تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۲۵۸۴۲۹

۸ ماه حبس مجازات یک شکارچی متخلف / چالش‌های پیش‌رو بانوان گلیم‌باف / ایجاد ۲ کلینیک دندانپزشکی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛ 
خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
۸ ماه حبس مجازات یک شکارچی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت که شکارچی غیرمجاز یک رأس بزغاله وحشی در منطقه حفاظت شده این استان به هشت ماه حبس تعزیری با صدور رأی نهایی و قطعی مراجع قضایی محکوم شد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت که اسلحه این شکارچی متخلف نیز مصادره و ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی شد.
وی بیان کرد: جریمه نقدی شکار هر یک رأس کل و بز ۱۰۰ میلیون ریال است.
هاشمی به منطقه حفاظت شده شکار غیرمجاز اشاره نکرد.
 
دارهایی که زندگی می‌بخشند
کارشناسان با توجه به فعالیت پنج هزار بافنده و با احتساب اینکه هر هنرمند می‌تواند سالیانه ۴۸ متر مربع گلیم تولید ‌کند، می‌گویند در صورت ساماندهی و توجه به بافندگان می‌توان سالیانه میلیاردها ریال درآمد از طریق تولید این محصول برای بانوان کسب کرد.، گلیم؛ دست بافته ای ارزشمند که از صدها سال پیش تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، به‌عنوان یادگار ارزشمند گذشتگان و به دلیل درآمد زایی، بدون آلایندگی‌های زیست محیطی دارای اهمیت فراوانی است.
هم اکنون قیمت هر متر مربع گلیم در کهگیلویه و بویراحمد بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون ریال است که در صورت ایجاد بازار فروش مناسب، ارزش اقتصادی گلیم بیشتر می‌شود.
** پرداخت تسهیلات و برگزاری دوره‌های آموزشی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هنرمندانی که دوره‌های آموزشی رشته‌های صنایع دستی و به‌ویژه دست بافته گلیم را با موفقیت بگذرانند و مجوزهای لازم را برای دریافت تسهیلات اشتغال دریافت کنند به صندوق امید و کارآفرینی برای تسهیلات بانکی ارزان قیمت معرفی می‌شوند.
محمود باقری بیان کرد که شرکت در دوره‌های آموزشی برای به بافی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی و رونق بازار فروش ضروری است.
وی عنوان کرد: جلوگیری از فعالیت‌های مخرب واسطه‌های غیرضروری با تعامل شرکت شهرک‌های صنعتی از برنامه‌های اولویت دار برای حمایت از هنرمندان این بخش است.
باقری با اشاره به شعار هفته صنایع دستی سال جاری با عنوان «هنر اشتغال‌زا، هویت زا و ارز آور»، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان اجرایی کشور و کهگیلویه و بویراحمد بحث ایجاد اشتغال است که توجه به حوزه صنایع دستی در این زمینه راهگشا خواهد بود.
وی به شعار سال ۱۳۹۶ با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود که مسئولان اجرایی، بخش خصوصی و کارآفرینان کهگیلویه و بویراحمد برای اشتغال‌زایی در تمامی عرصه‌ها از جمله حوزه صنایع دستی این استان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از مزایا و نقاط قوت حوزه صنایع دستی امکان ایجاد چند فرصت شغلی با هزینه‌های محدود است.
باقری عنوان کرد که صنایع دستی به‌عنوان یک فرهنگ غنی و اصیل در کهگیلویه و بویراحمد با زندگی مردم این استان عجین بوده و باید بیش از پیش حمایت شود.
وی اظهار داشت: هم اینک ۳۰ رشته صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است و حوزه صنایع دستی این استان به دلیل داشتن قابلیت‌های چشمگیر توانایی رقابت با دیگر استان‌های کشور را دارد.
** ساماندهی دست بافته گلیم
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولیدات دست بافت سنتی گلیم هنرمندان این استان با هدف معرفی و بازاریابی ساماندهی می‌شود.
پریسا راد با اشاره به اینکه گلیم مهم‌ترین دست بافت سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد است اظهار داشت: طراحی محصول نقش برجسته گلیم با استفاده از الگویی شاخص و با رنگ و مواد اولیه خاص هم‌اکنون از سوی ۲ کارشناس در حال انجام است.
وی بیان کرد: پس از طراحی و تولید این محصول به سازمان میراث فرهنگی برای انجام مراحل ثبت ملی ارائه خواهد شد.
وی تصریح کرد: معرفی گلیم به‌عنوان صنایع‌دستی برجسته، تولید، بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار از دیگر مراحل ساماندهی تولیدات هنرمندان در این رشته است.
راد ابراز داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در زمان اوج ورود گردشگران مانند تعطیلات نوروز و عید فطر تولیدکنندگان برتر این استان با هدف جذب سرمایه‌گذاران تولیدات خود را در قالب نمایشگاه‌های صنایع دستی عرضه می‌کنند.
راد شناسایی کارآفرینان برتر صنایع‌دستی را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای رونق صنایع‌دستی ذکر کرد.
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری سه دوره آموزشی تخصصی با ظرفیت هر دوره ۲۵ نفر برای افزایش کیفیت تولیدات صنایع‌دستی داری در این استان خبر داد.
** حمایت از صنایع دستی اولویت دولت تدبیر و امید
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که یکی از رویکردهای مهم دولت تدبیر و امید توجه جدی به صنایع کوچک و مشاغل خرد و خانگی از جمله حوزه صنایع دستی است.
سهراب بنام اظهار داشت: حمایت همه جانبه از حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یک برنامه و سیاست راهبردی همواره مدنظر مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی این استان است.
وی بیان کرد که ایجاد خوشه‌های صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد با حضور فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی این استان با جدیت در دستور کار مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان است.
بنام عنوان کرد که نگاه مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به حوزه صنایع دستی این استان توجه به بحث صادرات و بازاریابی محصولات تولیدی است.
وی ابراز داشت: مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد آماده هرگونه همکاری در زمینه ارائه مشاوره و آموزش رایگان به فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، اعزام تولیدکنندگان به نمایشگاه‌های داخلی یا خارجی و برگزاری تورهای صنعتی با حضور فعالان و هنرمندان هستند.
** صنایع دستی بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز گفت که رونق حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به تحقق هر چه مطلوب‌تر اقتصاد مقاومتی در این استان کمک می‌کند.
جبار کیانی پور اظهار داشت: اتاق بازرگانی یاسوج آماده حمایت و همکاری لازم با فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله در زمینه فروش محصولات تولیدی و حضور آنان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است.
وی افزود که توسعه حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی، رونق کسب و کار، شکوفایی تولید، درآمدزایی و ایجاد اشتغال در این استان خواهد داشت.
کیانی پور بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های متعدد در حوزه صنایع دستی می‌تواند به قطب صنایع دستی کشور تبدیل شود.
بر اساس آمار، سالیانه ۳۰۰ هزار مترمربع صنایع‌دستی داری از سوی هنرمندان این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد دومین استان تولید کننده گبه ایران است و بر اساس آمار ۹۵ درصد از هنرمندان صنایع داری در این بخش مشغول فعالیت هستند.
به نظر می‌رسد در صورت رفع چالش‌ها بتوان از دست بافته‌های گلیم و هنرهای مشابه برای اشتغال و ایجاد درآمد برای بانوان کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرد.
 
اختصاص ۲ کلینیک دندان پزشکی سیار به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج گفت که ۲ کلینیک سیار خدمات دندان پزشکی به صورت خودرو برای خدمات رسانی در مناطق روستایی و عشایر کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: این خودروها به‌زودی برای ارائه خدمات دندان پزشکی رایگان برای زنان باردار و کودکان به مناطق سردسیری و گرمسیری اعزام خواهند شد.
وی بیان کرد که دیگر اقشار مناطق روستایی با تخفیف‌های ویژه از خدمات این دندان پزشک‌ها بهره‌مند خواهند شد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی یاسوج با اشاره به اینکه مراجعه به مراکز درمانی برای مردم مناطق محروم دشوار است گفت که این طرح نقش اثرگذاری در ارتقای سلامت بهداشت و درمان مردم مناطق روستایی دارد.
۶۳ مرکز روستایی با ۴۵۱ هزار نفر جمعیت زیرپوشش در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند.
۱۲۶ پزشک و ۹۱ ماما در مناطق روستایی به مردم این استان خدمات رسانی می‌کنند.
وی بیان کرد که ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای بهداشت، سلامت و درمان در قالب پزشک خانواده روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ هزینه شده است.
 
گرد و خاک دید افقی در گچساران را در دومین روز متوالی کاهش داد
رئیس اداره هواشناسی گچساران گفت که گرد و خاک دید افقی در این شهرستان را در دومین روز متوالی به هشت هزار متر کاهش داد.
از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا پایان خرداد امسال ۱۰۶ روز با پدیده ریزگرد در هوای گچساران به ثبت رسیده است.
دید افقی در روزهای با پدیده ریزگرد در این شهرستان بین یک هزار تا ۹ هزار متر اعلام شده است.
دید افقی در شرایط استاندارد ۱۰ کیلومتر است.
احسان کوهکن افزود که کاهش دید افقی به دلیل پدیده ریزگرد از روز گذشته آغاز شده بود و تا فردا ادامه دارد.
همسایگی با استان خوزستان و وجود تأسیسات نفتی، گچساران را در شرایط آلودگی زیست محیطی قرار داده است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در همسایگی استان خوزستان قرار دارد.
کوهکن حداکثر و حداقل دمای هوای این شهرستان را در ۲۴ ساعت گذشته ۴۴ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد ذکر کرد.
این در حالی است که دمای هوای شهر یاسوج در ۱۵۷ کیلومتری شهر دوگنبدان بین ۱۶ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.
دمای هوای سی سخت دیگر شهر سردسیری این استان نیز در این مدت ۱۷ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد اعلام شده است.
 
 
افزون بر ۳ هزار داوطلب کنکور در کهگیلویه رقابت می‌کنند
مدیر آموزش و پرورش کهگیلویه گفت: سه هزار و ۹۲۱ داوطلب در کنکور سراسری امسال با همدیگر رقابت می‌کنند.
سید لطف‌الله فروزان اظهار داشت: سه هزار و ۹۲۱ داوطلب در کنکور سراسری امسال با همدیگر رقابت می‌کنند.
مدیر آموزش و پرورش کهگیلویه تصریح کرد: تمهیدات لازم جهت برگزاری آزمون سراسری اندیشیده شده و خوشبختانه فضای مناسبی برای برگزاری هرچه بهتر این آزمون فراهم شده است.
وی در برگزاری این آزمون نیز به تشریح اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پرداخت و افزود: همه امکانات و شرایط لازم برای برگزاری مطلوب و مناسب این رقابت علمی فراهم شده است.
فروزان در ادامه، نکات ضروری و توصیه‌های لازم برای مراقبین و عوامل اجرایی را تشریح و ایجاد محیطی آرام و مناسب را برای برگزاری آزمون سراسری مورد تأکید قرار داد.
این مسؤول با اشاره به روند برگزاری آزمون سراسری سال گذشته در شهرستان کهگیلویه، گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی و فراهم نمودن شرایط لازم شاهد برگزاری آزمون موفقی بودیم.
فروزان با بیان اینکه استرس یکی از عوامل کاهش موفقیت داوطلبان است، تصریح کرد: به همان اندازه‌ای که استرس قبل از برگزاری آزمون در مطالعه و بازدهی دانش‌آموزان مضر است، وجود استرس در حین برگزاری نیز در موفقیت آنان اثر نامطلوبی دارد که ضروری است تا عوامل برگزارکننده با رعایت همه مسائل، دقت کافی و رفتار مناسب، از بروز هر نوع استرسی در آنها خودداری کنند.
 

تجهیزات ادارات منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد کارآمدی لازم را ندارد
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای مقابله، جلوگیری و کاهش آتش سوزی برنامه ریزی لازم انجام گیرد و نسبت به هرگونه علل و عوامل آن با جدیت تمام برخورد شود.
سیدموسی خادمی در جلسه بحران استان، افزود: همیشه تیم های فعال و مشخصی برای مقابله با آتش سوزی در هر نقطه از استان با همکاری همه دستگاه های اجرایی، سازمان ها و تشکل های غیردولتی و مشارکت مردمی آماده باشند .
وی بیان کرد: در آتش‌ سوزی‌ های اخیر و ساله های قبل خسارات سنگینی به عرصه ‌های منابع طبیعی استان و مردم وارد شده است که به سختی قابل جبران است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد در خصوص راه های پیشگیری و مقابله با آتش سوزی جنگل و مرتع در استان، خاطرنشان کرد: در این استان که نزدیک به ۸۰ درصد مساحت آن جنگل و مرتع، کوهستانی و صعب العبوراست، باید راه های علت و جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع و خاموش کردن آن را جستجو و برای آنها برنامه داشت.
خادمی با بیان اینکه، برخی آتش‌ سوزی هائی که در عرصه‌ های منابع طبیعی این استان رخ داده است، علت اصلی وقوع آن یکسری عوامل فرهنگی است، تصریح کرد: در این خصوص باید آموزش و فرهنگ سازی لازم صورت گیرد .
وی ادامه داد: سهل انگاری و یا عمدی بودن، یکی دیگر از علل و عوامل آتش ‌سوزی ها در منابع طبیعی استان بوده است و از این پس کسانی که به چنین اقدام نادرستی دست می زنند، باید با آنها برخورد جدی تر صورت گیرد .
استاندار کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: ازعوامل دیگری که باعث آتش ‌سوزی می شود، افرادی هستند که برای تفریح به دامنه طبیعت می روند و ناخواسته باعث آتش‌ سوزی در جنگل‌ ها و مراتع می ‌شوند که در این رابطه هم باید نظارت ها، کنترل و فرهنگ سازی لازم انجام شود .
خادمی با اشاره اینکه، وقوع آتش ‌سوزی در منابع طبیعی تنها معطوف به استان نیست، تاکید کرد: اگر به هر دلیلی منابع طبیعی مورد آتش ‌سوزی قرار گرفتند، باید تمام مسئولان و ادارات برای مهار آن پای کار باشند و نباید کسی در این خصوص کوتاهی کند .
وی، شناسایی نقاط حادثه خیز و مستند سازی عرصه های منابع طبیعی که فراوانی بیشتری در زمینه آتش سوزی دارند را مهم دانست و افزود: با این روش می توان در مواقع بحران و آتش سوزی به نحو مطلوب تری مسائل را مدیریت کرد .
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه، برطرف کردن مشکلات تنها نیازمند اعتبار نیست، یادآور شد: تشکیل گروه های مردم نهاد در مناطق مختلف استان برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گرفته است .
خادمی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را متولی اصلی حفاظت از عرصه های طبیعی دانست و گفت: تجهیزات ادارات کل منابع طبیعی در استان کارآمدی لازم را ندارد و این سازمان برای تامین آن در مرکز کشور پیگیر باشد .
وی افزود: همه مشکلات استان به پول برنمی‌ گیرد، گرچه در این خصوص مشکل داریم و پول و منابع مهم هستند اما باید اقدامات دیگری انجام دهیم تا این کمبودها را جبران کنیم.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: برنامه ریزی برای پیشگیری از هر گونه وقوع آتش سوزی به عمل آید تا در مواقع لزوم در مناطق کوهستانی و صعب ‌العبور آمادگی لازم وجود داشته باشد.
خادمی اضافه کرد: اطلاع رسانی و حضور سریع در محل وقوع آتش سوزی از سوی دستگاه های متولی با همکاری همه دستگاه های اجرائی و مردم بسیار ضروری است.
 
تمهیدات لازم برای اعزام زائران حسینی کهگیلویه و بویراحمد اتخاذ شود
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسئولان و متولیان امر تمهیدات لازم برای اعزام زائران حسینی این استان را اتخاذ و اجرایی کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، فتاح محمدی در نشست ستاد اربعین حسینی کهگیلویه و بویراحمد در سالن شماره دو استانداری اظهار داشت: زیارت اربعین حسینی علاوه بر پیامدهای مذهبی، ملی و جهانی، یک موضوع حیثیتی بوده که باید نباید شاهد اقدامات خودسرانه در امر برگزاری برنامه‌های مراسم اربعین باشیم.
وی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت استان با کمک دستگاه‌های اجرائی و فرهنگی برنامه ریزی جامع و مفیدی برای کاروان‌های اربعین داشته باشد، افزود: امکانات لازم جهت ساماندهی و اسکان زائران استان در مقصد فراهم شود و بازدید از منطقه شلمچه جهت بهبود وضعیت اعزام، اسکان، پذیرایی و استراحت زایران محیا شود.
محمدی بر ضرورت برگزاری میزگرد و سمینار توسط صدا و سیما با موضوع اعزام زائران و آموزش چگونگی ثبت نام تاکید کرد و گفت: از هم اکنون برای تشکیل اکیپ‌های خدمت رسانی به مردم اعم از هلال احمر، گروه‌های پزشکی و ... برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی برای زمان نام نویسی زائرین ادامه داد: ثبت نام زائران متقاضی در سامانه ضروری بوده و متقاضیان هم می‌بایست نسبت به درخواست و صدور گذرنامه اقدام کنند زیرا دریافت گذرنامه شرط صدور ویزا است.
معاون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برنامه اعزام زائران به اربعین حسینی یک برنامه مردمی است و ضرورت جلب حمایت مردم و اصناف در این برنامه احساس می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: مراسم اربعین از جمله برنامه‌های مهم کشور از نظر سیاسی، مذهبی و امنیتی محسوب می‌شود که باید با برنامه ریزی مناسب این مراسم را به بهترین نحو ممکن در استان انجام داد.
حجت الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه باید فعالیت کمیته‌های ستاد اربعین حسینی از هم اکنون آغاز شود، تاکید کرد: ارکان ستاد و رؤسای کمیته‌ها باید مشخص شده و جلسات خود را برگزار کنند.
وی با تاکید بر اینکه موضوع اعزام زائران باید جدی گرفته شود، ابراز کرد: کمیته‌ها تمهیدات لازم را در خصوص وظایفی که بر عهده دارند، بیاندیشند و اقدام کنند.
 
جمع‌آوری ۷۵۰ مییلون ریال زکات فطریه در کهگیلویه
مدیر کمیته امداد کهگیلویه، با بیان اینکه تاکنون ۷۵۰ مییلون ریال زکات فطریه در پایگاه‌های این نهاد جمع‌آوری شده است، گفت: جمع‌آوری زکات ادامه دارد.
امرالله فروزنده  از جمع‌آوری ۷۵۰ میلیون ریال زکات فطریه طی یک هفته اخیر خبر داد و اظهار داشت: جمع‌آوری زکات فطریه در پایگاه‌های کمیته امداد ادامه دارد.
مدیر کمیته امداد کهگیلویه تصریح کرد: وجوه جمع‌آوری شده بر اساس ساز وکار صورت گرفته بین مددجویان این نهاد حمایتی توزیع خواهد شد.
وی با بیان اینکه میزان فطریه بر اساس نظر مراجع عظام تقلید و بر مبنای قوت غالب گندم یا برنج تعیین شده است، گفت: تلاش ما به سمتی معطوف می‌شود که از ظرفیت زکات فطریه به نفع جامعه هدف بهره‌برداری کنیم.
فروزنده افزود: در دین اسلام تأکید بسیاری بر دستگیری نیازمندان و فقرا شده است و پرداخت زکات نمونه‌ای از هزینه‌کرد برای این قشر نیازمند است.
وی با اشاره به دو نوع زکات مال و بدن، فطریه را از نوع زکات بدن و واجب مالی برشمرد و تصریح کرد: زکات مال همان است که کشاورز یا دامدار پرداخت می کند و حد نصاب دارد، اما فطریه زکات بدن است که هرکسی به تعداد نفرات نان خور تحت تکفلش آن را پرداخت می کند.
این مسؤول همچنین به آثار اخروی و دنیوی پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: اگر زکات فطره با برنامه‌ریزی مناسب و به روش صحیحی جمع‌آوری شود و به دست فقرای واقعی برسد، یکی از راه‌های بزرگ فقرزدایی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1