تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۷
کد مطلب : ۲۸۲۴۴۳

شیوع هپاتیت c در استان از میانگین کشوری بیشتر است/ مصرف نمک از استاندارد کشوری بالاتر

۰
کبنا ؛مصرف نمک در کهگیلویه وبویراحمد از استاندارد کشوری بالاتر است
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد ضمن ابراز نگرانی از آمار مصرف نمک در استان گفت: میزان نمک دریافتی هر فرد طبق استاندارد حداکثر کمتر از ۶ گرم در روز بوده که با مطالعات انجام‌شده، این میزان مصرف در استان حدود ۱۲ گرم است.
اورنگ ایلامی در کارگاه دوروزه تدوین برنامه جامع سلامت استان، استفاده از نمک به‌عنوان نگه‌دارنده مواد غذایی در موادی مانند نان، گوشت‌های بسته‌بندی‌شده، کباب‌ها و فست فودها را ازجمله دلایل مصرف بالای نمک در استان عنوان کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان بابیان اینکه میزان تحرک بدنی در استان در بیش از ۹۲ درصد از افراد کمتر از ۱۵۰ دقیقه در هفته است، افزود: کم‌تحرکی، عادات نامناسب غذایی و استفاده بیش‌ازحد نمک، شکر و چربی، موجب بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.
وی بابیان اینکه حدود ۳۸ میلیون مرگ براثر بیماری‌های غیر واگیر در دنیا رخ می‌دهد، تصریح کرد: سهم ایران از مرگ براثر بیماری‌های غیر واگیر حدود ۷۰ درصد است که سهم بالایی از این درصد را بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان‌ها به خود اختصاص دادند.
وی با اشاره به اینکه سند بیماری‌های غیر واگیر ملی تدوین‌شده است، تأکید کرد: این سند در اواخر دولت یازدهم به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و برش استانی این سند در استان مشخص‌شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد بابیان اینکه تحرک بدنی یک از عواملی است که در سلامتی فرد نقش بسزایی دارد، گفت: حداقل فعالیت بدنی ضروری برای انسان ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه تخمین زده‌شده است.
وی با اشاره به اینکه برنامه ایران جهت ارزیابی این عوامل خطر و میزان خطرسـنجی سکته‌های قلبی و مغزی در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: این برنامه به‌طوری است که افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت و با انجام خطر سنجی و آزمایش‌ها رایگان می‌توانند از میزان بروز سکته قلبی و مغزی در خود طی ۱۰ سال آینده مطلع شوند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد عمده بیماری‌ها در نظام سلامت را بیماری رفتاری و اجتماعی اعلام نمود و افزود: بهبود استانداردهای زندگی در کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر تأثیرگذار بوده به‌طوری‌که یکی از استانداردهای زندگی تغذیه سالم است.
وی بابیان اینکه با کاهش سو تغذیه و بهبود کیفیت تغذیه، سیستم ایمنی تقویت‌شده و در کاهش بیماری‌های عفونی نیز مؤثر است، اذعان کرد: درگذشته بیماری سل و کالا آزار (نوعی بیماری انگلی) در استان ما شیوع بالایی داشته، اما خوشبختانه هم‌اکنون ریشه‌کن شده است.
ایلامی یکی از دلایل ریشه‌کن شدن بیماری کالا آزار در استان را بهبود کیفیت زندگی مردم عنوان کرد و گفت: درگذشته تهویه و نور نامناسب وزندگی در خانه‌های گلی، زندگی کردن چندین نفر در یک اتاق ازجمله دلایل ابتلا به بیماری کالا آزار بوده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: امروزه بسیاری از بیماری‌ها که در نظام سلامت پیگیری می‌شود، مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی دارند که به این بیماری‌ها بیماری‌های رفتاری می‌گویند.
 
میزان هپاتیت c در استان نسبت به میانگین کشوری بالا است
وی با اشاره به اینکه بیماری ایدز یک بیماری کاملاً رفتاری و اجتماعی است و از طریق تزریق مشترک و روابط جنسی پرخطر در حال شیوع است، ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در استان انجام شد، میزان هپاتیت c در استان نسبت به میانگین کشوری بالا بوده به‌طوری‌که میانگین کشوری ۱ تا ۲ درصد بوده اما در استان ۸ درصد است.
ایلامی بابیان اینکه طبق مطالعاتی که در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۵ انجام شد مسائل اجتماعی و فرهنگی درروند افزایشی هپاتیت c نقش داشتند، افزود: استفاده از سوزن مشترک در خال‌کوبی سنتی و ختنه‌های غیربهداشتی جز رفتارهای فرهنگی بوده که موجب افزایش این بیماری شده است.
وی منشأ بسیاری از بیماری‌ها را رفتاری، اجتماعی و فرهنگی عنوان نمود و گفت: حوزه معاونت اجتماعی در بهبود اصلاح سلامت افراد جامعه، فعالیت‌های اجتماعی و برون بخشی در اهداف سلامت می‌تواند نقش مؤثر داشته باشد.
 
نقش جهاد کشاورزی در سلامت مردم
وی به اهمیت همکاری بین بخشی دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سلامت مردم با دانشگاه علوم پزشکی اشاره نمود و از آن جمله سازمان جهاد کشاورزی را مثال زده و ادامه داد: نقش جهاد کشاورزی در سلامت مردم در بعضی موارد می‌تواند حتی از دانشگاه علوم پزشکی بیشتر باشد.
ایلامی محصولات فرا ریخته، سموم باقی‌مانده مواد غذایی و آنتی‌بیوتیک‌های بی‌رویه در فرآورده‌های دامی آن را از عوامل تهدیدکننده سلامت در جامعه عنوان کرد و افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی به همراه وزارت جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط، برنامه‌ای را برای بررسی سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی در مواد غذایی در دستور کار قراردادند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان در پایان بابیان اینکه این برنامه در استان ما نیز در دست اقدام است، ادامه داد: حداقل ۳۰ محصول کشاورزی نمونه‌برداری و ضمن بررسی میزان سم باقی‌مانده در آن‌ها به ارگان‌های ذی‌ربط جهت مداخله گزارش داده می‌شود.
کارگاه دوروزه تدوین برنامه جامع سلامت استان به همت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان و با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه و پیام‌گزاران ادارات شهرستان بویراحمد در سالن آموزش مداوم دانشگاه برگزار شد.۱۵-۱۴۲
 
طرح کاج زمینه اشتغال جوانان را فراهم خواهد کرد/اقدامات لازم جهت تحقق طرح کاج در استان
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) در سال ۹۵ در ۴ استان کشور اجرایی، آزمایش و سامانه آن طراحی‌شده که در این طرح می‌توان نیازهای اشتغال را به شکل بسیار جدی پاسخ داد.
اورنگ ایلامی در نشستی با حضور اعضای بخش خصوصی بهداشت و درمان استان، افزود: اساس این طرح بر مبنایی است که متقاضیان به اشتغال با مراجعه به سایت‌های مربوطه، اعلام آمادگی و ثبت‌نام، می‌توانند از مزایا و شرایط استخدام مطلع شوند.
وی ادامه داد: کارفرمایان و صاحبان صنوفی که مایل به اشتغال متقاضیان هستند با مراجعه به سایت مربوطه می‌توانند از نیروی آماده‌به‌کار بهره ببرند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: پس از گذشت دوره مشخص از اشتغال، متقاضیان درصدی متقاضی ادامه کار و برخی به دلایل مختلف از بازار کار خارج می‌شوند.
ایلامی بابیان اینکه طرح کارورزی برای کلان‌شهرها بین ۴ تا ۶ ماه در نظر گرفته‌شده است، اضافه کرد: بنا به محروم بودن استان این طرح به ۹ ماه قابلیت ادامه کار را خواهد داشت.
وی یادآور شد: اشتغال نیروی تخصصی و عمومی برای کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌های استان با شرایط طرح کاج سبب حل بسیاری از مشکلات اشتغال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی واسطه‌ای میان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مراکز درمانی خصوصی نیازمند نیروی آماده‌به‌کار است، تصریح کرد: تهیه لیست‌های بانک اطلاعاتی از مراکز بهداشت و درمان استان از اقدامات پیش‌بینی‌شده جهت تحقق طرح کاج در استان خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان نیز درزمینهٔ اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی به مراکز بهداشتی و درمانی اقدام خواهد کرد.
جلسه توجیهی طرح کاج دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جمعی از مسئولین در سالن آفتابگردان ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1