تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۲۴۶۴۴۴

اتصال ۳۰۰ انشعاب به شبکه فاضلاب یاسوج / آغاز عملیات روگذر باشت با حضور وزیر راه / پایان دوران بگم بگم‌های قالیباف / واژگونی ماشین آتش‌نشانی گچساران / ۲۲۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم گازرسانی شد /

۱
۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
برگشت ۸۰۰ خانوار به جمع عشایر کهگیلویه و بویراحمد
صندوق بیمه روستایی عشایر سه خدمت مستمری، ازکارافتادگی و فوت را به جامعه هدف ارائه می کند و سرپرست خانوارهای زیرپوشش در صورت پرداخت ۱۵سال بیمه بازنشسته می شوند.
با هدف حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، ۷۰ درصد از حق بیمه تعیین شده از سوی دولت پرداخت می شود.
بهمن آزادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اشاره به آمار پرداخت کمک هزینه حوادث پیش بینی نشده مانند سیل و خشکسالی به یکهزار خانوار عشایری را از دیگر خدمات حمایتی به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد در این مدت ذکر کرد.
وی توزیع یکهزار و ۸۵۷ سیلندر گاز، ۱۵ میلیون ۲۸۰ هزار لیتر نفت سفید، هشت هزار و ۸۱۰ تن خوراک دام از دیگر خدمات ارائه شده دولت به عشایر این استان در چهار ساله اخیر بوده است.
وی بیان کرد که سالانه ۴۸۵ متر مکعب آب به صورت سیار بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شود.
آزادی، همچنین از توزیع سه هزار و ۷۵ تانکر ذخیره آب بین عشایر این استان در دولت تدبیر و امید خبر داد.
وی با اشاره به اهمیت آموزش برای ارتقای زندگی عشایری افزود که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر روز آموزش در زمینه های اشتغال، بهداشت و سایر نیازهای اجتماعی در چهار ساله گذشته در بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی به تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز عشایر این خطه اشاره کرد و افزود: عشایر کهگیلویه و بویراحمد در تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید ملی پیشتاز هستند.
جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین ۳۵ درصد صنایع‌دستی شامل ۱۰ هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.
۱۲ در صد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۱۱ هزار خانوار با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.
هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با ۱۳ زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
اتصال ۳۰۰ انشعاب به شبکه فاضلاب یاسوج
از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۳۰۰ انشعاب در شهر یاسوج به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل شده است.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج در بازدید از تاسیسات آب شرباتصال ۳۰۰ انشعاب به شبکه فاضلاب یاسوج این شهر با اشاره به اینکه آبفای یاسوج اهتمام ویژه‌ای در زمینه توسعه شبکه فاضلاب دارد گفت: اتصال به شبکه فاضلاب علاوه بر حفظ محیط زیست موجب ارتقاء بهداشت عمومی شهروندان نیز خواهد شد.
قاسم قلندری افزود: با توجه به توسعه منازل مسکونی و مجتمع های رفاهی در بالا دست شهر یاسوج و به دنبال آن تولید فاضلاب تلاش می شود تا با اتصال این مشترکان به شبکه جمع آوری فاضلاب به حفظ بهداشت عمومی شهر کمک شود.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج گفت: در بیشتر مواقع نیز به دلیل اهمیت کار، شرکت آبفای شهری استان به رغم کمبود اعتبارات نسبت به توسعه شبکه فاضلاب در این مناطق اقدام می کند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۴ هزار انشعاب فاضلاب در شهر یاسوج نصب شد ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود ۳۰۰ انشعاب فاضلاب در شهر یاسوج به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل شده است.
نشست دبیران شورای مبارزه با موادمخدر ۶ استان در یاسوج برگزار می‌شود
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت که نشست منطقه‌ای دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ۶ استان کشور از ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت سال جاری در یاسوج برگزار می‌شود.
سید ناصر رضایی اظهار داشت: استان‌های شرکت کننده در این نشست شامل کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و هرمزگان است.
وی هدف از برگزاری این نشست را توانمندسازی هر چه بیشتر تشکل‌های مردم نهاد ۶ استان مورد نظر در حوزه فضای مجازی برای مبارزه بهتر با مواد مخدر اعلام کرد.
رضایی افزود که سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده و یکی از محورهای مهم برای تحقق آن نیز وجود نیروی انسانی پویا، فعال و سالم است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به همین دلیل صیانت از نیروی انسانی کشور در برابر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد ضرورتی انکارناپذیر خواهد بود.
رضایی عنوان کرد که نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته ۵۵ مصوبه داشته که از این تعداد تنها یک مورد تاکنون اجرا نشده است.
وی ابراز داشت: آن مصوبه نیز ساخت مکانی مناسب در حاشیه جاده ارتباطی یاسوج - اصفهان برای پارک خودروهای سنگین و انجام بهتر ایست و بازرسی آنها توسط مأموران نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد در راستای مبارزه با مواد مخدر است.
رضایی گفت که مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد برآوردهای لازم در مورد هزینه و امکانات مورد نیاز اجرای این مصوبه را انجام داده و امید است تا پایان خرداد سال جاری انجام شود.
وی اظهار داشت: فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ تلاش‌ها و فعالیت‌هایی ارزنده در زمینه مبارزه با مواد مخدر در شهرستان‌های هشت‌گانه این استان انجام داده‌اند.
رضایی خواستار تشکیل ماهانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ارائه دستور کارهای تخصصی‌تر در آنها شد.
وی افزود که فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مبارزه با مواد مخدر توجه جدی‌تری به نقاط آلوده، روستاها و حاشیه شهرها داشته و استفاده بیشتری از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد در این راستا کنند.
۲۲۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید گازرسانی شد
مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۵۷۲ روستا در این استان از نعمت گاز برخوردار شده که از این تعداد ۲۲۰ روستا در دولت یازدهم بوده است.
رحمان خادم اظهار داشت: آمارها نشان می دهد در چهارسال فعالیت دولت یازدهم در مجموع هزار و ۸۰میلیارد ریال اعتبار برای گاز رسانی در مناطق مختلف کهگیلویه وبو یراحمد هزینه شده است.
وی افزود: ۱۴شهر از ۱۷ شهر کهگیلویه و بویراحمد پیشتر گاز رسانی و یک شهر در دولت یازدهم گازرسانی شده است.
عملیات گازرسانی به ۲ شهر دیشموک و قلعه رئیسی در شهرستان کهگیلویه در دولت تدیبر و امید آغاز شده و در حال انجام است.
با گازرسانی به این ۲ شهر تا دو سال آینده تعداد روستاهای برخوردار از نعمت گاز به افزون بر ۱۴۰ روستا خواهد رسید.
خادم از طرح گازرسانی به شهرهای دیشموک و قلعه رئیسی به عنوان طرحی مهم و با بار مالی بالا یاد کرد که به یکی از آمال دولت های سابق تبدیل شده بود اما دولت یازدهم با کار کارشناسی آن را وارد مرحله اجرا قرار داد.
بررسی ها نشان می دهد با گازرسانی به مناطق دیشموک و قلعه رئیسی سالانه از قطع ۱۷هزار اصله درخت جلوگیری می شود و استفاده از منابع فسیلی هم بشدت کاهش می یابد.
اجرای این طرح همچنین نقش مهمی در ایجاد صنایع کوچک و متوسط و در نتیجه اشتغال در منطقه افزایش پیدا می کند.
مدیر شرکت عامل گاز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: فاز اول و دوم این طرح ۱۶ کیلومتر است که تا اوایل خرداد امسال به اتمام می رسد و عملیات اجرایی فاز سوم نیز آغاز شده است.
خادم تاکید کرد که با بهره برداری از این طرح بزرگ ۲ شهر و ۱۴۰ روستا با هشت هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر ۳۰هزار نفر گاز رسانی خواهند شد.
خادم تصریح کرد که کهگیلویه و بویراحمد دارای هزار و ۷۵۲ روستاست که از این تعداد ۷۵۲ روستای بالای ۲۰ خانوار واجد شرایط گازرسانی هستند.
تاکنون از این تعداد ۵۷۲ روستا گازرسانی شده و مابقی نیز در سال جاری تعیین تکلیف خواهد شد.
وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته ۴۵۸ روستای استان در سالهای ۹۶ و ۹۷ با بیش از هزارو ۷۲۰ میلیارد ریال گاز رسانی خواهد شد که مجوزهای لازم اخذ شده است.
خادم در ادامه بیان کرد: گازرسانی به بخش سرآسیاب و منطقه ممبی در شهرستان بهمئی یکی دیگر از طرح های مهم گازرسانی استان است که مطالعات آن انجام شده و امسال عملیات اجرایی آن از سمت شهرستان لنده با خط ۶ اینچ با اعتباری افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این طرح حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت از نعمت گاز برخوردار می شوند.
مدیر عامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۷۵ درصد از روستاهای واجد شرایط استان از نعمت گاز برخوردار هستند، عنوان کرد: این میزان در شهرستان گچساران ۱۰۰درصد، بویراحمد ۸۱ درصد، کهگیلویه ۴۶درصد، باشت ۸۵درصد، دنا ۸۷درصد، چرام ۸۶ درصد، بهمئی ۳۹درصد و لنده ۶۷ درصد است.
۱۶۹ هزار مشترک گاز طبیعی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۴ هزار مشترک شهری و ۴۵هزار مشترک روستایی هستند.
۱۶۸هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهرمند هستند که از این تعداد ۱۲۲هزار و ۶۰۰ خانوار شهری و ۴۵ هزار و ۴۰۰ خانوار روستایی است.
با این وضعیت ۹۷ درصد کل خانوارهای شهری و ۷۲ درصد خانوارهای روستایی استان از این نعمت خدادادی بهرمند شده اند.
صعود دانشجویان دانشگاه یاسوج به قله دنا
دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج در برنامه ای یک روزه به ارتفاعات دنا صعود کردند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج گفت:در این برنامه که صعود دانشجویان دانشگاه یاسوج به قله دنابه مناسبت هفته سلامت انجام شد ۶۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج در آن شرکت کردند.
فریبرز نیکدل افزود: دانشجویان در این برنامه به سه قله بالای ۳ هزارمتر ارتفاعات دنا صعود کردند.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه یاسوج همچنین از برگزاری نشست مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: نشست شورای هماهنگی ورزش دانشگاه‌های استان به منظور هماهنگی برای برگزاری مشترک مسابقات ورزشی به میزبانی دانشگاه یاسوج برگزار شد.
نیکدل افزود: در این نشست، هماهنگی برای برگزاری مسابقات ورزشی دانشگاه‌های استان در رشته‌های کوهنوردی، طناب کشی، طناب زنی، تنیس روی میز بین دانشجویان آقا و خانم و همچنین کارکنان به صورت متمرکز انجام شد.
آغاز عملیات روگذر شهر باشت؛ نیمه دوم اردیبهشت با حضور آخوندی
رئیس اداره راه و شهرسازی باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات اجرایی روگذر شهر باشت در نیمه‌دوم اردیبهشت با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.
"سعید گندمکار" درجمع خبرنگاران گفت: ساخت روگذر شهرستان باشت کاهش تصادفات مرگبار و کاهش ترافیک و ساماندهی و ایمن‌سازی به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی روگذر شهر باشت در نیمه دوم اردیبهشت با حضور وزیر راه شهرسازی به بهره برداری می‌رسد، یادآورشد: عملیات اجرایی طرح روگذر و ساخت ۱۱ کیلومتر جاده منتهی به ورودی شهر باشت در سال ۱۳۹۳ آغاز شده است.
رئیس اداره راه و شهرسازی باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: برای ساماندهی تقاطع غیر همسطح ورودی شهر باشت در مسیر ارتباطی شیراز به گچساران ۷۷ میلیارد ریال هزینه شده است.
گندمکار با تقدیر از تلاش های مسئولان استانی بویژه "غلامرضا تاج گردون " در جهت احداث روگذر باشت، خاطرنشان کرد: احداث ۱۱ کیلومتر جاده ارتباطی این مسیر نیز هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای  مجموع طرح ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است
وی گفت: از مهمترین طرح های اجراشده و در دست احداث این شهرستان در دولت تدبیر و امید می‌توان به احداث چهار خطه باشت به بابامیدان و تقاطع غیرهمسطح، جاده باشت به چرام، جاده کمربندی شهر باشت، بهسازی و تعریض سه‌راهی باشت، روکش آسفالت پل بریم، تعمیرات پل بزرگ شوش، اجرای پل نیمدور، تکمیل جاده کوه دهک، اجرای روکش آسفالت پشت کوه، بازگشایی راه‌های روستای پیچاب اشاره کرد.
گندمکار، اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه راهسازی در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم مانند استان کهگیلویه و بویراحمد را ارزنده ارزیابی کرد.
راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی روحانی در یاسوج و چرام استان کهگیلویه و بویراحمد
ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور یازدهم و نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد یکی پس از دیگری در حال بازگشایی است.
ستادهای انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کنونی و نامزد انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری امروز شنبه نهم اردیبهشت ماه ۹۶ در شهرهای یاسوج و چرام استان کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی می شود.
ساعت ۱۷ امروز قرار است ستاد روحانی در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با سخنرانی"محمدعلی وکیلی" نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی که سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی نیز هست در خیابان سردار جنگل جنوبی افتتاح شود.
ساعت ۲۱ امشب نیز شهر چرام میزبان "علی خواجوی" دبیر انجمن اسلامی معلمان کشور برای افتتاح ستاد روحانی در بلوار شهید دستغیب، خیابان شهید حسن پور (خیابان کمیته امداد امام) این شهر خواهد بود.
 افزایش چشمگیر خدمات ارتباطات و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم
مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت که خدمات حوزه ارتباطات و فناوری این استان در دولت تدبیرو امید افزایش چشمگیری داشته است.
جواد غلامپور  اظهار داشت: تأمین ارتباط تلفنی خانگی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار از ۱۹ روستا به ۴۱ روستا افزایش یافته است.
وی بیان کرد: ارائه اینترنت پرسرعت با فناوری ADSL به روستاها ۵۱ برابر و ارائه اینترنت پرسرعت با فناوری LTE به روستاها نیز ۳۷۰ برابر شده است.
غلامپور با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی توسعه دسترسی پهن باند اپراتورها در استان بیان کرد: توسعه شبکه ملی فیبرنوری نیز ۴۱ درصد رشد داشته است.
وی افزود: تعداد شهرهای تحت پوشش نسل سه و چهار از سه شهر در دولت گذشته به ۱۲ شهر افزایش یافته است.
غلامپور افزایش ۲۷۳ درصدی تعداد کاربران شبکه اینترنت، افزایش چشمگیر ضریب نفوذ شبکه‌های تلفن همراه، افزایش پوشش جمعیتی تلفن همراه و ۹ رتبه ارتقا در زمینه شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان را نیز از دیگر عملکردهای مثبت در این دولت ذکر کرد.
وی توسعه ظرفیت پهنای باند ورودی استان، راه اندازی مرکز آپا یا آگاهی، پشتیبانی و امداد، توسعه تلفن ثابت GSM روستایی دارای رومینگ با همراه اول، افزایش نقاط دسترسی به شبکه مادر مخابراتی و افزایش تعداد کل واحدهای پستی شهر و روستایی به ۲۷۸ واحد در استان را از دیگر خدمات مؤثر دولت یازدهم در این زمینه ذکر کرد.
تلاش برای حفظ ارزش‌ های دینی و اسلامی مهم ترین رسالت امروز ماست
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، مهم ‌ترین رسالت امروز را تلاش برای حفظ ارزش‌ های دینی و اسلامی عنوان کرد و گفت: ترویج ضد ارزش‌ ها از مهم ‌ترین اهداف دشمنان است.
حجت ‌الاسلام حمید برازش، مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: ما به عنوان متولیان عرصه دین و فرهنگ باید با طراحی و اجرای برنامه های مفید و کاربردی در جهت نهادینه سازی و فرهنگ سازی، پایه های اعتقادات و باورهای مردم تلاش گسترده انجام دهیم.
برازش، اظهار داشت: آنچه امروز می تواند کشور را در برابر هرگونه تهاجم، جنگ نرم، دسیسه های سیاسی و فرهنگی بیمه کند، بصیرت دینی و انقلابی است.
وی یادآور شد: در شرایط حساس کنونی تقویت فرهنگ و بصیرت دینی بسیار ضروری بوده و فرهنگ باید برخاسته از متن انقلاب اسلامی و اندیشه های ایثار و شهادت باشد.
این مسئول تبلیغی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه، با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت ها و تشکل های مردمی به‌ عنوان پایگاه های مهم اجتماعی، عنوان کرد: امروزه با توجه به هجمه های بالای دشمنان در زمینه های اجتماعی و فرهنگی مهم ترین شاخصه پایگاهی مردمی ایمان و بصیرت است .
برازش، خاطرنشان کرد: مبلغین، روحانیون و دلسوزان باید این ظرفیت ها و فرصت ها را با جدیت و تمام توان هدایت و راهنمایی و نگذارند نقشه ها و برنامه های دشمنان در آن رخنه کنند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران به دلیل اسلامی و مردمی بودن به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین، مقتدرترین و کارآمدترین انقلاب ‌ها در سراسر جهان الگوی حرکت ‌های بزرگ شده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: بر اساس شاخصه های تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) باید روشنگری و بصیرت افزایی را با جدیت و پشتکار لازم دنبال و این راه اصلی پیشرفت پایدار کشور و پیروزی در همه عرصه هاست.
برازش، خاطرنشان کرد: بصیرت انقلابی باعث انسجام، حفظ و تحکیم وحدت، تقویت هوشیاری و بیداری ملت و نابودی و ناامیدی دشمنان بوده و باعث می ‌شود کاستی ها، نواقصات، مشکلات و ناهنجاری ها رفع شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: مناسبت ها و اعیاد ظرفیت ها و فرصت های بسیار خوبی جهت جذب نوجوانان و جوانان در مسیر دین و معارف اسلامی است.
دوران بگم بگم‌های قالیباف به پایان رسیده است
دبیر جبهه توسعه و اعتدال کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که دوران بگم بگم های قالیباف ها به پایان رسیده است.
" هوشنگ جهانبخش "  گفت: مناظره اول که در حوزه اجتماعی و فرهنگی بود نشان داد که آقای قالیباف حرفی برای گفتن ندارد و آنچه دارد تکرار حرف های چهارساله منتقدان دولت تدبیر و امید بوده است.
وی با برشمردن برخی از ویژگی های ریاست جمهوری ایران آن هم در این دوران و شرایط خاص، اظهارداشت: تیک های عصبی و درخواست‌های آقای قالیباف برای استراحت بین مناظره نشان از این داشت که این نامزد انتخاباتی مانند دونده ای بوده که در همان گام نخست نفسش بریده است.
شکست اصولگرایان قطعی است
این فعال رسانه ای در کهگیلویه و بویراحمد افزود: رئیس جمهور باید صبور و دارای ویژگی های اعتدالی باشد که در مناظره اول نامزدهای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، آقای قالیباف فاقد این ویژگی ها بود و حتی در برخی از اوقات اقدام به توهین و ارائه اطلاعات کذب و نادرست نیز می کرد.
جهانبخش با بیان اینکه شکست اصولگرایان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری قطعی است، خاطرنشان کرد: اصولگرایان در انتخابات های ریاست جمهوری حرفی برای گفتن ندارند و به هیچ عنوان نمی توانند آرای مردمی را جلب و جذب کنند.
وی گفت: آقایان قالیباف و رئیسی باید بپذیرند که از هم اکنون شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری بوده و البته بطور حتم بنا به مصالح حزبی و تشکیلاتی شان تا روز آخر انتخابات در صحنه باقی خواهد ماند.
دبیر جبهه توسعه و اعتدال کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی تحولات آینده در مناظره‌ها، یادآورشد: دکتر روحانی و مهندس جهانگیری در مناظره های بعدی بطور حتم خدمات دولت تدبیر و امید را بطور ویژه‌ای به مردم اعلام خواهند کرود و برخی حقایق و جفاهای رواداشته داشته بر این دولت را نیز بیان می کنند.
جهانبخش افزود: دوران " بگم بگم های قالیباف " به پایان رسیده و آقایان باید بدانند که این شیوه مردم فریبی دیگر نمی تواند آرای کم آنها در سبد رای را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه آگاهی های مردم نسبت به گذشته صدچندان شده است، تصریح کرد: مردم ایران حتما دوران فلاکت بار اقتصادی و قطع ارتباط دنیا با ایران را بخوبی یاد دارند.
دبیر جبهه توسعه و اعتدال کهگیلویه و بویراحمد گفت: مردم ایران خوب به یاد دارند دورانی را که ما با کشورهای ناشناخته ارتباط برقرار می‌کردیم بطوری که برخی می گفتند این کشورها تازه کشف شده اند.
جهانبخش با اشاره به برخی خدمات دولت تدبیر و امید در خروج ایران از بن بست های خارجی و داخلی، اظهار داشت: ایران متعلق به تمامی ایرانیان بوده و دیگر نباید اجازه داد دوران کشف کشورهای ناشناخته تکرار شود.
دست اصولگرایان برای تخریب دولت روحانی خالی است
وی با تاکید براینکه دست اصولگرایان برای تخریب دولت تدبیر و امید خالی است، ادامه داد: بطور حتم ارائه آمارهای نادرست شیوه‌ای است که جریان اصولگرایان همواره علیه جریان اصلاحات و اعتدالیون دارند و البته دیگر نمی شود مردم را با این آمارهای کذب فریب داد.
دبیر جبهه توسعه و اعتدال کهگیلویه و بویراحمد گفت: بطورحتم مردم خوب می دانند که دوران ارائه آمارهای کذب به پایان رسیده است.
جهانبخش افزود: در ۲۹ اردیبهشت ماه با رای به روحانی تعامل با دنیا دوچندان تر، نرخ سرمایه گذاری باهدف کاهش نرخ بیکاری بیشتر و دوران دردسرها و جنگ طلبی ها نیز به پایان می رسد.
برگشت ۸۰۰ خانوار به جمع عشایر کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در نشست خبری گفت که اگر چه زندگی عشایری با مشکلاتی همراه است اما دولت تدبیر و امید با ایجاد زیرساخت‌ها و ارائه مشوق‌های لازم زمینه بازگشت خانواده‌ها را به دامن عشایر فراهم کرده است.
مجید علی پور افزود: اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم نسبت به ساماندهی و ارائه خدمات مورد نیاز به خانواده‌هایی که به میان عشایر برمی‌گردند اقدام می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار خانوار عشایری با ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد.
وی یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید را احیای مراتع و توسعه کشت گیاهان دارویی توسط جامعه عشایری استان ذکر کرد و ادامه داد در مناطق تنگ سرخ و سردآب شهرستان بویراحمد در چند سال اخیر ۹ هزار هکتار مرتع توسط عشایر زیر کشت گیاهان دارویی از جمله 'آنغوزه' و 'بومادران' قرار گرفته است.
به گفته وی، عشایر با فروش گیاهان دارویی در هر هکتار تا ۴۰ میلیون ریال درآمد کسب می کنند.
علی پور تأکید کرد که افزون بر ۹۶ درصد از جمعیت عشایری استان مشغول به کار هستند و این امر نشان‌دهنده مولد بودن این قشر است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات مهم صورت گرفته در دولت یازدهم را بیمه اجتماعی عشایر دانست و افزود: در این مدت یکهزار و ۱۰۰ خانوار عشایری استان بیمه اجتماعی شدند.
وی تصریح کرد که بیمه اجتماعی، کشت گیاهان دارویی و تولید ارگانیک در جامعه عشایری موجب شده که عشایری که پیشتر این جامعه را ترک کرده بودند به فکر بازگشت بیفتند و دولت از این کار استقبال و حمایت می‌کند.
علی پور گفت: در ۲ سال گذشته ۶۸ کیلومتر راه عشایری در مناطق عشایری استان احداث شد اگرچه هنوز در برخی مناطق از نبود جاده دسترسی رنج می‌برند.
اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید برای مقابله با پدیده خشک‌سالی، ۵۷۰ حلقه چشمه در مناطق عشایری استان شناسایی و ۲۲۷ حلقه چشمه را بهسازی کرد.
به گفته علی پور، عشایر در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد ازجمله دریلا، رگ سفید و هلیگان با خشکسالی و کمبود آب شرب شدید رو به رو شده‌اند.
تاکنون بیش از ۲۳۰۰ منبع ذخیره آب شرب در مناطق عشایری استان ساخته شده که از این تعداد ۲۸۰ مورد در دولت یازدهم بوده است.
کارخانه خوراک دام استان که تا قبل از دولت تدبیر و امید تعطیل بود به چرخه تولید بازگشت که برای ۱۸ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۲۲ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرد و تاکنون هشت هزار و ۷۰۰ تن کنستانتره در آن تولید و در استان توزیع شده است.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری به دلیل خشکسالی، کمبود بارش و گرما، ۱۰ روز زودتر از موعد مقرر به مناطق ییلاقی کوچ را آغاز کرده است.
۱۵۰ پرونده تخریب اراضی ملی در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل ۱۵۰ پرونده تخریب اراضی ملی در مناطق حفاظت شده این استان خبر داد.
سید اسدالله هاشمی  اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری مبارزه با زمین خواری بوده که از روز اول مدیریتم در محیط زیست مبارزه با این پدیده را به طور ویژه در دستور کار قرار دادم.
وی از تشکیل کمیته رسیدگی به تصرفات اراضی ملی در مناطق حفاظت شده خبر داد و گفت: در این راستا تاکنون ۱۵۰ پرونده زمین خواری تشکیل و تحویل مراجع قضایی شده است.
هاشمی با تاکید بر اینکه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بدون هیچ ملاحضه‌ای با متخلفان برخورد می‌کنیم، افزود: همکاری و دغدغه دستگاه قضایی در برخورد با دست درازن به اراضی ملی ستودنی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سند ۲۲٫۶ هکتار از اراضی واگذار شده به اداره مسکن و شهرسازی در منطقه حفاظت شده دلون سی سخت ابطال و به محیط زیست برگشت داده شد.
هاشمی در پاسخ به این سوال که پرونده مدیرکل سابق شکارچی به کجا رسید؟، افزود: پرونده مدیرکل سابق که به شکار روی آورده بود تشکیل و تحویل مراجع قضایی شد.
وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفاظت از مناطق مختلف و تحویل آن به آیندگان از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند هرچند حفاظت از مناطق حفاظت شده نیازمند مشارکت عمومی است.'
۲۰ برنامه فرهنگی مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ برنامه فرهنگی مقابله با آسیب‌های اجتماعی در مدارس این استان تاپایان سال تحصیلی اجرا می‌شود.
هادی‌ زارع‌پور در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: ۲۰ برنامه فرهنگی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد تا پایان سال تحصیلی جاری برای مدارس استان برنامه ریزی و هدف گذاری شده است.
وی عنوان کرد: مدارس عاری از خطر ویژه مقطع متوسطه دوم در ۱۳ شهرستان و منطقه آموزش و پرورش، طرح مهارت‌های مقابله با مواد مخدر، مهارت‌های مراقبت از خود، کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی برای مقابله با مواد مخدر، برپایی ۲ هزار نمایشگاه در دو هزار مدرسه، توزیع ۹۰ هزار بسته فرهنگی در زمینه مضرات مواد مخدر و راهکارها مبارزه با آن و طرح مشارکت اجتماعی، خانه و مدرسه از جمله این طرح‌ها است.
زارع‌پور با اشاره به تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس استان، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار این اطلس در استان کهگیلویه وبویراحمد تهیه و تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ آسیب اجتماعی در استان احصا شده است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی اعتیاد بوده که در این راستا آموزش و پرورش استان نقشه مناطق و مدارس در معرض آسیب استان را تهیه کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد دلیل اصلی بروز آسیب‌های اجتماعی را بی توجهی به نیاز جوانان و نوجوانان دانست و گفت: نقش خانواده‌ها در جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی بی بدیل بوده و به طور قطع آموزش ابتدا باید از کانون گرم خانواده آغاز و در مدارس و دانشگاه‌ها  به صورت تخصصی تر ادامه یابد.
عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه گازرسانی به روستاهها بی سابقه بوده است
رحمان خادم در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد:جمعیت بهره مند از گاز روستایی انجام شده در دولت یازدهم بیش از ۶۰ هزار نفر می باشد که حدود۱۸ هزار خانوار را پوشش می دهد.مدیر عامل گاز استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از ظهر شنبه در جمع اصحاب رسانه گفت: از مجموع ١٧ شهر استان ١۵شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند .
رحمان خادم در ادامه افزود:دو شهر دیشموک و قلعه رئیسی از نعمت گاز برخوردار نبودند که به همت دولت تدبیر و امید گاز رسانی به این دو شهر در حال انجام است.
خادم در ادامه نیز در خصوص گاز رسانی به شهرهای دیشموک و قلعه رئیسی افزود: فاز اول و دوم این پروژه ١۶ کیلومتر است که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته و تا اولیل خرداد ماه امسال به بهره برداری میرسد.
وی همچنین گفت: عملیات اجرایی فاز سوم این پروژه نیز آغاز گردیده است.
مدیر عامل گاز استان کهگیلویه و بویراحمد گاز رسانی به بخش سرآسیاب و منطقه ممبی شهرستان بهمئی را یکی دیگر از پروژه های مهم گازرسانی استان دانست و افزود: مطالعات لازم در این زمینه انجام شده و امسال عملیات اجرایی این پروژه از سمت شهرستان لنده با خط ۶ اینچ با اعتباری بالغ بر ١۶ میلیارد تومان آغاز خواهد شد .
وی تصریح کرد: جمعیتی بالغ بر ١٧ هزار نفر با بهره برداری از این پروژه از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.
رحمان خادم با اشاره به اینکه ٧۵درصد از روستاهای واجد شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز برخوردار هستند افزود: این میزان در شهرستان گچساران ١٠٠درصد، بویراحمد ٨١درصد، کهگیلویه ۴۶درصد، باشت ٨۵درصد، دنا ٨١درصد، چرام ٨۶درصد، بهمئی ٣٩درصد و لنده ۶٧درصد است.
وی تاکید کرد: ١۶٨هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که از این تعداد ١٢٢هزار و۶٠٠ خانوار شهری و ۴۵ هزار و چهارصد خانوار روستایی است
خادم تصریح کرد : با این وضعیت ٩٧درصد کل خانوار های شهری و٧٢درصد خانوار های روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند.
کهگیلویه و بویراحمد میزبان همایش ملی نقش عشایر در کاهش اعتیاد است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که این استان بین روزهای ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت سال جاری و به مدت سه روز میزبان سومین همایش ملی نقش عشایر در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت اعتیاد و مواد مخدر است.
فتاح محمدی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج به شهر و یا روستای محل برگزاری این همایش ملی و استان‌های شرکت کننده در آن اشاره‌ای نکرد.
وی اظهار داشت: نام این همایش ملی در سال جاری به همایش «گفتمان سازی در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در حوزه عشایر و با رویکرد اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» تغییر کرده است.
محمدی افزود که تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد اقدام‌های مطلوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و بیان مضرات جبران ناپذیر مصرف آن انجام شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و آموزش عمومی اشاره کرد و باید اینگونه فعالیت‌ها نیز روز به روز گسترش یابد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: رهبر معظم انقلاب مسئله اعتیاد را جزء آسیب‌های مهم اجتماعی در کشور دانسته و خواستار مبارزه جدی‌تر با آن شده است.
وی بر لزوم اجتماعی کردن هر چه بیشتر مبارزه با مواد مخدر در کهگیلویه و بویراحمد و استفاده روز افزون از ظرفیت مردم و تشکل‌های مردم نهاد استان در این راستا تاکید کرد.
محمدی عنوان کرد که چنانچه قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مبارزه با مواد مخدر احساس وظیفه و مسئولیت کنند همکاری و تعامل همه جانبه تری با متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی مربوطه خواهند داشت.
فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد در این نشست علاوه بر تاکید بر انجام کارهای فرهنگی بیشتر در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استان خواستار تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز به ویژه خودرو در شهرستان‌ها برای تحقق بهتر چنین امر مهمی شدند.
فرمانداران شهرستان‌های گچساران، لنده، چرام، کهگیلویه، بهمئی و باشت به دلیل فعالیت گسترده در زمینه مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۵ با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده مورد تجلیل قرار گرفتند.
دومین همایش ملی نقش عشایر در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با محوریت اعتیاد و مواد مخدر خرداد سال ۱۳۹۵ با حضور ۱۸ استان عشایری کشور در منطقه «گرگوی مله شوره» از توابع شهرستان بویراحمد برگزار شد.
بوشهر، فارس، هرمزگان، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، ایلام، لرستان، همدان، کردستان، مازندران، تهران، قم، اراک و کهگیلویه و بویراحمد استان‌های شرکت کننده در این همایش سه روزه بودند.
دانش‌آموزانی که برای تحصیل با مرگ می‌جنگند
درحالی‌که تا پایان سال تحصیلی ۹۶-۹۵ کمتر از یک‌ماه دیگر باقی‌است، متاسفانه شرایط تحصیل برای برخی از دانش آموزان مدارس در کهگیلویه و بویراحمد همچنان سخت و خطرناک است.
یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد دارای مساحتی معادل یک درصد کشور بوده که ۹۰ درصد از آن پوشیده و از جنگل‌ها و مراتعی است که در دل کوهستان‌های سربه فلک کشیده محاصره شده اند.
شرایط تحصیل برای برخی از دانش آموزان در کهگیلویه و بویراحمد ی که کوهستان های بسیاری اطراف آن را محاصره کرده اند بسیار سخت است اما اینان راهی جز تحصیل و باسواد شدن ندارند.
دانش آموزان روستای تنگ ساحلی منطقه مارگون شهرستان بویراحمد اکنون از این قاعده مستثنی نبوده و متاسفانه برای ادامه تحصیل خود با مشکلات متعددی مواجه هستند و باید از کوه‌های سخت و مسیرهای ناهموار عبور کنند تا در روستای همجوار به تحصیل بپردازند.
۲ دانش آموز این روستا که خواهر و برادر هستند برای ادامه تحصیل مجبورند به روستای " گنج بسیار جوکار " روزانه پیاده روی و البته کوهپیمایی در ارتفاعات را بطور مرتب در طول روز انجام دهند.
عبور از صخره‌های تند و پرتگاهی چشمان خواهر را که اتفاقا بزرگتر از برادرش است هر روز نگران می‌کند تا وقتی که برادرش از صخره ها بالا می رود شاهد حادثه ای برای او نباشد.
فاصله مکانی خانه این خواهر و برادر تا مدرسه روستای "تنگ ساحلی" بیش از یک کیلومتر است و البته یک کیلومتر صخره و کوهیپمایی.
خواهر بزرگ که در پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل است به ایلنا چیزی نمی‌گوید و فقط لبخند می زند اما وقتی از وی می پرسیم برای جان برادر کوچک ات که روزانه مجبور است این صخره ها را با شما طی کند نگران نیستی؟ مضطرب می شود و می گوید یعنی می گوئید ممکن است برادرم بمیرد؟
احتمال پرت شدن از کوه جان این دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و برادر هفت ساله که این روزها باید اولین سال تحصیلی خود را تجربه کند با خطرات فراوانی مواجه است.
البته محرومیت و فقر در کنار این سختی ها خود مقوله دیگری است که فقط باید افسوس خورد و آه کشید که سرانجام این نوگل های تازه شکفته در آینده چه می شود.
مدیر آموزش و پروش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد با تائید گزارش خبرنگار ایلنا یاسوج ، از وجود مشکلاتی شبیه همین برای ۲ مدرسه دیگر این بخش خبر می دهد.
" کریم اخترشناس" می‌گوید این خواهر و برادر که در پایه‌های اول و چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند روزانه یک کیلومتر را برای تحصیل در روستای " گنج بسیار جوکار " کوهپیمایی می کنند و مجبورند که از صخره ها و شیب های بسیار تند عبور کنند.
وی گفت: بطور حتم با وجود چنین صخره ها و شیب هایی جان این عزیزان درخطر است و البته در سال تحصیلی جاری قول می دهیم یک معلم برای این روستا اعزام کنیم.
مدیر آموزش و پروش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد خودش نیز از وضعیت تحصیلی این خواهر و برادر نگران است و تنها اظهار امیدواری می‌کند اتفاق ناگواری در راه مدرسه برای آنان پیش نیاید.
اخترشناس، تعداد دانش‌آموزان بخش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد را حدود سه هزار دانش آموزان عنوان و اظهارداشت: حدود یک هزار و ۸۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.
وی فاصله مکانی روستای "تنگ ساحلی جوکار" با مارگون را حدود ۴۰ کیلومتر ذکر و خاطرنشان کرد: واقعا از پرودگار متعال می‌خواهم مشکلی برای این خواهر و برادر پیش نیاید زیراکه دسترسی ما به آنها بسیار سخت و زمان بر است.
مدیر آموزش و پرورش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:تاکنون گزارشی مبنی بر مصدومیت این دانش آموزان به ما گزارش نشده اگرچه والدین آنها بطور مرتب پیگیر حضور یک معلم در روستای تنگ ساحلی جوکار است.
اخترشناس، کمبود معلم در مقطع ابتدایی را مهمترین دلیل اعزام نکردن معلم به روستای تنگ ساحلی مارگون دانست و البته قول داد در سال تحصیلی جاری یک معلم به این روستا اعزام کند.
وی افزود: متاسفانه تردد به روستای تنگ ساحلی جوکار مارگون بسیار ناهموار و مسوولان مرتبط برای رفع مشکلات روستانشینان در حوزه راه بایستی تدابیر بهتری بیندیشند.
مدیر آموزش و پرورش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد ، تعداد مدارس این بخش را حدود ۱۵۰ مدرسه ذکر و یادآورشد: این بخش تا یاسوج مرکز استان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.

واژگونی ماشین آتش‌نشانی در حین ماموریت در گچساران+تصاویر


واژگونی ماشین آتش‌نشانی در حین ماموریت در گچساران+تصاویر
یکدستگاه خودروی آتش نشانی در حین اعزام به ماموریت از جاده منحرف و واژگون شد.

 یکی از ماشین های آتش‌نشانی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که از ایستگاه ناحیه به منطقه اعزام شده بود قبل از رسیدن به محل آتش سوزی از جاده منحرف و واژگون شد.
خوشبختانه این حادثه آسیب جانی در پی نداشته است.

نام شما

آدرس ايميل شما

همشهری
Iran, Islamic Republic of
جنبش ۹۶درصدی کاملا"درسته همه حرفهاش با مدرک بود
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1