تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب : ۲۸۵۷۳۵

مردم بخوانند؛ منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد و حقابه آن

۱۰
۲
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید ابوالحسن حسینی‌نیک
 
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت (۱۶۲۴۹ کیلومتر مربع)، یک درصد جمعیت (۷۱۶۶۱۴ نفر) و چندین قله مرتفع کشور، تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه­ای قرار دارد که از ویژگیهای بارز آن نیز رطوبت نسبتا بالا می‌­باشد. جریانات جوی مدیترانه­ای از نواحی شمال و شمال غربی وارد استان شده و در ماههای سرد سال در مناطق غربی و جنوب غربی منجر به ریزش باران و در ارتفاعات مرکزی، شرقی، شمال و جنوب شرقی موجب ریزش برف می­شود.[۱] از نظر اقلیمی استان را می­توان به دو ناحیه سردسیری نیمه مرطوب و گرمسیری خشک تقسیم نمود. میانگین بارندگی سالانه ۷۵۰ میلی متر گزارش شده که حجم کل نزولات جوی سالانه استان معادل حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب و این عدد برابر  با  ۱۰ درصد منابع آبی کشور می­باشد.

منابع عمده تامین آب در منطقه از عهد کهن تا به امروز آبهای جاری و زیر زمینی بوده و می­باشد.[۲] بخش قابل    ملاحظه­ای از منابع آب سطحی استان تبخیر یا به خارج از استان جریان پیدا می­کند. این استان علیرغم میانگین بلندمدت بارندگی بالا در پنج سال اخیر، غالباً با مسایل و مشکلات کم آبی و کاهش بارشها مواجه بوده است.
اما با این حال هنوز هم یکی از پرآب ترین استان­های کشور است. دارای چند صد­چشمه و چندین قنات و رودخانه دائمی - فصلی که شامل: رودخانه­های زهره، خرسان، شاه بهرام، سور، تغار، بشار، خیراباد و... می­باشد.

از نظر تقسیمات آب شناسی، این محدوده در سه حوزه آبریز زهره، مارون و کارون قرار دارد و از قبل این سه حوزه آبریز  سدهای مهمی در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد احداث و در حال احداث می­باشد که عبارتند از:
 
سد کوثر
سد کوثر (تنگ دوک) در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. حجم کل مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است. آب این سد برگرفته از رودخانه خیرآباد یکی از شاخه های اصلی رودخانه زهره و از دو شاخه شاه بهرام و دهدشت تشکیل می­گردد. این دو شاخه از ارتفاعات داخلی استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه گرفته و ضمن عبور از آبادی خیرآباد در مجاورت زیدون به رودخانه زهره ملحق و نهایتاً در حوالی هندیجان در استان خوزستان به خلیج فارس می­ریزد.[۳] سد کوثر، آب آشامیدنی، شرب و صنعتی حدود ۵/۲ دو میلیون و پانصد هزار نفر از مردم استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و  استان کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند به طوری که با خط لوله­ای به طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش­هایی از این چند استان را که در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ، ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیش از ۱۲۰۰ روستا را  تامین آب می­کند. در طول مسیر خط لولۀ مذکور تأسیسات و صنایع مهم و استراتژیکی مانند جزیرۀ خارک، پالایشگاه گاز ولیعصر کنگان، پارس جنوبی و…. از این طرح بزرگ آبرسانی استفاده می­نمایند. حجم ذخیره آب سد کوثر  در سال۱۳۹۵؛ نزدیک به ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.[۴]
سد چم شیر 
طرح سد و نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گچساران قبل از پیوستن رودخانه خیرآباد به رودخانه زهره در مجاورت محلی به نام تنگه چم شیر نزدیک به مرز استان بوشهر احداث خواهد شد. سد چم شیر پنجمین سد بزرگ کشور ایران خواهد بود. آب ذخیره شده سد چم شیر از رودخانه زهره می­باشد.
وسعت حوضه آبریز رودخانه زهره ۱۵۴۶۰ کیلومترمربع است که ۱۰۶۰۰ کیلومترمربع آن را مناطق کوهستانی و ۴۸۶۰ کیلومترمربع آن را کوهپایه‌ها و دشت‌ها تشکیل می‌دهند. این رودخانه از دو شاخه اصلی فهلیان و خیرآباد تشکیل شده است. شاخه اولیه این رودخانه به نام اردکان شناخته می‌شود و سپس به فهلیان تغییر نام می‌دهد. شاخه دیگر رودخانه به نام خیرآباد (شیرین) از ارتفاعات گچساران سرچشمه گرفته و در محلی به نام حیدرکرار به رودخانه زهره متصل می‌گردد.
 
متوسط آبدهی سالانه رودخانه فهلیان در محل ایستگاه گچساران حدود ۶۴ مترمکعب در ثانیه و آبدهی رودخانه خیرآباد در محل پل خیرآباد حدود ۲۵ مترمکعب در ثانیه و آبدهی کل حوضه زهره (هندیجان) در محل ایستگاه دهملا برابر ۸۳ مترمکعب در ثانیه برآورد گردیده است. حجم کل مخزن سد ۵/۲ (دو میلیارد و پانصد میلیون) متر مکعب آب است. تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی منطقه جنوب به میزان ۱۱۰ هزار هکتار به طوری که با احداث این سد مخزنی، اراضی پائین دست آن مثل بندر دیلم در استان بوشهر و دشتهای جنوبی استان خوزستان (زیدون، امیدیه و هندیجان) از این طرح منتفع می‌گردند.[۵]
همچنین، با وجود اینکه شهرستان گچساران یکی از مناطق مهم نفتی کشور و در بخش عمده‌ای از سال بسیار گرم و خشک می‌باشد. احداث سد چم شیر علاوه بر فراهم آمدن زمینه‌های ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی تأثیر عمده‌ای بر رشد و شکوفایی اقتصاد این منطقه هم خواهد داشت.
سد مارون
سد مارون یک سد خاکی است که بر روی رود مارون در ۱۵ کیلومتری شمال بهبهان در استان خوزستان قرار دارد. عملیات احداث سد در سال ۱۳۶۸ آغاز و در سال ۱۳۷۷ پایان یافت. آب این سد امروز برگرفته از دو رودخانه مارون و جراحی است. رود مارون از میانه خاک کهگیلویه، بهبهان و آغاجاری گذر می­کند. رودخانه‌ جراحی هم از کوه‌های راه باریک، سفید و گل گیلک در ۵۳ کیلومتری شمال غربی یاسوج واقع در دهستان دروهان بویراحمد سرچشمه گرفته و بنام رودخانه لوداب رو به سوی شمال غربی روان می‌شود. این رودخانه پس از پیمودن دامنه‌های شمال شرقی و شمال کوه نیل با دو آب خرکس و شور مخلوط می‌شود و به دهستان طیبی گرمسیر از شهرستان کهگیلویه وارد می­‌­گردد. در این دهستان نخست با رودخانه چاروساق مخلوط و بنام رودخانه مارون بسوی روستاهای کلات، تراب و تخت دراز روان می‌شود و پس از دور زدن دزدکوه در دامنه غربی با رودخانه قلات درهم می‌آمیزد و به سوی جنوب منحرف و به دهستان منصوری از شهرستان بهبهان وارد و سپس ضمن عبور از شمال دشت بهبهان با چندین ریزابه بزرگ و کوچک از جمله آب خروار مخلوط می‌گردد. پس رود جراحی حاصل تلاقی این رود و رود اعلا در محلی به نام چم هاشم است. بر این اساس، سد مارون شهرستان بهبهان، بخش­های وسیعی از زمین­ها و مناطق روستایی دو استان کهگیلویه و بویر احمد و خورستان را در برگرفته و به زیر آب برده است. این سد آب مورد نیاز کشاورزی و نیروی برق ‌آبی را تأمین می‌کند. به هر حال درست است که این سد در شهرستان بهبهان استان خوزستان واقع شده اما همانگونه که در مطالب فوق اشاره شد، مقدار قابل توجهی از آب سد مارون، از  کوهها و ارتفاعات استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می­گیرد.[۶]
سد تنگ سرخ
سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال ۱۳۹۰ آغاز شد در حومه شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود ۸۰ متر از بستر سنگی پیش بینی شده و با هدف ذخیره­سازی آب رودخانه­ بشار و همچنین تامین آب شرب و کشاورزی در بویراحمد علیاء تا سرحدات دنا و دروهان می‌­باشد. این سد قرار بود با ۱۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره آبی ساخته شود که بنا به دلایلی به ۱۰ میلیون متر مکعب تنزل پیدا کرد.[۷]
منتقدان بر این باورند این سد از یک طرف معارضین محلی دارد و بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و نهایتا موجب وقوع فاجعه اقلیمی و انسانی می‌شود. از طرف دیگر مهاجرت بی­رویه و به دنبال آن افزایش جمعیت و تقاضای آب، مرکز استان را در آینده نزدیک با بحران کم آبی و یک فاجعه مواجهه خواهند کرد.[۸]
منتقدان بر این باورند این سد از یک طرف معارضین محلی دارد و بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و نهایتا موجب وقوع فاجعه اقلیمی و انسانی می‌شود. از طرف دیگر مهاجرت بی­رویه و به دنبال آن افزایش جمعیت و تقاضای آب، مرکز استان را در آینده نزدیک با بحران کم آبی و یک فاجعه مواجهه خواهند کرد.[۹]
به هر حال لازم و ضروری است که مسئولین اجرایی استان دست به تصمیمی بزرگ و کارشناسی شده بزنند. یا باید جلوی مهاجرت بی­رویه به دو شهرستان­ خوش آب و هوای یاسوج و دنا را بگیرند. یکی از بهترین راهکارها این است که نهادها و سازمان­های آبی استان براساس ظرفیت آب (به خصوص در یاسوج و حومه آن) سقف میزان مشترکین را مشخص و تراکم کمتر فروخته شود. یا در غیر اینصورت با در نظر گرفتن ملاحظات زیست­محیطی و همچنین حل و فصل معارضین محلی سد تنگ سرخ، در ساخت آن هر چه سریعتر بکوشند. زیرا به دلیل نبود زیر ساخت آبی، مسئولین و مردم استان در آینده نزدیک حتما کاسه چه کنم چه کنم به دست خواهند گرفت.
به هر حال تا الان با نگاه هرچه بادا باد تصمیم­سازی و تصمیم­گیری شد. اما از این به بعد با چنین نگاهی نه فقط یک شهر بلکه یک روستا را هم نمی­توان مدیریت آب کرد. قطعا اگر مسئولین به دنبال راهکارهای اساسی نباشند؛ بحران زیست محیطی و آب به طور همزمان جمعیت انسانی و غیرانسانی استان به خصوص شهرستان یاسوج و حومه‌­اش را در آینده نزدیک تعدیل خواهد کرد. چون ظرفیت منابع آبی شهر یاسوج و حومه آن، نهایتاً  برای ۵۰  تا ۸۰ هزار نفر می‌­باشد.
سد شاه قاسم
سد شاه قاسم در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. این سد از نوع خاکی است و سرریز آن از نوع نیلوفری است. حجم مخزن سد ۱۰ میلیون مترمکعب است. منابع آب این سد برای آبیاری ۱۲۰۰ هکتار زمین­های پایین دست پیش­بینی شده بود. در یک دهه گذشته کاهش بارندگی­ باعث خشک شدن و کاهش محسوس منابع آب چشمه­ها، رودخانه­ها و چاه­های آب زیرزمینی استان شده به گونه­ای که حجم آب سد شاه قاسم یاسوج یه یک میلیون متر مکعب کاهش یافته است. در واقع به نظر کارشناسان چون حجم آبی ذخیره شده فعلی سد شاه قاسم کمتر از یک میلیون متر مکعب است، نمی­توان آن را به عنوان یک سد قلمداد کرد.[۱۰] نمودار زیر وسعت حوزه سدها در استان را نشان می­دهد.

 
پس حوزه­های آبخیز استان به شرح زیر می باشد:
۱) حوزه آبخیز سد مارون با ۳۸۴۰ کیلومتر مربع معادل ۵/۲۳ درصد وسعت حوزه های آبخیز استان
۲) حوزه آبخیز سد کوثر ۲۴۲۹ کیلومتر مربع معادل ۱۵ درصد وسعت حوزه های آبخیز استان
۳) حوزه آبخیز سد کارون  ۴۲۶۵ کیلومتر مربع معادل ۲۶ درصد وسعت حوزه های آبخیز استان
۴) حوزه آبخیز سد چم شیر (در دست ساخت) ۱۹۰۰کیلو متر مربع معادل ۷/۱۱ درصد وسعت حوزه های آبخیز استان
۵) حوزه آبریز شهری با ۴/۵ درصد و حوزه های آبخیز داخلی با ۱/۲۳ درصد وسعت استان را تشکیل می­دهند.[۱۱]
 
ملاحظات:
۱. ذخایر آبی سدهای استان فقط برگرفته از حوضچه ­های استان نیست. چون استان در بعضی از رودخانه ­ها­ سرشاخه و در بعضی دیگر درتنه رودها قرار گرفته است. یا به فرض حتی اگر استان فاقد رودخانه باشد، باز مقدار بارش سالیانه هر شهرستان در وسعت آن منطقه ضرب می­شود به گونه­ای که حقابه آنها از سدهای موجود مشخص خواهد شد.
۲٫بر اساس اسناد بالا دستی کشور به خصوص جایگاه آب در سند ششم توسعه، لازم و ضروری است حقابه (سهم نه مالکیت) بخش کشاورزی مردم شهرستان گچساران از مناطق باباکلان تا بی­بی حکیمه از پایین دست و سه دشت امام زاده جعفر، ماهور باشت و خان احمد از بالا دست سد "چم شیر" و همچنین حقابه بخش کشاورزی منطقه کهگیلویه بزرگ به خصوص شهرستان بهمئی از سد "مارون و کوثر" که از کم آبی رنج می­برند، مشخص و به آنها اختصاص داده شود. متاسفانه حقابه مردم منطقه ( به خصوص بهمئی) از سد مارون تاکنون مغفول مانده است. این در حالی است که اگر حقابه مردم کهگیلویه بزرگ را از زمان بهره­برداری سد مارون ( ۱۳۷۷ ) به آنها اختصاص می­دادند، ای چه بسا پدیده مهاجرت به سمت مرکز استان با چنین شدت و وسعتی اتفاق نمی­افتاد.
۳٫در حال حاضر تلفات شبکه ­های آب کشور حدود ۲۴ درصد است که تنها ۱۳ درصد آن هدر رفت فنی است و بقیه مربوط به قدیمی بودن کنتورهای آب، انشعاب­های غیر مجاز است. در حالی که کاهش هر ۱ درصد تلفات آب، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.[۱۲] بر این اساس، ۳۰ درصد از شبکه آب استان فرسوده و نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.[۱۳] پس لازم و ضروری است که مسئولین استان همانند سایر استانها زیر ساخت آبی استان را با توجه به تنش آبی موجود کشور مدرن و به روز کرد. شواهد نشان می­دهد همیشه بجای برخورد پیشگیرانه و برنامه­ریزی قبلی با کم آبی، اقدام به واکنش­های مقطعی می­کنیم و مهمترین عملی که منتظر آن هستیم این است که باید انتظار باران بکشیم و چنین دیدگاهی یک اشتباه محض و به نوعی خودزنی مدیریتی است.
۴٫متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات مردم استان را صرفا نمی­توان کم آبی دانست بلکه نبود روحیه تعاون و فرهنگ صحیح مصرف آب یا به نوعی مشکلات فرهنگی برگرفته از مسائل قومی، عشیره­ای و سیاسی است. به عنوان مثال، سال ۱۳۹۵ در استان ۵۵۲۰ انشعاب غیر مجاز که مصرف آب آنها حدود ۴ تا ۷ برابر انشعاب­های مجاز است در استان جمع آوری که این رقم در مقایسه با سایر استانها آمار بسیار بالای است.[۱۴] همچنین دولت نزدیک به ۱ میلیارد تومان هزینه پمپ رودخانه بریم (چم بلبل باشت) برای آب رسانی به مزارع و باغات روستاه­های اطراف آن کرده اما بنا به مسائل مذکور در بیشتر مواقع خاموش و راندمان مناسبی ندارد و هر کسی ساز خود را کوک و می­نوازد. این در حالی است که توانایی این پمپ نه فقط چند روستا بلکه یک شهر چند هزار نفری را هم می­تواند تامین آب کند. پس برای رفع چنین مشکلی در وهله اول، آموزش مردم و بعد از آن جسارت و قاطعیت مدیران را می­طلبد.
۵٫مسئولین، چه از نوع لشکری و چه کشوری، به خصوص استاندار، فرمانداران، شهرداران، مدیران نهادهای آبی، مجمع نمایندگان استان و... باید نیمی از تمرکز خود را نسبت به سال­های قبل بر روی حل مسئله خشسکالی و مدیریت آب استان (بازیافت فاضلاب شهری با تکنولوژی روز) قرار دهند. زیرا استان به خصوص شهر یاسوج در اوج بحران کم آبی قرار گرفته و برای رفع چنین بحرانی خیلی هم دیر شده است.
۶٫مطالعه راهبردی حقوق آب، طرح جامع و مدون مهار روان آب­های سرگردان، طرح اصلاح الگوی مصرف، راه­اندازی سازمان­های مردم نهاد، تشکیل کمیته تخصصی قضایی حفاظت از منابع آب، مشخص کردن سقف مشترکین و فروش تراکم (۱۵۲ هزار مشترک آب و ۴۵ هزار مشترک فاضلاب در حال حاضر در استان وجود دارد)[۱۵]، جلوگیری از چاه­های غیر مجاز حتی در شرایط بحرانی مجاز، برنامه­های پیشگیرانه به جای برخورد و... در زمینه مدیریت منابع آب بسیار مهم است. چون فرصت­های سرزمینی ما کمتر از تهدیدات آن است.
منابع:
[۱] . اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کهگیلویه و بویراحمد.
[۲] .  چیت چیان وزیر وقت وزارت نیرو.
[۳] . مهندس علی لدنی، مدیر کل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد.
[۴] . همان،
[۵] . مهندس علی لدنی مدیر کل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد.
[۶] . https:// www tasnim news. Com.
[۷]. https:// www tasnim news. Com.
[۸]. https:// www tasnim news. Com.
[۹] . سایت خبری و تحلیلی شیراز ۱۴۰۰٫
[۱۰] . http://fa.wikipedia.org.
[۱۱] . http://fa.wikipedia.org.
[۱۲] . وب سایت رسمی سد کوثر گچساران.
[۱۳] . شرکت مهندسی منابع آب ایران.
[۱۴] . Water Company,2012 .
[۱۵] . Jehad Keshavarzi(2011).kohgiluyed and Boyer Ahmad,Report of water.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید ابراهیم یوسفی
Iran, Islamic Republic of
موضوع آب مهمترین مبحث این روزهای کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد است.قبل از اینکه بخواهیم بخاطر تخصیص و تقسیم آب با تفنگ و چوب و چماق به جان هم بیفتیم بایستی با کار دقیق علمی و بررسی کارشناسی این موضوع حیاتی رو مورد مداقه و بررسی دقیق قرار دهیم.
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر حسینی نیک مثل همیشه با حساسیت، دلسوزی و تعصبی که به استان و شهروندان دارند به موضوع اساسی پرداخته و نکات بسیار عالی را بیان فرموده اند که باید قبل از ایجاد شکاف و بحران مورد توجه جدی قرار گیرند
سیامک
Iran, Islamic Republic of
اول که ایشون دکتر نیستن و دوم اینکه یعنی مثلا ما نمیدونستیم آب یا نیست یا کمه که شما بگید؟ به قول غنضفر: وَ تِشنَی دارم ماس ایخَرم. برادر عزیز خیلی دیر متوجه شدی. با چهارتا عدد و رقم که بدون تردید درست هم نیستن فکر می کنید حرف جدیدی زدین.
Iran, Islamic Republic of
رودخانه مارون از دهستان دشمن زیاری و لوداب سرچشمه گرفته ورودخانه های ابریز وروشور در منطقه دشمن زیاری وارد ان شده و در حوزه کلات و قلعه دختر رودهای چاروسا و جن به ان ملحق شده و بعد از عبور از تنگه کلات وارد ایدنک و طی مسیر قبل از بهبهان و تنتکاب سد مارون روی ان احداث شده پس حوزه اصلی رودخانه مارون منطقه دشمن زیاری می باشد نه دهستان طیبی
Iran, Islamic Republic of
انصافا قلم بی نظیره
همولایتی
Iran, Islamic Republic of
احسن بسیار عالی وکامل بود ،واقعا باید فکری بکنند به حال این مردم زحمتکش وبدبخت استان کهگیلویه وبویر احمد خصوصا قشر کشاورز ان عزیز دهدشتی که این همه رودخانه در استان وجود دارد ولی هیچ سودی به حالشان ندارد ولی استانهای همجوار مثل خوزستان وبوشهر از همه رودخانه های ما استفاده کامل میبرند بعدش موقع استخدام در شرکتهای این استانها به دید غیر بومی به مردم این استان نگاه میکنند ومانع استخدام بچه های استان میشوند پس مسئولین ونمایندگان استان به گوش باشید به گوش باشید خواهشا ..
گوهری
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دکتر حسینی نیک
پارسه
United States
استان ما یکی از پراب ترین شهرهای کشوره ...چرا باید قطعی آب داشته باشیم؟ تا کی میخواید جانبداری بی جا قومی قبیله ای از اشخاصی که مدیریت ندارند چه برسه به مدیریت بحران!؟
اینهمه رود و سد توی استان هست....هنوز مثه روستایی های قبل از انقلاب باید با بشکه و بطری آب جمع کنیم....
تمام عقب افتادگی هستان بخاطر تعصبات بی مورد ماست...دیگه بس کنید و کسی رو وارد کنید که بتونه از اینهمه منبع استفاده کنه...
پارسه
United States
استان ما یکی از پراب ترین شهرهای کشوره ...چرا باید قطعی آب داشته باشیم؟ تا کی میخواید جانبداری بی جا قومی قبیله ای از اشخاصی که مدیریت ندارند چه برسه به مدیریت بحران!؟
اینهمه رود و سد توی استان هست....هنوز مثه روستایی های قبل از انقلاب باید با بشکه و بطری آب جمع کنیم....
تمام عقب افتادگی هستان بخاطر تعصبات بی مورد ماست...دیگه بس کنید و کسی رو وارد کنید که بتونه از اینهمه منبع استفاده کنه...
معلم
Iran, Islamic Republic of
همه استان هایی که از آب کهگیلویه و بویراحمد استفاده می کنند باید سهمیه استخدامی در مراکز مختلف و پروژه های آن استان ها به اهالی کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دهند
چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

احزاب‭ ‬در‭ ‬کشور‌های‭ ‬مختلف‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬پررنگی‭ ‬در‭ ‬جریانات‭ ‬گوناگون‭ ‬سیاسی‭ ...
کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

‭ ‬افت‭ ‬سرعت‭ ‬اینترنت‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬تاثیر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬کسب‭ ...
معمای سر به مهر بنزین

معمای سر به مهر بنزین

انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین از ماه آینده باعث شد تا شائبه افزایش قیمت این کالا که از ...
1