تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۳۳۷۵۱

ماجرای لغو سخنرانی «حسن عباسی» چیست؟؛ از تئوری «حسن عباسی» تا «بلندگوی دستی»

۱۲
۰
کبنا ؛گزارش ارسالی
در حالی مکان برگزاری سخنرانی حسن عباسی تئوریسین اصولگرایان و رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز در یاسوج تغییر کرد که با پوشش عجیب و بی سابقه کانال ها، سایت ها و خبرگزاری همراه شد و این جابجایی را به استانداری نسبت دادند و دولت را به کارشکنی و عدم تحمل صدای مخالف متهم کردند.
سفر عباسی به استان
حسن عباسی برای سخنرانی در نقاط مختلف استان سفر دوروزه ای را آغاز کرده است. وی ظهر روز دوشنبه در دانشگاه یاسوج در جمع دانشجویان سخنرانی کرد. طبق اطلاع رسانی که در رسانه‌ها، قرار بود عباسی در سینما انقلاب یاسوج با عنوان دست دیپلمات‌ها نمک ندارد سخنرانی کند. اما در اطلاعیه های بعدی که بیشتر در فضای مجازی دست به دست شد سالن ترویج جهادکشاورزی را به عنوان مکان سخنرانی و زمان آن را ۷:۳۰ شب اعلام کردند.

ماجرای سالن ترویج
علیرغم ناهماهنگی هایی که به دلیل تشابه نام وجود داشت مسئولان جهادکشاورزی استان  کهگیلویه و بویراحمد سالن ترویج را طبق قولی که داده بودند آماده برگزاری این سخنرانی کردند. مسئول بسیج دانشجویی نیز در مصاحبه ای خود به این نکته اعتراف کرده است که سالن در اختیار آنها قرار گرفته است.
بلندگوی سیار مشکوک!
طبق مصاحبه گوهرگانی با یکی از خبرگزاری ها، سالن ترویج قبل از شروع برنامه در اختیار برگزار کنندگان قرار گرفت. این برنامه با استقبال جمعیت بسیار کمی مواجه شده بود. ساعت ۷:۳۵ حسن عباسی به جمع این افراد که تعدادشان بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر تخمین زده می شود در بیرون از سالن می آید و با یک بلندگوی سیار دستی! که در فیلم نیز مشخص است چند دقیقه ای سخنرانی می کند و از لغو مکان برنامه می گوید! مشخص نیست میزبان جلسه که خود می دانستند سالن ترویج جهادکشاورزی امکانات صوتی خوبی دارد چرا همراه خود بلندگوی سیار دستی داشتند! به صورت پیش فرض کسی که برای سالن پول پرداخت کرده است و به گفته خودش سالن را هم برای مدتی در اختیارش قرار داده اند، چه احتیاجی به بلندگوی سیار دستی داشته است!
شاهدان عینی چه می گویند
یکی از افرادی که در این تجمع حضور داشت می گوید چراغهای سالن روشن بود و ما نیز حضور داشتیم اما این که چرا افراد به داخل سالن نمی رفتند نیز برای من هم سوال بود. وی می گوید برخی از مسئولان جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند و چون متوجه این موضوع شده بودند که امکان دارد با تبلیغات سو، مسئولان جهادکشاورزی را به کارشکنی متهم کنند، از یکی از خبرنگاران که اتفاقا از یکی از خبرگزاری های اصولگرا بوده می خواهند که سخنران را متقاعد کند تا به داخل سالن بیاید. این شاهد عینی می گوید: خبرنگار مذکور نیز با سخنران و برخی افراد صحبت کرد که مشکلی برای ورود به سالن وجود ندارد اما گویا برنامه ای دیگر در کار بود!
پوشش رسانه ای عجیب جابجایی مکان سخنرانی
متعاقب صحبت های عباسی در بیرون سالن ترویج و در جمع تعداد اندک افراد حاضر که مسئولان را متهم می کند که مکان برگزاری برنامه را لغو کرده اند و این برنامه در جایی دیگر برگزار می شود، رسانه های اصولگرا در سطح وسیعی به پوشش این موضوع می پردازند و مسئولان استانی را متهم به کارشکنی می کنند.

موضع گیری معاون استاندار در خصوص شایعه لغو برنامه
بلافاصله پس از این هیاهوی مشکوک رسانه ای، معاون استاندار نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهد. فتاح محمدی معاون امنیتی سیاسی در گفت و گویی درخصوص شایعه لغو سخنرانی «حسن عباسی» از سوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: استانداری در لغو این جلسات هیچ نقشی ندارد و این شایعه دروغ محض است.
فتاح محمدی توپ را به زمین میزبان این نشست می اندازد و می گوید: باید از افرادی که این سخنرانی را لغو کردند، سوال پرسید که چطور بوده و چرا برگزار نشده است؟
وی افزود: استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکید بر این دارد که در راستای سیاستهای دولت تدبیر و امید، کرسی‌ها و سخنرانی‌ها در کمال امنیت با استقبال خوبی انجام بگیرد، و استانداری کهگیلویه و بویراحمد هیچ نقشی در لغو مکان سخنرانی «حسن عباسی» نداشته است.
فرماندار بویراحمد هم اظهار بی اطلاعی کرد
فرماندار بویراحمد در واکنش به اظهاراتی مبنی بر لغو مکان برگزاری سخنرانی عباسی گفت: برای برگزاری این جلسه مکاتبه‌ای با فرمانداری صورت نگرفته و برای جابجایی مکان برگزاری، فرمانداری یا استانداری مداخله و تصمیمی نداشته و دستوری نداده‌اند.
نظری هم به آزادی بیان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: اعتقاد به آزادی بیان برای همه گروه ها و گرایش های سیاسی داخل نظام داریم و بدلیل سابقه خوب مردم استان در مهمان نوازی، تمایلی به لغو سخنرانی و حاشیه سازی نداریم.
مکانی که از قبل آماده بود!
در کنار همه این اتفاقات، وقتی مکان برگزاری سخنرانی تغییر کرد گویا از قبل همه امکانات برای حضور و سخنرانی عباسی در مسجد سیدالشهدا آماده بود! این نوع و میزان آمادگی یک مکان برای یک سخنرانی خود جای سوال دارد و این مسئله را به اذهان متبادر می کند که با برنامه ریزی و هماهنگی قبلی مکان برنامه تغییر کرده است.
پناهی: این سخنرانی مجوز نداشت
عبدالحمید پناهی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بویراحمد نیز در حاشیه سخنرانی حسن عباسی که در مسجد سید الشهدا یاسوج برگزار شد، اظهار کرد: هر سخنرانی و متینگ سیاسی که در خارج از دانشگاه‌ها توسط تشکل‌ها و احزاب سیاسی برگزار می‌شود باید از شورای تامین شهرستان بویراحمد و یا استان مجوز داشته باشد و این در حالی است که سخنرانی آقای عباسی در سالن ترویج هیچ مجوزی از شورای تأمین ندارد.
هیاهوی بسیار برای هیچ!
این هیاهوی رسانه ای و متهم کردن دولت به عدم تحمل مخالف، طنز روزگار است. هر کسی که کوچکترین شناختی از حسن عباسی داشته باشد می داند که شهرت عمده وی به دلیل اظهارنظرهای جنجالی و گاه بدون پشتوانه است. هیاهوی و جنجال برخی رسانه ها نیز ممکن است از تئوری های عباسی برای حمله به دولت و شلوغ شدن این سخنرانی بوده باشد. چون وی در محوطه سالن ترویج از لغو برنامه خود به دستور مقامات دولتی می گوید اما دقایقی بعد، در مسجد سیدالشهدا سخنرانی می کند!
تاکید مشکوک بر لغو سخنرانی!
اما در این میان تاکید سایت ها، کانالهای و برخی افراد اصولگرا بر لغو سخنرانی نیز جالب توجه است. لغو سخنرانی به معنای آن است که به فرد اجازه سخنرانی داده نشد و یا آن سخنرانی به هم زده شد. مانند ماجرای بر هم زدن سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد یاسوج. در حالی که سخنرانی عباسی در یاسوج فقط مکان آن جابجا شد و این سخنرانی در کمتر از یک ساعت از زمان اعلام شده قبلی انجام شد.
نتیجه
به نظر می رسد این طیف چه در سطح کشور و چه در استان برای متهم کردن دولت دست به هر کاری می زند. این طیف به خوبی می داند که نیروی کارآمدی برای رقابت با روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ندارند، تلاش می کنند به هر شیوه و ترفندی دولت را ناکارآمد جلوه دهد. مثلا این موضوع جابجایی مکان را دست آویزی برای حمله به دولت مبنی بر عدم تحمل مخالف می دانند. در حالی که در کل کشور اگر آماری گرفته شود مشخص می شود این اصولگرایان بوده اند که به غیر از تریبون های سنتی که در اختیار دارند در دولت تدبیر و امید بیشترین تریبون را برای سخنرانی داشته اند. در همین استان و از ابتدای شروع به کار دولت اعتدال تا کنون چهره های اصولگرایی نظیر حسینی وزیر اسبق ارشاد، سلیمی نمین، احمد توکلی، بذرپاش و … دیگر آمدند و حرف خود را زدند و مشکلی هم پیش نیامد. بدیهی است که شورای تامین اگر به کسی مجوز سخنرانی در استان را ندهد طبیعتا امکان و اجازه سخنرانی در هیچ مکانی(به استثنای دانشگاهها) نیز برای وی فراهم نمی شود. خواه سالن ترویج باشد یا مسجد!
 
--------------------------------------
گزارش: محمود آرام
-------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

منصف
Iran, Islamic Republic of
احسن...
شیما
Iran, Islamic Republic of
پرت و پلا نگین لطفا
شیما
Iran, Islamic Republic of
گزارش ارسالی!!
واقعا مسخره بود

خ..
Iran, Islamic Republic of
چیز خاصی نمیخواد بگه. کلا حرفش اینه: همه مشکلات زیر سر امریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستیه و در داخل هم اصلاح طلبا باهاشون همدستن. کل صحبتهای ایشون همینه
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
خیلی زشته این دروغا چیه نوشتین .من خودم اونجا بودم دررو قفل کردن ما پشت درموندیم اجازه ندادن بریم تو.جمعیت هم خیلی زیادبود
علی
Iran, Islamic Republic of
بابا خجالت بکشین
مگه ما مریضیم خودمون در رو قفل کنیم و خودمون رو آواره کنیم؟؟
ننگ بر این مسئولان بی عرضه که آبروی استان رو بردند
مهمان
Iran, Islamic Republic of
برخی سعی دارند مسئله سازی کنند.
سخنرانی لغو نشد و برگزار شد و مشکلی هم پیش نیامد. حال چه لزومی به جو سازی است؟
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
حامد روهنده
Iran, Islamic Republic of
با سلام.در فضای مجازی سخنانی از اقای عباسی پخش شده که خطاب به اقای هاشمی بوده .نمیدونم چقد صحت داره واگر صحت داره مطمعنم که اقای عباسی شناخت کاملی از اقای هاشمی نداشته ....
دبویراحمد
Iran, Islamic Republic of
افتضاح گفتی همه می دانند دولت نا کارآمد است
کهگیلویه
Romania
دولت واقعا ناکارآمد بود ؟ عمر ش خیلی کوتاه ست خودتان رابرای مدیری باکارآمدی مورد دلخواه همه ۸۵ میلیون انتخواب کنیم که به هیچ وجه امکان ندارد .
مریم
Iran, Islamic Republic of
حقه ... همینه
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1