تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۵۷۶۷۴

سم نگاه سیاسی در انتخاب شهردار دهدشت

۲
۰
کبنا ؛

طیبه‌سادات سعادتی‌نیک
از اعضای شورای پنجم انتظار می‌رود به دور از نگاه حزبی و سیاسی و با در نظر گرفتن منافع عموم مردم نسبت به انتخاب شهردار توانمند و کارآمد اقدام کنند.
 

 شوراهای اسلامی هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل از اختیاراتی که شورای محلی در کشورهای توسعه یافته دارند برخوردار شوند و اقتدار و صلاحیت آنان همچنان حداقل باقی مانده است، با این حال اعمال همین اقتدار حداقلی نیز گاه با مشکلاتی روبرو می‌شود.

یکی از مواردی که تأثیر فراوانی در تحقق مردم‌سالاری محلی دارد، انتخاب شهردار از سوی شورای اسلامی است و این از موضوع‌های مهم و جدی روزهای اخیر است، هر چه به زمان انتخاب شهردار نزدیک‌تر می‌شویم حساسیت آن بیشتر می‌شود، دلیل این حساسیت، مهم بودن جایگاه شهرداری به عنوان بازوی اجرایی شورا است.

مؤلفه مهمی که انتخاب شهردار را در قانون اساسی متبلور می‌سازد، قدرت الزام‌آوری تصمیمات شوراها در حوزه اختیارات قانونی است، پس انتخاب این بازوی قدرت، تأثیر زیادی در ارایه مطلوب خدمات شهری و اجرای صحیح مصوبات دارد. البته نشست‌های شبانه و محافل دورهمی در معرفی گزینه‌ها حاکی از این است که انتخاب شهردار خواه ناخواه، چهره‌ای سیاسی به خود گرفته است و برخلاف ماهیت خدماتی و اداری شهرداری، تصاحب این سمت با رقابت‌های پر چالشی روبه‌رو می‌شود.

مردم دهدشت که برای پایان دوره چهارم شورا ثانیه شماری می‌کنند در ۲۹ اردیبهشت با «نه» قاطع به همه اعضای شورای فعلی ترکیب شورا را به کلی تغییر دادند تا تحولی در مدیریت شهری ایجاد شود.

انتخاب شهردار در شرایط بحرانی شهر دهدشت نیازمند دقت و نگرش دلسوزانه است، وضعیت شهرداری هم به لحاظ جو روانی حاکم بر محیط کاری و هم شرایط مالی فردی را می‌طلبد که بتواند در جهت رفع چالش‌های موجود گام بردارد.

شهردار سمتی در مدیریت شهری است و فردی که قرار است شهر را مدیریت کند باید توانایی‌های لازم را در این زمینه داشته باشد، توانمند، کارآزموده و متخصص باشد.

اعضای شورای پنجم باید به مقوله انتخاب شهردار نگاه سیاسی نداشته باشند چرا که نگاه سیاسی داشتن به سمت مدیریتی که جایگاه اجتماعی دارد به شهر آسیب جدی می‌زند.

بر اساس منافع و نگاه حزبی تصمیم‌گیری نکنند، در جهت حل مشکلات مردم گام بردارند، منتخبان مردم در شورای پنجم باید به مطالبات فراموش شده مردم توجه کنند، مطالباتی که در میان تنش و سهم‌خواهی در دوره چهارم گم شده است.

دخیل سازی گرایش‌های حزبی و جناحی و طایفه‌ای مشکلات مردم را دو چندان می‌کند، برای انتخاب بهترین گزینه باید مطالعه و بررسی بین گزینه‌های برتر در یک چارچوب و اصول تعریف شده انجام شود و به دور از نگاه حزبی و سیاسی به این موضوع پرداخته شود.

متأسفانه گزینه‌هایی برای شهردار در فضای مجازی و محافل مطرح است که بعضاً تنها شاخصه آنها جریان سیاسی است! و به نظر می‌رسد اعضای شورا با فشار سیاسیون صرف اصلاح طلب بودن فرد می‌خواهند سرنوشت چهار ساله شهر را بدون نگاه تخصصی واگذار کنند.

غربالگری نیازها و دغدغه‌مندی شهروندان از مقدمات یک تحول بزرگ شهری است که در مشکلات غرق شده است و در انتظار نجات غریق کارآمد است.

یکی از بزرگترین انتظارات مردم انتخاب شهردار توانمند و کارآمد است و اعضای شورا در این موضوع در معرض امتحان الهی قرار دارند و مردمی که شورای جدید برگزیدند از منتخبان خود انتظار دارند شهردار بر اساس توانمندی‌های حرفه‌ای انتخاب شود و سهم‌خواهی سیاسی و طایفه‌ای را بر نمی‌تابند.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از آن جایی که اعضای شورا را میشناسن زیر بار .. نمی ره و ..ر اصلاحات دیگه بروند کار کشاورزی بکنن بهتره گوجه بک ار بفروشن
شهروند
Iran, Islamic Republic of
انشالله با درایتی که اعضای جدید شورای اسلامی شهر بخرج خواهند داد شهرداری غیر بومی داری تخصص و تعهد و تجربه فارغ از نگاه قومی ، قبلیه ای و سیاسی را برای تکیه دادن به کرسی شهرداری شهری به قدمت بلادشاپور انتخاب خواهند کرد به امید فردای بهتر برای شهروندان و همشهریان عزیزم و توسعه و پیشرفت دهدشت
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1