تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۲۷۳۵۶۸

خرید گندم از مرز ۹ میلیون تن گذشت/ خودکفایی تولید شکر در دولت دوازدهم/ ۵۵ درصد کشت محصولات زراعی در کشور وابسته به آب‌های زیرزمینی است (+تصاویر)

۱
۰
کبنا ؛معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از مرز ۹ میلیون تن در سال زراعی جاری گذشت و بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال نیز خودکفایی در تولید گندم تکرار می‌شود.
عباس کشاورز اظهار داشت: ارزش ریالی این میزان گندم خریداری‌شده افزون بر ۱۱۵ میلیارد ریال است که به گفته مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۷۰ درصد مطالبات کشاورزان تاکنون پرداخت‌شده است.
وی ادامه داد که تاکنون استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و کردستان به ترتیب بیشترین میزان خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را داشته‌اند.
وی به سایر اقدام‌ها و دستاوردهای دولت به‌ویژه در افزایش میزان بهره‌وری محصولات زراعی در کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ تاکنون سالانه ۶ درصد به میزان افزایش بهره‌وری آب اضافه‌شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال ۹۲ از هر میزان مترمکعب آب یک کیلوگرم کالا تولید می‌شد که ظرف چهار سال گذشته این میزان به حدود یک کیلو و ۲۵۰ گرم به ازای هر مترمکعب آب‌رسیده است.
وی ابراز داشت: این در حالی است که میزان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی از ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار سطح زیر کشت به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار کاهش‌یافته است.
کشاورز بیان کرد: این امر نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به موضوع افزایش میزان بهره‌وری و مدیریت بحران آب در کشور است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی از راهبردها و برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم را خودکفایی در تولید شکر دانست.
وی گفت: هم‌اینک میزان تولید این محصول به بالای ۷۵ درصد در کشور رسیده که ظرف سه سال آینده مشکل کمبود شکر در کشور به‌طور کامل حل و کشور در این زمینه خودکفا خواهد شد.
وی افزود: با برنامه‌ریزی و بهره‌وری اصولی سطح کشت چغندرقند در کشور که در سال ۸۵ حدود ۱۸۰ هزار، سال ۹۲ حدود ۱۹۰ هزار هکتار بود و در سال زراعی گذشته به ۱۱۰ هزار هکتار کاهش یافت.
وی میزان تولید سالانه محصولات زراعی در کشور را افزون بر ۸۳ میلیون تن ذکر کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: افزون بر ۵۵ درصد کشت محصولات زراعی در سطح کشور وابسته به آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی است که منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند و باید برای بهبود این وضعیت تلاش کرد
عباس کشاورز در بازدید از طرح پمپاژ آب در ۸۵۰ هکتار از اراضی منطقه مختار در شهرستان بویراحمد اظهار داشت: یکی از راهبردهای مهم دولت و وزارت جهاد کشاورزی افزایش میزان بهره‌وری در واحد سطح با چاشنی مدیریت آب است.
وی میزان تولید سالانه محصولات زراعی در کشور را افزون بر ۸۳ میلیون تن ذکر کرد و گفت: کمتر از ۱۰ میلیون تن از این میزان از طریق اراضی دیم در کشور تأمین می‌شود.
کشاورز گفت: مساحت زمین‌های دیم در کل کشور حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار و میزان اراضی آبی نیز افزون بر یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است درحالی‌که بیش از ۹۰ درصد تولیدات در زمین‌های آبی صورت می‌گیرد.
وی کاهش میزان کشت محصولات زراعی با مصرف بالای آب، افزایش سطح کشت‌های گلخانه‌ای، تغییر زمان کشت برخی محصولات از بهاره به پاییزه همچون کشت چغندرقند و افزایش کشت‌های حفاظتی و نیمه حفاظتی را از دیگر راهبردها و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش میزان بهره‌وری و تولید محصولات باکیفیت ذکر کرد.
وی با اشاره به کشت‌های حفاظتی محصولات زراعی در حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار سطح زمین‌های دیم گفت: افزایش میزان مواد آلی در خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش میزان بهره‌وری در واحد سطح، از بین بردن علف‌های هرز و بالا بردن سطح مقاومت خاک و محصول در برابر انواع بیماری‌ها و آفات از مهم‌ترین مزایای کشت‌های حفاظتی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویر احمد نیز گفت: طرح پمپاژ در ۸۵۰ هکتار اراضی دیم در منطقه مختار شهرستان بویراحمد یکی از طرح‌های راکد درگذشته بوده که همراه با ۲۰ طرح پمپاژ کشاورزی در دولت یازدهم احیا و در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید.
جعفر گوهرگانی افزود: افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح پمپاژ هزینه شد که سال گذشته با کاشت محصول لوبیا بیش از این مبلغ هزینه شده برای کشاورزان سرمایه‌گذاری داشت.
وی تعداد بهره‌برداران در این طرح را بیش از ۴۸۰ نفر دانست و گفت: این افراد در قالب تشکیل شرکت تعاونی آب بران مشغول بهره‌برداری از این طرح هستند.
وی گفت: افزون بر ۳۰ هزار هکتار زمین دیم در کهگیلویه وبویر احمد ظرفیت تبدیل‌شدن به آبی را دارد.
گوهرگانی ابراز داشت: تاکنون ۱۰ هزار هکتار از این میزان تحقق‌یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

واقع بين
Norway
شما مسئولان بجای شعار دادن و آمارهای تقریبی بفکر مطالبه حقوق کشاورزان از وزارت جهاد کشاورزی باشید لطفا
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1