تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۲۷۹۰۶۵

ساختمان سازی با «خشت کج» در کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد / چه کسی جوابگوی بناهای عنکبوتی است؟

۱
۰
کبنا ؛به دلیل نبود نظارت کافی و راهکارهای مناسب و مصالح بی‌کیفیت ساختمان سازی با «خشت کج» در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد.
به گزارش کبنا از یاسوج، همواره در جلسات متعددی بر رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها و کیفیت بالای مصالح سخنان زیادی بیان شده است، اما با این وجود همچنان ساخت و ساز در استان کهگیلویه و بویراحمد با «خشت کج» ادامه دارد.
نبود نظارت و رعایت نکردن اصول فنی و استانداردها در ساخت مسکن و سودجویی به قیمت جان مردم منجر به کاهش ایمنی و بازی با جان مردم شده است. از طرفی رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها و نظارت بر آن و استفاده از مصالح با کیفیت و نحوه استفاده از آن از مهم‌ترین عوامل ساختمان سازی مطلوب به شمار می‌رود. اما متأسفانه به دلیل نبود نظارت کافی و رونق واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی غیراستاندارد در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است.
 
۱۰ درصد از واحدهای تیرچه و بلوک مجوز استانداردسازی دارند
دبیر شورای فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد از واحدهای تیرچه و بلوک استان مجوز استانداردسازی دارند، می‌گوید: از ۸۴ واحد تولیدی شن و ماسه در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها نیمی از آن‌ها دارای مجوز هستند.
سید انتظام سهمگین با اشاره به اینکه میانگین عمر مفید پروژه‌های عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳۰ سال بوده افزود: دو دلیل مهم، یکی استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب و دوم به‌کارگیری کارگران ساختمانی بدون مهارت از مشکلات اساسی این پروژه‌ها به شمار می‌رود.
در حالی که مقاوم سازی ساختمان‌ها در مقابل بلایای طبیعی همچون زلزله سال‌هاست که در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه و مدنظر مسوولان قرار گرفته است اما امروز معلوم نیست که با استفاده از مصالح بی‌کیفیت چه تعداد خانه و پروژه در کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است.
چه کسی پاسخگوی بناهای غیراستاندارد است
پژمان نیک‌اقبالی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استفاده از مصالح غیراستاندارد و بی‌کیفیت در ساخت منازل مسکونی بیشتر از پروژه‌های عمرانی بوده، اظهار کرد: شکل استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب در پروژه‌های عمرانی بخش دولتی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نظارت و کنترل لازم کمتر از ساخت و سازهای مسکونی در این استان است.
نیک‌اقبالی البته معتقد است که باید به شدت با این‌گونه تولیدکنندگان برخورد شود، اما اینکه چه کسی جوابگوی بناهای غیر ایمن است، معلوم نیست.
باید هر چه سریعتر وضعیت واحدهای تولیدی غیراستاندارد تعیین تکلیف شوند این را سال گذشته حسن نوروزی رئیس  سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استان در زمینه تولید مصالح ساختمانی غیر استاندارد درخواست کرد و گفت: یکی از راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل اساسی تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب استان کهگیلویه و بویراحمد با روش برخورد و یا ترغیب صاحبان آن‌ها به بهبود کیفیت تولیدات است.
به گزارش کبنا، حسن نوروزی رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد قبل از این گفته بود، ۱۰ واحد بتن آماده در استان وجود دارد، که ۹ مورد از این واحدها فعال، یک واحد غیرفعال، ۴ واحد استاندارد، ۵ واحد غیراستاندارد است که ۵۵ درصد واحدهای بتن آماده غیراستاندارد هستند.

وی از غیراستاندارد بودن ۶۳ درصد واحدهای شن و ماسه خبر داد و افزود: ۷۹ واحد شن و ماسه در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۱ واحد فعال، ۱۸ واحد غیرفعال، ۲۳ واحد استاندارد و ۳۸ واحد غیراستاندارد است.

نوروزی با اشاره به وجود ۸ کارگاه تولید بلوک پلی‌استایرن گفت: از این تعداد ۵ واحد فعال، ۳ واحد غیرفعال، یک مورد استاندارد و ۴ واحد غیر استاندارد است که ۸۰ درصد این واحدها غیراستاندارد هستند.

وی با بیان اینکه  ۱۹۸ واحد تیرچه و بلوک و موزاییک در استان وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد ۱۰۲ واحد فعال و ۹۶ واحد غیرفعال، ۲۰ واحد استاندارد و ۸۲ واحد غیراستاندارد است که ۸۰ درصد واحدهای تیرچه و بلوک و موزاییک غیراستاندارد هستند.

نوروزی  با بیان اینکه سه کارگروه پیمان، آموزش و مصالح ساختمانی و نظارت زیر مجموعه این شورا فعالیت می‌کنند، بیان کرد: تا کنون ۶ سمینار در این حوزه برگزار و حدود ۷ هزار نفر ساعت در این حوزه آموزش‌های لازم به آنها ارائه شده است.

گفتنی است با شرایط موجود بحران استانداردسازی در ساخت منازل مسکونی و پروژه‌های عمرانی در این استان ادامه پیدا می‌کند و مردم در ساخت و سازهای خود مجبور به استفاده از مصالح فاقد کیفیت هستند.
این روزها طرح بازسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای استان در سه شهر گچساران، یاسوج و دهدشت در دست اجرا است و با این وضعیت مردم مقاومت بناهای فرسوده خود را بیشتر از بناهایی جدید می‌دانند. چرا که قرار نیست که با مصالح بی‌کیفیت در کمترین زمان ممکن بناهای فرسوده ساخته شود.
به گزارش کبنا، در هر صورت امیدواریم مسوولان عملاً با ارائه راهکارهای مناسب جلوی بناهای عنکبوتی را در سطح شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد بگیرند و ضریب ایمنی و امنیت را در پروژه‌ها و ساخت و سازهای مسکونی افزایش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهندس خارج از عضو نظام مهندسی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بحث مصالح ساختمانی نیست ا .
اصول فنی نیز در استان رعایت نمی گردد که بع تعدای اشاره می کنم .
۱-درز انقطاع که با توجه به بلندی ساختمان متغییر است این درز که بین دوساختمان جهت رعایت اصول زلزله باید در ساختمانها رعایت گردد ولی متاسفانه دراستان خبری از اجرای ان نیست .
۲-عدم نظارت تعدادی از مهندسین ناظر .مشاهده می شود که ناظر حتی یک بار بازدید از پروژه ای که ناظر می باشد سرکشی نمی کند ومی گوید باید مالک اطلاع دهد بیشتر مالکین خوشحالند از این قضیه و...
۳-اصول فنی که از قوانین شهری وشهرداری است .مشرفیت که درهمه جای استان این مهم مشاهده می شود طرف خانه می سازه چند طبقه با حیاط خلوت یک متری وچنرجه که باید در ارتفاع ۱٫۷۰گذاشته شود در ارتفاع ۸۰سانت گذاشته می شود وکامل برخانه همسایه اشرف کامل دارد که مهندس ناظر باید جلوگیری نماید ولی نه شهردای ونه ناظر این مهم هم رعایت نمی شود.
۴- عدم رعایت طرح تفصیلی . طرح تفصیلی با وضع موجود در۸۰درصد شهر اختلاف از .۵متری تا ۳متری دارد .
وهزار مشکل دیگر که وقت نیست بنویسیم .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1