تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۲۶۲۳۷۲

عدم تعامل صنعت و دانشگاه در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
کبنا ؛معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یاسوج از عدم تعامل مناسب صنعت و دانشگاه در استان خبر داد.
هجیر کریمی در حاشیه جلسه شورای پژوهشی دانشگاه گفت: رسیدن به توسعه پایدار و اقتصاد مبتنی بر دانش در هر کشور نیازمند تعامل سه نهاد دولت، دانشگاه و صنعت است که البته هر سه نهاد پیکره ای واحد هستند و نقص در عملکرد هر کدام می‌تواند در شتاب دادن به توسعه اقتصادی وقفه ایجاد کند.
رییس شورای پژوهشی دانشگاه یاسوج با اشاره به اهمیت وجود سرمایه‌های انسانی و نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در انتقال دانش به صنایع کشور گفت: اگر صنعت بتواند دانش و مهارت دانشگاهیان و فن آوران را در خدمت تولید و صنعت قرار دهد بدون شک پیشرفت و بالندگی صنعت و تولید را در پی خواهد داشت.
وی همچنین اضافه کرد: یکی از راههای تقویت ارتباط بین دو نهاد دانشگاه و صنعت با حمایت و نظارت دولت، ایجاد حلقه‌های ارتباطی معنی دار و قابل فهم و ایجاد زبان مشترک دانشگاه و صنعت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: توسعه مراکز پژوهشی، مراکز رشد و کارآفرینی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان گام‌های بلندی در جهت توسعه و احیای این حلقه‌های ارتباطی است.
کریمی با اشاره به موفقیت کشورهای توسعه یافته در تولید علم و تبدیل آن به ثروت، توجه به مراکز پژوهشی و دانشگاهی استان از سوی صنایع استان را برای استفاده کاربردی ضعیف خواند و گفت: نبود صنایع توانمند و بهره مند از دفاتر تحقیق و توسعه از جمله خلاء های جدی صنعت استان است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یاسوج ادامه داد: فقدان یک بانک اطلاعاتی مرجع و کارآمد و به روز در خصوص نیازها و اولویت‌های واحدهای صنعتی و همچنین فقدان یک برنامه راهبـــردی و عملیاتی جهت استقرار نظام اقتصادی مبتنی بر دانش از جمله نقاط ضعف عمده دیگر صنایع استان است.
کریمی گفت: با توجه به همه مسائل ذکر شده تاکنون صنعت استان نتوانسته از ظرفیت و توانمندی مراکز دانشگاهی استان به‌ویژه دانشگاه یاسوج در زمینه رفع موانع و توسعه صنعت استان بهره ببرد.
دبیر کارگروه پژوهشی، فناوری و نوآوری استان اظهار داشت: نقش و مشارکت صنعتگران در این کارگروه بسیار ضعیف است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در اغلب واحدهای صنعتی استان رغبتی برای جذب دانشجویان کارآموز در تابستان وجود ندارد. وی همچنین ضعف اعتبارات مالی در واحدهای صنعتی و خدماتی استان جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی را عامل بازدارنده مهمی در زمینه همکاری و تعامل نیروهای دانشگاهی با این واحدها دانست.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یاسوج با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده فی مابین وزارت علوم و وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس این تفاهم نامه معاون پژوهشی دانشگاه به‌عنوان مشاور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معرفی شده است که متاسفانه و با گذشت سه سال از ابلاغ این حکم حتی یکبار هم از سوی مدیر محترم سازمان دعوت رسمی یا غیر رسمی جهت هم فکری و تبادل نظر در خصوص مسائل و مشکلات صنعتی استان به عمل نیامده است که این موضوع خود شاهد محکمی بر بی برنامگی و بی میلی مدیران صنعت استان در تعامل با دانشگاه است.
هجیر کریمی گفت: چگونه می‌توان انتظار داشت با برگزاری یک نشست در حضور معاون وزیر صنعت و البته بدون هماهنگی قبلی با مسوولین دانشگاه بتوان مشکلات صنعت استان را حل و فصل کرد.
دبیر کارگروه استانی پژوهش و فناوری ضمن اشاره به نشست معاون وزیر صنعت با دانشگاهیان اظهار داشت: زمانی که برای شرکت در چنین جلسه ای از سوی متولیان آن دعوت نامه در همان روز و آن هم از طریق اتوماسیون اداری ارسال می‌شود چگونه می‌توان به علاقه و تمایل این بزرگواران در همکاری با دانشگاه تاکید کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یاسوج در پایان با طرح این سؤال که در واحدهای صنعتی استان تا چه اندازه آمادگی استقبال از پژوهشگران و محققین دانشگاهی وجود دارد اظهار امیدواری کرد بتوان با درک درست از تاثیرگذاری دانشگاه در فرآیند توسعه از مرحله شعار به مرحله مهم اقدام و عمل گام نهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام چگونه می شود یک نفر به لحاظ داشتن شم مدیریتی، شایستگی علمی، ملاحظات اخلاقی و حتی رفتار اجتماعی فقیر و کاملا محروم باشد اما چهارسال معاون پژوهشی یک دانشگاه باقی بماند !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این است پاسخ تمام سوالات....
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1