تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۲۵۲۶۰۰

پل تراب لنده همچنان مسکوت / سایه سیاهی بر جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد / نابودی ۱۳۰ هکتار از جنگل‌های استان / چرا آتش به جان منابع طبیعی افتاده است؟

۰
کبنا ؛خبرهای رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد /
(فارس) پل تراب یکی از پروژه‌های مهم و حیاتی شهرستان لنده بوده که در مراسم کلنگ زنی آن وعده ۱۸ ماهه بهره‌برداری به مردم داده شد ولی هنوز ۳۰ درصد پیشرفت نکرده است.
شهرستان لنده یکی از شهرستان‌های هشت‌گانه استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که به دلیل نداشتن راه‌های ارتباطی مناسب در بن بست قرار گرفته است.
همین امر باعث شده شهرستان اولین‌ها که اولین مرکز شهرنشینی استان کهگیلویه  و بویراحمد بوده به حق واقعی خود یعنی توسعه یافتگی دست نیابد و از عدم توسعه رنج ببرد.
بیش از ۳۸ سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد و خدمات ارزشمندی جهت توسعه شهرستان در ابعاد مختلف سیاسیی، اقتصادی، اجتماعی و ... انجام شده ولی عدم توسعه راه‌های ارتباطی مانع از پیشرفت و توسعه این شهرستان گردیده است.
در ابتدای سال ۹۴(اردیبهشت) با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان، نماینده وقت مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران ارشد استانی و شهرستانی کلنگ پروژه‌ای در شهرستان لنده به زمین زده شد که نوید بخش رهایی و آینده‌ای روشن در جهت توسعه شهرستان بوده است.
در گرما گرم کلنگ‌زنی پروژه پل تراب با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد ریال با دو دهانه ۱۸ متری و یک دهانه ۵۰ متری و ارتفاع بیش از ۱۷ متر و طول ۹۱ متر ، پیمانکار و مسؤولان امر وعده بهره‌برداری ۱۸ ماهه از این پروژه را به مردم دادند ولی پس از گذشت ۲۵ ماه از کلنگ زنی این پروژه هنوز مسؤولان در خواب زمستانی وعده خود مانده‌اند و تا به امروز این پروژه پیشرفتی چندانی نداشته است.
حال مردم شهرستان لنده از مسؤولان استانی و شهرستانی خواستار رسیدگی و تسریع در اجرای این پروژه و زمینه سازی برای توسعه همه جانبه شهرستان اولین‌ها هستند.
 
 کفشدوزک در ۳۰۰هکتار از باغ های شهرستان باشت رها سازی شد
(ایرنا) رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت که با هدف کاهش استفاده از سموم کشاورزی، کفشدوزک کریپتولموس در ۳۰۰هکتار از باغ های شهرستان باشت در جنوب این استان رها سازی شد.
شهرستان باشت ۲ هزار و ۳۰۰هکتار باغ مرکبات شامل لیموترش، پرتقال و نارنگی دارد.
جعفر گوهرگانی افزود: این طرح برای مبارزه با آفت شپشک آرد آلود جنوب اجرا شده است.
در اثر حمله این آفت برگ های درخت زرد و میوه های آنان نیز بدلیل قطع شدن ارتباط شان با تنه درخت می افتند.
این آفت همچنین با تولید عسلک سبب تجمع گرد و خاک و کاهش فتوسنتز می شود.
رشد قارچ فومازین، انتقال بیماری های ویروسی از دیگر خسارتهای شپشک آرد آلود جنوب است.
کنترل بیولوژیک به عنوان روشی علمی، عملی و بسیار بی خطر برای انسان و محیط زیست است.
مبارزه بیولوژیک یعنی استفاده از عامل زنده و دشمن طبیعی یک آفت بر علیه آن که این امر کاهش استفاده از سموم شیمیایی را بدنبال دارد.
گوهرگانی بیان کرد: در این طرح ۹هزار کفشدوزک در سه مرحله در باغ های شهرستان باشت رهاسازی شد.
وی تصریح کرد: اجرای این طرح باغداران را به سمت تولید محصول سالم و در نهایت ارگانیک سوق خواهد داد.

بلوط‌‌های زاگرس در محاصره پروانه‌های جوانه خوار/ بهار جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد سیاه می‌شود
(تسنیم) ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد در مقابله با حمله پروانه‌های جوانه خوار بلوط دست و پنجه نرم می‌کنند و در انتظار حمایت مسئولان برای فرستادن بالگرد و سم برای مقابله با این آفات هستند.
بلوط یکی از مهم‌ترین گونه‌های درختی و درختچه‌ای زاگرس است که میوه آن دارای پوستی سخت است و نام دیگر بلوط " درخت مازو" است که عمری طولانی حدود ۵۰۰ سال (گاهی حتی تا ۲۰۰۰ سال دارد)؛ استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و ایلام دارای جنگل‌هایی از بلوط هستند که در نوع خود از بی‌نظیرترین جنگل‌های جهان هستند.
بلوط به علت دارا بودن ترکیبات فلاوونوئیدی، خواص ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد و این تاثیر را در مخاط روده و پوست نشان می‌دهد. بعلاوه این گیاه ترشحات اضافی بافت را به خود گرفته و در عین حال حساسیت و تحریک‌پذیری را کاهش می‌دهد. با توجه به خواص فوق این گیاه در درمان اگزما، اسهال، بواسیر، التهاب مقعد، کورک، التهاب لبه پلک و التهاب واژن بسیار موثر است.
بیش از یک میلیون هکتار جنگل معادل ،۲۰ درصد مساحت جنگل‌های منطقه زاگرس و هشت درصد جنگل‌های کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد  و این استان با  دارا بودن یک درصد مساحت کشور۳۰ درصد کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده است.
پروانه جوانه خوار مهمان ناخوانده جنگل‌های بلوط
اما عرصه‌های جنگلی کهگیلویه و بویراحمد و جنگلی زاگرس هر روز با یک درد جدید رو به رو هستند و این بار مهمان ناخوانده‌ای بعد از گذشت ۳۳ سال دوباره به زاگرس برگشته است و به علت نبود تجهیزات لازم هر روز به نابودی بخشی از این جنگل‌ها اقدام می‌کند.
پروانه جوانه خوار بلوط نام این مهمان ناخوانده است که یکی از مهم‌ترین آفات برگ خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود  و  با تغذیه لاروها از جوانه‌ها و برگ‌های بلوط ، هر ساله موجب بی‌برگی کامل درختان بلوط می‌شود .
لاروها با تشریح تار‌هایی از سطح شاخ و برگ‌ها آشیانه می‌سازند و با بیرون آوردن سر از داخل تار‌ها به خوردن برگ‌ها مشغول می‌شوند و رفته رفته خسارات زیادی به این عرصه جنگلی وارد می‌کنند.
جواد رحیمیان رئیس منابع طبیعی بویراحمد پیرامون حمله پروانه جوانه خوار بلوط به عرصه‌های جنگلی استان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: میزبان اصلی این آفات جنگل‌های بلوط است و امکان شیوع و سرایت به سایر عرصه‌های جنگلی بلوط وجود دارد و این پروانه با تولید کرم «لارو» به ویژه در فروردین ماه برای درختچه‌های تازه جوانه زده مشکلاتی ایجاد کرده چون این نهال‌ها توان مقابله با این آفت را ندارند و به مرور موجب نابودی جنگل می‌شود.
وی  با اشاره به اینکه مساحت عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان بویراحمد حدود ۴۷۰هزار هکتار است، گفت: ۹۰ درصد مساحت این شهرستان را منابع ملی تشکیل می‌دهد .
رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد با بیان اینکه میزان منابع جنگلی این شهرستان ۳۹۵ هزار هکتار است، بیان کرد: این آفت یک بار در سال ۶۳ خسارت زیادی را به جنگل‌های بلوط استان وارد کرده بود و از سال ۶۳ تاکنون هیچ اثری از این آفت نبوده، اما به تازگی شاهد این آفت در جنگل‌های بلوط هستیم.
حمله پروانه جوانه خوار بلوط به ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی استان
وی تصریح کرد: حدود ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی استان مورد حمله پروانه جوانه خوار بلوط قرار گرفته است که اکنون ۱۰ هزار هکتار از این منابع در موقعیت بحرانی قرار دارند.
رحیمیان افزود: ۴۰ هزار هکتار از منابع جنگلی شهرستان بویراحمد مورد حمله پروانه جوانه خوار بلوط واقع شده است که دلایل اصلی بازگشت دوباره این پروانه به منابع جنگلی زاگرس تغییرات اقلیمی به علت افزایش دما، عدم پراکنش مناسب بارندگی و تبدیل بارندگی از برف و باران به تگرگ است.
وی تاکید کرد: بهترین راه مبارزه با این آفات مبارزه بیولوژیکی و استفاده از سم « BT» است که به علت قیمت بالای این سم و کمبود در بازار داخلی دچار مشکل هستیم و باید این سم را از کشورهای دیگر وارد کرد.
رحیمیان با بیان اینکه در استان هواپیمای سمپاش وجود ندارد، گفت: در مناطق جنوبی کشور تنها یک دستگاه بالگرد سمپاش وجود دارد که آن هم در استان فارس مستقر بوده و بیشتر برای مزارع گندم استفاده می‌شود و آنطور که باید و شاید تا کنون از آن برای منابع جنگلی استفاده نشده و بهایی نداده اند.
مدیر منابع طبیعی شهرستان بویراحمد تصریح کرد: ما این مشکلات را به اداره کل منابع طبیعی استان مکاتبه کرده ایم و منتظر یاری مسئولان هستیم ولی تا کنون هیچگونه کمکی در این راستا ارائه نشده است.
نابودی ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد به علت خشکیدگی
وی بیان کرد: به علت آفت خشکیدگی تا کنون حدود ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط  در استان از  بین رفت و امید است با بارش رحمت الهی دوباره شاهد رویش و جوانه زدن این درختان باشیم.
رئیس منابع طبیعی بویراحمد قطع درختان جنگلی، تهیه زغال و حمل چوب جنگلی را از تخلف‌های حوزه منابع طبیعی در شهرستان بویراحمد اعلام کرد و خواستار مشارکت بیشتر مردم در امر حفاظت از جنگل‌ها شد.
وی افزود: باتوجه به اینکه در حال حاضر در فصل حریق قرار داریم انتظار می‌رود مردم و جوامع محلی در کنترل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع ما را یاری کنند.
درخت بلوط به عنوان نماد فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود ولی این سمبل تازگی و شادابی اکنون در آستانه نابودی است و اگر مسئولان به این زنگ خطر توجهی نکنند دیگر بلوطی نخواهد بود که بتوان آنها را از مرگ نجات داد.
بلوط های حوزه زاگرس نابود می‌شود چون بالگرد و سمی نیست چه جوابی برای نسل آینده خود داریم؟ این طبیعت در آتش مدیریت نامناسب ما انسانها در حال جان دادن است امید است مسئولان در مرکز بیش از پیش به فکر حفاظت از منابع ملی باشند.
تصرف اراضی ملی توسط سودجویان از مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع
(فارس) مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، گفت: تصرف اراضی و منابع ملی توسط سودجویان از مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی عمدی در منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع است.
سید اسدالله هاشمی اظهار کرد: بخش وسیعی از جنگل‌های حوزه زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد وجود این منابع غنی را عامل مهمی در ایجاد آب و هوایی مطلوب دانست و افزود: وجود همین طبیعت بکر و زیبا در این منطقه باعث شده تا استان لقب «پایتخت طبیعت» را بگیرد.
وی با اشاره به حضور میلیون‌ها مسافر و گردشگر در استان، گفت: سالانه مسافران و گردشگران زیادی به واسطه طبیعت زیبا و دست نخورده این استان به این منطقه سفر می‌کنند.
این مسوول، ادامه داد: اما برخی افراد بر اثر ناآگاهی و بی‌خردی اقدام به سوء استفاده از این منابع کرده و باعث صدمه زدن به آنها می‌شوند.
هاشمی در ادامه به بروز آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های استان اشاره کرد و گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های مختار، حاتم بهمئی و تل رش لنده از جمله این نمونه‌هاست که صدمه زیادی هم به جنگل‌ها وارد کرده است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع عمدی است، خاطرنشان کرد: تصرف اراضی و منابع ملی توسط سودجویان از مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی عمدی در منابع طبیعی و خسارت زدن به آنها است.
وی کم شدن بارندگی و بروز خشکسالی را از دیگر عوامل موثر در آسیب و خسارت دیدن منابع طبیعی و محیط زیست عنوان کرد و بیان داشت: خشکسالی باعث بروز آفات و بیماری‌هایی در درختان شده است.
این مسوول، سوسک چوب‌خوار، سوسک بلوط‌خوار و پروانه جوانه‌خوار بلوط را از جمله این بیماری‌ها بیان کرد و یادآور شد: کمبود اعتبار مهم‌ترین مشکل برای مقابله و پیشگیری از توسعه این بیماری‌ها است.
هاشمی حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را وظیفه همه مردم، مسوولان و دستگاه‌ها دانست و گفت: اگر منابع طبیعی، جنگل‌ها و محیط زیست به خطر بیفتد بی‌شک زندگی و ادامه حیات بشر نیز در معرض خطر و نابودی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1