تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۲۲۳۲۲۵

مستند «مسیر عاشقی» در یاسوج رونمایی شد / جاده مرگ در کبگیان / وامی که به دست روستائیان نمی‌رسد

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد /
جاده‌ای که به هیچ وجه در شأن مردم بخش کبگیان نیست/ محور یاسوج چیتاب از پرخطرترین جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد
بخش کبگیان به مرکزیت شهر چیتاب یکی از مناطق مهم در زمینه کشاورزی و باغداری در حوزه بویراحمد است که جاده آن از کمترین استانداردها برای عبور و مرور برخوردار است.
یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در هر منطقه و نقطه‌های راه‌های مواصلاتی استاندارد است که متاسفانه در کهگیلویه و بویراحمد به نسبت کشوری کهگیلویه و بویراحمد از کمترین راه‌های استاندارد برخوردار است.
هر چند به برکت نظام جمهوری اسلامی کارهای خوبی از ابتدای شکل‌گیری انقلاب انجام شده است اما نسبت برخورداری کهگیلویه و بویراحمد در همه زمین‌ها از جمله در حوزه راه‌ها بسیار کمتر از سایر نقاط کشور است.
آن گونه که مسؤولان همواره در گزارش‌های خود آورده‌اند این استان کمترین بزرگراه‌ها را به نسبت سایر استان‌های کشور دارد به طوری که این عدد هنوز از مرز سه رقمی عبور نکرده است و جالب و تأسف انگیز این که تنها استانی در کشور هستیم که آزاد راه به اندازه یک متر هم نداریم.
اما در سایر قسمت‌ها هر چند کارهایی انجام شده و کارهایی نیز به صورت کند در حال انجام شدن است اما برخی مناطق مهم استان با جمعیت بسیار زیاد راه‌هایی در حد جاده‌های بین روستایی دارند.
برای نمونه جاده دهدشت به دو بخش بزرگ قلعه‌رئیسی و دیشموک با آن همه جمعیت یکی از بدترین محورهای مواصلاتی در کشور به شمار می‌رود که هر لحظه باید احساس خطر برای تردد در این جاده‌ها کرد.
در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت راه‌ها به همین منوال است و برای نمونه محور مواصلاتی یاسوج به بخش بزرگ کبگیان بسیار نامناسب و خطرآفرین است.
بخش کبگیان به مرکزیت شهر چیتاب یکی از مناطق مهم در زمینه کشاورزی و باغداری در حوزه بویراحمد است که جاده آن از کمترین استانداردها برای عبور و مرور برخوردار است.
مسؤولان استان باید بدانند که روکش کردن جاده یاسوج به چیتاب به هیچ وجه از بروز سوانح احتمالی جلوگیری نمی‌کند و اگر در این خصوص تمهیدی اندیشیده نشود در آینده باید شاهد بروز حوادثی هولناک در این محور باشیم که هر لحظه بوی سانحه از آن به مشام می‌رسد.
مستند «مسیر عاشقی» در یاسوج رونمایی شد
مستند بسیار زیبا و جذاب مسیر عاشقی با موضوع حضور زائران استان کهگیلویه و بویراحمد در مراسم اربعین حسینی امسال در یاسوج رونمایی شد.
مستند مسیرعاشقی در مسجد و حسینیه امام علی(ع) رونمایی شد.
این مستند با موضوع حضور زائران هم‌استانی اربعین حسینی در کشور عراق بوده و با تلاش بچه‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و کارگردانی سیدعیسی عباسی تهیه شده است.
علاقه‌مندان جهت دریافت این مستند، بسیار زیبا و جذاب ۵۲ دقیقه‌ای می‌توانید به‌صورت حضوری به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به نشانی چهارراه معاد، بالاتر از مسجد ۱۴ معصوم(ع) پلاک ۱۷۴ جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مراجعه و یا با شماره تلفن  ۳۳۳۳۴۲۳-۰۷۴ ارتباط برقرار کنند.
این مستند به‌صورت رایگان در اختیار زائران اربعین(کاروان فطرس) قرار خواهد گرفت.
 ۱۷۹ کلاس درس خیرساز در کهگیلویه و بویراحمد درحال اجراست
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۱۷۹ کلاس درس در قالب ۳۷ فضای آموزشی با مشارکت خیرین در نقاط مختلف این استان در حال اجراست.
جهان محرابی اظهار داشت که تاکنون افزون بر یکهزار و ۲۰۰ کلاس درس در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد با مشارکت خیرین مدرسه ساز احداث و تحویل آموزش و پرورش استان شده است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود سه هزار فضای آموزشی و پرورشی دارد که یک هزار و ۸۵۰ واحد آن آموزشی است.
افزون بر ۱۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول تحصیل در این تعداد فضای آموزشی هستند.
محرابی با اشاره به مشارکت خیرین و بنیاد برکت در ساخت ۲۰ مسجد با زیربنای حدود پنج هزار و ۴۵۰ مترمربع در استان گفت که ۱۵ مورد از این تعداد تاکنون به بهره برداری رسیده و پنج مسجد دیگر نیز در دهه فجر امسال افتتاح خواهند شد.
وی میزان اعتبار برای ساخت این مساجد را افزون بر ۲۵ میلیارد ریال ذکر کرد.
محرابی با اشاره به برگزاری نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز در ۳۰ فروردین سال آینده نیز خواستار مشارکت بیش از پیش نیکوکاران و افراد متمکن در این کار خیرخواهانه و خداپسندانه شد.
وی پیشنهاد سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه وبویراحمد مبنی بر «هرمدیر یک خیر و هر بانک یک مدرسه» را یادآور شد و افزود: اجرایی شدن این طرح کمک شایانی برای رفع مشکلات و کمبودها در حوزه فضاهای آموزشی استان خواهد کرد.
آموزش و پرورش استان اعلام کرده که بیش از ۸۰ درصد فضاهای آموزشی در کهگیلویه وبویراحمد نیازمند تعمیر و بازسازی هستند.
محرابی با اشاره به میزان تعهدات خیرین در سه جشنواره شانزدهم، هفدهم و هیجدهم خیرین مدرسه ساز استان نیز گفت: تاکنون حدود ۵۰ درصد از مجموع ۱۳۷ میلیارد ریال میزان تعهد جشنواره شانزدهم تحقق یافته است.
وی میزان تعهد خیرین در جشنواره هفدهم این استان را نیز افزون بر ۱۳۶ میلیارد ریال دانست و گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد این میزان تحقق پیدا کرده است.
وی با اشاره به ۱۷۰ میلیارد ریال میزان تعهد خیرین در جشنواره هیجدهم این استان گفت که تاکنون ۵۵ درصد آن جذب و تحقق یافته است.
لزوم استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه اماکن ورزشی
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزرش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بر استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه اماکن ورزشی برای ترویج فرهنگ ورزش میان مردم به خصوص دانش‌آموزان تاکید کرد.
سید حسن موسوی اظهار کرد: ورزش نقش موثری بر سلامتی جامعه دارد و باید به صورتی ویژه مورد توجه قرار گیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ورزش یکی از اصول مهم و اثرگذار در سلامت عمومی است، افزود: همه باید جهت توسعه و ترویج این فرهنگ و همگانی شدن آن در جامعه تلاش کنیم.
وی، آموزش و پرورش را از ابزارهای مهم و موثر در توسعه فرهنگ دانست و گفت: این نهاد می‌تواند در ترویج فرهنگ ورزش در جامعه نقش مهمی ایفا کند.
این مسوول با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه ورزش در مدارس، یادآور شد: آموزش و توانمندسازی مدیران و مسؤولان ورزشی مدارس از دیگر موارد موثر در توسعه ورزش است.
موسوی، استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه ورزش مدارس را از موارد مهم در تزویج این فرهنگ بیان کرد و یادآور شد: توجه و تلاش برای کیفیت‌‌بخشی به فعالیت‌ها باعث پیشرفت و ارتقای کار خواهد شد.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، توسعه فضاها و اماکن ورزشی را از دیگر موارد موثر بر توسعه ورزش دانست و خاطرنشان کرد: باید با همت و همکاری همه مسؤولان و دستگاه‌ها زمینه و بستر مناسب برای ورزش را در استان فراهم کنیم.
وی آموزش و پرورش را یکی از نهادهای اثرگذار در فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن فرهنگ‌ها عنوان کرد و بیان داشت: دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان جامعه نقش مهمی در انتقال ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی دارند.
این مسوول با اشاره به ضرورت توسعه فضاها و اماکن ورزشی برای ترویج فرهنگ ورزش میان مردم به خصوص دانش‌آموزان، بر شناسایی و استفاده از ظرفیت خیرین در این حوزه تاکید کرد.
وضعیت پرداخت تسهیلات بهسازی مسکن روستایی نامطلوب است
فرماندار بویراحمد از وضعیت نامطلوب پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در این شهرستان انتقاد کرد.
سید محمدکاظم نظری  گفت: شمار زیادی از روستائیان شهرستان بویراحمد در نوبت دریافت این وام‌ها هستند و متناسب با جمعیت متقاضی شهرستان وام پرداخت نمی‌شود.
وی از بانک‌های عامل خواست در پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در این شهرستان تسریع کنند.
نظری گفت: مبلغ وام‌های بلاعوض حوادث روستایی ۵۰ و مناطق شهری بویراحمد ۶۰ میلیون است.
وی اظهار امیدواری کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته و مصوبات جلسه هماهنگی رفع موانع تا پایان سال جاری تمامی اعتبار پیش بینی شده برای شهرستان جذب و نسبت به پرداخت آن اقدام شود.
فرماندار شهرستان بویراحمد گفت: تا پایان سال جاری فرصت کمی باقی مانده است و هنوز بخشی از اعتبارات مسکن روستایی سال ۹۴ جذب نشده است.
نظری افزود: حدود ۹۵ درصد وام بهسازی و نوسازی مسکن روستایی شهرستان بویراحمد مربوط به سال ۹۴ جذب شده است و انتظار می‌رود که پنج درصد باقی مانده نیز به‌زودی جذب شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: واحدهای مسکونی که بر اثر حوادث مختلف طبیعی در شهرستان دچار خسارت شده‌اند با نظر کارشناسان دستگاه‌های متولی به بانک‌ها معرفی شدند اما تنها ۶۵ درصد اعتبارات این بخش جذب شده است.
بویراحمد با مرکزیت یاسوج و ۲۴۳ هزار و ۷۷۱ نفر جمعیت بزرگترین شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد است.
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد هم با ۱۰۸ هزار و ۵۰۵ نفر پرجمعیت‌ترین شهر استان، در این شهرستان قرار دارد.
اجرای ۴۰ برنامه فرهنگی و ورزشی به مناسبت دهه فجر در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس هیات ورزش‌های همگانی کهگیلویه و بویراحمد از اجرای ۴۰ برنامه فرهنگی، مذهبی و ورزشی به مناسبت دهه فجر در استان خبر داد.
محمدعلی رهامی اظهار کرد: هیات ورزش‌های همگانی هر ساله برنامه‌های متعددی را به مناسبت‌های مختلف در استان اجرا می‌کند.
رئیس هیات ورزش‌های همگانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به در پیش رو بودن دهه مبارک فجر و تبریک پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی، افزود: دهه فجر از جمله مناسبت‌هایی است که همواره برنامه‌های خوبی در آن مدت اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه هر ساله برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و ورزشی متعددی در این ایام اجرا می‌شود، گفت: سال گذشته حدود ۲۷ برنامه ویژه این ایام در استان اجرا شد.
این مسوول از تدارک برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی متعدد به مناسبت دهه فجر سال جاری در استان خبر داد و گفت: امسال نیز ویژه برنامه‌های مختلفی برای دهه فجر در نظر گرفته شده است.
رهامی از اجرای ۴۰ برنامه فرهنگی، مذهبی و ورزشی به مناسبت دهه فجر امسال خبر داد و یادآور شد: برگزاری این برنامه‌ها از ۱۲ بهمن آغاز و تا پایان دهه فجر در سراسر استان ادامه دارند.
رئیس هیات ورزش‌های همگانی کهگیلویه و بویراحمد، برگزاری مسابقات آمادگی جسمانی، پرثوآ، طناب‌کشی، تنیس، فوتبال، دارت، فوتسال، یوگا و همایش پیاده‌روی را از جمله برنامه‌های دهه فجر امسال عنوان کرد.
وی، مسابقات پنت‌بال، دوچرخه‌سواری، هنرهای رزمی، هنرهای فردی، ماهیگیری، فریزبی، قایقرانی، چوگو، کوهروی خانوادگی، والیبال نشسته و بدمینتون را از دیگر برنامه‌های این دهه مبارک بیان کرد.
رهامی ادامه داد: غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با ائمه جماعات، شرکت در نماز دشمن‌شکن جمعه و دیدار با خانواده شهدای ورزشکار از دیگر برنامه‌های پیس‌بینی شده هیات ورزش‌های همگانی استان در ایام پیروزی انقلاب اسلامی است.
رئیس هیات ورزش‌های همگانی کهگیلویه و بویراحمد در پایان یادآور شد: این برنامه‌ها همزمان با آغاز دهه فجر امسال در دو بخش بانوان و آقایان در سراسر استان اجرا خواهند شد.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی آسیب‌های اجتماعی برای ۸۰ هزار نفر از اولیاء دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری کارگاه‌های آموزشی آسیب‌های اجتماعی برای ۸۰ هزار نفر از اولیاء دانش‌آموزان استان خبر داد.
هادی زارع‌پور در نشست کمیته تخصصی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان اقدامات خوبی در آموزش و پرورش استان صورت گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای شناسایی و معرفی و بررسی ۵۰ آسیب اجتماعی که دانش‌آموزان بیشتر در معرض خطرات این آسیب‌ها قرار دارند اطلس آسیب‌های اجتماعی برای مدارس کهگیلویه و بویراحمد طراحی شده است.
وی عنوان کرد: بر اساس این طرح سعی شده که مدارس و مناطقی که دانش‌آموزان آن در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند شناسایی و در این خصوص اقدام شود.
این مسؤول برگزاری کارگاه‌های آموزشی آسیب‌های اجتماعی برای ۸۰ هزار نفر از اولیای دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمد از مهم‌ترین برنامه‌های جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.
زارع‌پور تصریح کرد: با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش استان و استانداری کهگیلویه و بویراحمد تعداد ۳۲ هزار ۲۹۸ دانش‌آموز زیر پوشش طرح‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتند.
وی افزود: این طرح برای مهارت‌های اجتماعی همچنین برای کاهش اعتیاد ویژه دانش‌آموزان پایه‌های ششم و نهم مدیریت عواطف و هیجانات ویژه دختران پایه هفتم و پسران پایه هشتم اجرا می‌شود.
ابراهیم رستار رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به خطرات آسیب‌های اجتماعی که دانش‌آموزان در معرض آن قرار دارند، اظهار کرد: این طرح و برنامه‌ها با مشارکت استانداری و آموزش و پرورش استان در قالب کلاس‌های ۴ تا ۸ ساعته تا پایان اسفندماه برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود.
تبیین دستاوردهای انقلاب به نسل جوان در برنامه‌های دهه فجر یک ضرورت است
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع دهه فجر در مراکز گفت: دستاوردهای انقلاب به نسل جوان در برنامه‌های دهه فجر به خوبی تبیین شود.
عیسی گرجی‌زاده در جمع خبرنگاران با تشریح برنامه‌های دهه فجر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اظهار کرد: امسال هم مانند سال گذشته برنامه‌های متنوعی در مراکز پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار می‌شود.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اهداف پیروزی انقلاب اسلامی باید بین کودکان و جوانان به خوبی تبیین شود، افزود: انقلاب اسلامی نمونه‌ای از همبستگی و اتحاد ملت ایران و رهایی از ظلمت و تاریکی بود.
گرجی‌زاده تصریح کرد: ملت ایران پس سال‌ها زندگی در ظلمت و تاریکی در دوران شاهنشاهی، سرانجام با نهضت امام خمینی بر علیه دشمنان و اهریمنان قیام کردند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اجرای برنامه‌های دهه فجر در این مرکز افزود: باید برنامه‌های دهه فجر با خلاقیت و شور و نشاط همراه با موازین اسلامی برای نسل کودک و نوجوان که آینده‌سازان این جامعه هستند برگزار شود.
وی عنوان کرد: در برنامه‌های دهه فجر امیدافزایی، جایگاه ولایت و دستاوردهای انقلاب برای کودکان و نوجوانان بیان شود.
گرجی‌زاده از اجرای برنامه‌های متنوع همراه با شور و تعامل همه واحدها و مراکز ثابت، سیار و پستی در سطح شهرستان‌ها خبر داد و گفت: بیان عملکرد و معرفی اهداف پیروزی انقلاب به نسل کودک و نوجوان این مرز و بوم یک ضرورت است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برپایی ایستگاه نقاشی و جشن‌های انقلاب در سطح مراکز و برگزاری همایش‌های در خصوص تبیین پیروزی انقلاب و  تشکیل کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر از برنامه‌های کانون در دهه فجر است.
 ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از سرطان‌ها با برنامه ریزی و فعالیت منظم قابل پیشگیری هستند.
اورنگ ایلامی اظهار داشت: کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم و مصرف الکل، چهار عامل اصلی خطر ایجاد کننده سرطان در افراد بوده، که با خود مراقبتی و تشخیص زود هنگام سرطان می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.
وی بیان کرد: ۳۸ میلیون مرگ بر اثر بیماری‌های غیر واگیر در دنیا اتفاق می افتد که از این تعداد ۱۷ میلیون مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است.
ایلامی بیان کرد: سرطان در حال حاضر به عنوان سومین علت مرگ و میر در اکثر جوامع از جمله در کشور ما مطرح بوده، به طوری که در سال‌های اخیر میزان بروز برخی سرطان‌ها از جمله سرطان‌های روده و پستان رو به افزایش است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: امروزه سرطان‌ها یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت است و توجه به این نوع بیماری‌ها و برنامه ریزی برای کنترل آنها امری ضروری است.
ایلامی سرطان پستان، معده، کولورکتال و تخمدان را شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان و سرطان معده، کولورکتال، مثانه، پروستات و مری را سرطان‌های شایع مردان اعلام کرد.
وی افزود: در سال گذشته ۴۲۰ سرطان شناسایی که از این تعداد ۲۶۵ مورد منجر به مرگ شده است.
ایلامی بیان کرد: مراقبت‌های اولیه توسط مراکز غربالگری در زمینه‌های سرطان دهانه رحم، سینه، روده بزرگ، ارائه برنامه‌های آموزشی، اطلاع رسانی در خصوص انواع سرطان از جمله راهکارهای مبارزه با سرطان در سطح استان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1