تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۲۷۶۱۰۸

برپایی سنتی‌ترین آیین پیشواز ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد/ قطعی هشت ساعته برق و دو روزه آب در لنده

۰
کبنا ؛
دفاع مقدس برگرفته از قیام سرخ حسینی است
جانشین ناحیه مقاومت بسیج لنده با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس و ماه محرم گفت: ما جنگ را مقدس نمی‌دانیم ولی دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها و اعتقادات را مقدس می‌دانیم و معتقدیم هشت سال دفاع مقدس برگرفته از قیام سرخ حسینی است.
سرهنگ پاسدار محمدنبی شکری در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی هفته دفاع مقدس با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس و ایام محرم گاظهار داشت: تقارن هفته دفاع مقدس و آغاز ماه محرم فرصتی برای تبیین و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت است.
وی افزود: تبیین اهداف و آرمان‌های والای دفاع مقدس و فرهنگ عاشورا و انتقال آن به نسل‌های جدید انقلاب اسلامی امری لازم و ضروری بوده که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.
جانشین ناحیه مقاومت بسیج لنده تصریح کرد: دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و مقاومت و پایداری را برای حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی در کشور نهادینه کرد که با گذشت ۴ دهه از عمر انقلاب هنوز تازگی و طراوت خود دارد.
شکری با بیان اینکه ایران اسلامی امروزه بعنوان کشوری مقتدر، توانمند و پیشرو با قدرت بازدارندگی بالا در دنیا مطرح است، یادآور شد: ابهت و قدرت ایران اسلامی برگرفته از حضور آگاهانه و انقلابی مردم و مدیریت داهیانه امام و رهبری بوده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در راستای گرامیداشت هفته دفاع مقدس برنامه‌های مختلف با تأکید بر تببین روحیه ایثار و گذشت و در سطح شهرستان لنده اجرایی خواهد شد.
جانشین ناحیه مقاومت بسیج لنده ادامه داد: ما جنگ را مقدس نمی‌دانیم ولی دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها و اعتقادات را مقدس می‌دانیم و معتقدیم هشت سال دفاع مقدس برگرفته از قیام سرخ حسینی است.
شکری در ادامه با اشاره به برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، مراسم رژه حماسیو نیروهای مسلح و بسیجیان، برگزاری شب شعر و خاطره، طنین‌انداز شدن زنگ مقاومت در مدارس و روایتگری در مدارس و دانشگاه‌ها از مهمترین برنامه‌های این هفته در سطح شهرستان لنده خواهد بود.
خانه به دوشی دانشگاه پیام نور لنده/ ساختمان نیمه کاره‌ای که چشم انتظار تدبیر مسؤولان است
یادداشت|سید فخرالدین علیزاده
ساختمان دانشگاه پیام نور لنده بیش از دو سال است که نیمه کاره رها شده و دانشجویان و کارکنان این دانشگاه با آغاز سال تحصیلی هر روز انتظار جابه جایی و خانه‌ به دوشی را می‌کشند.
کسب علم و دانش از دیرباز مورد توجه افراد و حکومت‌ها و دولت‌ها بوده و برای دستیابی به قله‌های رفیع آن تلاش‌های بسیاری شده که در همین راستا دانشمندان و اندیشمندان بسیاری تحویل اجتماع شده است.
کسب مدارج علمی از پائین‌ترین رده آن در مقطع ابتدایی تا بالاترین سطح آن همه نیازمند زیرساخت‌ها و بسترهایی است که در سطوح مختلف برای آن تلاش شده و امروزه در سطح کشور شاهد رشد و ارتقاء این زیرساخت‌ها بوده و هستیم.
بعد از پیروزی انقلاب و در سه دهه گذشته تلاش‌های بسیاری برای فراهم نمودن بستر علم و دانش و کسب آن در سطوح مختلف جامعه از دورافتاده‌ترین تا پیشرفته‌ترین مناطق کشور انجام شده و هم اکنون ایران در میان کشورهای مختلف جهان از وضعیت مطلوبی برخوردار می‌باشد.
شهرستان لنده هم به تبع این همه تلاش از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و طی ۸ سال گذشته با راه‌اندازی دانشگاه پیام‌نور گام جدیدی در عرصه علم و دانش برداشته و کسب تحصیلات عالیه در این شهرستان مورد توجه مسؤولان قرار گرفت.
با حضور معاون عمرانی دانشگاه پیام‌نور کشور کلنگ احداث ساختمان آموزشی و اداری این دانشگاه با وعده بهره‌برداری کمتر از ۱۸ ماه به زمین زده شد ولی هم اکنون پس از گذشت ۶ سال از آغاز احداث ساختمان دانشگاه پیام‌نور همچنان دانشجویان و کارکنان این دانشگاه خانه به دوش خیابان‌ها و مدارس شهر لنده را طی می‌کنند.
این دانشگاه بیش از ۵۰۰ دانشجو در سه رشته تحصیلی حسابداری، مشاوره و مدیریت بازرگانی را طی سال‌های گذشته پذیرش کرده و فارغ‌التحصیلان زیادی داشته است. سردرگمی دانشجویان و نداشتن مکان مناسب برای برگزاری کلاس‌ها دردی است که این شهرستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.
طی سال‌های گذشته اداره آموزش و پرورش همکاری بسیار خوبی با این دانشگاه داشته ولی مشکلات عدیده کمبود فضای آموزشی مدارس باعث شد امسال دانشگاه پیام ترک شهر گوید و روانه روستا شود.
چشم‌انتظاری دانشجویان و مردم و خانواده‌ها برای تکمیل ساختمان دانشگاه می‌طلبد مسؤولان اقدام لازم در خصوص تکمیل و بره‌برداری از ساختمان دانشگاه پیام‌نور را در دستورکار خود قرار دهند.
 
برپایی سنتی‌ترین آیین پیشواز ماه محرم برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر تشکل مردم‌نهاد ایلدا گفت: به همت تشکل مردم‌نهاد ایلدا سنتی‌ترین آیین پیشواز ماه محرم برای نخستین بار در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود.
میررضا رفیعی اظهار کرد: برای نخستین بار پیشواز از ماه محرم به صورت برنامه مدون و برنامه‌ریزی شده و با حضور پیر غلامان از جای جای کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج برگزار می‌شود.
رفیعی گفت: سازمان مردم نهاد ایلدا و ادار‌ه‌کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد این برنامه را برگزار می‌کنند.
این هنرمند هم استانی گفت: برنامه با عنوان آیین برپایی مجلس امام حسین(ع) از امام‌زاده عبدالله(ع) تا مسجد صاحب‌الزمان(عج) روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور از ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.
مدیر تشکل مردم نهاد ایلدا افزود: در این برنامه که پیشواز از محرم است به صورت کاملا سنتی توسط هیأت مذهبی حضرت صاحب‌الزمان (عج) و با حضور پیرغلامان از همه نقاط استان و در زمین روبروی مسجد صاحب‌الزمان(عج) برنامه‌هایی مانند مویه خوانی محلی، سینه‌زنی و مداحی محلی، مرثیه سرایی به صورت سنتی و کتل‌گردانی برگزار می‌شود.
رفیعی افزود: در پایان هم مستندسازی جهت ثبت پیرغلامان استان در فهرست آثار معنوی انجام می‌شود.
 
قطعی هشت ساعته برق و دو روزه آب در لنده
قطع دو روزه آب و بیش از هشت ساعت برق در شهرستان لنده باعث نارضایتی مردم شده است.
طی دو روز اخیر اتفاقاتی در شهرستان لنده رخ داده که موجبات نارضایتی مردم در شهر لنده را فراهم کرده است.
برق و آب یکی از مهمترین گزینه های سبد خانوار بوده که بدون آن در این جامعه مدرن زندگی کردن بسیار سخت و سنگین بوده و هیچ کس بدون آن نمی‌تواند روز خود را به شب برساند.
طی هفته‌های اخیر اقدامات و پروژه‌های متعددی در دو حوزه آب و برق در سطح شهرستان لنده افتتاح و یا کلنگ‌زنی شد که انتظار می‌رفت قطع و وصل و مشکلات متعدد دیگر این حوزه را کاهش دهد؛ حال می‌بینیم نه تنها به این خواست و مطالبه عمومی مردم منجر نشده که مردم بیش از دو روز قطعی آب و هشت ساعت برقی را باید تحمل کنند.
تلاش مسؤولان امر در دو حوزه برق و آب ستودنی است ولی می‌طلبد اقداماتی اندیشیده شود تا دیگر شاهد قطع برق با وزش باد نباشیم. امروز برق شهرستان لنده با اولین رعد و برق و وزش باد به صورت پیاپی و به مدت بیش از ۸ ساعت قطع شد که موجب نگرانی و نارضایتی مردم شده است.
در آستانه فصل پائیز و باد و باران‌های متعدد هستیم، تلاشمان بر آن باشد تا برق پایدار و آب روان در شبکه آبی شهر لنده را حفظ نماییم.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1