تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۲۲۳۷۸۵

آب را از فرزندانمان امانت گرفته‌ایم...

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید مجید پایگان

استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر آب و هوایی به دو منطقه سردسیر و گرمسیر تقسیم می‌شود. که مناطق سردسیری آن از نظر بارش و وجود منابع آب زیر زمینی غنی تر میباشد.البته این غنی بودن زمانی مطرح بود که بارش نزولات جوی در مناطق سردسیری دو سه برابر مناطق گرمسیری بود.ولی طی چند سال اخیر روند بارشی به شدت کاهش پیدا کرده تا جایی که میزان بارش در سال زراعی امسال حدود یک سوم سال زراعی مشابه قبل بوده و این کاهش شدید نزولات آسمانی زنگ خطری برای حیات انسانی و اکوسیستم گیاهی و جانوری استان میباشد.
آب به عنوان منشا حیات و زیر بنای رشد و توسعه به رغم ارزش و اهمیتش در بسیاری از موارد بیهوده و ندانسته تلف میشود و این در حالی است که رشد روزافزون جمعیت ،استفاده صحیح از منابع آب موجود را طلب میکند چراکه کمبود آب بزرگترین مانع توسعه هر منطقه میباشد.
در بخش شهری با اصلاح الگوی مصرف و استفاده از تجهیزات مناسب٬در بخش صنعت با بازیافت و استفاده ی مجدد از آب و در بخش کشاورزی با بالا بردن بازدهی آبیاری،میزان وابستگی به آب را میتوان کاهش داد که این امر نیازمند همکاری مردم فهیم استان با مسئولین مربوطه میباشد.
در چنین شرایط سخت و بحرانی بر هر شخص لازم است که صیانت و مصرف بهینه از منابع آب را وظیفه و حق خود بداند و در تحقق هرچه بهتر آن بکوشد و این امانت گرفته از فرزندان خود را با اندوخته و ذخیره ای هرچه بیشتر به دست آنها بسپاریم.
شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد اقدامات قابل توجهی انجام داده که جای بسی قدردانی و تشکر دارد. از جمله همت وتلاش مدیر عامل و مدیران امور آبفا شهرستان های استان در جمع آوری انشعابات غیر مجاز بوده که منجر به شناسایی و جمع آوری چند هزار انشعاب غیرمجاز شد و اقدام مهم دیگر راه اندازی تصفیه خانه در شهرهای استان می‌باشد که علاوه بر خنثی سازی اثرات زیست محیطی فاضلاب های خانگی، بیمارستانی و صنعتی موجب بازیافت و استفاده مجدد آب در مصارف کشاورزی شده که اقدام بسیار مهم و قابل توجهی در مصرف بهینه آب و گذر از خشکسالی می‌باشد.
به امید آنکه مردم فهیم و با درک استان کهگیلویه و بویراحمد قدر شناس و شکرگزار قطره های زلال آب باشند.
شکر نعمت نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1