تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب : ۲۶۸۰۴۲

تجمع اهالی روستاهای گنجگون و بید سر دره بویراحمد جلوی استانداری؛ سه روز جاده‌هایمان مسدود شده است / فرج‌زاده: محاصره عشایر در سیلاب صحت ندارد

۰
کبنا ؛جمعی از اهالی و ساکنین روستاهای گنجگون و بید سر دره شهرستان بویراحمد با حضور در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم رسیدگی مسوولان در خصوص خسارت‌های ناشی از سیل و تند باد به مزارع کشاورزی، دام و جاده دسترسی این روستاها تجمع و اعتراض کردند.
به گزارش کبنا از یاسوج، قبل از ظهر امروز جمعی از اهالی روستاهای گنجه‌ای و بید سر دره شهرستان بویراحمد، در جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و فرمانداری بویراحمد نسبت به خسارت‌های ناشی از سیل و تندباد که به جاده، باغ‌ها و مزرعه زنبور و تأسیسات زیربنایی این روستا وارده شد بود و کم‌توجهی مسوولان در این خصوص تجمع و اعتراض کردند.
راستگو یکی از کشاورزان روستای بید سر دره در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا با بیان اینکه به دلیل سیل و تند باد خسارت‌های زیادی به مزارع کشاورزی و باغ‌ها این روستا وارده شده است، اظهار کرد: بر اساس یارندگی شدید روزهای اخیر تأسیسات زیر بنایی این روستا از جمله، جدول کشاورزی از بین رفته است که ما اکنون خواستار جبران خسارت از مسوولان در این خصوص هستیم.
این کشاورز گفت: جاده دسترسی روستای بید سر دره از بین رفته است که خوهان بازگشایی این جاده نیز می‌باشیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با کم آبی و خشکسالی مواجه بودیم، افزود: تمام لوله‌های آب تأسیسات، جدول کشاورزی و جاده این روستا بر اثر سیل و تندبادها از بین رفته و اکنون سه روز است که ما جاده دسترسی نداریم.
نماینده اهالی روستای بید سر دره در ادامه بیان کرد: این روستا گرفتار سیل شد و به مدت سه روز است که جاده آن مسدود می‌باشد اما هیچ کدام از مسوولان از جمله هلال‌احمر، استانداری و ستاد بحران سراغ ما را نگرفتند.

وی گفت: در جریان این حادثه چند زن و بچه مفقود شدند که آنها را در میان عشایر پیدا کردیم.
به گفته این فرد، اکنون عشایر منطقه بید سر دره در محاصره سیلاب است و تماس تلفنی ساکنین با جمعیت هلال احمر بدون نتیجه رها شد.
به گزارش کبنا، یکی از اهالی ساکن روستای گنجگون نیز در ادامه با انتقاد شدید از برخی مسوولان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: اگر مسوولی توان رفع مشکلات مردم را ندارد بهتر است که از مسئولیت خود استعفا بدهد.
وی تصریح کرد: مسوولان در چنین مواقع بحرانی باید سرعت عمل بیشتری داشته باشند و نگذارد مردم در آتش کم توجهی آنها بسوزد.
این فرد گفت: حال ساکنین این روستا همانند حال افرادی است که زنده بگور شده‌اند و کسی به داد ما نمی‌رسد.
یکی از کشاورزان روستای گنجگون نیز در ادامه گفت: ۶۰ میلیون تومان برای راه‌اندازی مزرعه زنبور خود هزینه کرده‌ام که سیل آن را نابود کرده است و الان تنها بیمه یک میلیون تومان آن را جبران خواهد کرد.
 
به گزارش کبنا، سید علی وفایی‌مقدم مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با کبنا با بیان اینکه خسارت وارده شده ناشی از سیل و تندباد در سطح استان در حال بررسی است، اظهار داشت: در بیش از ۲۰۰ نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد سیل آمد و ما آن را به نحو مطلوبی مدیریت کردیم.
مدیرکل ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این ستاد، ستاد یک نفره است، گفت: فرمانداران و بخشداران، هلال‌احمر و سایر نهادها در بارندگی‌های اخیر پای کار بودند و ما نیز بعضی از نقاط را مورد بازدید میدانی قرار دادیم.
وی گفت: بخشداران و فرمانداران بر اساس فرم‌های موجود میزان خسارت هر نقطه را به این ستاد ارسال خواهند کرد.
وفایی با اشاره به خسارت‌های وارد شده به روستای گنجه‌ای و بید سر دره، افزود: فریاد مال باخته طبیعی است و ما بعد از جمع بندی خسارت وارد شده به این روستاها آنها را به مراجع مربوطه معرفی خواهیم کرد.
مدیرکل ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت و ضرورت بیمه حوادث، اظهار داشت: تمام کسانی که محصولات و مزارع خود را بیمه حوادث کرده‌اند برای جبران خسارت به بیمه مراجعه کنند.
علی وفایی مقدم اظهار داشت: به دلیل وقوع سیل و تند باد چند روز اخیر پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها از جمله آب و برق و همچنین کشاورزی خسارت وارد شده باشد.
وی با بیان اینکه میزان خسارت وارد شده در دست بررسی است، عنوان کرد: هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم و به محض اتمام بررسی‌ها، گزارش نهایی به سازمان مدیریت بحران جهت ارسال به سازمان مدیریت و برنامه ریزی و طرح در هیئت دولت ارسال می‌شود.
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سیل و تند باد خسارت‌های در زمینه زیرساخت‌های برق و آب و همچنین بخش کشاورزی شهرستان‌های بویراحمد، چرام، لنده، بهمئی و گچساران وارد کرده است.

وفایی‌مقدم با بیان اینکه امیدواریم میزان خسارت وارده به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی در هیئت دولت طرح و پرداخت آن نیز مورد تصویب قرار بگیرد و البته در این زمینه مسئولان استانی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، افزود: کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده بودند میزان خسارت وارد توسط بیمه پرداخت می‌شود.
وفایی تصریح کرد: از همه کشاورزان، دامداران و باغداران می‌خواهیم که محصولات، دام و دارایی خود را بیمه حوادث کنند تا در موقع بحران خسارت‌های وارد شده به آنها جبران شود.
وی افزود: مهمترین کارگروه بیمه حوادث است که در استان کهگیلویه و بویراحمد متأسفانه استقبال کمرنگی از بیمه وجود دارد. افرادی که محصولات و دارایی‌های خود را بیمه می‌کنند، تا سقف میزان خسارت بیمه به آنها تعلق می‌گیرد.
فرج‌زاده معاون فرمانداری بویراحمد در این باره به کبنا می‌گوید؛ ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و امور عشایر از مناطق سیل زده بازدید داشتند؛ در یک نقطه از استان کهگیلویه و بویراحمد رانش زمین و بخشی از جاده دسترسی مسدود شده بود.
فرج‌زاده اظهار کرد: از دیروز تاکنون ماشین آلات سنگین در این محور مسدود شده و در حال پاکسازی این جاده است، و امروز یک دستگاه لودر برای بازسازی محور مسدود شده، انتقال داده می‌شود.
وی با اشاره به خسارت وارده شده به محصولات کشاورزی در شهرستان بویراحمد، اظهار داشت: اداره جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول ارزیابی خسارت‌های ناشی از سیل، تندباد و بارندگی شدید است که طبق سوابق گذشته خسارت مستقیم پرداخت نمی‌شوند بلکه محصولات کشاورزی بیمه هستند و میزان خسارت از سوی بیمه جبران خواهد شد.
معاون فرماندار بویراحمد با رد محاصره عشایر در سیل، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات‌های اولیه خسارت های سنگینی به کشاورزان و مناطق این دو روستا وارد نشده و اغراق می‌کنند، اما مردم در این حادثه طبیعی اذیت شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1