تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۴
کد مطلب : ۲۱۳۴۱۶

فساد اداری و عقب ماندگی استان (با تأکید بر پارتی بازی)

۲
۱
کبنا ؛امین اسدی سی‌سخت
در این نوشتار مختصر تلاش داریم تا ضمن پرهیز نسبی از ارائه‌ی دیدگاه شخصی، به بیان واقعیت‌هایی در خصوص نقش فساد اداری در عقب افتادگی بپردازیم.
هزینه‌های ناشی از فساد اداری طبق گزارشات سازمان ملل در حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهانی است. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۲ هزینه‌های جهانی ناشی از فساد اداری در حدود یک تریلیون دلار بوده است. از جمله مصادیق فساد اداری که از سوی سازمان ملل معرفی شده، خویشاوندسالاری است. خویشاوندسالاری به عنوان شکل ویژه‌ای از پارتی بازی شناخته می‌شود. فرهنگ لغت لانگمن از انگلیسی معاصر «پارتی بازی» را به عنوان عملی تعریف می‌کند که فرد دارای قدرت و منصب بالا در سازمان، شغل خوبی را به وابستگان خود اعطا می‌کند. رحمانی طی پژوهشی که در سال ۱۳۹۴ انجام داد، اشاره می‌کند که ارتکاب جرم افراد فاسد در سطح کلان ناشی از عواملی همچون خویشاوندسالاری و وابستگی به احزاب... است. علاوه بر هزینه‌های ناشی از فساد اداری، می‌توان به برخی دیگر از پیامدهای نامطلوب آن بر کارایی و عملکرد سازمان اشاره نمود. به عنوان مثال در پژوهش دیگری که در سال ۱۳۹۴ در داخل کشور انجام شد تأثیر منفی پارتی بازی بر رضایت شغلی با روش معادلات ساختاری تأیید شد. در همین پژوهش به تأثیرات نامطلوب رابطه بازی در سازمان‌ها بر کارایی سازمان اشاره می‌شود. «کارکنان می‌دانند که باید با فرد یا افرادی رقابت کنند که از وابستگان رده‌های بالای سازمان هستند و از حمایت آن‌ها برخوردارند. بنابراین انگیزه خود را برای رقابت از دست می‌دهند.». علاوه بر این نتایج پژوهش‌های صورت گرفته (سافیا ۲۰۱۴) بیانگر تأثیرات نامطلوب پارتی بازی بر پدیده فرار مغز‌ها یا به اصطلاح ««brain drainاست. در این پژوهش‌ها این چنین استدلال شده است که پارتی بازی مانع از رقابت برای گرفتن موقعیت‌های بر‌تر می‌شود و از این طریق منجر به فرار مغز‌ها می‌شود.
از جمله معیارهایی که جهت سنجش عدالت مورد استفاده قرار می‌گیرد فرصت برابر است، «معیار فرصت برابر به دسترسی برابر همه از فرصت‌ها، منابع، امکانات و اطلاعات تأکید می‌نماید و در تقابل با رانت‌های گروه‌های خاص صاحب قدرت و یا نفوذ تعریف می‌شود». گفته می‌شود که «زمانی افراد ادراک عادلانه دارند که آحاد جامعه صرفنظر از الگوهایی نظیر عقیده،‌نژاد، تعلقات خانوادگی، نسلی و قومیتی دارای شرایط یکسان و برابری در استفاده از امکانات باشند». اهمیت فرصت برابر در دستیابی به توسعه به حدی است که در تعریف توسعه گفته می‌شود، «توسعه فرآیند ارتقاء ظرفیت‌ها از طریق ایجاد فرصت برابر است». از سوی دیگر در شاخص‌های توسعه پایدار که از سوی سازمان ملل ارائه شده است به صورت مستقیم از عدالت و برابری به عنوان شاخص توسعه نامبرده شده است. با این حال به نظر می‌رسد تأثیر فساد اداری بر توسعه پایدار از دامنه گسترده تری نیز برخوردا باشد. چرا که همانگونه که مطرح گردید فساد اداری منجر به تحمیل هزینه‌هایی بر اقتصاد شده و بدین ترتیب شاهد تأثیرات منفی آن بر شاخص‌های اقتصادی توسعه پایدار و زیر شاخص‌هایی نظیر منابع مالی خالص به تولید ناخالص داخلی خواهیم بود. به همین صورت می‌توان به تأثیرات ناشی از کاهش رضایت و انگیزه کارکنان و کاهش کارایی سازمان و فرار مغز‌ها بر سایر شاخص‌ها به عنوان مثال بر میزان تولیدات اشاره نمود. بنابراین نقش فساد اداری به عنوان یکی از عوامل مهم در عدم دستیابی به توسعه انکار ناپذیر است. شماری از پژوهشگران به منظور مقابله با پارتی بازی به ارائه‌ی راه حل‌هایی پرداخته‌اند، به عنوان مثال از جمله راه حل‌های مطرح شده از سوی کاظمی (۱۳۷۲)، شناخت سازمان‌های مسئول در رابطه با مبارزه با پارتی بازی و بسیج آن‌ها در سطح کشور مانند سازمان امور اداری و استخدامی کشور و پیش بینی تنبیه و توبیخ، در قوانین و مقررات برای برای افراد ناصالح و خاطی است. در خصوص راهکارهای ارائه شده از سوی کاظمی (۱۳۷۲) مبنی بر بسیج سازمان امور اداری و استخدامی کشور، این سؤال مطرح می‌شود که اگر سازمان امور اداری و استخدامی فاقد کارایی لازم جهت برخورد با فساد اداری باشد و یا خود دچار این مشکل باشد، در این صورت مسئولیت نظارت و رسیدگی به فساد شکل گرفته بر عهده چه نهاد یا سازمانی خواهد بود؟ بی‌شک بر خورد با سازمان‌هایی که انتظار مردم برای مشاهده رفتار عادلانه در آن‌ها بیشتر است باید شدید‌تر باشد، زیرا همانگونه که نتایج پژوهش‌های داخلی نشان می‌دهد، ادراک فساد در دستگاه‌هایی که انتظار مردم برای مشاهده رفتار عادلانه در آن‌ها بیشتر است، تأثیر بیشتری بر احساس عدالت شهروندان دارد.
تلاش رسانه‌های جمعی (به صورت مشخص وبسایت خبری کبنا نیوز)، در انتشار اخبار مربوط به رابطه بازی در ادارت استان کهگیلویه و بویراحمد صرفنظر از صحت اخبار انتشار یافته و یا تکذیب آن‌ها توسط مسئولین استانی در آینده، موجب شکل گیری این پرسش می‌شود، که آیا کشف، شناسایی و برخورد با فساد اداری در استان کهگیلویه و بویر احمد جزو وظایف تعریف شده برای رسانه‌های جمعی است، یا مدیران و سازمان‌های دولتی استان هم در این راستا وظایفی بر عهده دارند؟
بی‌شک اقدامات عملی مسئولان استان در ارتباط با اخبار منتشر شده، پاسخی عملی به پرسش بالا خواهد بود. همچنانکه ضرب المثل معروف امریکایی «actions speak louder than words» به این معنا دلالت دارد که آنچه واقعأ انجام می‌شود، گویا‌تر از آن چیزی است که گفته می‌شود.

*دانشجوی کار‌شناسی ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه‌ای دانشگاه علامه طباطبائی
نام شما

آدرس ايميل شما

پورفخرایی
Iran, Islamic Republic of
درود برشما دانشجوی گرامی.مقاله علمی خوبی بود.هر چند با واقعیات و تجربیات جهان هم خوانی ندارد. ساحت سیاست در همه جای دنیا در حاق خود پارتی بازی را به دنبال دارد.چراکه هر فرد که صاحب یک پست سیاسی مثلا ریاست جمهوری آمریکا می شود (شبیه وضعیت اینروزهای ترامپ) باید دین خود را به حامیانش ادا کند.از طرفی برای پیشبرد اهداف و تحقق شعارهایش بیش از آنکه به متخصصین نیازمند باشد به اطرافیان وفادار و همراه و هم نظر نیاز دارد.چرا که متخصصین معمولا به علت ضعف در ارتباطات تشکیلاتی و تجربه اندک سیاسی قادر به لابی کردن(به مفهوم مثبت آن)فرضا در جریان تصویب یک لایحه در کنگره یا سنا نیستند.متخصصین به درد اتاق فکر می خورند نه مناصب سیاسی.یک نماینده مجلس در همه جای دنیا برای داشتن قدرت نفوذ در دوران حین و بعد از نمایندگی ناچار است عوامل خود را از طریق استخدام و یا ارتقای شغلی به سیستم تزریق کند و این عین سیاست است و اختصاص به ایران هم ندارد.اینکه یک نماینده فرضی که تابحال تاریخ بخود ندیده بیاید و بگوید آقا پارتی بازی رو من میخواهم ممنوع کنم و متخصصین رو از هر گرایشی ولو رقیب من به امور بگمارم منجر به تضعیف خود او و آشفتگی به دلیل بروز اختلاف دیدگاه خواهد شد.اساسا سیر کردن در یک مدینه فاضله خیالی انسان را از واقعیات دور میکند.در هر حال نگاه انتزاعی شما در جای خود قابل تقدیر است
وحید دستیار
Iran, Islamic Republic of
با سلام.
ضمن تشکر از جناب اقای اسدی بخاطر انتشار این مطلب. بنده با ایشان اتفاق نظر دارم و فساد اداری را یک نوع زمین لرزه بیشتر از ۸ ریشتری برای استان کهگیلویه و بویراحمد می دانم. و انتظار دارم هم رسانه ها و هم مسئولان به فکر این معضل باشند و آن را کاهش دهند تا بستری برای شکوفاسازی استان فراهم آید.
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1