تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : ۲۸۴۶۳۴

باشت «پایتخت کتاب ایران» می‌‎شود

۲
۰
کبنا ؛رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باشت  کفت: معرفی باشت به عنوان «پایتخت کتاب ایران» هدف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
به گزارش کبنا از باشت سعید محمودی، در جلسه هماهنگی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و انتخاب « پایتخت کتاب ایران» با تشریح این طرح ها اظهار داشت: این دو طرح مجرا هستند که چند سالی است بنا به سند یونسکو در سطح کشور در حال اجرا است.
وی افزود: بر اساس شاخص های تعیین شده از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله شهر یا روستایی که بر اساس آن در زمینه کتاب و کتابخوانی اقداماتی انجام داده اند را شناسایی و ضمن تقدیر مادی و معنوی مورد حمایت نیز قرار می دهند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باشت ابراز داشت: در سال های گذشته شهرهای اهواز، نیشابور و بوشهر به این عنوان دست یافته اند که در صورت معرفی افراد و اقدامات شاخص در زمینه ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی می توانیم امیدوار به کسب عنوان پایتخت کتاب ایران شویم.
محمودی دستیابی به این عنوان را در گرو مشارکت شهر، روستا و عشایر شهر باشت دانست و افزود: با دعوت از دهیاران و بخشداران در این نشست در صدد هستیم تا عمده فعالیت های مد نظر را در روستاها رقم بزنیم .
وی از دهیاران و بخشداران خواست تا با شناسایی و معرفی اقدامات صورت گرفته از سوی اشخاص در زمینه اهدای زمین، تجهیز کتابخانه و غیره این نهاد را در معرفی اقدامات به تهران یاری نمایند.
این مسئول فرهنگی در شهرستان باشت برگزاری اقدامات فرهنگی در روستاها را منوط به همکاری مناسب دهیاران دانست و گفت: در صورت همکاری دهیاران این اداره آمادگی برگزاری تمام برنامه های فرهنگی اعم از کلاس های قرآنی ، هنریف فرهنگی و غیره را دارد.
محمودی متولیان تأیید اقدامات صورت گرفته در شهر و روستا را شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد و شورای اسلامی روستا اعلام کرد و افزود: دهیاران  می توانند فعالیت هایی که خارج از سیکل ادارات در زمینه کتاب و کتابخوانی و  معرفی نویسندگان کتاب ما را یاری کنند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باشت ابراز داشت: طبق آیین نامه وزارت فرهنگ و ارشاد کسانی که ۳ کتاب نوشته اند می توانند از بیمه نویسندگان بهره مند شوند و معرفی این افراد توسط دهیاران می تواند گام مفیدی در کسب عنوان  « پایتخت کتاب ایران» و همچنین معرفی نویسندگان شهرستان به وزارت خانه باشد.
نبود زیرساخت مناسب در حوزه کتاخوانی در شهرستان باشت
سرپرست کتابخانه عمومی شهرستان باشت نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه کتابخوانی نیاز به زیرساخت داریم، ابراز داشت: با وجود برخورداری از نیروهای جوان و پرانرژی و همچنین برگزاری جلسات آموزشی در تهران برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، متأسفانه عدم برخورداری از زیرساخت مناسب دست ما را برای انجام فعالیت های مناسب بسته است.
سیداصغر مرعشی لازمه پیشرفت هر کشوری را توسعه و پیشرفت در حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: کشورهای متمدن پیشرفت خود را مدیون کتابخوانی می دانند.
وی وجود کتابخانه های فرسوده و کم حجم را از مهمترین مشکلات بر سر راه فعالیت های فرهنگی دانست و گفت: با همه کمی و کاستی های موجود تلاش خود را در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی از جمله برگزاری نشست های کتابخوانی در مساجد، کتابخانه ها و مدارس انجام خواهیم داد.
مرعشی برگزاری زنگ انشاء در کتابخانه، برگزاری جشنواره های متعدد کتابخوانی، جشنواره پرواز بادکنک و قرار دادن کتاب در مصلای نماز جمعه، توزیع کتاب و نشریات در آرایشگاه ها و بین معلولان را از دیگر اقدامات این نهاد در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برشمرد.
وی توزیع کتاب در مساجد روستاها در جهت عدالت فرهنگی را از دیگر اقدامات عنوان کرد و گفت: در همین راستا تعداد ۲ هزار جلد کتاب در مسجد روستای سرابیز و همچنین توزیع کتاب در بین زنان خانه دار در روستای چاه تلخ نیز صورت گرفت که این اقدام بر روی پورتال جامع کتابخانه های عمومی کشور نیز منتشر شد.
مرعشی برگزاری دو جشنواره کتابخوانی رضوی در سال گذشته و سال جاری را از دیگراقدامات مفید نهاد کتابخانه های عمومی برشمرد و افزود: در سال گذشته با دعوت از دهیاران کتاب های منطبق با سیره امام رضا «ع» بین آنها توزیع شد.
سرپرست کتابخانه عمومی شهرستان باشت با اشاره به کسب دو مقام نخست در سال گذشته در حوزه جنوب کشور و یک مقام برتر در سال جاری فعالیت های انجام شده در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی مطلوب ارزیابی کرد.
وی برگزاری جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب در یکی از روستاهای پایلوت شهرستان باشت را از برنامه های پیش بینی شده در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی برشمرد و هدف از برگزاری این همایش را حمایت ازپیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتابخوانی در مناطق روستایی و عشایری اعلام کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهربان
Iran, Islamic Republic of
کتاب . سیسون بیارید خدایا ج حرفلی ایزنن
s
Iran, Islamic Republic of
حونه بوم عجب ه. دارن اهل فرهنگ شهرمون .قران همش سر هم یه داستان کودک نخوندنه
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1