تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۶
کد مطلب : ۲۸۸۵۲۷

زنانه شدن فقر در کهگیلویه وبویراحمد/ موج تهدید آموزش دختران/ محرومیت زیلایی، مدیریت‌های استان را زیر سؤال می‌برد (+تصاویر)

۷
۰
کبنا ؛
مشاور معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: در روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد فقر به سمت زنانه شدن در حال حرکت است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، فاطمه اشرفی در سومین نشست کارگروه تخصصی بانوان و خانواده که به ریاست معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین آثار مخرب فقر بر روی زنان و کودکان مناطق و روستاهای محروم مشاهده می‌شود، و اولین آسیب‌های آن در بعد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.

اشرفی بابیان اینکه با تقویت زیرساخت‌ها، زمینه بازگشت به روستا فراهم می‌شود، گفت: در روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد فقر به سمت زنانه شدن در حال حرکت است، و اگر زنان را به لحاظ اجتماعی باور کنیم، زیرساخت‌ها و زمینه بازگشت به روستاها فراهم می‌شود.
وی بابیان اینکه زمینه شکوفایی استعدادهای زنان استان فراهم شود، تصریح کرد: بانک‌های استان برای امتیاز وام‌های خود، محدودیت‌ها و موانع بسیاری دارد، که باید زمینه هم‌افزایی را بین بانک‌ها و مسوولان و مردم را ایجاد کنیم، تا زنان روستایی بتوانند طرح‌های کوچک خود را به مرحله ظهور و بروز برسانند.
مشاور معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تاکید کرد: باید برای ایجاد توسعه و پیشرفت استان، زنان را باور کنیم، تا امکان زندگی مناسب و شرافتمندانه برای آنها فراهم شود.
وی اضافه کرد: دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاهای استان تسهیل شود.
وی با اشاره به دختران بازمانده از تحصیل، بیان داشت: در جامعه روستایی عدم توجه به پرورش و آموزش دختران تبدیل به یک تهدید اجتماعی شده است، که باید دلیل افزایش کودکان بازمانده از تحصیل به‌صورت جدی بررسی شود، و شکاف آموزشی در بین مناطق مختلف کاهش یابد.
اشرافی تصریح کرد: متأسفانه دختران زیلایی بعد از دوران ابتدایی به دلیل کمبود زیرساخت‌های آموزشی وفقر ترک تحصیل می‌کنند.
وی با اشاره به کمبود امکانات در مدارس زیلایی، اظهار داشت: وقتی به دهستان زیلایی سفر کردم، با خود فکر کردم که چگونه کودکان می‌توانند در این منطقه سردسیری درس بخوانند، این معضلات کمبود بودجه نیست بلکه مسئولیت‌پذیری و مدیریت‌های استان را زیر سؤال می‌برد.
اشرافی تصریح کرد: مگر هزینه شیشه‌های پنجره یک مدرسه چقدر هزینه دارد، که یک دانش‌آموز باید به دلیل سرما ترک تحصیل کند، بنابراین لازم است که مدیران استان کهگیلویه وبویراحمد باید برای نوسازی مدارس زیلایی اقدام کنند.
وی افزود: جمعیت تحت پوشش کمیته امداد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که ۵۶۰ هزار نفر از این افراد در مناطق محروم ساکن هستند.
مدیرکل مدیریت بحران کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور بیان کرد: ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانوار هستند و ۳۰ درصد دیگر جمعیت تحت پوشش نیز زن سرپرست هستند و به دلیل از کار افتادگی همسر بار خانواده را به دوش می‌کشیدند.
وی تصریح کرد: کمیته امداد ردپای خیرین استان تهران را در تمام مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد باز کرده و خیری از اساتید دانشگاه امام صادق(ع) تهران حتی بیشتر از مسوولان کهگیلویه و بویراحمد به مناطق محروم سفر کرده است.
این مسوول با بیان اینکه ۸۰ درصد خیرین در استان کهگیلویه و بویراحمد از استان های فارس و تهران هستند، گفت: مشارکت خود مردم این استان نادیده گرفته شده است.
اسماعیلی بیان کرد: کمیته امداد براساس ظرفیت‌ها امدادی و حمایتی خود برنامه‌ریزی کرده و براساس این برنامه ها در حال کار کردن هستیم.
مدیرکل مدیریت بحران کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در ادامه سخنان خود به وضعیت اقتصاد در روستاها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اقتصاد روستایی در دست زنان است و مردان روستایی حضور آنچنانی در اقتصاد روستا ندارند.
وی از بازماندگی دختران روستایی از ازدواج به عنوان یک بحران یاد کرد و افزود: ۳۷۰ هزار نفر دختر بازمانده از ازدواج در مناطق روستایی شناسایی شده است که همه این دختران به لحاظ روحی با مشکلاتی مواجه هستند.
وی بر توانمندسازی مددجویان تحت پوشش امداد تاکید کرد کرد و گفت: ظرفیت های داخلی استان کهگیلویه و بویراحمد مورد غفلت واقع شده است.
این مسوول با تاکید بر اجرای طرح منظومه روستایی افزود: این طرح باید توسط یکی از استان های کشور اجرا شود اما تاکنون هیچ روستایی برای اجرای این طرح اعلام آمادگی نکرده است.
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات در روستاها گام بگذاریم، افزود: حاکمیت اسلامی و شرایط زندگی اسلامی برای همه فراهم شود.
اسماعیلی تصریح کرد: مناطق برخودار بیشتر از مناطق محروم از اعتبارات استفاده می کنند در حالی که باید مناطق محروم بیشتر از اعتبارات استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما در مدیریت بحران کمیته امداد همه تلاش خود را برای رفع محرومیت در زیلایی به کار خواهیم بست.
مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور هم با تاکید بر تعیین سهم و نقش هر یک از دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر در زمینه حمایت اجتماعی از زنان و دختران روستایی گفت: توجه نکردن به مناطق محروم موجب افزایش شکاف طبقاتی در بین آحاد جامعه، ظهور و بروز مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی می‌شود.
فاطمه اشرفی با اشاره به بازدیدش از منطقه محروم زیلایی بویراحمد با هدف بررسی مشکلات زنان و دختران روستایی این منطقه افزود: نبود زیرساخت‌های کافی و مناسب از جمله جاده ارتباطی، بهداشت و درمان، فضای آموزشی و بیکاری از عمده دلایل محرومیت این منطقه است که رفع محرومیت آن نیازمند عزم جدی و همه جانبه مسئولان کشوری و استان است.
وی فقر و محرومیت و توجه نکرن به مسائل روزمره زندگی زنان و دختران روستایی را تهدید و زنگ خطری برای همه مسئولان دانست و گفت: اگر رفع محرومیت نشود شاهد افزایش مهاجرت به شهرها، ظهور و توسعه پدیده حاشیه نشینی، رشد نرخ بیکاری، بی سوادی، بازماندگان از تحصیل و ازدواج در مناطق محروم خواهیم بود.
اشرفی با انتقاد از عملکرد بانک‌های عامل استان در پرداخت ضعیف تسهیلات بانکی به ویژه تسهیلات قرض الحسنه به زنان و دختران روستایی از آنان خواست توجه بیشتری به این قشر داشته باشند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره|) استان هم گفت: ۱۶ هزار و ۸۴۷ خانوار تحت حمایت این نهاد در مناطق محروم استان سکونت دارند که ۵۷ درصد از کل جامعه هدف کمیته امداد را به خود اختصاص داده‌اند.
فرهاد محبی از شناسایی و حمایت از ۱۳۶ کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه تحت حمایت این نهاد در استان خبر داد و افزود: علاوه بر این از هزار و ۵۲۸ کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه غیر تحت پوشش این نهاد که توسط دانشگاه علوم پزشکی استان به این نهاد معرفی شده‌اند حمایت می‌شود.
وی گفت: در شش ماهه اول امسال ۱۶۴ دستگاه یخچال به مبلغ ۱۰۲ میلیون تومان، هزار و ۵۰ تانکر آب به مبلغ ۱۱۵ میلیون تومان، تأمین وسایل خنک کننده به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و توزیع لوازم التحریر بین دانش آموزان ۳ هزار و ۵۰ خانوار در مناطق محروم از عمده فعالیت‌های این نهاد برای محرومیت زدایی است.
محبی تأمین مسکن و جهیزیه، تسهیلات خود اشتغالی برای مددجویان و افراد نیازمند غیر تحت پوشش این نهاد را از عمده چالش‌های پیش روی این نهاد برشمرد و خواستار کمک و همراهی مسئولان کشوری و استانی برای رفع این مشکلات شد.
معاون هماهمگی و امور اقتصادی استاندار هم توجه و رسیدگی به مشکلات مناطق محروم را از سیاست‌های کاری دولت برشمرد و گفت: آمادگی داریم دستگاه‌های متولی را در پیشبرد اهداف و خدمت مطلوب به مردم این مناطق همراهی و کمک کنیم.
محنایی با تاکید بر انتخاب منطقه محروم زیلایی به عنوان پایلوت برای رفع محرومیت و توسعه متوازن آن افزود: چنانچه این امر محقق شد سایر مناطق محروم استان را باید در دستور کار قرار داد.
زاده باقری کارشناس و مشاور امور و زنان خانواده آموزش و پرورش استان هم گفت: ۳۵ درصد از جمعیت دانش آموزی استان در مناطق محروم روستایی ساکن هستند.
وی افزود: برای بهبود وضعیت معیشت دختران روستایی و جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها بیش از ۳ هزار نفر از دختران دانش آموز مناطق محروم در خوابگاه‌های دانش آموزی آموزش و پرورش استان اسکان داده شدند.
به گزارش کبنا، در این نشست مسائل و مشکلات زنان و دختران روستایی دهستان زیلایی بررسی شد.
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

زیلایی موشمی
Iran, Islamic Republic of
میانمارهمین جاست مسولین فقط شعار میدن
کمیسیون
Netherlands
حوزه زنان که مدیر کلش هیچ سابقه ای مدیریتی ندارد و یک معلم ساده بود که حتی یک روز سابقه مدیریتی نداشت چطور مدیرکل شد،آیا استانداری خودش هیچ کارمند زنی در آن نبود که خانم رحمان پور مدیرکل بانوان استانداری شود؟
اعتدال
Romania
اصلا مدیرکل هم نبود ماشین نویس بود .
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
قبلا که تعطیل بود خانم رحمانپور تا ده سال دیگه تلاش کنه جبران نمیشه
حق
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه که کارشناس امور بانوان فرمانداریها دعوت نشدند!!!!!!
دهیاران
Iran, Islamic Republic of
هیچ سابقه ای رحمانپور نداشت اما به راحتی وبا ..د،از استاندار جدید انتظار داریم که معلمین را به اموزش وپرورش بفرستد تا اوضاع بدتر نشود!
شهرضا ....دزج
Iran, Islamic Republic of
تو اگردغدغه ات مردم شام ویمن است ...من دلم پیش غریبیست که نامش وطن است ....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1