تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۲۵۴۰۸۹

متن کامل سخنان سید حسن خمینی در برنامه زنده نگاه یک

۰
کبنا ؛حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با تاکید براینکه امام خمینی (ره) فراتر از جناح های سیاسی است، گفت: امام زنده است و رمز زنده بودن امام این است که نگذاشتند ایشان مصادره شود.

به گزارش کبنا، یادگار امام راحل یکشنبه شب در برنامه زنده «نگاه یک» که از شبکه اول سیما پخش شد افزود: امام خمینی نسخه درمان و حلال مشکلات بوده و ایشان برای مردم آن زمان، دارویی است که به کام یک بیمار ریخته شده است.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) ادامه داد: مردم به چنین کسی که نسخه درد جامعه خودش است، اقبال می‌کنند. مردم امام (ره) را حلال مشکلات خود می‌دانستند. واقعا جامعه آن روز، جامعه‌ای که از بنگلادش تا شمال آفریقا را در برمی گیرد، بر پیشانی امام (ره) حل مشکلات را می‌دیده است.
سیدحسن خمینی گفت: اگر امروز می‌خواهیم امام (ره) در جامعه همچنان زنده باشد که هست و مورد توجه جوانان باشد که هست، باید قرائت و تفسیری از دیدگاه‌های امام (ره) ارائه دهیم که درحل مشکلات کشور کارگشا باشد.
یادگار امام راحل با بیان اینکه امام (ره) در برابر کسانی که موضوع حکومت اسلامی را طرح کردند، جمهوری اسلامی را ارائه دادند، گفت: هرگاه توانستیم پیوند عمیق مردم را با این نظام حفظ کنیم، مشکلاتمان را هم می توانیم حل کنیم.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) در ادامه علت زنده ماندن امام در جامعه را فراتر از جناح‌های سیاسی بودن ایشان بیان کرد و افزود: ما نباید اجازه دهیم، میراث جامعه مصادره شود. امام (ره) و شهدا متعلق به یک جناح و دیدگاه نیستند و رمز ماندگاری آنها هم همین است که خودشان در زمان حیات اجازه مصادره خودشان را ندادند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) هوش بسیار بالایی داشت، گفت: همه کسانی که دوست و دشمن امام (ره) بودند به این مساله اقرار می‌کنند که تیز هوشی و استعداد امام (ره) بسیار بالا بوده است.
سیدحسن خمینی ادامه داد: کسانی چون آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه ای و دانشجویان خارج از کشور که در نهضت امام (ره) حضور داشته‌اند، دیده‌اند که امام (ره) چگونه از خارج از کشور و از پاریس، داخل کشور را مدیریت کردند و در واقع مدیریت یک سال مانده به انقلاب امام (ره)، مدیریتی است که می‌توان آن را در کلاس‌ها تدریس کرد.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) با اشاره به زمان بازگشت امام خمینی (ره) به ایران افزود: وقتی امام (ره) قرار بود به ایران بازگردد، همه جزء، خود امام (ره) و پدرم با این موضوع مخالف بودند. اما امام (ره) با توجه به تجربه‌های پیشین تصمیم گرفتند که به ایران باز گردند و اتفاقا همان پرواز هم تیر خلاصی به رژیم بود.
سیدحسن خمینی در ادامه درخصوص نقشی که امام خمینی (ره) برای مردم در حکومت قائل بودند، ادامه داد: به نظرم حکومتی که پذیرش مردم را به همراه نداشته باشد، حداقل با بحران مشروعیت مواجه است.
وی تاکید کرد: همان‌طور که حاکمی که عادل نیست، مشروعیت ندارد، حاکمی هم که اقبال مردم را ندارد، مشروعیت ندارد. برای این هم می‌شود موارد زیادی را از سیره ائمه و کلام امام پیدا کرد و لذا نقش مردم یک نقش حیاتی است.
یادگار امام راحل گفت: امام (ره) برای انقلاب تاکیدش به مردم بود و حتی بارها نسبت به حضور نظامیان در سیاست هشدار داد و آنان را از حضور در این زمینه منع کرد تا نشان دهد که سیاست داخلی ما هیچ ربطی به اسلحه و تفنگ ما ندارد بلکه این مردم هستند که باید در این عرصه حاضر باشند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در عرصه اجتماعی اگر نتوانیم مردم را نسبت به ناهنجار بودن امری قانع کنیم، هر چه بیشتر تلاش کنیم کمتر نتیجه می‌گیریم، افزود: مهمتر از نهی از گناه، نهی از منکر است و باید کاری کنیم که یک گناه در ذهن و خاطر جامعه تبدیل به یک منکر و امری ناپسند تبدیل شود، همچنین امر به معروف یعنی باید از نظر تبلیغی و کار فرهنگی کاری کنیم که یک واجب، معروف بشود و مردم آن را خوب بدانند و اگر شما آن را خوب تعریف کردید و جامعه آن را پذیرفت و گفت این هنجار است و امری ناهنجار را نیز ناهنجاری تعریف کردید و جامعه نیز آن را به عنوان ناهنجار پذیرفت در آن صورت دیگر نیازی به گزمه و آژان و پاسبان و این‌ها نخواهد بود؛ لذا باز هم بازگشت به عنصر کلیدی مردم است.
یادگار امام راحل در ادامه با بیان اینکه وقتی نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب شکل گرفت، مسئولیت جامعه و حکومت با انقلابیون است، گفت: کسانی که در دوران رژیم پهلوی منتقد بودند و انقلاب کردند و حکومت تازه‌ای را به وجود آوردند، آن وقت باید در برابر مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اند، پاسخگو باشند و در برابر فقر در جامعه جواب دهند.
سیدحسن خمینی همچنین با تاکید براینکه انقلاب کارهای بسیار بزرگی کرده و طبقه متوسط فربه درست کرده است و شما در منحنی های مختلفی که در مسائل اقتصادی وجود دارد می توانید توفیق انقلاب را ببینید، افزود: ما البته هیچ وقت به آرمان‌شهر نمی‌رسیم و ترسیم این آرمان‌شهر برای آن است که راه گم نشود، آرمان‌شهرها دست‌نیافتنی اند که اگر نبودند آرمان‌شهر نبودند.
او ادامه داد: اینکه در جامعه‌ای فقیر نداشته باشد، در آرمان‌شهر ممکن است اما ما باید در این مسیر که در جامعه فقر وجود نداشته باشد، حرکت کنیم و باید ببینیم که آیا شیب حرکتمان در این مسیر مناسب است و امکانات لازم را برای ریشه کن کردن فقر یا حرکت در سمت ریشه‌کن کردن فقر داریم یا نه و درست حرکت می کنیم یا نمی کنیم.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) گفت: البته نباید بی‌انصافی کنیم، به هرحال انقلاب در برخی از موارد به اهداف خود رسیده و در برخی موارد هم نرسیده است و باید بیشتر تلاش شود که در این زمینه باید از همه دولت‌ها تشکر کرد که هر کدام در حد خود برای حل مشکل فقر عمل کردند.
یادگار امام راحل در ادامه همچنین به موضوع تحجر در دیدگاه امام (ره) اشاره کرد و افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از عقلایی‌ترین کارهایی است که در جامعه اسلامی شکل می گیرد و موضوعات جامعه را تشخیص می دهد اما آنچه به عنوان تحجر مطرح است، ارتباطی به حکم حکومتی یا بررسی آن از سوی مجمع تشخیص ندارد.
سیدحسن خمینی ادامه داد: من یک بار در دوران طلبگی که پدرم سخنرانی درباره مفهوم تحجر داشت، به ایشان گفتم که بی‌تعارف یکی از مشکلات شما این است که تعریف روشنی از مفهوم تحجر ندارید. اسلام ناب؛ اسلامی است که از یک سو یک مقابله با تحجر دارد و از یک سو مقابله با عناصر غیردینی دارد که می‌خواهند وارد دین شود.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) گفت: اسلام آمریکایی که امام به آن اشاره می‌کردند، همان اسلام سرمایه‌داری است، البته در آن زمان که این موضوع مطرح شد، دوران انتخابات مجلس سوم بود که جریان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون پیش آمده بود که آقای مهدوی کنی این توصیف امام را درباره اسلام آمریکایی به خود گرفتند اما امام (ره) در دیداری با ایشان اشاره کردند که منظورم شما نبوده‌اید.
سیدحسن خمینی افزود: اسلام آمریکایی همان چیزی است که در مقابل با اسلام ناب قرار می گیرد یعنی اسلامی که به ظاهر ممکن است بسیار متحجر باشد ولی در پایان کار خود نشان می‌دهد که دین توان حل مشکلات جامعه را ندارد.
وی تصریح کرد: حال بزرگترین وظیفه افراد متدین امروز این است که ثابت کنند دین یعنی اسلام، دین یعنی مکتب اهل بیت، دین یعنی آن چیزی که علی (ع) و فاطمه زهرا (س) می گویند، دین یعنی صدای رسای امام حسین (ع) مشگل گشاست و ما اگر امروز وظیفه ای داریم این است که به عنوان مریدان امام، به عنوان دلباختگان به مکتب سیدالشهدا (ع) و امیرالمومنین (ع) و به عنوان تابعین پیامبر (ص) درجامعه نشان بدهیم که دین توان حل مکشلات را دارد.
یادگار امام راحل در ادامه تاکید کرد: راه سعادت فردای این ملت فقط از پیوند دین، معنویت، مردمسالاری و عقلانیت است و ما باید اینها را پیوند بدهیم، خروج از ارزشهای دینی جز اضمحلال هیچ چیز نخواهد داشت و فهم من از مساله این است که ما راهمان بازگشت به متون دینی با اجتهاد نو، اجتهاد خاص و با اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره) است.
تولیت آستان حضرت امام خمینی (ره) همچنین درخصوص تدبیر امام برای مقابله و مواجهه با بحران ها نیز گفت: هر حادثه ای را باید در شرایط خودش بررسی کرد، انقلاب اتفاق بسیار بزرگی است، انقلاب جز در شرایط خاص خودش قابل تحلیل نیست ولی منصفانه هرکسی که در آن شرایط این واقعه عظیم را تحلیل بکند در مقابل مردم ایران کرنش می کند.
سیدحسن خمینی افزود: انقلاب اتفاق خیلی بزرگ و مبارکی است و تحلیل آن فهم درستی از شرایط آن را می خواهد و باید برای تحلیل اش در آن شرایط قرار گرفته و ذهن را به سمت آن برد و ما باید انقلاب را در زمینه و بستر خودش ببینیم.
یادگار امام راحل در پایان گفت: این تعبیری که امروز رهبری اشاره کردند که جای شهید و جلاد عوض نشود، تعبیر بسیار درستی است، اینکه ما آدم ها را در آن مقطع زمانی درست تحلیل کنیم، حب و بغض های امروزمان را به آن دوره نکشیم و اینکه اگر امروز با کسی مشکل داریم اما می‌آییم و می گوییم طرف از همان ابتدا بد بود، درست نیست.

نام شما

آدرس ايميل شما

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
1