تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۲۲۹۹۴۸

یک پزشک باید چقدر وقت برای بیمار بگذارد؟

۶
۰
کبنا ؛
سید یدالله نورانی‌منش
 
چند روز پیش یکی از بستگانم که بیمار شد را برای درمان به مطب پزشک متخصص بردم. بعد از اینکه نوبت به مارسید وارد اتاق دکتر شدیم،بیماررا روی صندلی نشاندم و مشکلی را که داشت رابا پزشک در میان گذاشتم. رفتارش عجیب بود؛ او بدون معاینه یا حتی نگاه انداختن به صورت بیمار، برایش نسخه می نوشت! حتی نمی گفت که برای حال بد بیمارخوردن چه غذایی خوب است و چه خوراکی هایی را نباید بخورد! لحظه ای شک کردم که آدرس را درست آمده ام یا نه؟ شرایط طوری بود که انگار من یک سخنران هستم و دکتری هم که مقابلم نشسته یک نویسنده! که هر آنچه را که می گویم فقط یادداشت می کند.
این پزشک معالج نه نبض و فشار بیمار را بررسی کرد و نه اینکه حرفی می زد. تنها کار اون در آن چند دقیقه نوشتن داروهایی بود که به ذهنش می رسید! عجله ای که این پزشک برای خروج ما از اتاقش داشت سوالی را درذهن من ایجاد کرد که بابت هزینه ویزیتی که پرداخت کرده بودیم چند دقیقه می توانستیم در اتاق بمانیم؟!
جناب آقای دکتر ایلامی یک پزشک باید چقدر برای بیمار وقت بگذارد؟
آیا تاکنون نزدیکان شما از وقت کمی که پزشکان برای مداوایشان میگذارند به شما شکایت کرده اند ؟
آیا پول ویزیتی که اینجورپزشکان ازیک بیمار نیازمند (که شایدپول یارانه اوباشد )میگیرند ازگلویشان پایین میرود که بجای ۲۰دقیقه وقت معاینه تنها به دودقیقه معاینه اکتفامی کنند و۱۸دقیقه آنرا از بیمار می دزدند.
آیاشما تاکنون مصوبه ای ،بخشنامه ای ،برنامه ای در این راستا به پزشکان زیرمجموعه تان ابلاغ کردید؟ اگر ابلاغ کرده اید پس چرا با متخلفان برخورد نمی کنید ؟پس پراپزشکان زیرمجموعه تان را موظف به مصوبه ابلاغی تعرفه های درمانی وزارتی نمی کنید؟هرچند که میدانیم این یک معضل در بخش درمانی وزارت بهداشت است ،از حضرتعالی انتظارمی رود که درد بیماران این استان را که این یکی از آنهاست را درک کنید وخود را جای آنها قرار دهید ودرجهت حل آن اقدام کنید.
براساس استاندارد جهانی حداقل زمانی که پزشک عمومی باید صرف معاینه بیمار کند ۲۰ دقیقه است و در کشور خودمان معاون درمان وزیر بهداشت درباره زمان استاندارد معاینه بیمار توسط پزشک گفته: استاندارد زمان ویزیت در مطب‌ها در مصوبه ابلاغی تعرفه‌های درمانی سال ۹۴ از سوی دولت اعلام شده که برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، متخصص ۲۰ دقیقه، فوق‌تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشک ۳۰ دقیقه است. با این وجود یک پزشک عمومی نباید در طول یک ساعت بیشتر از ۴ بیمار را ویزیت کند،.ویک پزشک متخصص نباید درطول یک ساعت بیشتراز۳بیمار را ویزیت کند.و برای بیمارانی که احساس می‌کنند به آنان بی‌توجهی شده و پزشک به قدر کافی برای معاینه و تشخیص بیماری آنها وقت نگذاشته، حق شکایت را محفوظ دانست.
کم نیستند بیمارانی که قربانی تشخیص‌های اشتباه پزشکی شده‌اند، بیماری که مشکل سرطان استخوان دارد، تا چند ماه به او گفته می‌شود که آرتروز زانو دارد، بیمار دیگری با مشکل پولیپ گوارشی به پزشک مراجعه می‌کند، اما به او گفته می‌شود که زخم گوارشی دارد.
تشخیص‌های نادرست پزشکی می‌تواند مسیر درمان را کاملا منحرف کند، در نتیجه گاهی بیمار، فرصت درمان را به دلیل تشخیص غلط از دست‌می‌دهد و مراحل درمان بسیار سخت‌تر از قبل می‌شود.
یکی از دلایل تشخیص اشتباه توسط پزشکان را می توان عدم دقت شان در معاینه بیمار دانست. پزشکانی تنها به پول ویزیت فکر می کنند و برای معاینه هر مریض کمتر از ۵ دقیقه وقت می گذارند، آنها عوامل بیماری را به خوبی برای مراجعه کننده توضیح نمی دهند و منجر به تشدید بیماری در شخص می شوند. به طور حتم این گونه معاینات منجر به تشخیص نادرستی از بیماری خواهد داشت و سلامتی بیمار را به خطر می اندازند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دوگنبدانی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود.توی استان ما اینجوریه.توی شهرهای دیگه وقت میزارن.اینجا چهارتا چهارتا میفرستن داخل.پریاوی روزی ده تا عمل میکنه.درصورتی درشیراز به این پزشک شیرازی اجازه این تعداد عمل نمیدن.
Iran, Islamic Republic of
احسنت درود برنویسنده محترم خدایی گل فرمودی وحقیقت رابیان کردی از جناب دکتر ایلامی انتظار میرود که دستور پیگیری دهد
Iran, Islamic Republic of
احسنت واقعیت را نوشتی ولی متاسفانه کسی جوابگو نیست
مهجلو
Iran, Islamic Republic of
خیلی درست و بجا فرمودی
خانم من چهار ساله مشکل داره از شیراز یاسوج و خیلی جاها هم رفته دریغ از یک تشخیص درست مریضی
بخدا ظلمه به بعضی ها پزشک گفت فقط یه بقالی باز کردند و با انحصار به دیگران هم اجازه نمیدن که به این بخش نفوذ کنن
.. شده بقالی و فقط پول از مردم و بیمه ها میگیرن
۷۰ درصد مراجعات مکرر مردم به مطب ها و بمارستان ها بعلت تشخیص های نادرست پزشکان می باشد
Iran, Islamic Republic of
شما اگر بروید مطب خود .. ببینید در روز چند تا بیمار ویزیت می کند اونوقت همه چیز دستون میاد!!!
از جه کسی می خواهید رسیدگی کند!!
Iran, Islamic Republic of
پزشک ماهر فقط ا دقیقه به تشخیص میرسد
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1