تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۲۸۶۸۴۳

مدیرانی که از مفاد جلسات خبر ندارند / آزادی ۱۳۵ زندانی در کهگیلویه و بویراحمد / دخترانی که از شناسنامه‌های شان بزرگترند

۰
کبنا ؛

خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
۱۳۵ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان کهیگیلویه وبویراحمد آزاد شدند
مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت: با کمک خیرین و ستادیه ۱۳۵ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد استان کهگیلویه و بویراحمد آزاد شدند.
اسماعیل جمیاری در حاشیه برنامه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد که در سالن اجتماعات زندان شهر دهدشت برگزار شد اظهار داشت: امروز با کمک ستاد دیه در زندان شهر دهدشت آزادسازی ۵ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد انجام شد.
مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد افزود: با تامین مبلغی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان توانستیم این ۵ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد را آزاد کنیم.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال در سطح زندان‌های استان کهگیلویه وبویراحمد ۱۳۵ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شدند، عنوان کرد: برای آزادی این تعداد از زندانیان بیش از ۳ میلیارد تومان پرداخت شده است.
جمیاری با بیان اینکه از ۱۳۵ نفر زندانی آزاد شده تعداد ۵۲ نفر مربوط به زندانیان بدهکار شهرستان کهگیلویه است که برای این تعداد مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است، افزود: ما در سطح زندان‌های استان نزدیک به ۴۰۰ نفر زندانی جرائم غیر عمد داریم که بیشتر به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمدی مانند چک بلامحل، مهریه، نفقه و تصادف در زندان هستند.
وی افزود: از همه نیکوکاران و خیرین شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد دعوت می‌کنم برای آزاد سازی این بخش از زندانیان که به اعتقاد ما بدهکار غیر بزهکار هستند مجموعه زندان‌های استان و ستاددیه را کمک کنند.
در این برنامه ۵ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد زندان دهدشت آزاد و سه نفر از زندانیان نیز مورد بخشودگی قرار گرفتند.
 
کشف کالای قاچاق به ارزش بیش از ۲۹ میلیارد ریالی در شهرستان گچساران
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گچساران از کشفیات کالای قاچاق به ارزش بیش از ۲۹ میلیارد ریالی در ۶ ماه نخست امسال در این شهرستان خبر داد.
عبدالرحیم رحیمی  در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این مطلب که قاچاق یک معضل و پدیده در کشور است، اظهارکرد : قاچاق هزینه‌های انسانی و اقتصادی سنگینی برای کشور دارد و بیکاری و مشکل اشتغال را تحتالشعاع قرار می‌دهد.
فرماندار گچساران با تاکید بر این مطلب که تفاوتی بین قاچاق کالا و استفاده از کالای قاچاق وجود ندارد، افزود:کالای قاچاق مانند آن است که آن کالا فاقد هرگونه کنترل و نظارتی است و این امر سلامت اقتصادی جامعه را تحتالشعاع خود قرار خواهد داد.
وی با بیان اینکه اساس کار مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مبتنی بر فرامین و توصیه‌های مقام معظم رهبری باشد، عنوان کرد: اولویت ‌های دولت، حرکت در مسیر مبارزه با قاچاق کالا و تلاش برای تحقق منویات ایشان و مرتفع نمودن مشکلات ناشی از این معضل اجتماعی است.
رحیمی در ادامه با بیان اینکه با فرهنگ سازی و تشویق مردم به استفاده از کالاهای ایرانی می توان اقتصاد کشور را بدون وابستگی به کشورهای بیگانه چرخاند، ابراز کرد: با فرهنگ سازی و تشویق برای مصرف کالای ایرانی علاوه بر غلبه بر مشکلات اقتصادی،مشکلات اجتماعی،اشتغال و ... نیز مرتفع خواهد شد.
در ادامه اردشیر جلالی دبیر جلسه با اشاره بر اشکال مختلف پدیده قاچاق در سال‌های اخیر و ورود بر عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و غیره که موجب اختلال در وضعیت اقتصادی کشور شده، بیان کرد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری و یکی از چالش‌های اساسی در حوزه‌های مختلف کشور است.
جلالی افزود: برای تحقق شعار سال و رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید به طور جدی به موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز توجه نمود.
وی خرید کالای ایرانی را اصلی‌ترین کار حمایت از تولید و اشتغال دانست و گفت: تحقق این امر مهم در گرو جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان با بیان این مطلب که در سال گذشته در ۶ مورد از کالاهای مشمول قاچاق افزایش صددرصدی داشتیم خاطرنشان کرد: با تلاش اعضاء ذی‌ربط در ۶ مورد دیگر از کالاها کاهش صددرصدی قاچاق داشتیم.
این مسوول اقلام صددرصد کاهشی را شامل داروهای دامی،انسانی، اقلام ضد فرهنگی، ذغال، پرونده‌های متفرقه،کارت اعتباری تلفن‌های همگانی عنوان کرد.
جلالی با اشاره به ارزش ریالی کشفیات کالای قاچاق در ۶ ماه نخست امسال عنوان کرد: ارزش ریالی تقریبی ۶ماهه نخست امسال ۲۹ میلیارد و ۹۹۴ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۵۰۰ ریال عنوان کرد.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان گچساران با اشاره به آمار مدت مشابه سال قبل گفت: در سال گذشته نسبت به مدت مشابه کشفیات کالای قاچاق مبلغ ۱۹ میلیارد و ۲۱۹ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۴۶۵ ریال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی کالاهای مکشوفه در۶ ماهه نخست سال جاری را نسبت به مشابه سال گذشته با ۳۵% افزایش عنوان کرد.
 
شرکت ۱۸هزار دانش‌آموز کهگیلویه‌ای در بیستمین انتخابات شورای دانش‌آموزی
مدیر آموزش و پرورش کهگیلویه از شرکت ۱۸ هزار دانش‌آموز این شهرستان در انتخابات شورای دانش‌آموزی به صورت الکترونیکی خبر داد.
بیستمین انتخابات شورای دانش‌آموزی به روش تمام الکترونیک در مدارس این شهرستان برگزار شد.
سید لطف الله فروزان در حاشیه برگزاری این انتخابات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۸هزار دانش‌آموز در این انتخابات شرکت می‌کنند.
مدیر آموزش‌ و پروش کهگیلویه عنوان کرد: این انتخابات برای اولین بار از فضای رأی‌گیری دستی در استان خارج و به صورت الکترونیکی برگزار شد.
فروزان برگزاری انتخابات شوراهای دانش‌آموزی را تمرین دموکراسی دانست و افزود: در کشور اسلامی ایران دانش‌آموزان با حضور در چنین جشن مشارکتی، خود را برای انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز مهیا می‌کنند که در دنیا کم‌نظیر است.
در ادامه رجبعلی حقانی معاون پرورشی آموزش و پرورش کهگیلویه بیان کرد: شوراهای دانش‌آموزی بستر مناسبی برای پرورش مدیران آینده و دخالت عملی در سرنوشت خود است تا دانش‌آموزان برای ساختن فردای کشور آماده شوند.
وی بهره‌مندی از توانمندی و تقویت مسئولیت‌پذیری در نسل آینده کشور را از اهداف انتخابات شوراهای دانش‌آموزی عنوان کرد.
 
رسانه ملی افتخار نظام اسلامی در دنیا است
رسانه ملی در کنار ارائه خدمات دولت به مردم، کاستی ها و درخواست های مردم را با راهکار مناسب اطلاع رسانی کند.
استاندار در نشست با مدیرکل و معاونان صدارسانه ملی افتخار نظام اسلامی در دنیا و سیمای مرکز استان گفت: رسانه ملی در یک هماورد رسانه ای جهانی که تمام مبانی اعتقادی و فرهنگی را مورد تهاجم قرار دادند به خوبی توانسته از اهداف، فرهنگ، باورها و دیدگاه خود نه تنها در سطح منطقه ایی بلکه در سطح جهانی دفاع کند و این مایه افتخار ایران اسلامی است.
علی محمد احمدی افزود: صدا و سیما با راه اندازی شبکه های جهانی مانند شبکه پرس تی وی، شبکه های مختلف عربی زبان و شبکه خبر توانسته هژمونی رسانه ایی غرب را در هم شکند و از این لحاظ سرمشقی برای شبکه های کشورهای عربی باشد.
وی ایجاد امید و نشاط در جامعه و امیداوری مردم به نظام را از رسالت های رسانه ملی دانست و گفت: دشمن پس از شکست در عرصه فرهنگ این بار با استفاده از عرصه اقتصادی سعی در ناامید کردن مردم به ویژه قشر جوان دارد و صدا و سیما با تولید برنامه های پرمحتوا در این عرصه نقش آفرین بوده و نه تنها مخاطبان فعلی را حفظ بلکه مخاطبان جدیدی را نیز جذب کرد.
استاندار تولید برنامه های با موضوع اقتصاد مقاومتی را مهم ترین راهکاری برای مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن دانست و افزود: صدا و سیما با تولید برنامه ها و گزارش های مبتنی بر ظرفیت ها و توانمندی های مناطق روستایی استان علاوه بر اینکه موجب کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها شده اشتغال را نیز باید به خانه ها سوق دهد.
احمدی با بیان اینکه صدا و سیما یک وظیفه حاکمیتی دارد و تقویت امید مردم به نظام ماموریت این رسانه است گفت: رسانه ملی در کنار ارائه خدمات دولت به مردم کاستی ها و درخواست های مردم را با اطلاعات درست و ارائه راهکار مناسب اطلاع رسانی می کند.
وی خواستار پیشتازی صدا و سیما در عرصه ای سی تی شد و گفت: با توجه به اینکه در ده سال آینده فضای جدیدی در عرصه تکنولوژی رخ خواهد داد و ما شاهد شهرک های الکترونیکی، تجارت و آموزش الکترونیکی خواهیم بود رسانه ملی با برنامه سازی پیش بینی های لازم را در این زمینه داشته باشد.
مدیرکل صدا و سیما در این نشست گفت: مرکز صدا و سیمای استان در بحث تولید برنامه ها در رده مراکز درجه اول استان های کشور قرار دارد.
یوسف افشار نیا با بیان اینکه این مرکز امسال در جشنواره مراکز که در استان کردستان برگزار شد رتبه ششم را در بین ۳۳ مرکز استان کشور به دست آورد افزود: مرکز کهگیلویه بویراحمد به لحاظ فنی و بروز بودن تجهیزات توسعه یافته ترین و پیشرفته ترین استان کشور است و در دو سال متوالی اخیر مقام اول کشور را کسب و از سوی معاون فنی و رئیس سازمان تندیس دریافت کرده است.
وی با اشاره به اینکه همه شهرستان ها، شهرها و دهستان های استان از فرستنده رادیویی و تلویزیونی مستقل برخوردار بوده و بیشترین پوشش رسانه ای در استان وجود دارد گفت: هم اکنون ۱۱ نقطه استان که روستاهای کم جمعیت هستند برای نصب فرستنده مکان یابی و به زودی این فرستنده ها در مناطق مورد نظر نصب خواهد شد.
افشارنیا افزود: پارسال بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار فنی سازمان و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبارات استانی جذب شد.
 
تشکیل۳۹۶ پرونده در رابطه با همسر آزاری در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد ا ز تشکیل ۳۹۶ پرونده در رابطه با همسر آزاری در پزشکی قانونی استان طی ۶ ماهه امسال خبرداد.
کامروز امینی افزود: این تعداد پرونده نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۶ درصدی داشته است.
وی بیان کرد: از تعداد پرونده های تشکیل شده در رابطه با همسر آزاری در این مدت ۴۹ مورد از شکایت در رابطه با همسر آزاری ها در حوزه مردان بوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: طی ۶ ماهه نخست سال گذشته ، ۳۱۴ مورد پرونده در رابطه با همسر آزاری در پزشکی قانونی استان تشکیل شد.
 
اجرای ۱۵طرح عمرانی و زیر ساختی در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای ۱۵ طرح عمرانی و زیر ساختیدر شهرک‌های صنعتی استان خبر داد.
سهراب بنام در جمع خبرنگاران گفت: کیفیت اجرای طرح‌های عمرانی در کنار توجه به سرعت انجام پروژه‌ها از فاکتورهای مورد تاکید در تامین زیر ساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان است.
وی بیان کرد: ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، استفاده ازتجربیات عملی در حوزه‌های مختلف شهرک سازی، بازنگری و به روز سازی مبانی طراحی شهرک‌ها و نواحی صنعتی و اجرای نکات کلیدی در تامین زیرساخت‌های صنعتی، بهداشتی، زیست محیطی و ایمنی وسرعت بخشیدن به پروژه‌ها توام با کیفیت مطلوب در دستور کار است .
رییس هیئت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در نیمه دوم امسال طرح‌های مختلف عمرانی پیش بینی شده که امیدوارم با اختصاص اعتبارات محقق شود، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در راستای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اجراء می‌شود .
بنام تصریح کرد: این طرح‌ها در بخش‌های خدمات زیربنایی شامل، آب، برق، گاز، مخابرات و همچنین توسعه زیرساخت‌ها شامل زیرسازی، آسفالت، جدول گذاری، ساخت ابنیه و ساختمان، تصفیه خانه فاضلاب، مخزن آب و پیاده روسازی انجام شده است.
وی با تاکید بر لحاظ کردن کیفیت در اجرای طرح‌های عمرانی در کنار توجه به سرعت در انجام پروژه ها ادامه داد: پروژه‌های عمرانی از مرحله ابتدا تا پایان توسط گروه مشاوران، ناظران عالی و مقیم در مراحل مختلف بررسی و به طور کامل نظارت می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون۱۰طرح عمرانی در شهرک‌های صنعتی استان در حال اجرا است، عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی باید طرح‌های عمرانی اولویت بندی شده تا در بازه زمانی مشخص پروژه‌های بیشتری برای خدمات رسانی بیشتر به واحدهای صنعتی به بهره برداری برسد .
بنام با تاکید بر تسریع در تکمیل زیر ساخت‌های زیر بنایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیان کرد: ارائه خدمات زیر بنایی مناسب به واحدهای صنعتی باید بیش از گذشته توجه شود .
وی همچنین از پیش بینی اجرای ۱۵ طرح عمرانی و زیر ساختی جدید در شهرک‌های صنعتی استان برای امسال خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد چهار طرح در بخش گاز، چهار طرح در بخش آب و هفت طرح نیز در بخش‌های زیرسازی، آسفالت، ابنیه و تاسیسات در نظر گرفته شده که امیدواریم با تخصیص اعتبار اجرایی شود.
 
سرمایه گذاری ۱۵۰میلیارد تومانی در تامین برق کهگیلویه و بویراحمد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد از سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی در تامین ۸۰ مگاوات برق پایدار و مطمئن استان خبر داد .
محید محنائی در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به اهمیت سرمایه گذاری و جلب سرمایه گذار برای احداث نیروگاه های تجدید پذیر و مولد مقیاس کوچک گاز سوز و همچنین تامین برق مطمئن و پایدار شبکه برق، ۱۵۰میلیارد تومانی سرمایه گذاری شده و یا می شود .
وی بیان کرد: با این اقدام ۳۰۰ نفر در دوره ساخت و ۴۵ نفر در دوره بهره برداری مشغول می شوند .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: در این خصوص مبادله قرارداد خرید تضمینی برق جهت احداث مولد مقیاس کوچک گاز سوز به ظرفیت ۲ مگاوات با شرکت کنترل قدرت روبنا در شهرستان بویراحمد و ۲ مگاوات با شرکت کوثر نیرو صنعت در شهرستان بهمئی انجام که متقاضیان جهت دریافت وام از صندوق توسعه ملی از طریق شرکت توانیر به بانک معرفی و در حال پیگیری است .
محنائی تصریح کرد: جهت جلب سرمایه گذار برای احداث دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی مقیاس کوچک در مناطق لیکک و سوق پیگیری در حال انجام است .
وی ادامه داد: صدور پروانه احداث نیروگاه تجدید پذیر و پاک برای شرکت اثر سازان بی همتا جهت احداث ۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی فتو ولتا پیک در شهرستان گچساران انجام و دیگر مراحل در حال انجام است .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: صدور پروانه احداث مولد مقیاس کوچک گاز سوز به ظرفیت ۱۶مگاوات جهت شرکت دوار نیرو در شهرستان بویراحمد و ۲۵مگاوات جهت شرکت مدیریت فرایند های نیروگاهی ایرانیان در شهرستان گچساران انجام و دیگر مراحل در دست اقدام است .
محنائی اضافه کرد: انتظار است، فرمانداران شهرستان های ذیربط، سازمان جهاد کشاورزی، ادارات کل راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری استان به منظور تسهیل در امور سرمایه گذاری با جلب سرمایه گذاران و تامین زمین و صدور مجوز های لازم با شرکت توزیع نیروی برق استان و شرکت منطقه ای خوزستان همکاری کنند.
 
حفظ بیت المال مصداق حقوق شهروندی
استاندار کهگیلویه و بویراحمد حفظ بیت المال را مصداق رعایت حقوق شهروندی دانست.
استاندار در نشست ستاد صیانت از حقوق شهروندی با بیان اینکه دولت برای آشنا سازی شهروندان با حقوق اجتماعی خود تاکید فراوان دارد رعایت آن را برای مدیران و کارکنان دستگاهای اداری یک ضرورت دانست.
علی محمد احمدی با بیان اینکه امانت داری و حفظ اموال عمومی و بیت المال در دستگاه های اداری کشور از انتظارات به حق و قانونی مردم است گفت: در کنار تکریم ارباب رجوع اهتمام برای مراقبت از این حقوق وظیفه ای مهم است.
وی با اشاره به اینکه شکایاتی از نحوه رسیدگی و یا برخورد کارکنان ادارات با مردم در دستگاه قضایی مطرح شده است افزود: چنانچه مطالبات آنان به حق بوده ادارات موظف هستند نسبت به احقاق آن تلاش کند.
استاندار از معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان درخواست کرد با رسیدگی به شکایات ارائه شده قانون را برای رعایت تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی لحاظ کنند.
احمدی تاکید کرد: مصوبات این نشست باید به صورت جدی توسط ادارات مشمول پیگیری و برای تصمیم گیری در جلسات فصلی ارائه شود.
استاندار با انتقاد از مدیرانی که بدون اطلاعات کامل از مفاد نشست ها در این جلسات حاضر می شوند گفت: اشراف کامل بر دستور العمل ها و مصوبات،لازمه تصمیم گیری هاست و از این به بعد حضور مدیران در نشست ها بدون داشتن اطلاعات کافی پذیرفتنی نیست.
در این نشست مشکل آبرسانی به مادوان از سوی مدیر عامل شرکت آبفای استان مطرح شد و لدنی نژاد با بیان اینکه همه لوله های انتقال آب از تنگه کبوتری تا مادوان خریداری شده است وجود معارضات محلی را عامل تعلل و تاخیر درفرایند آبرسانی به این منطقه پرجمعیت اعلام کرد.
در این نشست همچنین آموزش مدیران برای رعایت قوانین مربوط به حقوق شهروندان، چگونگی ایجاد مجتمع های بین راهی، توسعه کار فرهنگی برای آشنا سازی مردم با حقوق خود و بررسی اولویت ها در ارائه خدمات اجتماعی مورد بحث قرار گرفت.
 
دخترانی که از شناسنامه‌های شان بزرگترند


زیلایی را خبرنگارها خوب می‌شناسند؛ عکاس‌ها راه بلدش هستند، پای مسئولان اما کمتر به این منطقه رسیده است. نام زیلایی با محرومیت گره خورده، زیلایی جابه‌جا پر است از روستاهایی کوچک و بزرگ که با فاصله از هم در دل کوه‌های بلوط‌پوش شهرستان بویراحمد قرار گرفته‌اند؛ روستاهایی که زیر سایه فقر نفس می‌کشند.




دخترانی که از شناسنامه‌های شان بزرگترند+عکس


پشت دیوار خانه‌های این منطقه، قصه زندگی دخترها اما یک قصه دیگر است. دخترها اینجا زود بزرگ می‌شوند، زودتر از هم‌سن و سال‌هایشان در دیگر شهرها، حتی زودتر از شناسنامه‌هایشان. آن‌وقت یکی می‌شوند مثل مینا نژدی اهل روستای آب بلوط پایین، که ۲۶ ساله است اما شبیه هیچ‌کدام از ۲۶ ساله‌هایی که ما دیده‌ایم نیست.
حوالی ظهر است که به روستایشان می‌رسیم. مردها و زن‌ها ماشین گشت راهداری را می‌بینند و ما را دوره می‌کنند.
جلو می‌آیند و از مشکلاتشان می‌گویند، فصل مشترک مشکلاتشان و گلایه‌هایشان، «نداری» است. نداری اما اینجا در این منطقه بیشتر از همه روی سر زن‌ها و دخترها سایه کرده؛ از همان روزهای کودکی پابه‌پایشان آمده و خیلی زود پیرشان کرده. آن‌قدر که ۲۵ ساله باشند و پیر؛ ۳۰ ساله باشند و پیر.
نداری، روی صورت تک تک زنان زیلایی، تازیانه زده. رد این تازیانه هرسال که گذشته، هرسال که آنها بزرگ‌تر شده‌اند، پررنگ‌تر شده. آن‌قدر که خودشان هم وقتی از سن و سالشان بگویند، لبخند بزنند تلخ و بپرسند: «خیلی پیرتر شده‌ایم؟!»
آن‌وقت شما بمانید و یک جواب سخت برای یک سوال ساده. سوالی که مینا خودش جوابش را بداند و بگوید: «می‌دانم پیر شده‌ایم. ما اینجا آن‌قدر کار می‌کنیم که زود پیر می‌شویم.»
حرف‌های مینا را، نسا و مریم هم که دخترعموهای مینا هستند با تکان دادن سر تائید می‌کنند. نسا دست هایش را جلو می‌آورد و می‌گوید: «ببین این دست‌ها مال یک زن ۳۵ ساله است یا یک مرد...»
دست‌های نسا شبیه دست‌های مریم است؛ خواهر ۲۵ ساله‌اش که مثل او و بقیه زنان زیلایی از سوءتغذیه رنج می‌برد.
پیری زودهنگام زن‌های روستا، صدای مردها را هم درآورده؛ مردهایی که یا پدرشان هستند یا همسرشان. مردهایی که می‌دانند در سرنوشت دخترها و زن‌هایشان، جز کار و سختی چیزی نوشته نشده است. این را هم نصرت‌الله حجتی‌فر به ما می‌گوید. نصرت‌الله هم بزرگ‌تر روستای آب بلوط است و هم پدر شوهر مینا. او هم از سختی‌هایی که دخترها و عروس‌هایش می‌کشند، گلایه دارد:« ما اینجا آب نداریم. زن‌ها با دبه‌های ۴۰ لیتری می‌روند از چشمه آب می‌آورند. هر روز چندبار می‌روند و می‌آیند. این همه کار سنگین آنها را ضعیف و پیر می‌کند.»
قصه زندگی دختران منطقه محروم زیلایی، با کار شروع می‌شود. با بنه چینی، با جمع کردن هیزم، با چوپانی و بالا و پایین رفتن مداوم در دل منطقه‌ای کوهستانی. دخترها هفت هشت ساله که می‌شوند اگر شانس یارشان باشد راهی مدرسه می‌شوند، مدرسه‌ای که خیلی وقت‌ها نزدیک‌شان نیست، اگر هم شانس نداشته باشند از همین سن و سال، راهی کوه می‌شوند برای جمع کردن هیزم. بار هیزم می‌آورند تا اجاق خانه‌هایشان روشن باشد. خانه‌هایی که سال‌هاست در حسرت رسیدن لوله‌های گاز مانده ‌است. آرزویی که نسل به نسل جلو آمده و رسیده به بچه‌های نسل امروز. آن‌‌وقت کبری هم باید مثل روزهای جوانی مادرش ملکه، هر روز برای جمع کردن هیزم به کوه برود، سرنوشتی که می‌داند در انتظار دختری هم هست که در شکم دارد؛ دختری که هنوز به دنیا نیامده.
اینجا در روستاهای منطقه محروم زیلایی، دخترها همه شبیه همند؛ زندگی‌شان یک شکل دارد، محرومیت اینجا بین اهالی روستا، بیشتر از همه زنان و دختران را نشان کرده است. محرومیت با سوءتغذیه، با کار سنگین و مداوم همراه شده و روی صورت هرکدام از زن‌ها یک نشان گذاشته؛ نشانی که سن و سال‌شان را بیشتر کرده.
۲۵ ساله‌ها را شبیه ۴۰ ساله‌ها کرده و ۳۰ ساله‌ها را شبیه ۵۰ ساله‌ها. آن‌قدر که خودشان هم وقتی توی آینه نگاه می‌کنند باورشان نشود که چندساله‌اند. آن‌قدر که مثل مهتاب آبرون، هربار که جلوی آینه می‌ایستند، دختری را ببینند که خیلی زود شبیه مادرش شده است، شبیه مادرش و بقیه زن‌های روستا.
دختری که دوست داشته درس بخواند، مدرسه برود، اما نصیبش از مدرسه فقط دوکلاس سواد بوده؛ سواد نصفه و نیمه‌ای که حالا یادش رفته، آن‌قدر که حتی بسختی اسمش را بنویسد.
زیلایی را حالا شما هم می‌شناسید، حالا خیلی‌ها می‌شناسند؛ قصه زیلایی حالا برای خیلی‌ها مساوی است با چهره دخترهایی که در جوانی پیر شده‌اند. دخترهایی مثل کبری، مینا، مهتاب، الصی‌جان، زرین، سکینه و فرخنده. دخترهایی که زود بزرگ می‌شوند، زود عروس می‌شوند و مادر.
زن‌هایی که می‌دانند آن طرف دیوارهای خانه‌هایشان زندگی یک‌جور دیگر جریان دارد، یک‌جوری که شبیه زندگی آنها نیست. با کار سخت و مداوم شروع نمی‌شود، با محرومیت و نداری پیش نمی‌رود. اینجا قصه مادرها برای بچه‌هایشان، قصه آدم‌هایی است که در ساختمان‌های بلند شهرها زندگی می‌کنند، آب آشامیدنی دارند، گاز دارند، برق دارند. آدم‌هایی که شب‌ها گرسنه نمی‌خوابند، روزها سخت کار نمی‌کنند. اینجا خورشید که غروب می‌کند، هوا که تاریک می‌شود، وقت خواب که می‌رسد، مادرها با آرزوهایشان قصه می‌بافند، توی گوش بچه‌ها قصه می‌گویند؛ قصه دخترانی که پیر نیستند.










انتخابات شوراهای دانش آموزی در مدارس لنده برگزار شد
با حضور جمعی از مسؤولان شهرستان لنده، انتخابات شوراهای دانش آموزی در مدارس این شهرستان برگزار شد.

با حضور جمعی از مسؤولان شهرستان لنده و با قرائت پیام وزیر آموزش و پرورش آئین برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزی در مدارس شهرستان لنده برگزار شد.

شوراهای دانش آموزی نمادی از دموکراسی و مردم سالاری دینی بوده که هر ساله در مدارس سراسر کشور با حضور مسؤولان برگزار می‌شود تا دانش‌آموزان با تمرین خودباوری و اعتماد به نفس بهتر بتوانند به اجتماعی‌شدن بپردازند.

مشارکت دانش‌آموزان در مسائل مبتلا به مدرسه از علمی و آموزشی و ایجاد ارتباط میان معلمان و دبیران با دانش‌آموزان و تمرین حس مسؤولیت‌پذیری از مهمترین دستاوردهای انتخابات و شوراهای دانش‌آموزی است.

امروز دانش‌آموزان مدارس شهرستان لنده در مقاطع تحصیلی، ابتدایی، متوسطه اول و دوم با رقابت‌های سالم و بدون تنش دموکراسی را تجربه کردند.






انتهای پیام/


نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1