تاریخ انتشار
پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب : ۲۰۷۲۸۷

مقاله ای در مورد زن و خانواده

۲۰
۲
کبنا ؛حسن بصیری هریس حقوق‌دان
● قوانین مدنی۲:
▪ ماده ۱۱۰۶: در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است.
▪ ماده ۱۱۰۷: نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.
▪ ماده ۱۱۰۸: هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجین امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.
● تمکین و استحقاق حقوق انسانی
سالهاست که قوانین مربوط به ازدواج و طلاق از مباحث مورد توجه کار‌شناسان آسیبهای اجتماعی بوده و هست. قوانینی که حقوق زن و مرد را در کفه برابری قرار نمی‌دهند و با تفویض امتیازات خاص به مردان، آن‌ها را قادر به تحقیر همه جانبه زنان می‌سازند.
یکی از این قوانین یک سو نگر و عاری از برابری جنسیتی، ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی ست که اذعان می‌دارد زن باید همیشه در دسترس و اختیار مرد باشد مگر اینکه مانع مشروع (ایام حیض یا بیماری) داشته باشد؛ والبته در هیچ قسمتی از این ماده‌ی قانونی، نوع بیماری تعیین نشده، یعنی به غیر از عادت ماهانه که نمود خارجی دارد مشخص نشده بیماری مزبور در چه حد و چه نوعی برای تمرد زن از تمکین، مانع مشروع شناخته می‌شود.
در جوامعی مثل ایران، به دلیل بافت اجتماعی و فرهنگی که از آن برخوردارند، نگرش به زن، نگرش قیم به صغیر است. نگرشی خاص جوامع مرد سالار، که زن را حتی بر بدن خود مختار نمی‌داند و اصرار دارد برای خصوصی‌ترین روابط وی نیز تصمیم بگیرد. تصمیم گیری‌ها تا به آنجا پیش می‌رود که زن را وسیله‌ای برای لذت مرد شناخته و او را قانونا مجبور به همخوابگی با مردی به نام شوهر می‌کند که صرفا به دلیل یدک کشیدن نام شوهری، تسلط همه جانبه بر زندگی زن دارد. این همخوابگی جنبه مشروع دارد، وقتی زن و مرد به عقد همدیگر در می‌آیند دیگر مهم نیست در پس دیوارهای خانه چه روی می‌دهد و تحت نام حرمت خانواده و خصوصی بودن روابط، بسیاری از تجاوزات اتفاق می‌افتد. نکته قابل تعمق این است که وضع چنین زنانی که بنا بر قانون، مجبور به تمکین هستند از زنانی که در دسته قربانیان سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند اسفناک‌تر است. چراکه گروه دوم حق شکایت دارند اما شکایت زنان شوهردار در مورد تجاوز همسرانشان، نه توسط ارگانی پذیرفتنی ست و نه جدی گرفته می‌شود. بسیاری از زنان، دخترانی بوده‌اند که بنا بر آداب و رسوم قومی به عقد مردانی درآمده‌اند که هیچ تمایلی به وی نداشته‌اند، بعضی با مردانی زندگی می‌کنند که از حد معمولی روابط جنسی گذشته و اصطلاحا در این مورد بیش فعالند و بدن زن کشش پاسخگویی هر روزه یا هر ساعته به این خواسته‌ها را ندارد، برخی نیز مجبور به همخوابگی با شوهرانی هستند که مورد ضرب و شتم قرارشان می‌دهند. ساده‌تر از این، در طول روز یا هفته اوقاتی پیش می‌آید که انسان به خلوت تنهایی نیاز دارد، احساس کسالت جسمی یا روانی می‌کند، حوصله ندارد؛ وقتی برای مرد این مسئله پیش می‌آید به راحتی می‌تواند به درخواست جنسی زن پاسخ منفی بدهد اما وقتی برای زن چنین حالتهایی پیش می‌آید در اغلب موارد به خصوص در طبقات اجتماعی پایین‌تر، یا قدرت نه گفتن ندارد، یا خود را مجاز نمی‌داند و یا از ترس ارتباط مرد با یک زن دیگر، نه گفتن را فراموش می‌کند. او حتی اگر بخواهد به هر دلیلی، در مقابل این خواسته مقاومت کند و کار به مشاجره یا برخوردهای قانونی بیانجامد، هیچ پشتیبان قانونی جهت حمایت از خود ندارد، چرا که بر طبق قانون مذکور، زن موظف به تمکین است.
از طرف دیگر، این قانون به نوعی به روابط جنسی زن و مرد که قاعدتا و مطابق با معیارهای انسانی باید برپایه خواست دو طرف باشد جنبه داد و ستد می‌دهد. یعنی می‌گوید تو جسمت را به من بده و در ازای آن من به تو غدا، مسکن و... می‌دهم. یا من جسمم را به تو می‌دهم و تو در ازای آن به من نفقه بده؛ زن از حالت یک شخصیت انسانی به کارگری تبدیل می‌شود که با اجازه قانون در مقابل همخوابگی، مزد دریافت می‌کند. با اتکا به این قانون، همسر بودن یک شغل محسوب شده و تمام روابط زیر مجموعه آن نیز، وظایفی که تخطی از آن‌ها موجب محرومیت از حقوق اولیه انسانی می‌گردد. اهمیت موضوع در این است که در این قانون، زن، یک انسان صاحب خرد، اختیار و انتخاب، تصور نشده بلکه موجودی ناتوان به شمار آمده که برای زندگی کردن، نیازمند باج دادن است. باج جسمی و روانی. جسمی از این لحاظ که همیشه باید در دسترس باشد و روانی از این جهت که در مقابل خشونت و تجاوز قانونی باید سکوت کند تا یاغی به شمار نیاید. و البته این سوال همیشه باقی ست، آن زن، که مرد حق دارد او را از داشتن شغل بازدارد، آن زن، که پشتوانه اجتماعی ندارد، وقتی برای خریدن مایحتاجش باید شب قبل، خود را در اختیار شوهرش قرار دهد تا وی از سر مهر لطفی کند و مبلغی به او بدهد، بر سر اعتماد به نفسش چه می‌آید و آیا آن لحظه، از خود، زندگی و رابطه‌اش راضی ست؟ آیا چنین رابطه‌ای شکل مخفی تن فروشی نیست؟
و کلام آخر آنکه، بی‌تردید قوانین خانواده، ازدواج و طلاق، نیازمند بازنگری و اصلاحاتی هستند تا بسیاری از خشونتهای اجتماعی، جلوه قانونی خود را از دست داده و قربانیان، به عنوان انسان، حق انتخاب، اعتراض ونه گفتن داشته باشند. تا زمانی که زن‌ها از حقوق برابر برخوردار نباشند و نتوانند خواسته و نخواسته‌هایشان را بیان کنند و تا زمانی که خشونت، پشتوانه قانونی داشته و زن را در سطح کالای مصرفی نگه دارد، نمی‌توان مدعی انسان مداری و ارزش والای زن بود، چرا که ارزش والای زن، در تمام و کمال زیستن اوست، در انتخاب نوع زیستنش.
نام شما

آدرس ايميل شما

باشت باوی
Iran, Islamic Republic of
معلومه چی نوشتی ..بنده خدا ..واقعا متاسفم ..واستون با مقالتون یه دفعه یه فیلم هم نشون بدین روتونو برم اخه این چه مقاله ای هست ..
خخخخ
Iran, Islamic Republic of
معلومه چی نوشتی ..بنده خدا ..واقعا متاسفم ..واستون با مقالتون یه دفعه یه فیلم هم نشون بدین روتونو برم اخه این چه مقاله ای هست ..
واییییی
Iran, Islamic Republic of
برادر مکررحقوق دان اصلا مقالت مورد تایید نیست .ومحبوبیتی ندارد ازمدیرکبنا خواهش مندیم که ...
ای دنیا
Iran, Islamic Republic of
متن از مدنی ۵
رقیه پاکدامن علیلو
Iran, Islamic Republic of
جا دارد از این حقوق دان تقدیر و تشکر نمود که عمر خود را در راه این مسایل خانواده گذاشته و جوهر حرف و درد ما را می گوید تنها کسی هست که حقوق خانواده را با مثال توصیف می کند و به خوبی مطالب را بیان می کند.اگر میشه تصویری از این حقوق دان بگذارید.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
کاملا با نظر خانم پاکدامن موافقم اگه میشه عکسی از این حقوق دان بگذارید کتاب و مقاله های زیادی از بصیری هریس خواندم ولی نمیدانیم در کدام دانشگاه هستند که کمک بگیریم .
تقوی مدیر گروه حقوق
Iran, Islamic Republic of
مقاله برگرفته از حقوق مدنی ۵ می باشد تقدیر و تشکر ازنویسنده مقاله فوق که به حقوق زنان ارزش قایل شده و اعلام داشته که زن نباید بازیچه مرد باشد نظرات اول و دوم یا از حقوق چیزی نمیدونید یا در اجتماع زندگی نمیکنیدکجای مقاله این حقوق دان اشکال دارددر واقع تمکین زن را بیان کرده.در دنیای حقوق با کلمات بازی میکنند
رویا
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالب است.
نسترن
Iran, Islamic Republic of
مقاله خوبیه اگه استادای ما هم این گونه مثال میزدند الان ما کلا حقوق مدنی ۵را کاملا بلد بودیم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
استاد بصیری هم استانی عزیز از اینجا سلام دارم خدمت جنابعالی و تمام همشهریات .اگه میشه عکس و شماره ای در سایت بگذارید ممنون میشم.
Iran, Islamic Republic of
خانم پاک دامن خانم ! این متنو علی رغم اینکه لب مطلبش کاملا درسته ولی نباید کبنا اینجور ریز بنویسه یه کم کلی تر هم میتونه بنویسه که مفسده ای درست نشه .شما شاید خیلی خیلی بی نیاز باشید یه جون یا حتی پیرمرد مشکل دار اینا رو بخونه و تصور کنه براش مشکل درست میشه . اصلا من اولش که داشتم میخوندمش فکر کردم ناخواسته رفتم توی یه سایت ناجور .متاسفم.
اصلاح طلب بویراحمد استانداری
Iran, Islamic Republic of
.. با یان متن نوشتنت. فقط .. دادی
پاکدامن علیلو
Iran, Islamic Republic of
این خوبه اگر حقوق خانواده مدنی ۵ ماده به ماده را تفسیر کنند ان وقت می دانی که چه نوشته است .به نظر ما دانشجویان و حتی اساتید ما هم خوندند در واقع شاید تنها مقاله ای است که مطالب را به خوبی بیان داشته و حرف را به اینکه حقوق زنان پایمال میشه ، بیان کرده .کبنا اگر ریز انرا حذف کند متن به خوبی بیان نمی شود و مطلب قابل رسیدن به مخاطب نمی باشد این مقاله هیچ مشکلی ندارد اگر تو کنفرانس یا همایش حقوق زنان به سخنرانیهای استاد بصیری هریس گوش کنی تازه می فهمی که ما هیچ نمی دانیم و چقدر ظلم ها بر این زنان می شود.من دو بار از سنندج به خاطر سخنرانی وی در تهران رفتم که واقعا ارزششو داشت .مقاله وی به نام مشکلات زنان بعد از طلاق در ایتالیا رم بین الملل تایید شد ه و به عنوان مقاله های برتر در مورد خانواده شناخته شده ،چرا با دید مثبت به این جور مسایل نگاه نمیکنید و منفی گرا می باشید.
شهبازی
Iran, Islamic Republic of
اقا یا خانم ناشناس انگار شاید مطلب را به خوبی درک نکرده ای من هیچ اشکالی در این مقاله نمیبینم شما موقع خواندن فقط به اول و فکرتان به جاهای باریک میرود در حالی که این طور نیست
مرد
Iran, Islamic Republic of
وای به حال جامعه ای که افرادی مثل ؛ ناشناس ؛ با یک متن تحریک می شن و می خوان. ایجاد کنند. جدا زنان و دختران ما در این جامعه چه امنیتی دارند؟

متن و موضوع فوق العاده بود. احسنت به شجاعت و درایت نویسنده.

انشاالا باز هم از این نوع مطالب منتشر کنید تا انسایت را در جامعه ترویج کنیم.
خدا ده بسه
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم بدون شک تحصیلات حقوقی دارد
بدون شک ..دارد از نوع ادواری. یعنی دورهای
در ابتدای .. بدون شک حاصل شده. چرا که احساسات د.... که اکنون اینگونه تفسیر و برداشت میکند
مرقوم. نمودن مواردی از قانون مدنی. نیز دال بر ضعف سواد حقوقی دارد که. متاسفانه عینا متن ماده را ذکر نموده
حال اساتید محترم حقوق دکتر شهبازی ، کاتوزین .... خود را حقوق دادن نمیدانند که شما خودرا حقوق دادن میدانید
Iran, Islamic Republic of
شهبازی جان خودش باریکه نیاز نیست فکر آدم بره جای باریک عزیزم اتفاقا با این مطلب فکر آدم دنبال یه جای وسیع میگرده............
اصیلی سرند
Iran, Islamic Republic of
خدا ده بسه کتاب مشکلات زنان بعد از طلاق زنان مطلقه را در یابیم اثر این حقوق دانه تحصیلاتی دارد که که این کتاب چاپ شده .چرا ما همیشه در تحقیر کردن بزرگان کشور داریم مقاله های زیادی از بصیری هریس چاپ شده اصلا ان حرفت که تدواریه درست نیست .ایشان ماهیت را گفته ولی همه برداشت منفی کروه اند واقعا متاسفیم.
اصیلی سرند
Iran, Islamic Republic of
خدا ده بسه کتاب مشکلات زنان بعد از طلاق زنان مطلقه را در یابیم اثر این حقوق دانه تحصیلاتی دارد که که این کتاب چاپ شده .چرا ما همیشه در تحقیر کردن بزرگان کشور داریم مقاله های زیادی از بصیری هریس چاپ شده اصلا ان حرفت که تدواریه درست نیست .ایشان ماهیت را گفته ولی همه برداشت منفی کروه اند واقعا متاسفیم.
محرمی زنوز
Iran, Islamic Republic of
این مقاله مگر مشکلش چیه که شماها گیر دادین به این.کجای این مقاله اشکال دارد من همه متن راخواندم چیزغیر قانونی ندیدم متن از حقوق مدنی است .یعنی این حقوق دان به اندازه شما نمیداند این حقوقذدان مقاله هاش بین المللی تایید شده.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1