تاریخ انتشار
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۲۶۳۰۴۱

عدم کارتولیدی، دلیل بیکاری در استان/ تحلیل سیاسی نباشد، جای «شهید» و «وطن‌فروش» عوض می‌شود/ «حقوق بشر» در قبال جنگ‌ها سکوت کرد

۰
کبنا ؛خطیب جمعه سی سخت گفت:استان ظرفیت‌ها و نعمت‌های فراوانی دارد، دلیل بیکاری فرهنگ کار است، که در بین مردم نهادینه نشده و باید یک تحولی فرهنگی در این عرصه به وجود آید.
حجت الاسلام مصباح در خطبه اول نماز جمعه سی سخت ضمن توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی با بیان روایتی از امیر متقیان امام علی علیه السلام، گفت: اشراف بر نفس در مدیریت آن و جلوگیری از طغیان نفس حیوانی و تربیت آن، طبق تعلیمات الهی  مراقبت از دل باید کانون یاد خدا باشد.
حجت الاسلام مصباح مواظبت بر زبان را سه محور دست یابی به تقوا دانست، و افزود: شایسته است سالک الی الله و انسان‌های خدا باور بران مداومت داشته باشند، تا به فوز و رستگاری برسند انشالله.
خطیب جمعه سی سخت در ادامه مباحث سلسه وار معاد و سبک زندگی به موضوع پل صراط پرداخت، و افزود: این موضوع یک بحث اعتقادی است و از باب تشبیه معقول به محسوس برای تقریب به ذهن انسان و فهم عمومی مردم عنوان شده، که عالمان علم لغت صراط را به معنای راه، طریق، راه مستقیم معنا کردند.
وی بیان کرد: مفسر بزرگ و فیلسوف عالی‌قدر علامه طباطبایی رضوان الله علیه: صراط در لغت به معنای طریق سبیل نزدیک به هم هستند اما از نظر عرف واصطلاح قرآنی باید بدانیم که خدای متعال کلمه صراط را با واژه مستقیم ترکیب کرده و پیوند زده و این صراط مستقیم را کسانی می‌پیمایند که خداوند به آن‌ها انعام کرده است.
وی اظهار کرد: صراط مستقیم عبارت می‌شود از صراطی که در هدایت مردم و رساندنشان به سوی غایت مقصد تخلف نکند و صد درصد اثر خود را ببخشد.
وی با بیان اینکه صراط مستقیم راه توحید ولایت و انسان کامل است، گفت: صراط مستقیم یعنی هدایت به سوی خدا با مدل و سبک زندگی ائمه معصوم. در نمازهای یومیه ده بار این طلب و درخواست را از ذات مقدس ربوبی داریم، که اهدنا الصراط المستقیم: ما را به راه مستقیم و راست هدایت کن؛ یعنی پیوسته در این مسیر باشیم راه راست راه چه کسانی است در آیه بعدی می‌فرماید صراط الذین انعمت علیهم کسانی که به آن‌ها نعمت دادی.
وی تصریح کرد: حالا چه کسانی متنعم به نعمت‌های الهی‌اند سوره نساء آیه ۶۹ می‌فرماید: ومن یطع الله والرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء کسانی که خداوند به انان نعمت بخشیده انبیاء الهی صدیقین وشهدا هستند بنابراین کسانی در صراط مستقیم‌اند که در خط انبیاء وصدیقین وشهدا باشند و این حقیقت بسیار ظریف است به طوری که فرمودند الصراط ادق من الشعر واحد من السیف: صراط از موباریکتر واز شمشیر تیزتر است.
وی بیان داشت: تجلی این مسئله به موضوع ظرافت حق وعدالت و توحید برمی‌گردد یعنی همانطور که تشخیص حقیقت بسیار ظریف است و عمل به عدالت بسیار سخت است و راه توحید بسیار دقیق است صراط تجلی این مفاهیم در آخرت هست هرکس در دنیا موفق به معرفت ولایت ائمه هدی وتبعیت از مکتب و راه وسبک زندگی آنان گشت در قیامت هم به راحتی از پل صراط عبور خواهد کرد.
خطیب جمعه سی سخت در ادامه گفت: پیوند این موضوع و باور از معاد در سبک زندگی، اعتقاد به ولایت اهل بیت و تبعیت از سیره و روش و فکر این بزرگواران است، امام صادق علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند ما صراط مستقیم هستیم.
رییس شورای فرهنگ عمومی دنا در خطبه دوم به تبیین، تفسیر و تحلیل مسائل روز پرداخت و افزود: امروز جمعه ۶ مرداد روز نماز جمعه اقامه آن توسط آیت الله طالقانی در سال ۵۸ هست به تعبیر امام راحل این حرکت فرهنگی و سیاسی از بزرگ‌‌ترین عنایات حق تعالی بر جمهوری اسلامی است.
وی تصریح کرد: امروز ۹۰۰ نماز جمعه در سراسر کشور در یک زمان واحد و روز واحد اقامه می‌شود، و عامل همبستگی اسلامی و ملی است که نماز جمعه بزرگ‌ترین دستاورد فرهنگی انقلاب اسلامی که باید از این نعمت الهی قدرشناسی کنیم.
وی به روز کار آفرینی و مهارت های فنی و حرفه ای هم اشاره کرد، و گفت: فرهنگ کار و کارآفرینی باید در جامعه استانی تقویت شود، متاسفانه نوع نگاه و نگرش مردم استان به کار اشتباه است کار تولیدی در استان توسعه پیدا نکرد.
وی تصریح کرد: استان ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی فراوانی دارد به استان چهارفصل مشهور است آب کافی و زمین حاصل خیز دارد ولی باز مسئله بیکاری حل نمی‌شود دلیلش فرهنگ کار است که در بین مردم نهادینه نشده و باید یک تحولی فرهنگی در این عرصه به وجود آید تا استان کهگیلویه و بویراحمد به صدر جدول توسعه برسد.
وی افزود: پنجم و ۶ ذی قعده روز تجلیل از امام زادگان بقاع متبرکه هست، گرامیداشت مقام حضرات صالح بن موسی و احمد بن موسی معروف به شاهچراغ را داریم.
حجت الاسلام مصباح اظهار کرد: حرم امام زادگان باید به قطب فرهنگی پایگاه‌های فرهنگی تبدیل شوند این ظرفیت عظیم وجود دارد ایجاد بوستان‌ها کتابخانه و فضاهای فرهنگی و هنری می‌تواند مردم را به این هدف بزرگ برساند.
وی در ادامه گفت: لازم میدانم از سرپرست اوقاف کشور حجت الاسلام والمسلمین محمدی و در استان از مدیر کل محترم اوقاف حاج آقا جنتی به جهت خدمات ارزشمند و طرح‌های تعالی بخش فرهنگی ومعنوی که در حرم امام زادگان اجراء کردند تقدیر کنم.
وی بیان کرد: شهادت شیخ فضل اله نوری شهید مشروطه را که یاد و نامش را گرامی می‌داریم و مردم باید از حوادث تلخ مشروطه درس عبرت بگیرند وقتی تحلیل دقیق سیاسی نباشد جای شهید وجلاد، خائن و خدمت گزارو دلسوز، وطن فروش و مدافع وطن عوض می‌شود.
وی تصریح کرد: دشمن سعی می‌کند مردم را نسبت به روحانیت انقلابی مبارز باتقوآ بد بین کند و شکاف ایجاد نماید و اگر بین روحانیت و مردم فاصله ایجاد شود دشمن به اهدافش می‌رسد. اسلام منهای روحانیت یعنی انحراف والتقاط.
خطیب جمعه سی سخت با اشاره به مسئله تحریم‌های جدید و جامع آمریکا علیه کشور ایران، گفت: این تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ملت تیر خلاص به برجام است و راه جبران و تلافی از سرگیری غنی سازی در سطح بالاست.
وی با اشاره به اتفاق زشت رژیم صهیونیستی در جسارت به مسجد الاقصی قبله اول مسلمین، گفت: رژیم جعلی و نامشروع به هیچ نهادی در دنیا پاسخگو نیست و راهزنان حقوق بشر سکوت مرگبار در قبال این جنگ تمام عیار کردند اما جهان اسلام اگر متحد شود علیه این رژیم به تنهایی قادر است از صحنه روزگار آن را محو نماید مسلمانان به هر شکل ممکن فشارها را بر روی اسرائیل بیشتر کنند تا عقب نشینی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1