی گزیدن و سخن گفتن به وقت ضرورت و خوب گوش دادن به سخنان دیگران بتوانیم ارتباط بهتری با دیگران داشته و مناسبات انسانی خویش را بهبود بخشیم.
یا ابا صالح
Iran, Islamic Republic of
جون من بل تا بشینیم.
زارع بیا بره حداقل فاتحه خوانی ثواب داره ولی برا نماینده مردم در مجلس بخدا خودش را گناه بار کرده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
از کی چی انتظار داری !
زارعی و مطالعه ؟ جل الخالق !!!
جمشید بسم الله
Iran, Islamic Republic of
اقا جان چرا سؤال مشکل می پرسید!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حاجی یه چیزی گفتند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
ای بدبخت یه چی گو! زیاد جدی نگریت!
سرابتاوه
Iran, Islamic Republic of
کم لطفی نکنید !! آقا زارع فعلا برتری هوشی را از جهان به ایران و از ایران به کهگیلویه و بویراحمد هدیه داده وما هم از همینجا اعلام میکنیم که باهوشترین آدم استان خود شخص آقای زارع هستند !!
محمد
کنترل که نمیندازه بذار بگه،ما باهوش ترین ملت دنیاییم
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
کبنا فقط حاج زارع رو تخریب میکنی بابا ی کم خجالت بکشید واقعا کارتون ناحوانمردانست
یا زهرا (س)
Iran, Islamic Republic of
حتما دکتر زارع مستند صحبت میکنند و مطالعه دارند، معلومه که شما مشکل شخصی داری. خودتون هم لطف کنید کپی نکنید و از منابع معتبر استفاده کنید.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
هههههههههه!!!!!!!!
احدی
Iran, Islamic Republic of
وقتی کسی تحصیلات دانشگاهی واقعی نداشته باشه و پایان نامه و مقاله ننوشته باشه چه میدونه منبع و رفرنس چیه؟
Iran, Islamic Republic of
بابا ب خدا . .د و دنا رو یه تنه ١٠٠ سال انداختش عقب
ایشون بجز کار شخصی برا خودش و خانوادش هیچ کار جمعی و ملی انجام نداده و فقط بعضی موقع با ..
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
زارع پور هر روز نسنجیده حرف میزند.مانند برخورد با مسئولین کم کار
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
مه گپ کم ایدرنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کلانتری
Iran, Islamic Republic of
بسوز .........آی بسسسسسسسسسوزززززززززززززززززز
بهروز
Romania
خب پس عقب ماندگی استان ما همین ضریب هوشی بالای هست که داریم.ماشالا سی حاجی
مرادی
Romania
اقای زارع صادق ترین نماینده در کشور و استان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1