تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۲
کد مطلب : ۲۰۹۰۹۱

فریاد بی پژواک/ گریزی بر قیام بهمن قشقایی

۲۷
۴
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛بهمن خان قشقایی فرزند سهراب خان قشقایی،نوه ی دختری صولت الدوله، که از پدر و مادر به مصطفی قلی خان فرزند جانی خان می رسد.
جد مادری بهمن، داراب خان وجد پدریش سهراب خان هر دو از فرزندان مصطفی قلی خان می باشند که در نبرد با انگلیس در نزدیک برازجان رشادتها و شهامتهای بی نظیری از خود نشان داده اند.
بهمن در سال ۱۳۲۲ ه.ش در نزدیکیهای شیراز بدنیا آمد. وی برای ادامه ی تحصیل راهی انگلستان می گردد ودر رشته زبان خارجی مشغول تحصیل می شود.
وی در انگلیس به فعالیتهای سیاسی روی می آورد و تحت تاثیر جریان چپ قرار می گیرد.
در سال ۱۳۴۱شاه اصلاحات اراضی، اولین اصل از اصول ششگانه انقلاب سفید را به اجرا می گذارد.بدنبال اجرای این اصل در فارس تمام املاک و دارائیهای سران و بزرگان قشقایی،از جمله سهراب خان پدر بهمن مصادره می گردد.
بهمن در آلمان با داییش خسرو خان ملاقات می کند وبا ارتباط با انجمن دانشجویان خارج از کشور و به دنبال آن تماس با دو تن از اعضای سازمان انقلابی حزب توده بنامهای ایرج خان وعطا خان کشکولی،برای بازگشت به ایران وشروع مبارزه مسلحانه مصمم تر می شود.
وی در سال ۱۳۴۱وارد ایران می شود و با همراهی برادرش منوچهر خان حرکتهایی انجام می دهد که نا کام می ماند. و هردو به دست ساواک گرفتار می شوند.
مدتی بعد دولت حسنعلی منصور در ازای تعهد پرداخت هزینه ی تحصیلی بهمن در انگلیس او را آزاد و روانه انگلیس می کند.
اما بهمن پس از خروج از کشور متوجه فریب و نیرنگ رژیم می گردد که وی را با این بهانه از کانون مبارزه دور کرده است.
بهمن مجددا به کشور باز می گردد و این بار وارد فاز مبارزه ی مسلحانه می گردد.تعدادی از افراد ایل به او می پیوندندو موفقیتهای جزئی هم بدست می آورد اما بنا به دلایلی که در ادامه می آید قیام بهمن تبدیل به یک قیام فراگیر نمی شود واین فریاد بدون پاسخ می ماند.
 
نخست به انگیزه های قیام بهمن می پردازم.img-20161105-wa0012
انگیزه های قیام بهمن قشقایی را به دو دسته می توان تقسیم کرد
۱- انگیزه های شخصی و خانوادگی قیام
۲- انگیزه های قومی-محلی وملی قیام
از انگیزه های شخصی بهمن برای قیام علیه رژیم پهلوی می توان به تقسیم اموال پدری بهمن اشاره کرد.
بدنبال اجرای اصل اصلاحات اراضی تمامی اموال سهراب خان قشقایی مصادره و دست آنها از تمامی اموال وداراییها کوتاه می گردد،که ضربه ی روحی واعتباری جبران نا پذیری به خانواده ی آنها وارد می شود.
اما انگیزه ی خانوادگی،خانواده ی بهمن از نژاد ایلخانان و سرآمدان قشقایی بودند واین پیشینه پر افتخار به بهمن اجازه نمی داد که در برابر ظلم رژیم ساکت بماند و او را وادار به عکسل العمل می نمود.
اما از نظر گاه انگیزه های قومی وملی می توان به این نکته اشاره کرد که ایلات جنوب ایران همواره در شور و غوغای قیامها  و شورشها می زیسته اند و کوچکترین جرقه می توانست در میان مردم جنوب به ویژه ایلات آتش شورش وقیام مهار نشدنی را بر افروزد که خاموش کردن آن برای رژیم بسیار گران تمام می شد.
ایلات جنوب ایران براحتی در نبرد با متجاوزان بیگانه  واستبداد داخلی دست اتحادشان به هم می رسید و عرصه را بر آنان تنگ می کرد.
لذا بهمن جوان نیز با چشمداشت  به این موقعیتها در صدد ایجاد قیام سراسری در جنوب وایل قشقایی بود که بنا به دلایلی چند که به آنها اشاره  می شود نا کام ماند.
۱- بهمن برای قیام در انتخاب مکان ناگزیر بود که فارس را برای این قیام انتخاب کند و همانطور که اشاره شد زمینه هایی برای قیام وجود داشت، اما از لحاظ زمانی موقعییت مناسبی برای قیام نبود.
اگر به اوضاع و احوال رژیم پهلوی در سالهای حرکت بهمن نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که رژیم پهلوی در این سالها با اجرای موفقیت آمیز طرح خلع سلاح عشایر، تسلط بر ایلات با گماشتن فرماندهان نظامی،سرکوب بزرگان ضد رژیم،تبعید سران مخالف به خارج از کشور،اجرای اصلاحات اراضی و پیشبرد اهداف سیاسی،اقتصادی و اجتماعی خود در قالب انقلاب سفید،و درآمد سر شار حاصل از فروش نفت به سوی اوج خود در حرکت بود.و توانایی آن را داشت  که حرکتها و قیامها ی مخالف را به راحتی سرکوب کند.
۲-از سوی دیگر اگر به وضعیت مردم ایل نگاهی بیندازیم در می یابیم که تسلط نظامیان بر ایل و فشار آنها بر بزرگان طوایف وایجاد مزاحمت بر عشایر به بهانه های مختلف،انگیزه ی هر قیامی را از آنها سلب کرده بود.
از طرف دیگر تاسیس مدارس عشایری توسط بزرگ مرد دانش وبینش استاد* بهمن بیگی* نور امیدی در بین عشایر ایجاد کرده بود وادامه ی کار این مدارس نیاز به امنیت داشت و بزرگان عشایر برای بهره مندی از این موقعیت سعی در ایجاد امنیت برای استقرار مدرسه عشایری در بین طوایف وتیره ها بودند و تمایلی به پیوستن به این حرکتها و شورشها از خود نشان نمی دادند.
 
۳- دلیل دیگری که می توان به عدم اقبال عمومی به قیام
بهمن ارائه داد،این است که این قیام بر خلاف شورشهای قبلی که در راس آن سران و بزرگان ایل حضور داشتند،فرماندهی آن را جوان پرشوری بر عهده داشت وهیچیک از برادران قشقایی و بزرگان طوایف بطور مستقیم نقش آفرینی نمی کردند واین خود عامل مهمی بود تا بزرگان طوایف هرچند از وضع موجود ناراضی بودند اما علی رغم میل باطنی استقبال چشمگیری از این قیام ننمایند.
۴- یکی دیگر از دلایلی که می توان برای بی نتیجه ماندن قیام بهمن اشاره کرد،ایجاد اختلاف در میان مبارزان بود که بعد از اندک مدتی مبارزان که احتمالا انگیزه های متفاوتی برای شورش داشتند از هم جدا شده ورشته ی پیوندشان از هم می گسلد  وبه نتیجه نمی رسد.
وسرانجام بهمن در پی دستگیری اعضای خانواده اش و بازداشت آنها در تهران،از طریق واسطه هایی با اسد الله علم رئیس دانشگاه شیراز امان نامه ای همراه با قرآن مهر کرده مبنی بر امنیت جانی در یافت و خود را  در اسفند ۱۳۴۴تسلیم مامورین دولتی می کند و بازیر پا گذاشتن امان نامه و قران مهر کرده،در ۱۷ آبان ۱۳۴۵ حکم اعدام وی اجرا می گردد و با صفیر گلوله ی دژخیمان شاه قلب پر شور بهمن از تپش می ایستد.
وبار دیگر یکی از بهترین جوانان وسرداران ایل تن به مذلت و خواری نمی سپارد وبرای رهایی وآزادی مردم این سرزمین سر پر شور خود را به چوبه ی دار می سپارد تا نغمه خوانان و نوازندگان در رثای وی پر سوز ترین چکامه ها ونغمه ها را سر دهند و جانسوز ترین سرود ها را بسرایند و غمناکترین آهنگها را بنوازند و مادر داغدار و مصیبت زده اش در ماتم سرو رسایش، دلسوزترین لالایی ها، با احساس پاک مادرانه سر دهد.
آری این بود سرگذشت تلخ و غم انگیز یکی از دلاوران حماسی ایل که خون جوشان صولت الدوله در رگهای غیرت وی جاری بود و او را در برابر جور و ستم رژیم و ماموران بد منش  آرام نمی گذاشت.
بهمن همچون صاعقه ای در دوران سیاه استبداد که صدای چکمه ی نظامیان هراس بر دل جان مردم می انداخت در آسمان  دل این مردم ستمدیده بارقه ی امید ودر دل سیاه جباران روزگار وحشت وهراس انداخت.   هرچند که دیری نپایید ودستهای کینه گلوی بهمن را که فریاد رهایی سر می داد بر هم فشرد
اما صدای مظلومانه ی او هنوز از فرا سوی زمان به گوش می رسد و داستان غم انگیز وی هنوز ورد زبان مردم این دیار است.
آری بهمن، آن سر پر شور که که بر سر دار رفت، از نژاد* سردار* بود و هم به راه سردار رفت.   روحش شاد،یادش گرامی.
 
نویسنده: نعمت بهرامی
نام شما

آدرس ايميل شما

گچ
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر سایت کبنانیوز
محمد فرهمندیان قشقایی
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد نعمت بهرامی عزیزم. درود بر افتخارت ایل عزیزم.. درود بر بهمن قشقایی عزیزم. درود بر همه جوانان ولایتمدار و برومند ایل سترگ قشقایی
شاپرک
Iran, Islamic Republic of
قشقاییها تاریخ درخشانی از زمان صفویه تا الان دارند .مثل جنگ با پرتغالی ها و انگلیسی ها و آزادسازی بحرین و بندرعباس .نمیدونم چرا توی تاریخ زیاد درموردشون صحبت نشده .شاید به این دلیل باشه که تاریخ رو ........ مینویسه
باوی
Iran, Islamic Republic of
قشقایی یک زمانی همه کاره جنوب بود .بعد از ............. این ایل هم اتحاد و انسجام خودش رو از دست داد
باباکلان
Iran, Islamic Republic of
هزاران درود و خسته نباشید جانانه به سایت وزین کبنانیوز و قلندری عزیز
شاهین کیخالو
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد ولایی قشقایی استادنعمت بهرامی وهمچنین آقای قلندری خبرنگارمحترم سایت کبنا
لولی شیرین کار شهرآشوب
Iran, Islamic Republic of
صولت الدوله و اولادش و نسل و نتیجه ش از میهن پرست ترین ایرانیها بودن .خدا رحمتشون کنه
علی
Iran, Islamic Republic of
آخه استاد شما که ضایعش کردی. کسی که برای املاک و دارائیهای خانوادگی دست به شورش میزند را انقلابی میدانید؟زهی تاسف. ولی با این مقاله پته بهمن انقلابی!!؟را ردی آب انداختی.
Iran, Islamic Republic of
خیلی
قشقایی گچساران
Iran, Islamic Republic of
قشقایی ایلی بزرگ است که همیشه مفتخر به رشادت های فرزندان خود بوده.
فرزندانی که چه در انقلاب و چه در جنگ تحمیلی و بعد از آن در حفظ نظام کم نداشتند و بارها و بارها نام ایل را سرافراز کردند.
ایلی که دست بیگانگان انگلیسی را از وطن کوتاه کرد اما مثل همیشه نامش گمنام ماند.
ایلی که بزرگای آن میهن پر افتخارمان را فرا گرفته و در هر شهر لهجه زیبای ترکی آنرا خواهیم شنید.
و شنیدن سخن ترکی یعنی افتخار ما قشقایی ها.
پس با ولایت قشقایی با صداقت را
قاشقایی اوغولو
Iran, Islamic Republic of
درود بر نعمت بهرامی و قلندری عزیز ،دو افتخار قوم و ملت قشقایی❤???✌✌✌
Iran, Islamic Republic of
قوم بله نه ملت
قشقایی
Romania
سالروز شهادت بهمن قشقایی رو تسلیت عرض میکنم
متشکر از کبنا نیوز و استاد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
شهادت
Iran, Islamic Republic of
بندعباس راازادکردندپرتغالی هاراشکست دادنداین شیرمردان کجای تاریخ بودندکه تاحالانخواندیم وندیدیم
Iran, Islamic Republic of
تاریخ اینارو نمیگه عزیزم.مشکل اینه شما سرچ کن گوگل بخون
هم استاني
Iran, Islamic Republic of
درود خدا برخاندان صولت الدوله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
درود بر نعمت بهرامی نویسنده متن و همچنین خسته نباشید به قلندری خبرنگار سایت سایت کبنا???
گچساران
Iran, Islamic Republic of
خدا صولت الدوله و فرزندانش رو رحمت کنه .دشمنان اصلی انگلیس و استعمار تو جنوب بودن
Iran, Islamic Republic of
دورود بر ایل قشقایی وسردار ان جناب صولت الدوله قشقایی
ال سون
Romania
درود برقلندری که واقعا چهره های تاریخی رو و فعالیتهای سیاسی رو به عموم مردم میرساند
Romania
زنده بادبزرگ مردان ایل قشقایی وتمام سلحشوران ایل که جان خودرادراین رافدانموده اند درودبراستاد بزرگ جناب بهرامی ازشهرضا قرقانی
صد رحمت به شیر که خورد اینها میتوانستن بهترین زندگی کنن اما زریر بار ننگ نرفتن
Iran, Islamic Republic of
صد رحمت به شیر که خورد
کشکولی
Iran, Islamic Republic of
نفسم قشفایی
Iran, Islamic Republic of
لعنت براون شاه وساواک وقاتلین خوانین. قشقایی چقدر به این ایران خدمت کرده. .
مرتضی قشقایی
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت هم ایلیهای وطنپرست وعزیزم.بهمن خان توبهترین نقطه دنیا باوضعیت مالی عالی وبینیاز از مال دنیا،خیلی احمقانه ست که فکرکنیم به خاطره املاک ومال دنیا جان شیرین رو به خطر بندازه کوتاه فکرها فقط همچین فکرهایی میکنن و اونایی که قیمتشون همین قدره.ازهمه چی مهمتر شخصیت شجاع ودلاوری وچریک بودنشه که در آخر با فریب و قسم دروغ خوردن به قرآن اونم شخص اول مملکت درمقابل این شیرمردقشقایی وبه ناحق اعدام کردنش است.افتخار قشقایی خواهد بود تازمانیکه دنیا دنیاست.باتشکرویژه خدمت مدیر وبلاگ.قـشـقــــــــــایـــــے آغـــــــــورائــلـیـــــــم
مرادی
Iran, Islamic Republic of
در یک مقاله نوشته شده محمدخان ضرغامی باصری بواسطه اسداله علم برای بهمن خان امان نامه می گیرد و شاه خیانت می کند..
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
1