تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۲۵۸۰۰۲

شبکه‌های اجتماعی (فرصت یا تهدید)

۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛علیرضا دولت آبادی*
اندک زمانی است که ظهور شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به صورت گسترده توانسته در کل جهان نظر افراد زیادی را به خود جلب نماید و به علت جذابیت‌های خاص این نوع تکنولوژی (دسترسی سریع، ارتباط نامحدود، اطلاعات متنوع و...) افراد زیادی از مضرات آن غافل مانده‌اند.
آن چیزی که در اینجا مهم و جای تأمل دارد این است که مردم کشورها تا چه اندازه آمادگی و فرهنگ پذیریش این تکنولوژی جدید را در زندگی خود داشتند؟
قابل درک است که بعضی از کشورها زمینه لازم برای برخورد با این پدید را نداشته‌اند و به علت عدم آموزش واطلاع رسانی و فرهنگ سازی مؤثر این شبکه‌ها تغیرات گسترده ای در جامعه و سبک زندگی آن‌ها به وجود آورده و این فرصت به یکباره در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی برای آن‌هاست.
در اغلب کشورها توجه به بحث آینده پژوهی بسیار جدی دنبال می‌شود به خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی که دایره تغیرات گسترده و مهم است و می‌تواند چراغ راهی در دستان تصمیم گیران باشد.
طبق آماره‌های ارائه شده بیش از ۴۳ میلیون نفر کاربر اینترنت و بیش از ۴۰ میلیون گوشی هوشمند در ایران وجود دارد.
در ایران بیش از ۵۳ درصد مردم و ۷۳ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال عضو یک شبکه اجتماعی هستند و میانگین استفاده روزانه و حضور در شبکه‌های مجازی بیش از ۸ ساعت است که رتبه اول جهان را در این بحث نصیب ایران کرده است در صورتی که میانگین جهانی استفاده ازشبکه های اجتماعی ۱۶ ساعت در ماه است (روزانه کمتر ازیک ساعت).
حال باید دید میزان بهرمندی از این فضا برای ایرانیان با این درصد حضور چقدر است؟
آیا ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای ایرنیان فرصت به شمارمی آید یا تهدید؟
متاسفانه آمارهای مختلف در مورد تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در خانواده، محل کار، ارتباطات اجتماعی و حتی خود افراد وجود دارد که میزان تاثیر آن بر گسترش ناهجاری های اجتماعی بسیار نگران کننده است.
اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، کم شدن روابط اجتماعی و تعاملات افراد در دنیای واقعی، کم شدن میزان تحمل افراد (زود رنجی)، و تاثیرات گسترده روحی (کم خوابی، کم شدن اشتها) و جسمی (کم بینایی، کم هوشی، حواس پرتی) و نیز ایجاد جنگ‌های روانی (جنگ نرم فرهنگی) و اطلاعاتی و حفره‌های امنیتی از جمله تاثیرات این شبکه‌ها بر روی زندگی افراد خواهد بود.
لازم است افراد جامعه برای کم کردن تاثیرات منفی این شبکه‌های اجتماعی ضمن استفاده متناسب با نیاز و کم کردن اعتیاد به آن به علت حضور مستمر با آگاهی بخشی به خود در بحث سواد رسانه ای یا همان چگونگی برخورد با رسانه‌ها و چگونگی بهرمندی مؤثر از دنیای اطلاعات بتوانند ضمن حفظ حریم خصوصی در مسیر کم کردن میزان تاثرات منفی آن در زندگی خود گام بردارند.
عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان بویراحمد
نام شما

آدرس ايميل شما

محرابی
Iran, Islamic Republic of
احسنت دولت آبادی
محمد
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مردم وجوانان
علی
Iran, Islamic Republic of
بحث خوبی ارائه کردین ولی باید بیشتر روش کار بشه
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
خوب بود
Iran, Islamic Republic of
چه جوون خوش تیپی//
Iran, Islamic Republic of
احسن برادر فوق العاده بود
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1