تاریخ انتشار
جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۲۶۱۳۴۷

در ایستگاه آتش‌نشانی دهدشت چه خبر است؟ دستان خالی در نبرد با غول آتش

۰
کبنا ؛



 هفتم مهر ماه روز آتش‌نشانی و ایمنی است و این روز بهانه‌ای شد تا همراه با شهردار و اعضای شورای شهر به ایستگاه آتش‌نشانی دهدشت سرکشی داشته باشیم.

مشکلات ایستگاه‌های آتش‌نشانی دهدشت بر همگان روشن است و طی سال‌های اخیر سوژه فضای مجازی و رسانه‌ها بود؛ از نبود امکانات و تجهیزات تا پارگی شیلنگ خودروی آتش‌نشانی که بگذریم پرسنلی که به عنوان آتش‌نشان در این واحدها بکار گرفته شده‌اند جای حرف و حدیث بسیار دارد.

نکته مهمی که امروز در صحبت‌های آتش‌نشانان مشهود بود و اقرار کردند نیروهایی که در واحدهای شهرداری به هر علتی قادر به کار نبودند به واحد آتش‌نشانی منتقل شدند و هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارند.

از دو ایستگاه موجود در سطح شهر یک مورد صوری است و عملا کارایی ندارد،امکانات دیگر ایستگاه نیز در حد اولیه و برای اطفای حریق‌های جزئی است.

آتش‌ستیزان دهدشت با دست خالی به جنگ آتش می‌روند، نردبام بالابر برای استفاده در ارتفاعات ندارند، از لباس فرم محروم‌اند، به علت نبود فوم تنها ماده اطفای حریق آنها آب است که به گفته یکی از پرسنل هر چند در فضای مجازی از تانکر خالی آتش نشانی انتقاد می‌شود اما این اظهارات به کلی کذب است، او می‌گوید واحد آتش نشانی دهدشت با وجود محرومیت از همه امکانات و تجهیزات، آب همیشه دارد.

این آتش نشان که تخصص مکانیک دارد و به آتش نشانی منتقل شده است، از چینش نیروهای این واحد انتقاد کرده و گفت که هر نیرویی باید بر اساس تخصص و کارایی در واحدها مشغول به کار شود.

وی،افزود: این در حالی است که نیروهای استخدامی آتش نشانی در سایر واحدهای شهرداری بکار گرفته شدند.

سجاد کاظمی از دیگر آتش‌نشانانی بود که با خوشبینی نسبت به تغییر و تحولات شهرداری و شورای شهر به آینده ایستگاه آتش‌نشانی امیدوار شد و گفت: دوره گذشته شورا و شهرداری هیچ گونه بهایی به آتش نشانی نداشتند، حتی لباس مخصوص به ما ندادند و مشکلات ما همواره سوژه مردم بود.

این آتش نشان خاطرنشان کرد: هر ۶ ماه یکبار حقوق دریافت می‌کنیم و اگر وجدان کاری و خدمت به مردم نبود انگیزه ادامه کار نداشتیم.

وی، با بیان اینکه نیروها کارایی لازم را ندارند و موقع حضور در حوادث دست و پای خود را گم می‌کنند، ادامه داد: دوره آموزشی برای ما برگزار نکردند.

به گفته آتش نشانان حساسیت کار واحد آتش نشانی هرگز مورد توجه شورای شهر و شهرداری نبوده و همین باعث شده نیروهای فاقد تخصص به این واحد منتقل شوند حتی توجیه انتقالی خاله خوروزیی این بود که در واحد آتش نشانی اکثر مواقع بیکار هستید و استراحت می‌کنید.

حمزه فراهانی هم از ۲۱ عملیات تعریف شده برای آتش نشانان گفت و اینکه در ایستگاه دهدشت امکانات و تجهیزات تنها در حریق آنهم از نوع ساده خلاصه شده است.

کارشناس امور ایمنی و حریق شهرداری دهدشت می‌گوید احساس مسؤولیت در رابطه با آتش نشانی این شهر وجود ندارد فرمانبرداری هم در بین پرسنل یک اصل فراموش شده است.

وی، هماهنگی بین کادر آتش نشانی را از مهمترین اصول برشمرد و گفت: تا زمانی که این هماهنگی و فرمانبرداری وجود نداشته باشد کار با مشکل مواجه می‌شود.

اسفدیار برخه که برای گرامیداشت این روز به جمع آتش‌نشانان آمده بود تصریح کرد:مشکلات مطرح شده به حق است و مردم انتظار دارند رفع شوند.

شهردار دهدشت گفت: تلاش می‌کنم با همکاری شورای شهر در حد توان نسبت به رفع نواقص و کمبودها گام بردارم.

برخه، افزود: در آینده شاهد تغییرات مهمی در ایستگاه آتش نشانی خواهیم بود و در راستای بالا بردن توان مأموران آتش‌نشانی دوره‌های آموزشی برای نیروها برگزار خواهد شد.

*************************
گزارش از: طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

نام شما

آدرس ايميل شما

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1