تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۲۳۵۵۱۲

در سایه روشن ۸ مارس

۱۰
۰
کبنا ؛زهرامحمدزاده
قصدم؛ بر این نیست که از رنج‌های زنان در همیشه‌ی تاریخ سخن بگویم ، و یا از دردهای نهفته در دل تمامی آنان،
و یا حتی از اینکه چگونه می‌شود یک زن تاب بیاورد و دم نزند و بازهم سرپا باشد وزندگی کند،چراکه بسیار گفته‌شده است و اندک شنیده‌شده،نه!
می‌خواهم؛ از مجالی سخن بگویم که دولت‌مردان و اهالی اندیشه، توان و قدرت  فراهم نمودن آن را برای آسودگی خاطر زنان دارند،از رخنه‌ی تنگ‌چشمی و اندیشه‌های مچاله شده‌ی عده‌ای که امان بریده از دل پردرد زنان.
سبک نیست بار نهاده شده بر شانه‌ی های زن ؛ زنی که می‌بایست به‌موازات خودسازی ، مادری مهربان و فهیم، همسری ایده آل و نیروی انسانی کارآمدی نیز باشد.
امروز ۸ مارس است،روز زن،روز جهانی زن؛ گمان کنم تاریخچه‌ی سیاه و پر دود نام‌گذاری این روز را بدانیم.
روزی که زنان فارغ از جنسیت؛ پای به‌پای مردان در معادن ، میادین جنگ، بیمارستان‌ها و پژوهشکده‌ها برای کمک به خویش و جامعه کار می‌کردند،اما...
اما باوجود برابری تلاش‌ها؛ نابرابری در تحمل  رنج‌ها ،دردها ، بی‌توجهی‌ها و ستم‌ها، گویی تنها سهم آنان از کار وزندگی بود؛آنچه در زمانه‌ی اکنون ، به‌گونه‌ای دیگر شاهدش هستیم.
امروزه اگرچه زنان در وضعیتی به‌ظاهر بهتر قرار دارند ؛ به دلیل برخورداری از حداقل‌های حقوقی‌شان_البته نسبت به هم‌جنسان خویش در مقایسه با صدسال پیش_اما در هر زمانه‌ای رنج‌ها به شکلی جدیدتر تغییر رنگ می‌دهند وگرنه ذاتشآن‌همان است که بود.
گرچه در این میان نمی‌شود سهم خود زنان را در تحمل و تولید چنین ستم‌ها و نابرابری‌هایی نادیده گرفت؛زنی که کتاب نمی‌خواند؛ با هر رسانه‌ی اندیشه‌ساز دیگری بیگانه است و یا زنی که باوجود آگاهی نسبی از حقوق اجتماعی‌اش بازهم می‌ترسد از خود بودن و بیان خواسته‌های به‌حق خویش؛ قطعاً بزرگ‌ترین سهم را در فرآیند تولید و بازتولید شرایط نابسامان دارد،چراکه انسان آنچه را کاشته درو می‌کند و یا از دیدگاه روانشناسانه اش؛ آن واکنشی را دریافت می‌کنیم که کنش خودمان برانگیخته است.
اگر انسان بودن یک موضوع مرد شمول می‌بود ؛ ممکن بود بشود پذیرفت که زن جنس دوم است و جور دیگری باید موردتوجه قرار گیرد،اما ازآنجایی‌که علم و ادیان بر همگان روشن نموده‌اند، زن نیز یک انسان است،و آیا انسان برتر از انسان است؟
اگر نیست پس انسان ؛ حق حیات دارد،حق آزادی بیان و اندیشه دارد،حق دارد در هر زمینه‌ای که مایل است فعالیت و رشد کند،از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی‌اش برخوردار باشد و حق دارد و حق دارد.........
امروز(۸مارس) در همه‌ی نقاط جهان صحبت از زنان است؛ همه‌ی آنان که دستی بر آتش تغییرات دارند ، حالا چه در ظاهر و چه حقیقتاً خیرخواهانه،در حال بررسی کارهای کرده و فکرهای در راه برای ارج نهادن و فراهم نمودن جایگاه حقیقی انسانی به‌عنوان زن هستند.
در کشور ما نیز به مدد دولت تدبیر و امید ؛ کم نیست تدابیر اندیشیده شده و امیدهای در راه برای جامه‌ی عمل پوشاندن بر مطالبات به‌حق زنان.
نمی‌گویم همه‌چیز عالی است ؛ بی‌عیب و نقص و همان چیزی است که ما زنان انتظارش را داشتیم،اما می‌خواهم بگویم که همین هم امیددهنده است و مسکنی است بر تاولی که سالها پیش ترکید و زخم باز کرد و اکنون کم‌کم دارد خشک می‌شود،باتدبیر دارد خشک می‌شود تا به مقصد درمان برسد.
اگرچه جای زخم‌ها گاهی برای همیشه می‌ماند؛  آن‌گونه که جای جان‌فشانی قربانیان پیشین در مطالبه‌ی اولین خواست‌ها بر پیشانی تاریخ جهان مانده است، اما تسلی‌بخش چنین خاطره‌ی دردناکی، تجربه‌ی شرایطی برای آرامش خاطر است.
امروز را همچون دیگر زنان گرامی می‌دارم؛ و به خود یادآوری می‌کنم که زن باید آگاه باشد، باید دامنه‌ی آگاهی‌اش را به وسعت جهان گسترش دهد، باید روح بزرگ داشته باشد، چراکه تنها مسئول زندگی خویش نیست، ازآن‌ جهت که آینده‌سازان هر سرزمین اش در دامان وی پرورش می‌یابند، همسر اش  در جایگاه یک نیروی انسانی برای جامعه ؛ آرامش خاطر را که ارتباط مستقیم با  میزان بهره‌وری دارد از او می‌گیرد و همچنین  خود زن به‌عنوان عضوی از جامعه سهم بسزایی در طی شدن مسیرهای منتهی به توسعه دارد.
لذا برای داشتن جامعه‌ای پویا ، سلامت و توسعه‌یافته؛ نمی‌شود بدون آگاهی قدم برداشت،آن‌هم در میان هجمه‌ی بی‌امان اندیشه‌های سیاه و مچاله شده  برای تصاحب انسان‌ها و تحلیل بردن فرهنگ‌ها در جهت رسیدن به مقاصد پلید و غیرانسانی.
بنابراین ؛ زنان و مردان برای رسیدن به آن جامعه‌ی آرمانی و پاک از پلشتی‌ها؛ می‌بایست آگاه شوند،مطالعه کنند ، ذهنشان را پرسشگر بار بیاورند و ‌نگاهشان را آموزش دهند برای خوب دیدن،انسانی دیدن، که فراهم نمودن چنین بستری؛  بی‌شک بر عهده‌ی اهالی تصمیم و اندیشه خواهد بود.

فعال اجتماعی
نام شما

آدرس ايميل شما

یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم، برای شیعیان فقط یک روز زن وجود داره، اون هم تولد سرور زنان دو عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام اللهوعلیهاست، نه هشت مارس که مشخص نیست به چه مناسبت اون رو به این اسم نامگذاری کردن و از نام سوءاستفاده می کنن. زن در غرب، فقط یک ابزاره برای رسیدن به منافع مادی، پس زیاد یقه براشون پاره نکنید.
نعمت اله سرابی
Iran, Islamic Republic of
مرد و زن ، توانایی های برابر با هم دارند و هر دو از عهده تخصص های گوناگون بر می آیند و حتی در مواردی حس مسئولیت و تلاش یک زن بیشتر از یک مرد است و اگر چه همپای مردان کار و فعالیت می نمایند ، ولی از مزای شغلی برابر با مردان بر خوردار نیستند و همین موضوع به حق زنان را کلافه نموده است ، زیرا به خوبی مشخص است که قوانین و مقررات مجموعاً بر مصالح زنان تنظیم نشده است و باید پذیرفت که زنان نیز درست مانند مردان از حقوق مساوی برخوردارند ، بی آنکه جنسیت آنان مانع رسیدن به این باشد .
قائدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر زنان غیرتمند اسلام .زندگی بدون زن یعنی پوچ..زنان باید بیشتر ازمردان مورد محبت وتشویق قرار بگیرند..حقوق زن بیشتر ازمرد است...نعلت خدابر کسی که به زن بی احترامی میکند....
لیلا
Iran, Islamic Republic of
دروذد بر قائدی عزیز مردا هم خوبن ..زندگی بدون مرد برا زن ارزشی نداره....
مهسا
Iran, Islamic Republic of
دروذد بر قائدی عزیز مردا هم خوبن ..زندگی بدون مرد برا زن ارزشی نداره....
Iran, Islamic Republic of
جنابعالی؟؟
زن
Iran, Islamic Republic of
چقدر روضه خوندین!
دلمون سوخت برای خودمون.
اینهمه سیاه نمایی واسه چیه؟؟
قراره شما منجی زنان باشین در شورای شهر!!
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم محمدپور من به شما رای می دهم
امیر
Iran, Islamic Republic of
چه گونه ای هم کاشته
علی
Iran, Islamic Republic of
فمنیزم!

فمنیزم مبتی بر اصل بنیادین "لسه فر" بنا شده و هدف آن حیا زدایی از زن در وهله ی اول، و از جامعه در مرحله ی بعد است و در تضاد آشکار با مبانی حیا در اسلام است.

لطفا برای رای آوردن راه دیگه ای انتخاب کنین خانم
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1