تاریخ انتشار
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۲۴۵۹۷۵

چرا شهر یاسوج یک شهر آموزش دهنده نیست؟

۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛صمد عزیزپور
شهر یاسوج آموزش دهنده نیست زیرا:
یکی از اصول شهر آموزش دهنده عدالت اجتماعی است اما کاربری های فرهنگی، تفریحی، درمانی و ... موجود در شهر یاسوج متمرکز بوده و توزیع آن عادلانه نیست و برای بسیاری از خدمات عمومی خصوصاً در بافت های جدید شهر، زمینی در نظر گرفته نشده است. در بسیاری از محلات نوساز شهر هیچ‌ گونه زمینی برای ساخت کتابخانه و دیگر کاربریهای فرهنگی برجای نمانده است و این‌گونه محلات از این امکانات برخوردار نبوده و کمبود این امکانات در این محلات به شدت احساس می‌ شود و این محلات را از آموزش شهروندی محروم می کنند.
ارتقا سطح دانش شهروندان در یاسوج فقط از طریق دنیای مجاز ی صورت میگیرد زیرا در دنیای واقعی در بستر شهر فضاهایی بری تعاملات روزمره وجود ندارد.
افزایش ارتباطات میان نسلی در شهر یاسوج کم رنگ است. شهر یاسوج نتوانسته مشارکت گروه های مختلف سنی را در قالب همجواری بوجود آورد، فضای شهر جایی برای ارتباط کهنسالان و کودکان ندارد.
مکان های آموزنده در شهر یاسوج وجود ندارد شهر یاسوج دارای کتابخانه متناسب شهروندان نیست.
شهروند مداری در شهر یاسوج در حاشیه قرار دارد، شهر یاسوج نتوانسته شهروندان خود را نسبت به نقش خود به حفظ و مدیریت فضای شهری آگاه سازد.
فضاها، تسهیلات شهری و نهادها بعنوان آموزش دهنده غیر مستقیم در شهر یاسوج نتوانسته اند پیشرفت های فردی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی شهروندان را تجهیز کنند.
شهر یاسوج نتوانسته است انجمن های مدنی در قالب نهادهای مسئولیت پذیر و مشارکتی را برای شهروندان بوجود بیاورد.
 
بطور خلاصه می توان گفت:
کالبد شهر یاسوج و مدیریت نامناسب نتوانسته پیام های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم را در سه سطح دانش، توانش و بینش به شهروندان منتقل کند
ارزشهای حاکم بر شهر یاسوج و شهرهای دیگری شامل دو دسته ارزش «فرهنگی» و «عینی» هستند. ارزش فرهنگی را تنها در صورتی می توان بوجود آورد که دارای ارزش عینی باشد زیرا ارزش فرهنگی بر ارزش عینی متکی هستند. فرهنگ شهروندی زمان ارزش قلمداد می شود که در جامعه نمود داشته باشد و قابل انتقال به دیگران باشد، بعنوان مثال با شعار خالی شهر ما خانه ی ماست نمی توان این ارزش فرهنگی را به شهروند منتقل کرد بلکه باید شهر و بستر شهر این را به شهروندان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم آموزش دهد، شهروند باید با عملکرد و توانایی شهری آموزش ببیند.
با شعار خالی دیوار نویسی نکنیم، نمی توانیم فرهنگ را به شهروندان آموزش دهیم بلکه باید دیوارنویسی های غیر قانونی را در ابتدا پاک کرد و تابلوها و مکان هایی را برای دیوارنویسی قانونی آماده کرد و شهروندان به عینیت دریابند که دیوار نویسی یعنی نقض حقوق شهروندی
احترام به محیط زیست با تبلیغ حاصل نمیشود مگر زمانی که فضاهای سبز کافی در شهر وجود داشته باشد و والدین با ارتباط مناسب با محیط زیست در عمل به کودکان آموزش دهند و کودکان دریابند حفظ محیط زیست یعنی حقوق شهروندی.
فرهنگ شهروندی تنها با تبلیغ و دیکته کردن به شهروندان آموزش داده نمیشوند بلکه باید در بستر شهر جریان داشته باشند که شهروندان آن را بپذیریند و بکار گیرند و اینگونه است که شهریاسوج یک شهر آموزش دهنده نیست.

*کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

دختر لر
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم با امدن افراد لایق وبا تجربه این مشکل حل شود البته اگه شعار نباشه
سید
Iran, Islamic Republic of
اوفی تو کوچو بیی
سید
Iran, Islamic Republic of
بسا زیتر اومی مردمه نجات دی
چاووش
Iran, Islamic Republic of
وظعیت حال ما نتیجه بی تدبیری گذشته ماست.فضای سبز یاسوج متمرکز دریک منطقه خاص است ومتناسب وسعت ساخت وسازها توسعه نیافته جبران این این عدم تناسب بسیار مشکل است .نویسنده بخوبی توانسته تاثیر عدم برخورداری متناسب شهر یاسوج را در مورد مکان های فرهنگی ،فضاه ها، تسهیلات شهری برآموزش و انتقال فرهنگ به نسل نو را یاد آور ی کند .انتظار این است همشهریان باانتخاب افرادی که با موشکافی ، تحلیل وبیان راهکار مسائل شهری در داشتن شهری سالم سهیم شوند.
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1