تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب : ۲۳۷۲۳۷

خبری که با آبروی استان کهگیلویه و بویراحمد بازی کرد

۲۰
۱
کبنا ؛محمد صادق عظیمی‌فر
دیروز کانال های تلگرامی پر مخاطب کشوری خبری بهت آور منتشر کردند که حکایت از رتبه سوم استان کهگیلویه و بویراحمد (*) عزیزمان در مصرف مشروبات الکلی داشت. این خبر که شاید اسباب حیرت و تمسخر دوستان و آشنایان غیر هم استانی را هم فراهم نمود از چند منظر قابل اهمیت است.
۱- مسئول محترمی که سمت مهمی به نام پیشگیری و مبارزه با بیماری ها را دارد با چه استدلالی این موضوع را رسانه ای کرده اند؟ آیا رسانه ای کردن این موضوع به حل آن کمک می نماید یا اینکه اسباب تخریب هویت و شانیت استان کهگیلویه و بویراحمد را فراهم می نماید؟ آیا بهتر نبود مسئول محترم بجای رسانه ای کردن موضوع در جلسات خصوصی با نیت فرهنگ سازی و پیشگیری برای کنترل این پدیده ناهنجار در سطح استان برنامه ریزی نمایند؟ اصلا این مسئول محترم بفرمایند که ایشان چه قدم کوچکی برای پیشگیری و مبارزه با این ناهنجاری برداشته اند؟
۲- روش تحقیق، جامعه آماری و خروجی دقیق این پژوهشی که مسئول مربوطه از آن نام برده اند چه بوده است؟ آیا این آمار واقعا قابل اتکا و بدون خدشه است یا مانند بعضی دیگر از آمارهای منتشر شده توسط دولتی ها به آن خدشه وارد است؟ آیا شواهدی که در بسیاری شهرهای بزرگ حکایت از شدت مصرف الکل وجود دارد صحت این رتبه بندی را زیر سوال نمی برد؟
۳- اگر فرض بکنیم که رتبه بندی مذکور کاملا مطابق واقع است بهتر نیست مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد خصوصا استاندار و مسئولین فرهنگی و همین مسئول محترمی که مصاحبه کرده اند کمی هم به ریشه های موضوع فکر کنند؟ بهتر نیست رفتارهای ناهنجار اجتماعی که تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی شکل می گیرند واکاوی شده و ریشه های آن خشکانده شود؟ مثلا بهتر نیست سیستم دولتی ناکارآمد استان فکری به حال توسعه اقتصادی، بی کاری و معضل اشتغال در استان کنند تا آبروی استان صاحب سرمایه مان بیشتر از این نرود؟ بهتر نیست فکری به حال توسعه فرهنگی و برنامه ریزی برای اصلاح رفتاری اجتماع نمایند؟ آیا بهتر نیست نمایندگان استان با لابی خود به جای اندیشیدن به منافع فردی و طایفه ای و باندی افراد ذی صلاح و صاحب فکر را در سمت های حساس بکار گمارند که بی کفایتی ایشان چنین وضع فلاکت باری بر سر مردم محروم و مظلوم استانمان نیاورد؟
متاسفانه دیروز در کنار این خبر، یک عکس آزار دهنده از هجوم مردم برای برداشتن میوه از کامیون باری حامل میوه که در نزدیکی یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد چپ کرده بود منتشر شد. از نظر نگارنده تمام مسئولین استانی باید از شرم دیدن این تصویر حداقل دیگر لب فروبندند و رطب و یابس نگویند! افسوس که افرادی هم هستند که با دیدن این تصاویر به جای اصلاح امور به فکر سوء استفاده و خرید رای از مردم گرسنه با پول و ... می افتند.
کهگیلویه و بویراحمد رتبه سوم مصرف مشروبات الکی را در کشور دارد
خبرگزاری ایلنا نوشت؛ مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: متاسفانه مصرف مشروبات الکلی در این استان روبه افزایش بوده و اکنون این استان رتبه سوم را در کشور دارد.
ظفر پریسای ضمن بیان این مطلب گفت: مصرف مشروبات الکلی در کهگیلویه و بویراحمد روبه رشد بوده و این استان بعد از تهران و یک استان دیگر، رتبه سوم را در این ارتباط به خود اختصاص داده است.
وی افزود: اطلاعات ارائه شده از میزان مصرف روبه رشد مشروبات الکلی در کهگیلویه و بویراحمد براساس کار کارشناسی پژوهشی وزارت بهداشت بوده است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، انجام امور فرهنگی و آموزشی را مهمترین راهکار برای جلوگیری روند روبه افزایشی مصرف مشروبات الکلی در این استان عنوان کرد.
پریسای گفت: متاسفانه مصرف مشروبات الکلی در استان‌های جنوبی مانند چهارمحال بختیاری و بوشهر نیز مانند کهگیلویه و بویراحمد روبه رشد است.
وی؛ ارزان بودن، دسترسی به بنادر جنوبی و وجود گسترده باغات در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد را از مهمترین دلایل روند روبه رشد مصرف مشروبات الکلی در این استان برشمرد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزود: میزان مصرف مشروبات الکلی در استان‌های جنوبی کشور روبه رشد است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد هم با تائید اینکه متاسفانه این استان رتبه سوم در مصرف مشروبات الکلی را دارد، تصریح کرد: آمار بدست آمده نتایج کشوری طرح تحقیقاتی "عوامل خطر غیرواگیردار یا ( استپ ۲۰۱۶ ) " است.
"پریسای" گفت: در این طرح ۴۹۰ نفر بطور پرسشنامه‌ای مشارکتی تهیه و توزیع شد. نتیجه این کار پژوهشی نشان داد که کهگیلویه و بویراحمد رتبه سوم میزان مصرف مشروبات الکلی را در کشور دارد.
وی با اظهار تاسف از اینکه کهگیلویه و بویراحمد رتبه نامناسبی در میزان مصرف مشروبات الکی دارد، خاطرنشان کرد: طرح تحقیقاتی پژوهشی توسط خود وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سراسر استان آن هم از ۴۹۰ نفر بطور تصادفی تهیه شده است.
کهگیلویه و بویراحمد رتبه های اول در بیکاری و محرومیت کشور را نیز بخود اختصاص داده است.

*دانشجوی دکتری و فعال اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما

دولیاری
Iran, Islamic Republic of
کو ولمن کن چی که واقعیت گفتشه تا کی خودمونو گول بزنیم دقیق کار خوبی کرد چطور امار بیکاری و بگه امار گل کاریا رو نگه؟
Iran, Islamic Republic of
آیا ۴۹۰ نفر میشن نماینده یک استان ؟؟،،،؟؟ طبق چه فرمولی جناب پریسایی جامعه آماری را گرفته که ۴۹۰ نفر را به عنوان مستند و نماینده استان اعلام میکنند؟؟
واقعا جای تاسف فراوان داره این مدیران و نحوه بیان نمودن مردم استان را ؟
این مدیران را بفرستن یکی دوهفته شیراز و اصفهان یاد بگیرن از مردم دفاع کنند.
جوان
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما میگی صداشو در نیارن مشکل حل میشه؟
لاری
Iran, Islamic Republic of
این حرفها برای استانی که بیش از هشتاد درصد مردمش مذهبی و متعصب هستند درست نیست این اماری که ایشان دادند اشتباهست
Iran, Islamic Republic of
این حرفها برای استانی که بیش از هشتاد درصد مردمش مذهبی و متعصب هستند درست نیست این اماری که ایشان دادند اشتباهست
Iran, Islamic Republic of
اقای ناشناس عزیز همه امار بردارهای دنیا همین طور هست دیگه. کسی که نمیاد دم در تک تک خونه ها رو بزنه بگه مشروب خور هستید یانه . مشت نمونه خرواره. ضمنا ارایه این امار با ابروی استان بازی نکرده حقیقت وجود چنین امارهایی با ابروی استان بازی میکنه. کجای دنیا به امار بردار میگن چرا به دلیل اینکه مطابق میل ما نشد امار رو نشر دادی
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
واقعیتها باید گفته شود آقای جامعه شناس اگه شما انتقادی دارید اول پژوهش ملی را مطالعه نمایید بعد نظر دهید یا چژوهش علمی که بتواند نتایچ نتفاوتی داشته باشد اراده دهد ضمتا انتقاد شما یعنی اینکه ما در...ن باید رتبه اول باشبم
دلیر
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از زبان ما می گویی متاسفانه رکوردهای ما در زمینه هایی است که باعث خنده است
افلاك
Iran, Islamic Republic of
آقای عظیمی فر نگفتن صداشو درنیارن؛؟گفتن روش برخورد درست با موضوع رسانه ای کردنش نیست بلکه باید با برنامه ریزی درست ریشه ها را شناسایی و کنترل کنند.
ما نمیتونیم یک متن رو درست بخونیم بعد انتظار داریم مشکلاتمون حل بشه!!!!
کارمند بهداشت
Iran, Islamic Republic of
مهندس پریسا درست گفته،براساس تحقیق میدانی گفته،۴۹۰ نفر حجم نمونه بسیار خوبی است،تازه در این پژوهش کشوری نمونه های خون هم گرفته شد وبسیاری دیگر از عوامل خطر بیان شد،مشکلات باید بیان بشه تا مسوولین فرهنگی استان چشم وگوششان باز بشه،ودنبال مسایل الکی که هیچ نفعی برای مردم ندارد باشند،تابو شکنی که به حل مسکل کمک کند بسیار مفید می باشد،درود
amirali
Iran, Islamic Republic of
ببخشید طبق چه نظریه ای میگن این امار رو که الان میگن ما توی مصرف مشروبات الکی سوم هستیم
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کارمند دولت
اولا گفتن عوامل رفتارهای یرخطر مثل مصرف مواد مخطر و مصرف الکل برای احاد جامعه حلت زنگ خطر بوده و خیلی وقتها نیاز است مردم بدانند تا مواظب خود و خانواده شان باشند . من خود یک روز بایک راننده استیجاری ماموریت کارشناسی داشتیم . اولا اثار مصرف مشروبات الکلی در فرد راننده مشهود بود و من به همکار گفتم ما سالم به مقصد نمی رسیم و اتفاقا در نزدیک شهر مقصد با سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر تصادف کرد . متاسفانه در موارد خاص جوانان ما مخصوصا در مراسم های شادی و عروسی ما از مشروبات الکلی استفاده می کنند . و بارهها از دانشجویان شنیدم که از مشروبات الکلی استفاده می کنند و چه بسا این امار هم واقعیت داشته باشد .
محمد
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر ایشون که حقایق جامعه مان را ذکر کرده اند. افسوس که جریانات قدرت و ثروت نمی گذارند این صداها شنیده شود...
کامرانی
Iran, Islamic Republic of
چطوری دانشجوی ترم یکی که حالا با الفبای تحقیق آشنا نشدی برای ما نظر میدی. اونقد بدبختی که اینجا هرکی خلاف حرفت نظر میده، براش صغری کبری میبافی. به نظرم هیچی نگو و فعلا درساتو بخون.. گرفتی برادر عظیم فر
جمال زاده
Iran, Islamic Republic of
میگم این..خدایی خیلی .اره. مثلا تو دانشجویی مثلا یا مدارکتو از دهات ها و شهرهای درجه سوم گرفتی. بخواب که خوابت بهتره. آقا نظریه پرداز سر ازخود شده. چند_ چندی باخودت اخوی
طالبی
Iran, Islamic Republic of
این جامعه شناس ماست !!!!!!! خدایا توبه توبه توبه. ..
احمدیان
Romania
جناب جامعه شناس اگر کمتر خودت زیر متنت کامنت متعصبانه ننویسی و خوب فکر کنی متوجه میشی که وقتی صحبت از جامعه آماری میشه دیگه حجم نمونه و آماری نظریه نمیخاد. فرمول آلفای کرونباخ و رگرسیون و... نظریه ای نیست. پرفسور عظیمی فرد درس روش تحقیق را دوباره بخون. آفرین به جناب پریسای که علمی و با ادله مستدل معضلی را گفتن. دعا کنیم انشاالله که جناب عظیمی فر نمره پاسی هم توی درسا بگیرن بخصوص روش تحقیق و بحث جامعه آماری و نمونه
خرمی
Iran, Islamic Republic of
یه بردی بنه سر حیش و چی مگو. په مه گلی وت ایکنن یا ایگون گنگی اگر حرف نزنی
شهرام
Iran, Islamic Republic of
میگم نویسنده توی بوندس لیگا توپ میزنن؟ یا عقده عکس نشون دادن داشتن؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1