تاریخ انتشار
جمعه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۲۴۵۷۸۵

جشنواره توانمندی‌های روستاییان در یاسوج (+تصاویر)

۰
کبنا ؛جشنواره معرفی توانمندی‌های روستاییان در بهره‌برداری پایدار و حفاظت از ذخیره‌گاه زیست کره دنا توسط انجمن پاما در روستای خونگاه شهرستان دنا برگزار شد.
میترا البرزی‌منش در این جشنواره، اظهار کرد: پروژه سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاربری اراضی کشاورزی با همکاری بنیاد سوکو  و وزارت محیط زیست کشور آلمان در منطقه ذخیره‌گاه زیست کره دنا  اجرایی شد.
مدیرعامل انجمن پایشگران محیط زیست ایران (پاما) با اشاره به تغییرات اقلیمی، گرم شدن هوا، کمبود آب در جنگل‌ها، مراتع و برای زراعت، افزود: این پروژه با هدف سازگاری با این تغییرات اجرا شده است.
وی با بیان اینکه اغلب مصرف آب در کشور در حوزه زراعت است، گفت: باید آموزش و فرهنگ‌سازی برای درست مصرف کردن آب را از مناطق روستایی آغاز کنیم چون از این مناطق می‌توان به عنوان الگو برای سایر مردم استفاده کرد.
این مسوول با عنوان اینکه منطقه زیست کره دنا منطقه‌ای حفاظت شده است، افزود: یک برنامه جهانی با عنوان «انسان و زیست کره» اجرا شده که در آن توصیه شده نباید مردم را از مناطق زیست کره بیرون کرد بلکه با آموزش به آنها یاد دهیم که وقتی در جایی زندگی می‌کنند منابع اصلی باید سالم و پایدار مانده و به نسل‌های آینده منتقل داده شود.
البرزی‌منش، ادامه داد: در همین راستا شش روستای ذخیره‌گاه زیست کره دنا را به عنوان الگو انتخاب و این طرح را در روستاهای خونگاه، آب سپاه، دشت رز، بن زرد علیا، بن زرد سفلی و چنار برم اجرا کردیم.
مدیر پروژه بین‌المللی سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاربری اراضی کشاورزی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی به همت مسوولان این پروژه و با همکاری اداره کل صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در تلاش هستیم تا با برگزاری این دوره‌های آموزشی مردم را به سمت تولید صنایع دستی سوق داده تا برای استفاده و کسب درآمد بجای استفاده از منابع طبیعی و گیاهان دارویی (تخریب زیست کره) از طریق تولید و فروش صنایع دستی کسب درآمد کنند.
وی با بیان اینکه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد قدمتی دیرینه داشته و بسیار اصیل و سنتی است، گفت: احیا و توسعه این صنعت می‌تواند در توسعه اقتصاد و کسب درآمد بسیار موثر باشد.
این مسوول ورود و کسب درآمد از طریق توسعه صنعت گردشگری را از دیگر عوامل موثر در حفظ و پایداری محیط زیست عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا نیز با همکاری اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استان سه خانه به عنوان اکولوژ در روستای خونگاه شناسایی شده تا برای بازدید و اقامت توریستی مورد استفاده قرار گیرد.
البرزی‌منش، افزود: توسعه این صنعت نیز در ایجاد اشتغال و کسب درآمد از طریق صنعت گردشگری موثر بوده و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.
مدیرعامل انجمن پایشگران محیط زیست ایران اجرای برنامه «مدرسه در مزرعه» با همکاری جهاد کشاورزی استان و پاتاوه برای کشاورزان و مزرعه‌داران، برگزاری هشت جلسه آموزشی «تفکیک و ساماندهی زباله» برای بانوان و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با موضوع حفاظت از محیط زیست که از طریق بازی (در هشت مدرسه) برای آنها برگزار شد را از دیگر اقدامات این انجمن در راستای حفاظت از منطقه زیست کره دنا عنوان کرد.
وی ضمن تقدیر ویژه  از حمایت و همکاری مطلوب سیدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، فرماندار دنا، بخشداران و دهیاران مناطق ذخیره‌گاه زیست کره دنا نیز دراجرای پروژه با مجموعه پاما همکاری وهمراهی داشتند. البرزی منش همچنین بیان داشت: امید سجادیان، دبیر اجرایی تشکل مردم‌نهاد نهضت سبز زاگرس در اجرای این پروژه تاکنون همکاری بسیار چشمگیری با انجمن پاما داشته است و همکاراستانی ما دراجرای این پروژه بود.
البرزی‌منش با اشاره به برگزاری جشنواره مشارکتی معرفی توانمندی‌های روستاییان در بهره‌برداری پایدار و حفاظت از منابع در ذخیره‌گاه زیست کره دنا، گفت: علی‌رغم اینکه از مسوولان و مدیران ادارات مختلفی جهت حضور در این جشنواره دعوت کردیم اما تنها محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، فرماندار، بخشدار و نیروی انتظامی پاتاوه در این جشنواره حضور داشتند.
وی با بیان اینکه حدود یک سال است که این پروژه را در منطقه زیست کره دنا آغاز کرده‌ و تاکنون کارهای خوبی در این مناطق انجام داده‌ایم، یادآور شد: اما این کارها کافی نبوده و حفاظت از این مناطق نیاز به مشارکت و فرهنگ‌سازی بیشتری برای کسب نتیجه مطلوب دارد.
نمایش صنایع دستی، محصولات کشاورزی و دستاوردهای دانش‌آموزی  در حوزه حفاظت از محیط زیست و اجرای جشن بلوط و شاهنامه‌خوانی از مهم‌ترین برنامه‌های این جشنواره بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1