تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۲۴۲۳۹۳

بازی «فاضلاب» بیمارستان یاسوج با جان مردم؛ از تشکیل پرونده قضایی تا نداشتن راهکار / هشدار در خصوص پساب خطرناک‌تر در «دشتروم»

۰
کبنا ؛نشست شورای سلامت کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار این استان برگزار شد و موضوعاتی از جمله فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) و کشتار دام زنده در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج،رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: ورود فاضلاب به رودخانه بشار یاسوج سلامت مردم را تهدید می‌کند و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
ایلامی اظهار داشت: ورود فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) به رودخانه بشار خطرناک بوده و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های متولی بتوانیم به رفع این مشکل در کمترین زمان ممکن کمک کنیم.
وی عنوان کرد: فاضلاب این بیمارستان عفونی و خطرناک است و از چاه جذبی برای جذب فاضلاب استفاده می‌شود که این وضعیت موقتی بوده که برای دراز مدت چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه ورود فاضلاب به رودخانه بشار مشکل‌ بهداشتی و زیست محیطی به دنبال دارد ادامه داد: به طور حتم دانشگاه علوم پزشکی در حد توان برای رفع این مشکل که به نوعی با سلامت مردم و محیط زیست در ارتباط بوده، تلاش می‌کند.
پساب فاضلاب بیمارستان یاسوج امکان اتصال به شبکه فاضلاب را ندارد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت استاندارد سازی پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد یاسوج گفت: در این صورت امکان اتصال به شبکه فاضلاب شهری را دارد.
سید موسی خادمی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان متولی استاندارد سازی پساب انتظار می رود نسبت به طرح اتصال فاضلاب بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به شبکه فاضلاب شهری در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اقدام کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که ساماندهی عرضه کنندگان مرغ زنده و فروشندگان گوشت دام خارج از کشتارگاه در این استان همراه با انعطاف و مدارا باشد.
خادمی اظهار داشت: متولیان امر از جمله دامپزشکی، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان از هرگونه افراط، تفریط و یا برخورد تند با این افراد بپرهیزند.
وی افزود که صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات لازم برای خرید تجهیزات مورد نیاز این افراد از جمله یخچال را به آنان پرداخت کند.
تعطیل شدن مراکز عرضه مرغ زنده و گوشت دام خارج از کشتارگاه در کهگیلویه و بویراحمد ممکن است.
مشکلات بهداشتی دام زنده
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعطیل شدن مراکز عرضه مرغ زنده و گوشت دام خارج از کشتارگاه در کهگیلویه و بویراحمد ممکن است سبب بروز مشکلات اجتماعی در آستانه برگزاری انتخابات پیش رو شود.
خادمی عنوان کرد که باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم در زمینه مشکلات بهداشتی مصرف گوشت دام و مرغ زنده خارج از کشتارگاه برای مردم کهگیلویه و بویراحمد انجام شود تا رغبت کمتری نسبت به خرید آن داشته باشند.
پلمب ۲۰ واحد قصابی غیرمجاز گوشت در یاسوج
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد پیش از این گفته بود:بیش از ۲۰واحد قصابی غیر مجاز عرضه گوشت گرم در منطقه تنگاری یاسوج پلمب شدند.
به گفته عبدالله بهمنش این واحدها به‌صورت غیربهداشتی اقدام به فروش گوشت گرم به رهگذران می‌کردند که بر اساس مصوبه شورای سلامت و با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهر یاسوج تعطیل شدند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه ابراز داشت: پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج باید پس از رسیدن به حد استاندارد به شبکه فاضلاب این شهر متصل شود.
خادمی گفت که متولی اصلی برای رساندن پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به حد استاندارد نیز اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد است.
وی اظهار داشت: اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای اتصال فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به شبکه فاضلاب این شهر در نشست آینده شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد مطرح تا تصمیم گیری لازم برای تأمین آن انجام شود.
خادمی افزود که برای رفع مشکل فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج هماهنگی بیشتری بین دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل حفاظت محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد باشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد پیش‌ازاین بابیان اینکه اجرای شبکه فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج ۱۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد گفته بود: اختصاص این بودجه با توجه به تأثیر آن بر سلامت شهروندان ضروری است.
به گزارش کبنا، بیمارستان امام سجاد یاسوج بیش از ۲۰ سال پیش ساخته شده و از آن زمان تاکنون ساماندهی نشدن فاضلاب این بیمارستان و مخاطرات ناشی از پساب آن برای رودخانه بشار و محیط زیست به عنوان یک چالش زیست محیطی باقی مانده است.
وضعیت کلینیک‌های استان مناسب نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد وضعیت کلینیک‌های استان را چندان مناسب ندانست و عنوان کرد که پلی کلینیک تخصصی شهید مفتح یاسوج که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۵ آغاز شد هم اینک دارای ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی است.
ایلامی ابراز داشت: اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح مهم بهداشتی و درمانی نیاز است و درصورت تخصیص نیز پیش بینی می‌شود که تا چهار ماه آینده به بهره برداری برسد.
وی گفت که پلی کلینیک شهرهای دوگنبدان و دهدشت نیز با میانگین پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد در حال ساخت است.
پرونده قضایی فاضلاب بیمارستان یاسوج
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که پساب فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج در حد استاندارد نیست و پس از رفع چنین مشکلی می‌توان آن را به شبکه فاضلاب این شهر متصل کرد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: پرونده‌ای در زمینه فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج توسط اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تشکیل و در مراجع قضایی این استان در حال پیگیری است.
 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که آزمایش‌های مربوط به تعیین میزان عناصر غذایی و سموم مورد استفاده در محصولات زراعی و باغی این استان باید توسط دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شود.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت: مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز آماده هرگونه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه نمونه گیری از محصولات زراعی و باغی استان و تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش‌ها خواهند بود.
وی افزود که نتایج بدست آمده در این زمینه در نشست‌های آینده شورای سلامت و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد اعلام شود.
 
پساب خطرناک کشتار دام غیرمجاز
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که پساب ناشی از کشتار دام خارج از کشتارگاه در برخی نقاط این استان از جمله روستای دشتروم بویراحمد به مراتب خطرناک‌تر از فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج است.
عبدالله بهمنش اظهار داشت: تاکنون هیچ‌گونه کوتاهی از سوی اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برخورد با عرضه کنندگان دام خارج از کشتارگاه و مرغ زنده در این استان نشده است.
وی افزود که همواره نیز اخطارهای لازم به این افراد به ویژه در روستای دشتروم بویراحمد و شهر دهدشت داده می‌شود اما بنا به دلایلی از جمله استقبال چشمگیر مردم برای خرید اثربخشی چندانی نداشته است.
بهمنش بیان کرد: کشتار دام باید در کشتارگاه انجام تا مشکلی در زمینه امنیت و سلامت غذایی برای آحاد جامعه ایجاد نشود و ضروری است که چنین موضوع مهمی بیش از پیش برای مردم کهگیلویه و بویراحمد تبیین شود.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که خط انتقال فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج توسط مشاور این شرکت تهیه شده و برای اجرای آن در پل چهارم بشار نیز باید به اطلاع پیمانکار مربوطه برسد.
سید علی لدنی نژاد اظهار داشت: این خط انتقال باید از کنار پل چهارم بشار یاسوج عبور کرده و به شبکه فاضلاب شهر متصل شود.
وی افزود که اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد ریال برای اجرای طرح خط انتقال فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج نیاز است و انتظار می‌رود در نشست‌های آینده شورای برنامه ریزی و توسعه کهگیلویه و بویراحمد مصوب و تأمین شود.
 
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که یک مهلت زمانی مشخص برای رفع مشکل فاضلاب بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به دستگاه‌های اجرایی مربوطه داده شود.
الماس گشتاسبی اظهار داشت: این مشکل مهم باید به جای پیگیری در مراجع قضایی کهگیلویه و بویراحمد به طور ریشه‌ای حل شود.
وی افزود که کار فرهنگی لازم برای مقابله با معضل عرضه گوشت دام خارج از کشتارگاه و مرغ زنده در کهگیلویه و بویراحمد انجام و در زمینه برخورد نیز هیچ گونه ملاحظاتی در نظر گرفته نشود زیرا با سلامت مردم مرتبط است.
گشتاسبی بیان کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با این معضل مهم آماده هرگونه همکاری است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1