تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۲۷۷۹۸۸

خواهری که دل به ترک «برادر» نمی‌دهد تا سوء تغذیه کودکان «ادرج» چاروسا (+تصاویر)

۳
۰
کبنا ؛

سیزدهمین سفر کاروان سلامت جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه در روستای ادرج بخش چاروسا اجرا شد. روستایی که طبق گفته اهالی آن به عروس چاروسا معروف بوده است.

از پیج و خم های جاده دهدشت و قلعه رییسی که خلاص شویم کمتر از ده دقیقه زمان نیاز است تا به ادرج برسیم و مردمانش را ازنزدیک ببینیم.

در ورود به روستا مشکل راه ارتباطی به وضوح دیده می‌شود و دره بزرگی که در فصل زمستان و با اولین بارش راه دسترسی مردم رابه شهر مسدود می‌کند.

جمعیت زیادی از ما استقبال می‌کنند، از بچه های کم سن وسال تا افراد کهنسال ساعتی است که منتظر ما بوده اند.


گویا خبردارند که امروز این کاروان به روستای ادرج می‌رسد.

علت را که جویا می‌شوم نظری دهیار روستا و رییس جمعیت هلال احمر نکته جالبی را گوشزد می‌کنند.

انعکاس گسترده و بازتاب دوازده کاروان قبلی درروستاهای محروم و کمتربرخوردار همچون رودسمه، آجم و دلی مهتاب مردم روستای ادرج را ترغیب نموده که در جهت اجرای سیزدهمین کاروان سلامت در این روستا از نماینده کهگیلویه بزرگ کمک بگیرند.

سیدعادل رهبریان از دستور ویژه سردارهاشمی پور در جهت بررسی و شناسایی دقیق مشکلات مردم این روستا و اجرای کاروان سلامت خبر می‌دهد و این کاروان نیز با بسته های متنوع غذایی و همچنین همراهی تیم پزشکی درسریعترین زمان به ادرج می‌رسد.

 نگاه منتظر کودکان و غمی که در چهره تک تک مردم این روستا هویداست کار گزارش راسخت می‌کند و این سؤال پیش می اید که چرا با گذشت قریب به چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز محرومیت در چنین روستاهایی وجود دارد و بدبختی ومحرومیت مردم را فریاد می زند؟

از بحث جاده که بگذریم

امکانات آموزشی در این روستا در مقطع ابتدایی خلاصه شده، نبود مدرسه راهنمایی در منطقه دانش‌آموزان را مجبور کرده برای ادامه تحصیل به روستاهای همجوار و یا شهر عزیمت کنند موضوعی که به دلیل تحمیل هزینه‌های گزاف و نگرانی والدین از تردد فرزندان در سرمای زمستان و خطر حمله حیوانات وحشی عطای تحصیلات را به لقایش بخشیده است.

تأسف بار اینکه براثر نبود امکانات و زیرساخت ها، مردم به شهرها وحتی استانهای جنوبی کوچ نموده اند و آمار دانش اموزی ۸۵ نفری در سال ۱۳۸۵ هم اکنون تنها ۲ دانش اموزاست و انطور که مادر انها می‌گوید هنوز معلمی برایشان درنظرگرفته نشده واین امکان هست که مدرسه ابتدایی نیز تعطیل شود.

آنها می گویند مسیولی که حرف مارابشنود و یا ازنزدیک به مشکلات ما رسیدگی کند تاکنون به این روستا نیامده و حتی برخی از انها نام بخشدارویاسایر مسیولان بخش چاروسا را نمی‌دانند.

امکانات بهداشتی نیز وضعیت اورژانسی دارد و زنان روستا ازنبود حمام و سرویس بهداشتی خبر می‌دهند.

سوء تغذیه مطلق کودکان و حتی پدران ومادران در این چیزی نیست که پزشک کاروان آن را بازگو نکند و دکتردانشی بر این موضوع صحه می‌گذارد.


 خانه‌های ساده روستایی هر لحظه ممکن است بر سر ساکنان آوار شود، این سکونت گاه‌ها در نگاه اول به محلی برای نگهداری هر چیزی به غیر از سکونت انسان شباهت دارد، اما پافشاری امام جمعه بر بازدید تک تک این منازل سبب می‌شود تا از وضعیت بغرنج زندگی مردم دردرون منازل نیز آگاه شویم.

 هرچه بیشتر منازلی را رصد می‌کردیم سیمای محروم‌تری به چشم می‌خورد؛ سادگی، فقر و محرومیتی که در چهره مردمانش به روشنی دیده می‌شد گویای این بود که خواسته‌های آن‌ها در گرد و غبار محرومیت روستا سالهاست که گم شده است.

 تنها دلخوشی آن‌ها واریز یارانه ماهیانه است و افرادی که ازبهزیستی وکمیته امداد مستمری می‌گیرند ادعا می‌کنند با نبود خودرو در روستا وکرایه زیاد آژانس برای رفتن به قلعه رییسی چیزی از این مستمری باقی نمی‌ماند.

مردم از اداره برق نیز گله مندند و بیان می‌کنند که اداره برق چراغ های روشنایی در کوچه ها را جمع آوری و خطر حمله حیوانات وحشی باتوجه به نبود روشنایی در شب زیادتر از قبل شده است.

   امام جمعه دهدشت همواره یار ویاور کاروان های سلامت هلال احمر است وهمراهی این کاروان را با افتخار پذیرفت.

حجت الاسلام حسینی در این سفر گفت: ویزیت، توزیع داروی رایگان و بسته‌های حمایتی کار ارزشمندی است که کاروان سلامت هلال احمر در این سفر ارائه داده و امیدواریم این کارها در دستور مدیریت همه مسئولان قرار گیرد.

 حسینی به فقر و محرومیت در روستاهای هدف جمعیت هلال احمر اشاره کرد وافزود: نیاز است مسئولان همکاری لازم در اجرای این طرح را با هلال احمر داشته باشند.

 وی عنوان کرد: فقر و محرومیت در روستاها بعد از گذشت ۳۹ سال از عمر انقلاب شایسته مردم و مسئولان نیست و باید مسئولان در کمترین زمان ممکن نسبت به بررسی و برطرف کردن مشکلات این مناطق همکاری کنند.


وی بالا بودن کرایه ماشین، اختلال در خطوط شبکه‌های تلفن همراه و صدا و سیما و ساماندهی رودخانه‌های فصلی برای کاهش بلایای طبیعی را از دیگر مشکلات روستای «ادرج» ذکر کرد.

 رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه نیز با اشاره به اجرای سیزدهمین طرح کاروان سلامت جمعیت هلال احمر گفت: تا پایان سال جاری ۲۰ کاروان دیگر در مناطق محروم و دور افتاده شهرستان خدماتی از جمله توزیع سبد غذایی، ویزیت و داروی رایگان ارائه می‌کنند.

 سید عادل رهبریان اظهار داشت: بسته مواد غذایی به ارزش ۲۰ میلیون ریال در کاروان سلامت روستای ادرج توزیع و ۷۰ نفر نیز ویزیت رایگان شدند.

 رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه درباره خدمات رسانی کاروان سلامت هلال احمر گفت: در این طرح به روستاهایی خدمات ارائه می‌شود که با مراکز درمانی و بهداشتی فاصله داشته و دسترسی آسان به خدمات ندارند.

رهبریان با بیان اینکه علاوه بر ویزیت رایگان و توزیع بسته های حمایتی، در قالب این طرح مشکلات مناطق شناسایی و به کمک خبرنگاران انعکاس داده می‌شود گفت: کمک‌رسانی خیرین و سرکشی مسئولان استانی و شهرستانی از دستاوردهای کاروان سلامت بوده است.

 وی بیان کرد: باتاکید نماینده کهگیلویه بزرگ، منازل مسکونی روستای ادرج که در حوادث دچار خسارت شده‌اند با بررسی کارشناسان و تشکیل پرونده شناسایی و کمک‌های چشمگیری به صاحبان آنها ارائه خواهد شد.

 رهبریان جذب کمک های خیرین و زمینه سازی برای حضور مسئولان استانی و شهرستانی به مناطق محروم را از دیگر دست آوردهای کاروان سلامت جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه دانست.

 سیدعادل رهبریان با اشاره به همراهی همیشگی اصحاب رسانه در اجرای طرح کاروان سلامت عنوان کرد: خبرنگاران به‌عنوان زبان گویای مردم و مسئولان با انتشار گزارش‌های تأثیرگذار خیران را تشویق به تأمین نیازهای مردم کرده‌اند و تاثیرزیادی دربهبود امکانات آموزشی، جاده ارتباطی و سایر زیرساخت ها داشته است.

قسمت آخری این سفر ادای احترام به شهیدی است که در این روستا آرمیده است و خواهری که سالهاست دل به ترک برادر خود نمی‌دهد و در کنار این گلزار زندگی می‌کند.

با ما که هم صحبت می‌شود ازوضعیت منزل مسکونی خود می‌گوید واینکه درزمستان به سختی زندگی می‌نماید.

ازمنزل خواهر شهید که بازدید می‌کنیم غیرقابل استفاده بودن این منزل مسکونی را شاهدهستیم وامیدواریم بنیادشهید کهگیلویه در این زمینه مساعدت نماید.

 روستای محروم ادرج در ۷ کیلومتری قلعه رئیسی و ۶۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.

     
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
مسئولین و کوچن دل مردم خبر دارن.درود بر امام جمعه که حداقل و خوش اجازه دا بره یه چارتا ایم فقیرینه ببینه .
شاهین
Iran, Islamic Republic of
.. بیا که فقط حرف ایزنید
Iran, Islamic Republic of
ربطی به امام جمعه نداره
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1