تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب : ۲۷۵۶۷۳

۲۱۶ هزار نفر در استان شاغل هستند/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای توسعه کشاورزی بویراحمد / احیا «کرفس» در استان/ حجاج کهگیلویه و بویراحمدی به‌سلامت بازگشتند

۱
۰
کبنا ؛
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد/
بازنشستگان صنعت نفت ذخائر ماندگار کشور در حوزه تولید و اقتصاد هستند
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در جمع بازنشستگان این شرکت گفت: شما بازنشستگان ذخائر ماندگار کشور هستید.


ظهر امروز در آیین تجلیل از ۱۴۳ نفر از بازنشستگان صنعت نفت گچساران که در سالن‌ آزادی نفت برگزار شد هوشنگ صیدالی مدیرعامل نفت گچساران اظهار کرد: امروز به جرأت باید اذعان کرد زبان ما قاصر از این است که بتواند از زحمات شما تقدیر کند.

وی ادامه داد: امروز از یک جهت خوشحال هستم که در خدمت انسان‌های بزرگی قرار گرفته‌ام که می‌دانم چگونه به این صنعت تعهد و تعصب داشتند و از سوی دیگر باید اعتراف کنم از رفتن شما ناراحت و امیدوارم نسل بعد از شما با الگوگیری از متعهد بودنتان به صنعت نفت بتواند موفق باشد.

 

مدیرعامل نفت و گاز گچساران با بیان اینکه اگر امروز صنعت نفت کشورمان در اوج اقتدار و سرافرازی به سر می‌برد نتیجه زحمات شما موی سپیدان است اذعان کرد: باید اعتراف کرد شما از خود گذشتید تا ایران اسلامی در سخت‌ترین شرایط سربلند باشد و این برای همیشه در تاریخ کشور به عنوان سندی پُرافتخار از شما باقی خواهد ماند.

صیدالی افزود: خوشحال هستم از بدو شروع کار در صنعت نفت گچساران در خدمت شما بزرگانی بوده‌ام که اراده و تعهد شما را از نزدیک دیده‌ام.


وی با یادآوری و نقش بارز کارکنان صنعت نفت گچساران در کشور تصریح کرد: نقش شما در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در دوران دفاع مقدس و کار در زیر بمباران‌های آن روزها و پس از آن بازسازی تأسیسات تا امروز که به تحقق بیش از صد درصدی رسیده‌ایم در راستای عزت اعتلای میهن اسلامی با هیچ کلام و مراسمی قابل جبران نخواهد بود.

مدیرعامل نفت گچساران در ادامه با بیان اینکه امیدواریم شرایطی فراهم شود تا تجربه ارزشمند شما به نسل بعدی منتقل شود گفت: مدیران صنعت هیچ‌گاه شما را بازنشسته نمی‌دانند و در مواقع حساس و ضروری از شما استفاده خواهند کرد.

بر اساس این گزارش در این آیین که با اجرای برنامه‌های شاد توسط هنرمندان برگزار شد از خانواده شهید علمدار امینی که به افتخار بازنشستگی نائل شده بود نیز به صورت ویژه تقدیر به عمل آمد و از بازنشستگان صنعت گچساران نیز که به همراه خانواده در این مراسم حضور یافته بودند با اهداء لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.


مراسم تجلیل از بازنشستگان صنعت نفت گچساران برگزار شد
آیین تجلیل از بازنشستگان سال ۹۵ شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد.
ساسان حبیبی‌نژاد رئیس روابط عمومی نفت و گاز گچساران ظهر امروز در آیین تجلیل از بازنشستگان صنعت نفت گچساران که با حضور مدیرعامل، مدیران و خانواده‌های بازنشستگان سال ۹۵ نفت و گاز گچساران برگزار شد اظهار کرد: نقش شما بازنشستگان در صنعت نفت هیچ گاه از یادها نخواهد رفت.
وی ادامه داد: امروز افتخار می‌کنم که جشن ۱۴۳ نفر از بازنشستگان صنعت نفت گچساران را که در سال ۹۵ به افتخار بازنشستگی نائل شدند را برگزار می‌کنیم.
حبیبی‌نژاد با بیان اینکه رشد و بالندگی امروز صنعت نفت نتیجه تلاش شما بوده است گفت: مجموع سنوات خدمتی این ۱۴۳ نفر بازنشسته به پنج هزار و ۱۰۲ سال و ده ماه می‌رسد و این نشان از تجربه ارزشمندی که موفق شده است نفت را موقعیت کنونی برساند.
رئیس روابط عمومی نفت و گاز گچساران با اشاره به نقش کارکنان صنعت نفت در دوران هشت سال دفاع مقدس ابراز کرد: امروز مفتخر هستیم که در میان شما شهید علمدار امینی نیز که از کارکنان صنعت نفت گچساران به شمار می‌رفت به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند و از خانواده ایشان نیز در کنار شما تجلیل به عمل خواهد آمد.
بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم طی آیینی از ۱۴۳ نفر از بازنشستگان صنعت نفت گچساران با حضور مدیرعامل و جمعی از مدیران صنعت نفت با اهدا لوح و تندیس تجلیل به عمل آمد.
 
۲۱۶ هزار نفر در استان شاغل هستند
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: سهم اشتغال بخش کشاورزی استان کهگیلویه وبویراحمد نزدیک به سه درصد افزایش یافت.
مجید محنایی در جمع مدیران کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال گذشته سهم اشتغال بخش کشاورزی از ۱۸ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۲۰ و ۹ دهم درصد افزایش و در این فاصله سهم بخش صنعت از ۳۱ و ۸ دهم درصد به ۲۹ و ۴ دهم درصد و در بخش خدمات از ۵۰ و ۳ دهم به ۴۹ و ۷ دهم رسیده است.
محنائی افزود: در حال حاضر از جمعیت ۲۱۶ هزار و ۱۰۰ نفری شاغلان استان، ۴۵ هزار و ۱۶۵ نفر در بخش کشاوری، ۶۳ هزار و ۵۳۳ نفر در بخش صنعت و ۱۰۷ هزار و ۴۰۲ نفر در بخش خدمات مشغول هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در ادامه گفت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ متوسط بعد خانوار در سطح کشور ۳ و ۳ نفر بوده که این وضعیت در استان ۳ و ۸ نفر است.
مجید محنائی افزود: منظور از بعد یا حجم خانوار در پژوهش‌های جمعیتی تعدادی از افراد است که به طور رسمی و یا عرفی یا شرعی یک خانوار محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: بعد خانوار مبین آن است که سرپرست خانوار نان آور چند نفر در خانواده است.
 
مقام اول استان کهگیلویه و بویراحمد در اعزام اردوی راهیان‌نور دانش آموزی
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان در مرحله اعزام اردوی راهیان نور دانش آموزی به مناطق جنگی مقام اول کشور را کسب کرد.
علی آسوده در مراسم تجلیل از خادمان راهیان نور که در سالن ستاد کنگره سرداران و شهدای استان برگزار شد، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد درمرحله اول بخش اعزام اردوی راهیان نور دانش آموزی به مناطق جنگی مقاوم اول کشور را کسب کرد.
سرهنگ آسوده رتبه عمومی استان در بخش‌های مختلف اردوهای راهیان نور را نهم کشوری اعلام کرد و افزود: در سال ۹۵ بیش از ۱۵ هزار نفر از کهگیلویه وبویراحمد به مناطق جنگی جنوب و شمال غرب اعزام شدند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر دانش آموزی، ۲ هزار نفر در بخش دانشجویی و ۳ هزار نفر هم در بخش عمومی بوده است و این در حالی است که سهیمه ابلاغی استان در این سال بیش از ۹ هزار نفر اعلام شد.
وی با بیان اینکه امسال اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور از مهرماه آغاز می‌شود گفت: ایجاد فضای تبلیغی و اعزام مدیران مدارس به همراه دانش آموزان از جمله برنامه هایست که به منظور ساماندهی و بهره بری بیشتر از اردوهای راهیان در سالجاری اجرا می‌شود.
مسئول ستاد کنگره سرداران و شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم فلسفه اردوهای راهیان نور را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه برشمرد و افزود: راهکار موثر برای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن نهادینه کردن فرنهگ شهید و شهادت در جامعه است.
سرهنگ نصیرزاده به نقش موثر و بسزای راویان در این اردوها اشاره کرد و افزود: راویان باید واقعیاتی از زندگی نامه، ایثارها، فداکاری‌ها و آرمانهای شهدا را برای نوجوانان و جوانان تبیین کنند.
وی هدف گذاری درست، برنامه ریزی و مدیریت دقیق در اجرای برنامه رادوهای راهیان نور را مهم خواند و گفت: اگر این کارها به‌خوبی انجام بگیرد نتایج و دست آوردهای زیادی را برای پیشبرد اهداف در پی دارد.
در پایان این مراسم از ۶۰ نفر از خادمان اردوهای راهیان نور در بخشهای مختلف از جمله راویان، روحانیون اعزامی به همراه کاروان‌ها و مدیران مدارس اعزامی به همراه دانش آموزان با اهدا لوح سپاس و هدایا تجلیل شد.
 
نگارخانه باران میزبان نمایشگاه عکاس بین المللی
نگارخانه باران اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کهگیلویه وبویراحمد میزبان نمایشگاه عکاس بین المللی است.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان گفت: در این نمایشگاه ۴۶ اثرنگارخانه باران میزبان نمایشگاه عکاس بین المللی از عکاس بین المللی آقای "مانیور وایت" در سبک انتزاعی به نمایش گذاشته شده است.
دهبانی نژاد افزود: ارتباط بین عکاسان استان با این آثار و الهام گیری از طبیعت اطراف از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عکس است.
وی از حمایت همه ی عکاسان برای برگزاری نمایشگاه عکس خبر داد و اضافه کرد: این نمایشگاه از امروز تا سوم مهر ماه جاری برای بازدید علاقه مندان بازاست.
 
اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای توسعه کشاورزی بویراحمد و دنا
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس از اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای توسعه بخش کشاورزی در دو شهرستان بویراحمد و دنا خبر داد و گفت: برخی از این پروژه یا به اتمام رسیده و یا در حال اجرا است.
غلام‌محمد زارعی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده و تلاش متولیان بخش کشاورزی پروژه‌های بزرگی برای توسعه بخش کشاورزی دو شهرستان بویراحمد و دنا تعریف شده که برخی از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است.
وی با اشاره به وجود ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با وجود منبع عطیم آب و زمین‌های حاصلخیز بخش کشاورزی این استان در گذشته مورد بی مهری قرار گرفته بود که در دولت یازدهم در این زمینه گام‌های موثری برداشته شد.
زارعی ابراز کرد: ۵۱ هزار و ۱۸ هکتار از اراضی شهرستان بویراحمد و ۱۹ هزار و ۶۲۸ هکتار از اراضی شهرستان دنا با هدف توسعه پایدار کشاورزی و به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی تحت پوشش طرح ابتکارات سبز کشاورزی پایدار قرار دارند.
وی ادامه داد: با بهره‌برداری از پروژه آبیاری تحت فشار روستای معصوم آباد کریک شهرستان دنا ۲۰۰ هکتار از باغات منطقه با اعتباری افزون‌بر ۳۰ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تحت پوشش سیستم تحت فشار آبیاری قرار گرفت و به نوعی ۲۵۰ خانوار از مزایای آن بهره‌مند شدند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه آبیاری تحت فشار ۲۵۰هکتار از اراضی روستای کوشک از بویراحمد با اعتباری بالغ بر ۳۲میلیارد ریال در دست اجراست، تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح ۱۸۰ هکتار در بخش زراعت و حدود ۱۲۰ هکتار در زمینه توسعه باغ‌ها به روش‌های نوین آبیاری مجهز می‌شود.
زارعی با اشاره به اینکه طرح پمپاژ آب در بیش از ۸۵۰ هکتار زمین‌های دیم مختار بویراحمد اجرا شده است، بیان کرد: با بهره برداری از این طرح حدود ۵۰۰ کشاورز و بهره دار از مزایای آن برخوردار شده‌اند که در سال زراعی جاری و با کشت محصول لوبیا سرمایه‌ای افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال برای این بهره برداران به ارمغان آورده است.
 
احیا «کرفس» در کهگیلویه و بویراحمد
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده گونه گیاهی منقرض شده "کرفس" در این استان احیا می‌شود.
گودرز باقری‌فرد اظهار داشت: گونه گیاهی "کرفس" به دلیل تهدیدات و عوامل مختلف از جمله مسائل انسانی منقرض شد که با برنامه‌ریزی لازم احیا این گونه گیاهی را در دستور کار قرار دادیم.
وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده گونه گیاهی کرفس با بذرپاشی در مناطق کوه سیاه لنده، کوه سفید، گرگو، تنگ سرخ، کاکان و لوداب احیا می‌شود و یک منطقه نیز به عنوان پایلوت ذخیره گاه مشخص شده که با انجام فعالیت‌های حفاظتی بذر لازم را می‌گیریم.
باقری‌فرد با تاکید بر اینکه احیا عرصه‌های بدون پوشش گیاهی و جنگلی در دستور کار است، ابراز کرد: ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های این استان با گونه‌های بومی از جمله بادام تلخ با هدف کنترل آلودگی‌ها و کنترل ریزگردها احیا کردیم.
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از تهدید منابع طبیعی این استان توسط دام مازاد خبر داد و افزود: توسعه گیاهان داروئی جزو اولویت‌های این اداره بوده و تاکنون ۳۴ هزار و ۲۰۰ هکتار کشت گیاهان داروئی انجام شده است.
باقری‌فرد ادمه داد: از دهه ۷۰ تاکنون با مشارکت مردم فعالیت‌ها مطلوب ترویجی از جمله توسعه کشت گیاهان داروئی در عرصه‌های منابع ملی این استان انجام شده و پایلوت تنگ سرخ موئد این مهم است.
وی تصریح کرد: منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه ملی به صورت امانت در دست مردم بوده که باید سعی بر حفاظت تمام قد از این سرمایه ملی داشته باشیم تا بلکه به طور سالم در اختیار آیندگان قرار بگیرد.
۱۸ روستای کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق برخوردار می‌شود
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از برق‌دار شدن ۱۸ روستای فاقد شبکه برق در این استان خبر داد.
داود راهزادی در نشست با مجری طرح برق روستایی توانیر اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده برق‌رسانی به ۱۸ روستای کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال ۹۶ مصوب شده است.
وی عنوان کرد: براساس تعامل بسیار خوبی که همواره مصلحتی شربیانی مجری طرح برق روستایی توانیرمجری طرح برقرسانی روستایی توانیر به شرکت توزیع نیروی برق این استان داشته‌اند برقرسانی به ۱۸ روستای این استان در سال ۹۶ در دستور کار بوده که با اجرای این پروژه روستانشینان از نعمت برق برخوردار می‌شوند.
راهزادی اعتبار پیش بینی شده برای برقرسانی به این روستاها را ۳۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این روستاها با ۱۳۵ خانوار در نقاط مختلف استان بویژه مناطق کمتر برخوردار واقع شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد افزود: در دولت تدبیر و امید ۵۴ روستای این استان با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال از نعمت برق برخودار شدند.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست باتقدیر از همراهی‌های شرکت توانیر در حوزه‌های مختلف برق‌رسانی روستایی و رفع مشکلات شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: برقدار کردن روستاها می‌تواند از مهاجرت‌های بی رویه به شهرها کاسته و از سویی بسترهای اشتغالزایی را فراهم آورد.
غلام محمد زارعی ابراز کرد: در چهار ساله گذشته تلاش‌های ستودنی در حوزه شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بویژه در حوزه برقرسانی روستایی شکل گرفته که قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.
وی با بیان اینکه امروزه از صنعت برق به عنوان یک نعمت یاد می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری‌های گذشته با شرکت توزیع نیروی برق استان ادامه یابد تا شاهد رفع برخی دغدغه‌ها در این حوزه باشیم.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد برای اولین بار چادرنشینان عشایری را نیز از نعمت روشنایی بهره‌مند نموده که می‌طلبد برقرسانی به عشایر شتاب دوچندان به خود گیرد.
 
 
بیم ها و امیدها برای جنگل‌ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد
در حالی که منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد از یک سو با چالش‌هایی مانند خشکیدگی درختان بلوط، آتش سوزی جنگل ها و تعلیف بیش از حد دام ها دست و پنجه نرم می‌کند اما همکاری دولت و مردم برای کاشت درختان در مراتع، کشت گیاهان دارویی و اجرای طرح‌های مشارکتی، امیدها را برای بهبود این وضعیت زنده کرده است.
جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار در کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌ها و چالش‌هایی دارند که نیازمند توجه بیشتری است.
دولت در چهار سال اخیر تلاش کرده با کاشت درختان بادام تلخ در مناطق گرمسیری و آنغوزه در مناطق سردسیری ضمن ایجاد اشتغال برای جوامع محلی زمینه صیانت از این سرمایه ارزشمند را فراهم کند.
اما آتش سوزی‌ها، چرای بی‌رویه دام، بیماری خشکیدگی درختان بلوط و کمبود نیروهای انسانی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع چالش‌های جدی این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد است.
** ظرفیت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان ۹۹۹ هزار و ۱۰۰ هکتار جنگل و ۷۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز مرتع است.
یک گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: ۴۰ درصد از گونه های گیاهی موجود در کشور مربوط به کهگیلویه وبویراحمد است.
عزیزالله جعفری اظهار داشت: ۲۸ درصد از مجموع هفت هزار و ۵۰۰ انواع گونه گیاهان در کشور نیز در این استان رویش می کند.
وی با بیان اینکه از مجموع ۲ هزار و ۱۰۰گونه گیاهی در این استان ۴۷۰ گونه آن دارویی است، افزود: از هر پنج گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد یک گونه آن کاربرد دارویی دارد.
جعفری ادامه داد: در حالی که در کشور ۷۲۵ گونه و در قاره اروپا ۸۰۰ گونه دارویی وجود دارد تنها در منطقه حفاظت شده دنا حدود یکهزارو ۲۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده که این میزان حدود ۱۶ درصد کل گیاهان دارویی در کشور است.
وی افزود: این استان با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است.
**چالش های منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد
چرای بیش از حد دام ها، بیماری رو به گسترش خشکیدگی درختان بلوط و آتش سوزی جنگل ها و مراتع از جمله مهمترین چالش های منابع طبیعی استان است.
* تعلیف ۲ برابری دام در مراتع
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد دام‌هایی که هم اکنون در مراتع این استان تعلیف می‌کنند ۲ برابر ظرفیت مراتع است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دامی است.
گودرز باقری فرد اظهار کرد: اجرای طرح‌های توسعه و احیای مراتع برنامه دولت برای صیانت از مراتع این استان است.
وی بیان کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار احیای مراتع در قالب کپه کاری، نهال کاری و بذرپاشی اجرا شده است.
وی گفت: اجرای طرح‌های احیا به‌صورت مداوم باید اجرا شود.
* آتش سوزی بلای جان جنگل‌ها و مراتع
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برآورد کارشناسان، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع ملی این استان از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۹۵ افزون بر هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از منابع ملی را نابود کرده است.
عزت الله بهشتی فر اظهار داشت: ۹۵۲ مورد آتش سوزی در ۱۰ سال گذشته در جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داده است.
وی بیان کرد: سال ۱۳۸۶ با یک هزار و ۴۰۸ هکتار در ۱۲۲ فقره آتش سوزی بیشترین میزان خسارت به جنگل‌ها و مراتع این استان رسید.
بهشتی فر میزان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع این استان در سال ۱۳۹۲ را ۴۲۵ هکتار، سال ۱۳۹۳ نیز ۷۷۴، سال ۱۳۹۴ بیش از یک هزار و ۱۶۴ و در سال گذشته را ۹۵۰ هکتار ذکر کرد.
از ابتدای سال جاری تا روز نهم تیر امسال ۵۰ فقره آتش سوزی ۲۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد را خاکستر کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: جنگل‌ها و مراتع پیچاب، کوه لار، کوه عنا در باشت، انبار شاهی در گچساران، مختار و گردوه در بویراحمد، بهرام بیگی در دنا و شرابگروه در چرام از مهم‌ترین مناطق دچار آتش سوزی شده در سال جاری است.
بهشتی فر تصریح کرد: این آتش سوزی‌ها با وجود کمبود تجهیزات با تلاش امدادگران و مردم کهگیلویه و بویراحمد مهار شده است.
وی افزود: نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع این استان است.
بهشتی فر بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با وجود ۸۷۴ هزار هکتار جنگل و ۵۴۰ هزار هکتار مرتع به حداقل ۳۰۰ قرقبان نیاز دارد که هم اینک ۷۴ قرقبان در جنگل‌ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهمی دارد.
* خشکیدگی جنگل‌های بلوط
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان دچار خشکیدگی شده است.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت: بخشی از خشکیدگی درختان بلوط این استان ناشی از بیماری زغالی بوده و عامل ثانویه که سبب گسترش آن می‌شود نیز سوسک چوب‌ خوار است.
وی افزود: از مجموع این ۸۵ هزار هکتار خشکیدگی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد میزان آلودگی در ۳۲ هزار هکتار کم، در ۱۵ هزار هکتار متوسط و در ۳۷ هزار هکتار نیز زیاد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در برخی مناطق این استان شامل دشتک سی‌ سخت، خائیز کهگیلویه، گناوه گچساران و بوستان باشت کانون‌های آلوده به خشکیدگی مشاهده شده است.
گوهرگانی عنوان کرد: ۱۰۶ روستای کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۶ هزار خانوار در مناطق آلوده به خشکیدگی بلوط زندگی می‌کنند.
گوهرگانی گفت: تعلیف بیش از حد دام و به‌ویژه بز از جمله عواملی است که می‌تواند منجر به از بین رفتن جنگل‌های بلوط در کهگیلویه و بویراحمد شود.
**امیدها برای بهبود وضعیت
کشت درختان بومی، کشت گیاهان دارویی برای درآمدزایی و اجرای طرح های مشارکتی، امید دوستداران منابع طبیعی استان را برای بهبود وضعیت مراتع و جنگلهای استان زنده کرده است.
* کشت بیش از ۳۳ هزار هکتار درخت بادام تلخ
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار درخت بادام تلخ در منابع طبیعی مناطق گرمسیری و میان بند این استان اجرا شده است.
گودرز باقری فرد افزود: این طرح در شهرستان‌های گچساران، باشت، کهگیلویه، چرام، بهمئی و لنده با مشارکت بهره برداران انجام شد.
وی بیان کرد: امسال نیز در صورت تأمین اعتبار ۲ هزار هکتار بادام کاری در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای اجرای هر هکتار بادام کاری و انجام سه سال قرق و حفاظت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
باقری فرد بیان کرد: هر پنج هکتار بادام کاری افزون بر افزایش پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع، حفاظت از منابع آب، زیبایی و مزیت‌های گردشگری یک شغل مستقیم و ۱۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به مقاوم بودن گونه بادام تلخ بیان کرد: این طرح راهکاری برای احیای پوشش جنگلی و ایجاد جنگل در مناطق فاقد پوشش گیاهی است.
* حفاظت از مراتع با کشت آنغوزه
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۳۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع این استان زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.
باقری فرد اظهار داشت: کشت گیاهان دارویی آنغوزه در پاییز آغاز می‌شود که براساس پیش بینی‌ها ۲ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت این محصول برود.
از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه ۱۰۰ کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که ۸۰ میلیون ریال درآمد برای بهره برداران دارد.
وی گفت: بخش اعظم شیره تولید شده به کشورهایی نظیر هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
باقری فرد بیان کرد: تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان از جمله مهمترین مناطق احیای مراتع با استفاده از گیاهان دارویی هستند.
درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است. وی تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
باقری فرد عنوان کرد: سند توسعه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسیده است که توسعه در مراتع، کشت در مزارع و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیش بینی شده است.
*اجرای طرح‌های مشارکتی
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه حفاظت مشارکتی در ۳۶۸ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان سال گذشته اجرا شد.
احسان نعمتی توسعه طرح حفاظت مشارکتی را از برنامه‌های اولویت دار منابع طبیعی دانست و اظهار کرد: جلب مشارکت مردمی تقویت حفاظت و احیای عرصه‌های طبیعی را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: با مشارکت مردم مبارزه با آفات و بیمارهای جنگل‌ها و نیز جلوگیری از تصرف سودجویان بیش از پیش فراهم خواهد شد.
نعمتی عنوان کرد: اگرچه رسالت سازمان جنگل‌ها حفاظت از عرصه‌های ملی بوده اما تحقق این مهم نیازمند مشارکت و تعامل همه مسئولان و مردم است.
جنگل های زاگرس که ۲۰ درصد آن در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد ریه های ایران به شمار می رود اما همچون بسیاری از جنگل های جهان در معرض نابودی قرار گرفته اند.
دولت به همراه بخش خصوصی و تشکل های زیست محیطی اقداماتی را آغاز کرده است که اگر نتیجه اش ثمربخش نباشد جوامع محلی را در موقعیتی دشوار قرار می دهد اما دوستداران محیط زیست و دولت همه توانشان را جمع کرده اند تا نتیجه ای ملموس بگیرند، بلکه آتش تهدیدها خاموش شود.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
 
توزیع سه میلیارد ریال بسته تحصیلی بین دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: توزیع سه هزار و ۵۰ بسته تحصیلی به ارزش سه میلیارد و ۵۰ میلیون ریال بین دانش‌ آموزان نیازمند زیر پوشش کمیته امداد این استان آغاز شده است.
فرید محبی اظهار داشت: این بسته‌ها تا پیش از آغاز سال تحصیلی جاری بین دانش آموزان نیازمند زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد توزیع‌ خواهند ‌شد.
وی ارزش هر بسته تحصیلی را یک میلیون ریال دانست و افزود: این بسته‌ها شامل نوشت افزار و کیف مدرسه است.
محبی بیان کرد: این بسته‌های تحصیلی بین دانش آموزان ساکن در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد با ضریب محرومیت هشت توزیع شده و یا ‌می‌شود.
وی عنوان کرد: سال تحصیلی جاری سه هزار و ۲۰۰ دانش آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در این مناطق تحصیل می‌کنند.
محبی ابراز داشت: با توجه به نزدیک بودن سال تحصیلی جاری دانش آموزان نیازمند زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد به نوشت افزار نیاز دارند و توزیع بسته‌های تحصیلی نیز با هدف خدمت رسانی به این دانش آموزان انجام ‌شده و یا می‌شود.
وی گفت: انتظار می‌رود که مردم نیکوکار و دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در تأمین این بسته‌های تحصیلی و رفع نیازها و کمبودهای دانش آموزان مناطق محروم استان اقدام به همکاری لازم با نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) کنند.
افزون بر هشت هزار دانش آموز پسر و دختر مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد بوده و از خدمات این نهاد حمایتی بهره‌مند هستند.
 
حجاج کهگیلویه و بویراحمدی به‌سلامت بازگشتند
معاون حج و زیارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاروان ۱۶۰ نفره حج تمتع این استان که از ۲۱ تیر سال جاری به مکه مکرمه اعزام شده بودند روز گذشته در صحت و سلامتی کامل به استان بازگشتند.
پرویز اسماعیلی اظهار داشت: از این تعداد زائر خانه خدا ۱۰۰ نفر مرد و ۶۰ تن نیز زن بودند.
معاون حج و زیارت کهگیلویه و بویراحمد میانگین سنی زائران استان را ۵۵ سال ذکر کرد.
وی یادآور شد که تاکنون نیز یک هزار و ۷۵۰ نفر از عاشقان و محبان اهل بیت (ع) به عتبات عالیات در قالب کاروان‌های زیارتی اعزام شده‌اند.
اسماعیلی افزود: برای زائران عتبات عالیات در استان نیز تاکنون کمترین مشکل به لحاظ امنیتی و خطر جانی به وجود نیامده است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۱۳ هزار نفر دارای هشت شهرستان و یک هزار و ۶۷۶ روستا در جنوب غربی ایران واقع است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

باشت
Iran, Islamic Republic of
۰۰۰۰۰
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1