تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۲۳۳۷۲۰

افزایش ۲۵ درصدی اعتبارات فایناس مورد قبول طرف چینی قرار گرفت

۶
۰
کبنا ؛معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران از پیشرفت ۶۵ درصدی سد مخزنی چم شیر در این شهرستان خبر داد.
محمدرضا فاضل درگفتگو با کبنا نیوز اظهار داشت: پیش بینی می شود تا پایان عملیات اجرایی و بهره برداری از این سد بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ان هزینه شود.
وی افزود: تاکنون برای این پروژه بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با اشاره به نقش این سد در رونق کشاورزی منطقه افزود: سد مخزنی چم شیر در صورت بهره برداری زمینه آبیاری ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم منطقه را فراهم می کند.
فاضل با بیان اینکه در حدود پنج میلیون متر مکعب حفاری رو باز با پیشرفت ۱۰۰ درصدی انجام گرفته است، گفت: حفاری‌های تونلی زیر زمینی به طول کلی هفت کیلومتر با پیشرفت ۱۰۰ درصد ،جاده سازی به طول۳۰کیلومتر و حدود یک میلیون متر مکعب بتن ریزی در این سد اجرا شده است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران نوید آبگیری این سد را در سال ۹۶ داد و گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۵ درصدی سد چم شیر پیش بینی می شود این سد در سال ۹۶ آبگیری و به بهره برداری برسد.
فاضل در ادامه تصریح کرد: برای آبگیری سد در سال ۹۶ حداقل۲۴۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است .
وی بیان داشت: با بهره برداری از این سد، تحول بزرگی در بخش کشاورزی این منطقه ایجادمی شود.
فاضل عنوان کرد: مطالبات معوق کارگران و پیمانکاران دسته دوم سد چم شیر گچساران۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
وی  با اشاره به نگرانی شماری از کارگران به دنبال تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق کارگران این طرح افزود: علت تاخیر در پرداخت مطالبات معوق کارگران و پیمانکاران دست دوم این طرح ملی، کمبود اعتبار مالی می باشد.
فاضل با بیان اینکه مطالبات معوق کارگران تا پایان سال جاری پرداخت می شود افزود: بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در ساخت سد چم شیر به طور مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می‌کنند.
وی ذخیره و کنترل حجم عظیمی از آب رودخانه زهره ،تامین آب مورد نیاز کشاورزی به میزان ۱۱۰ هزار هکتار در منطقه، تامین آب شرب و صنعت منطقه، تولید انرژی برق آبی به میزان حدود ۶۲۰ گیگاوات ساعت در سال ، تلفیق اهداف سد با اهداف سد کوثر و تامین آب مورد نیاز کشاورزی و شرب استان‌های همجوار، کنترل سیلابها و جلوگیری از خسارتهای طغیان رودخانه در مناطق زیدون سردشت و هندیجان و استفاده بهینه از آب جهت توسعه کشاورزی، اجرای طرح در یکی از مناطق محروم کشور و تاثیر عمده بر رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه، اشتغال‌زایی در منطقه، رشد صنعت و تکنولوژی برق‌آبی، افزایش قدرت عمل و ارتقاء مشاوران و پیمانکاران داخلی، فعال نمودن کارخانجات سازنده تجهیزات نیروگاهی و ارتقاء جایگاه بین‌المللی کشور از طریق ارتقاء صنعت برق‌آبی و پتانسیل‌های برقی را از اهداف و اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این طرح برشمرد.
فاضل با یادآوری اینکه اعتبارات سد چم شیر از طریق فاینانس و منابع داخلی تأمین می‌شود، تصریح کرد: اعتبارات فاینانس مشکل نقدینگی ندارد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران در ادامه گفت: ۲۵ درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر، معادل ۲۰۰میلیارد تومان برای سال آتی اختصاص و مصوبه آن ابلاغ شده است که مورد قبول طرف خارجی قرار گرفته است اما این برای رسیدن به اهداف پروژه کافی نیست.
فاضل خاطر نشان کرد: بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کارگاه ایرانی سابیر، پیمانکار چینی و انجام تملک و هزینه‌های جاری طرح سد و نیروگاه چم شیر نیاز است.
وی در پایان گفت: با احداث سد چم شیر علاوه بر فراهم آمدن زمینه‌های ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی از جمله ورزش‌های آبی، قایقرانی و ...، پرورش ماهی و صنایع وابسته به آن رونق نیز خواهد یافت و همچنین تاثیر پذیری میکروکلیمایی منطقه از حجم نسبتاً عظیم آب ذخیره شده در مخزن سد نیز می‌تواند از اهداف جانبی  طرح باشد.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی(RCC) و پنجمین سد بزرگ کشور ایران می باشد.
گزارش: حبیب قلندری
نام شما

آدرس ايميل شما

نیروی حفاری
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس فاضل
Iran, Islamic Republic of
در حالی که میگید تنها ۲۵ درصد اعتبارات فاینانس سد برای سال بعد محقق شده چطوری مدعی میشید که سال بعد کار سد تموم میشه؟
کارگر سد
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از زحمات دست اندرکاران سد چمشیر مهندس فاضل و مهندس مقدم
خدمات
Iran, Islamic Republic of
بفکر حقوق کارگران باشید،نزدیک عید است
پرسنل سابیر
Iran, Islamic Republic of
از مهندس مقدم و مهندس فاضل تقاضا داریم فکری اساسی برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی کنند.
این موضوع مهم همه خانواده های پرسنل سد چم شیر را درگیر نموده است و باعث ناراحتی و دلسردی های فراوان از مسئولین گشته است. با تشکر
کرمی کشاورز پشکان
Iran, Islamic Republic of
درود بی پایان بر مهندس فاضل . و کلیه پرسنل زحمت کش سد چمشیر
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1